Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 129
Offentligt
1828131_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. december 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om forslag til kommissionsforordning om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 12. december 2017.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0002.png
Den 1. december 2017
MFVM 415
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til kommissionsforordning om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske og videnskabelige udvikling af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stof-
fer og blandinger (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag VI
til
Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, med
henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling. Forslaget omhandler vedtagelse af
nye eller ændrede klassificeringer af 34 stoffer. Frem til fremlæggelsen af forslaget har der særligt
været fokus på klassificeringen af to stoffer: Det stærkt allergifremkaldende konserveringsmiddel
methylisothiazolinon (MI) og det reproduktionsskadelige bekæmpelsesmidlet propiconazol. Forsla-
get vurderes generelt at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark. Særligt for
stoffet propiconazol er det muligt, at den foreslåede klassificering kan medføre økonomiske konse-
kvenser for visse dele af erhvervslivet som følge af afledte konsekvenser i anden EU lovgivning (pe-
sticid- og biocidanvendelsen). Det er dog ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere disse kon-
sekvenser, da det afhænger af de evt. beslutninger, der træffes under anden lovgivning, såfremt for-
slaget vedtages. Derudover forventes forslaget ikke at have væsentlige økonomiske eller administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes sat til
afstemning i REACH-komitéen den 12. december 2017. Regeringen er generelt positiv over for for-
slaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og i EU. De harmoniserede
klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i
EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassificeringerne i de fareklasser, der er
omfattet af forslaget. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, med hen-
blik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 37, stk. 5, og artikel 53, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blan-
dinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 1907/2006 (herefter CLP-forordningen).
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0003.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i REACH-komitéen. Hvis der er kvalificeret
flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik
på legalitetskontrol. De udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i REACH-komitéen, forelæg-
ger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifice-
ret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 12. december 2017.
Formål og indhold
CLP forordningens bilag VI indeholder harmoniserede klassificeringer for stoffer. Bilaget bliver løben-
de tilpasset den tekniske udvikling i takt med fremsættelse og vedtagelse af nye forslag til harmonise-
rede klassificeringer. Det følger af forordningens artikel 36, at stoffer, der opfylder kriterierne for luft-
vejssensibilisering eller carcinogenicitet, mutagenicitet og reproduktionstoksicitet (CMR stoffer), skal
være underlagt en harmoniseret klassificering. Endvidere skal pesticid og biocid aktivstoffer (i henhold
til direktiv 91/414/EØF samt 98/8/EØF) normalt være underlagt en harmoniseret klassificering. Øvri-
ge stoffer kan tilføjes bilag VI ad hoc, såfremt behovet herfor kan begrundes på EU-plan.
Forslaget har primært til formål at opdatere tabel 3 i CLP-forordningens bilag VI, jf. tabel 1 og 2 ne-
denfor. Forslaget omfatter i alt 34 stoffer med ændrede eller nye klassificeringer, som har været vurde-
ret af EU's Risikovurderingskomité (RAC) i 2016. Der foreslås ændringer til den eksisterende klassifi-
cering af 18 stoffer i bilag VI, som følge af nye vurderinger af datagrundlaget (tabel 1). Heraf er der tale
om en
skærpet
klassificering for 13 stoffer, en
lempet
klassificering for tre stoffer (et stof udgår således
helt af bilaget), og for to stoffer foreslås hhv. både lempelser og skærpelser indenfor de respektive fare-
klasser. For stoffet nikotin, som også indgår i tabel 1 herunder, indføres en korrektion vedr. den an-
givne enhed for det akutte toksicitets estimat, den såkaldte
”ATE
værdi”, men ingen ændringer i klassi-
ficeringen. Derudover foreslås optagelse af harmoniserede klassificeringer for 16 nye stoffer (tabel 2).
Forslaget omfatter dertil nogle mindre konsekvensrettelser til den tabel i forordningens bilag VI, der
indeholder de harmoniserede klassificeringer. Herunder tabel nummerering, tabeloverskrift og ind-
sættelse af en ny fodnote vedr. tabellens ”ATE værdier”.
