Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 131
Offentligt
1828349_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. december 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om forslag til identifikation af ftalaten dicyclohexylftalat
(DCHP) som særligt problematiske stof (reproduktionsgiftigt og hormonforstyrrende i mennesker) i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendel-
se af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-Komitéen den 12.-13. december 2017.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen anerkender, at ftalaten DCHP er særligt problematisk både i kraft af dets reproduktionsgiftige
egenskaber og på baggrund af dets hormonforstyrrende egenskaber, for hvilke der foreligger videnskabelig
dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Notat om ftalaten dicyclohexylftalat, komitésag
1828349_0002.png
Den 30. november 2017
MFVM 414
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til identifikation af ftalaten dicyclohexylftalat (DCHP) som særligt problema-
tiske stof (reproduktionsgiftigt og hormonforstyrrende i mennesker) i henhold til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering
og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om identifikation af ftalaten DCHP som særligt problematisk
stof. Forslaget har til formål at optage DCHP på REACH kandidatlisten som reproduktionsgiftigt og
som hormonforstyrrende i mennesker. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-Komitéen den
12.-13. december 2017. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget
vurderes generelt at have en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansiel-
le konsekvenser. Regeringen anerkender, at ftalaten DCHP er særligt problematisk både i kraft af
dets reproduktionsgiftige egenskaber og på baggrund af dets hormonforstyrrende egenskaber, for
hvilke der foreligger videnskabelig dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menne-
skers sundhed. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om identifikation af DCHP som særligt problematisk stof, der skal
underlægges godkendelsesproceduren i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr.
1907/2006 registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
afsnit VII, jf. artikel 57, litra c (reproduktionsgiftige egenskaber) og f (hormonforstyrrende i menne-
sker).
DCHP ønskes optaget på kandidatlisten som reproduktionsgiftigt og som hormonforstyrrende for
mennesker, jf. REACH-forordningens artikel 57, litra c og f, med henblik på senere optagelse på god-
kendelseslisten i REACH-forordningens bilag XIV.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 59, stk.9, hvorefter Kommissionen, såfremt der ikke er
enstemmighed i Kemikalieagenturets medlemsstatsudvalg, skal udarbejde et udkast til forslag om
identifikation af et givent stof inden tre måneder efter modtagelsen af medlemsstatsudvalgets udtalel-
se.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Notat om ftalaten dicyclohexylftalat, komitésag
Der træffes endelig afgørelse om identifikation af stoffet i henhold til forskriftproceduren, jf. artikel
133, stk. 3, i REACH-forordningen. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i
henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1,
litra c). Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvali-
ficeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten
anses for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller
imod. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned
eller at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der
er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nød-
vendige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-Komitéen den 12.-13. december 2017.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Når et stof optages på kandidatlisten starter en del virksomheder arbejdet med at skifte
til bedre alternativer. Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag
XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfa-
se stofferne. I sidste ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anven-
delse af stofferne, ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol
af risici, eller at de socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Ifølge REACH-forordningens artikel 59, stk.3 kan enhver medlemsstat udarbejde et dossier i overens-
stemmelse med bilag XV for stoffer, der efter dens opfattelse opfylder kriterierne i artikel 57 og som
derfor bør optages på kandidatlisten og fremsende dette til Det Europæiske Kemikalieagentur.
I overensstemmelse med forordningens artikel 59, stk.3, indsendte Sverige i samarbejde med Dan-
mark et dossier, den 17. februar 2016, hvor det blev foreslået at optage DCHP på kandidatlisten som
reproduktionsgiftigt, jf. artikel 57, litra c. Herudover blev det foreslået at optage DCHP som særligt
problematisk, jf. artikel 57, litra f, som følge af stoffets hormonforstyrrende egenskab for mennesker
og i miljøet, for hvilke der foreligger videnskabelig dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger
på menneskers sundhed eller miljøet, der er problematiske i samme grad som andre virkninger af stof-
fer, der er omfattet af godkendelsesordningen (dette omfatter stoffer, der er kræftfremkaldende, muta-
gene, reproduktionsgiftige og særligt miljøproblematiske (PBT, vPvB) jf. artikel 57 litra a
e).