Nedenfor gengives de foreslåede ændringer til tabel 3 i CLP-forordningens bilag VI. Forslagets kolon-
ner for indeksnummer, EC og CAS numre samt noter er af pladsmæssige hensyn ikke medtaget neden-
for. Der henvises til Kommissionens forslag for den fuldstændige tabel.
Tabel 1
Tilpasning til eksisterende klassificeringer
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og kate-
gorikode(r)
Carc. 2
STOT RE 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Mærkning
Pik-
Faresætning- togram-,
skode(r)
signalord-
skode(r)
H351
H373
(blood)
H400
H410
GHS08
GHS09
Wng
Specifikke
koncentrati-
ons grænser,
M-faktorer
og ATE
Faresætning-
skode(r)
H351
H373
(blood)
H410
Suppl.
faresætning-
skode(r)
isoproturon (ISO);
3-(4-isopropylphenyl)-1,1-
dimethylurea
M=10
M=10’
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0004.png
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og kate-
gorikode(r)
Repr. 2
Acute Tox. 4
Acute Tox. 3
STOT SE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Mærkning
Pik-
Faresætning- togram-,
skode(r)
signalord-
skode(r)
H361f
H332
H301
H370
(nervous
system)
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
Faresætning-
skode(r)
H361f
H332
H301
H370
(nervous
system)
H410
Suppl.
faresætning-
skode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser,
M-faktorer
og ATE
phosmet (ISO);
S-[(1,3-dioxo-1,3-dihydro-2H-
isoindol-2-yl)methyl]
O,O-
dimethyl phosphorodithioate;
O,O-dimethyl-S-
phthalimidomethyl phosphorodi-
thioate
thifensulfuron-methyl (ISO);
methyl 3-(4-methoxy-6-methyl-
1,3,5-triazin-2-
ylcarbamoylsulfamoyl)thiophene-
2-carboxylate
sodium hypochlorite,
solution ... % Cl active
M=100
M=100’
M=100
M=100’
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
Skin Corr. 1B
Eye Dam. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H314
H318
H400
H410
H272
H361d
H302
H400
H410
H330
H310
H300
H372
GHS05
GHS09
Dgr
GHS03
GHS08
GHS07
GHS09
Dgr
GHS06
GHS08
Dgr
H314
H410
EUH031
M=10
M=1
potassium permanganate
Ox. Sol. 2
Repr. 2
Acute Tox. 4 *
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H272
H361d
H302
H410'
H330
H310
H300
H372
inhalation:
ATE = 0,05
mg/L (dusts
or mists)
dermal:
ATE = 50
mg/kg bw
oral:
ATE = 35
mg/kg bw
STOT RE 1;
H372: C ≥
3%
STOT RE 2;
H373: 0,3 %
≤ C < 3 %’
colecalciferol;
cholecalciferol;
vitamin D3
Acute Tox. 2 Acute
Tox. 2 Acute Tox. 2
STOT RE 1
chlorocresol;
4-chloro-m-cresol;
4-chloro-3-methylphenol
Acute Tox. 4
Skin Corr. 1C
Eye Dam. 1
STOT SE 3
Skin Sens. 1B Aquatic
Acute 1
Aquatic Chronic 3
H302
H314
H318
H335
H317
H400
H412
GHS07
GHS05
GHS09
Dgr
H302
H314
H335
H317
H410
M=1’
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0005.png
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og kate-
gorikode(r)
Carc. 1Β
Muta. 2
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
Skin Irrit. 2
Eye Irrit. 2
Mærkning
Pik-
Faresætning- togram-,
skode(r)
signalord-
skode(r)
H350
H341
H311
H301
H315
H319
H361f
H315
H318
H410
H224
H350
H341
H335
H319
H360D
H400
H410
H302
H372
(respiratory
system)
(inhalation)
H314
H318
H334
H317
GHS08
GHS09
Dgr
GHS07
GHS08
GHS05
Dgr
GHS08
GHS05
GHS09
Dgr
GHS02
GHS08
GHS07
Dgr
GHS08
GHS06
Dgr
Faresætning-
skode(r)
H350
H341
H311
H301
H315
H319
H361f
H315
H318
H410
H224
H350
H341
H335
H319’
H360D
H410’
Suppl.
faresætning-
skode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser,
M-faktorer
og ATE
oral:
ATE = 300
mg/kg bw
dermal:
ATE = 600
mg/kg bw’
1,2-dihydroxybenzene;
pyrocatechol
4-tert-butylphenol
Repr. 2
Skin Irrit. 2
Eye Dam. 1
Aquatic Chronic 1
M=1’
acetaldehyde;
ethanal
Flam. Liq. 1
Carc. 1B
Muta. 2
STOT SE 3
Eye Irrit. 2
2-benzyl-2-dimethylamino-4'-
morpholinobutyrophenone
Repr. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
maleic anhydride
Acute Tox. 4
STOT RE 1
Skin Corr. 1B
Eye Dam. 1
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1A
H302
H372
(respiratory
system)
(inhalation)
H314
H334
H317
EUH071
Skin Sens.
1A; H317: C
0,001%’
succinic anhydride
Acute Tox. 4
Skin Corr. 1
Eye Dam. 1
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1
H302
H314
H318
H334
H317
H226
H335
H315
H317
H351
H361fd
H302
H373
H400
H410
GHS07
GHS05
GHS08
Dgr
GHS02
GHS07
Wng
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H302
H314
H334
H317
H226
H335
H315
H317
H351
H361fd
H302
H373
H410
EUH071’
isobutyl methacrylate
Flam. Liq. 3
STOT SE 3
Skin Irrit. 2
Skin Sens. 1B
quizalofop-P-tefuryl (ISO); (+/-)
tetrahydrofurfuryl (R)-2-[4-(6-
chloroquinoxalin-2-
yloxy)phenyloxy]propionate
Carc. 2
Repr. 2
Acute Tox. 4
STOT RE 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
M=1
M=1’
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0006.png
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og kate-
gorikode(r)
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
Acute Tox. 3
Skin Corr. 1C
Eye Dam. 1
Skin Sens. 1A Aquatic
Acute 1
Aquatic Chronic 1
Mærkning
Pik-
Faresætning- togram-,
skode(r)
signalord-
skode(r)
H330
H310
H301
H314
H318
H317
H400
H410
GHS06
GHS05
GHS09
Dgr
Faresætning-
skode(r)
H330
H310
H301
H314
H317
H410
Suppl.
faresætning-
skode(r)
EUH071
Specifikke
koncentrati-
ons grænser,
M-faktorer
og ATE
Skin Corr.
1C; H314 : C
≥ 0,6%
Skin Irrit. 2;
H315: 0,06%
≤ C < 0,6%
Eye Dam. 1 ;
H318
: C ≥
0,6%
Eye Irrit. 2;
H319: 0,06%
≤ C < 0,6%
Skin Sens.
1A; H317: C
≥ 0,0015%
M=100
M=100
reaction mass of 5-chloro-2-
methyl-2H-isothiazol-3-one and
2-methyl-2H-isothiazol-3-one
(3:1)
propiconazole (ISO);
(2RS,4RS;2RS,4SR)-1-{[2-(2,4-
dichlorophenyl)-4-propyl-1,3-
dioxolan-2-yl]methyl}-1H-1,2,4-
triazole
nicotine (ISO);
3-[(2S)-1-methylpyrrolidin-2-
yl]pyridine
Repr. 1B
Acute Tox. 4
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
Aquatic Chronic 2
H360D
H302
H317
H400
H410
H330
H310
H300
H411
GHS08
GHS07
GHS09
Dgr
GHS06
GHS09
Dgr
H360D
H302
H317
H410
H330
H310
H300
H411
M=1
M=1’
inhalation:
ATE = 0.19
mg/L (dusts
or mists)
dermal:
ATE = 70
mg/kg bw
oral:
ATE= 5
mg/kg bw’
Tabel 2
Nye harmoniserede klassificeringer
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r))
Skin Sens. 1A
Farekode(r)
Mærkning
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS07
Wng
Specifikke
koncentrations
grænser , M-
faktorer og
ATE
Skin Sens. 1A;
H317: C ≥
0,01%’
Faresætning-
skode(r)
H317
Suppl.