Sagen blev behandlet ved møde i Medlemsstatsudvalget den 7. til 9. juni 2016, hvor Sverige tilbagetrak
den del af det oprindelige forslag, der vedrørte identificering af DCHP som hormonforstyrrende i mil-
jøet. Sverige har efterfølgende påbegyndt en stofvurdering under REACH med henblik på, at fremskaf-
fe yderligere dokumentation for den hormonforstyrrende virkning i miljøet.
Alle medlemsstatsudvalgets medlemmer var enige om, at DCHP skal identificeres som et særligt pro-
blematisk stof på baggrund af dets reproduktionsgiftige effekt (artikel 57, litra c). Medlemsstatsudval-
gets medlemmer var også enige om, at der for DCHP er videnskabelig evidens for hormonforstyrrende
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Notat om ftalaten dicyclohexylftalat, komitésag
1828349_0004.png
virkning og en sammenhæng mellem denne virkning og effekter på menneskelig sundhed. Herved kan
stoffet betragtes som hormonforstyrrende ifølge WHO/IPCS definitionen for hormonforstyrrende
stoffer.
Medlemsstatsudvalget kunne dog ikke opnå enighed om, at DCHP’s hormonforstyrrende virkning for
mennesker er problematiske i samme grad som andre virkninger af stoffer, der er omfattet af godken-
delsesordningen. Der var derfor ikke enstemmighed for at optage stoffet på kandidatlisten på bag-
grund af dets hormonforstyrrende virkning i mennesker (artikel 57, litra f).
Da der ikke var enstemmighed i Medlemsstatsudvalget om alle elementer i det svenske forslag blev
sagen sendt til afgørelse i Kommissionen, jf. artikel 59, litra 9. Kommissions forslag medfører, at
DCHP skal optages på REACH kandidatlisten både som følge af artikel 57, litra c (reproduktionsgiftigt)
og artikel 57, litra f, på baggrund af dets hormonforstyrrende virkning i mennesker.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har særregler, hvad angår ftalater i legetøj og småbørnsartikler til børn i alderen 0-3 år. Det
er i Danmark forbud mod import, salg og anvendelse af ftalater i legetøj og småbørnsartikler til børn i
alderen 0-3 år, hvis produkterne indeholder mere end 0,05 vægtprocent ftalater.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
Forslaget forventes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og generelt i EU,
idet der, som følge at en vedtagelse og derved optagelse af DCHP på kandidatlisten, er en del virksom-
heder som formenligt vil arbejde på at skifte til bedre alternativer.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd tilslutter sig, at dicyclohexylftalat (DCHP) optages på kandidatlisten.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Notat om ftalaten dicyclohexylftalat, komitésag
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har tidligere fremsat forslag om identificering af bis(2-ethylhexyl) ftalat (DEHP), dibutyl
ftalat (DBP), benzyl butyl ftalat (BBP) og diisobutyl ftalat (DIBP) som hormonforstyrrende for menne-
sker, jf. forordningens artikel 57, litra f.
Danmark samarbejdede med Sverige i forhold til udarbejdelse af dokumentationen vedrørende nomi-
nering af DCHP til kandidatlisten. Regeringen er enig i den vurdering, der er foretaget af Kommissio-
nen og et flertal i Medlemsstatsudvalget med hensyn til, at
DCHP’s hormonforstyrrende effekter
er af
tilsvarende bekymring til andre særligt bekymrende effekter, som er omfattet af godkendelsesordnin-
gen.
DCHP har mange ligheder med de fire ovennævnte ftalater, og det er regeringens generelle holdning,
at særligt problematiske stoffer, bør optages på kandidatlisten, med henblik på senere optag på god-
kendelseslisten i REACH-forordningens bilag XIV. Regering agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4