faresætning-
skode(r)
isoeugenol; [1]
(E)-2-methoxy-4-(prop-1-
enyl)phenol; [2]
(Z)-2-methoxy-4-(prop-1-
enyl)phenol [3]
2,3,5,6-tetrafluoro-4-
(methoxymethyl)benzyl (1R,3R)-
H317
Acute Tox. 4
Acute Tox. 3
H332
H301
GHS06
GHS08
H332
H301
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0007.png
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r))
STOT SE 1
STOT RE 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Farekode(r)
Mærkning
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS09
Dgr
Faresætning-
skode(r)
H370
(nervous
system)
H373
H410
Suppl.
faresætning-
skode(r)
Specifikke
koncentrations
grænser , M-
faktorer og
ATE
2,2-dimethyl-3-[(1Z)-prop-1-en-
1-yl]cyclopropanecarboxylate;
epsilon-metofluthrin
H370
(nervous
system)
H373
H400
H410
M=100
M=100’
M=1
M=1’
isopropyl (2E,4E,7S)-11-
methoxy-3,7,11-trimethyldodeca-
2,4-dienoate;
S-methoprene
pinoxaden (ISO);
8-(2,6-diethyl-4-methylphenyl)-7-
oxo-1,2,4,5-tetrahydro-7H-
pyrazolo[1,2-
d][1,4,5]oxadiazepin-9-yl 2,2-
dimethylpropanoate
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Repr. 2
Acute Tox. 4
Acute Tox. 4
Eye Irrit. 2
STOT SE 3
Skin Sens. 1A
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 3
H400
H410
H361d
H332
H302
H319
H335
H317
H400
H412
H351
H302
H371
(nervous
system)
(inhalation)
H400
H410
GHS09
Wng
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H410
H361d
H332
H302
H319
H335
H317
H410
inhalation:
ATE = 4,63
mg/L (dusts or
mists)
oral: ATE = 500
mg/kg bw
M=1’
tetramethrin (ISO);
(1,3-dioxo-1,3,4,5,6,7-hexahydro-
2H-isoindol-2-yl)methyl 2,2-
dimethyl-3-(2-methylprop-1-en-
1-yl)cyclopropanecarboxylate
Carc. 2
Acute Tox. 4
STOT SE 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H351
H302
H371
(nervous
system)
(inhalation)
H410
M=100
M=100’
(1,3,4,5,6,7-hexahydro-1,3-dioxo-
2H-isoindol-2-yl)methyl
(1R-
trans)-2,2-dimethyl-3-(2-
Carc. 2
Acute Tox. 4
STOT SE 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H351
H302
H371
(nervous
system)
(inhalation)
H400
H410
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H351
H302
H371
(nervous
system)
(inhalation)
H410
M=100
M=100’
M=100
M=100'
methylprop-1-
enyl)cyclopropanecarboxylate
mesosulfuron-methyl (ISO);
methyl 2-[(4,6-
dimethoxypyrimidin-2-
ylcarbamoyl)sulfamoyl]-α-
(methanesulfonamido)-p-toluate;
spirodiclofen (ISO);
3-(2,4-dichlorophenyl)-2-oxo-1-
oxaspiro[4.5]dec-3-en-4-yl 2,2-
dimethylbutyrate
sodium methyl [(4-
aminophe-
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
Carc. 1B
Repr. 2
STOT RE 2
Skin Sens. 1B
Aquatic Chronic 1
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
H350
H361f
H373
H317
H410
H317
H400
GHS08
GHS07
GHS09
Dgr
GHS07
GHS09
H350
H361f
H373
H317
H410
H317
H410
M=1
M=10’
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0008.png
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r))
Aquatic Chronic 1
Farekode(r)
Mærkning
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
Wng
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætning-
skode(r)
Specifikke
koncentrations
grænser , M-
faktorer og
ATE
M=1’
nyl)sulphonyl]carbamate; sodium
methyl (EZ)-
sulfanilylcarbonimidate; asulam-
sodium
salicylic acid
H410
Repr. 2
Acute Tox. 4
Eye Dam. 1
H361d
H302
H318
H410
GHS08
GHS07
GHS05
Dgr
GHS09
Wng
H361d
H302
H318'
H410
M=100’
flutianil (ISO);
(2Z)-{[2-fluoro-5-
(trifluoromethyl)phenyl]thio}[3-
(2-methoxyphenyl)-1,3-
thiazolidin-2-ylidene]acetonitrile
reaction mass of 1-[2-(2-
aminobutoxy)ethoxy]but-2-
ylamine and 1-({[2-(2-
aminobu-
toxy)ethoxy]methyl}propoxy)but-
2-ylamine
2-methylisothiazol-3(2H)-one
Aquatic Chronic 1
Repr. 2
Acute Tox. 4
Skin Corr. 1B
Eye Dam. 1
H361f
H302
H314
H318
GHS08
GHS07
GHS05
Dgr
H361f
H302
H314
EUH071'
Acute Tox. 2
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
Skin Corr. 1B
Eye Dam. 1
Skin Sens. 1A
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H330
H311
H301
H314
H318
H317
H400
H410
H317
H400
H410
GHS05
GHS06
GHS09
Dgr
H330
H311
H301
H314
H317
H410
EUH071
Skin Sens. 1A;
H317: C ≥
0,0015%
M=10
M=1’
pyroxsulam (ISO);
N-(5,7-
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
GHS07
GHS09
Wng
H317
H410
M=100
M=100’
dimethoxy[1,2,4]triazolo[1,5-
a]pyrimidin-2-yl)-2-methoxy-4-
(trifluoromethyl)pyridine-3-
sulfonamide
1-vinylimidazole
Repr. 1B
H360D
GHS08
Dgr
H360D
Repr. 1B;
H360D: C ≥
0,03%
amisulbrom (ISO);
3-(3-bromo-6-fluoro-2-
methylindol-1-ylsulfonyl)-N,N-
dimethyl-1H-1,2,4-triazole-1-
sulfonamide
isoeugenol; [1]
(E)-2-methoxy-4-(prop-1-
enyl)phenol; [2]
Carc. 2
Eye Irrit. 2
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Skin Sens. 1A
H351
H319
H400
H410
H317
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
GHS07
Wng
H351
H319
H410
M=10
M=10’
H317
Skin Sens. 1A;
H317: C ≥
0,01%’
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
1828131_0009.png
International kemisk identifika-
tion
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r))
Farekode(r)
Mærkning
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætning-
skode(r)
Specifikke
koncentrations
grænser , M-
faktorer og
ATE
(Z)-2-methoxy-4-(prop-1-
enyl)phenol [3]
Kommissionens forslag til forordning foreslås at træde i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EU-
Tidende. For så vidt angår de nye eller ændrede harmoniserede klassificeringer af de 34 stoffer, som
tilføjes til bilag VI, foreslås en overgangsperiode på 18 måneder fra ikrafttrædelsesdatoen. De nye eller
ændrede harmoniserede klassificeringer må dog på frivillig basis tages i brug fra ikrafttrædelsesdato-
en.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Særligt for stoffet propiconazol er det muligt, at den foreslåede klassificering kan medføre økonomiske
konsekvenser for visse dele af erhvervslivet som følge af afledte konsekvenser i anden EU lovgivning,
idet en afledt konsekvens af en kategori 1B klassificering er, at stoffet ikke fremover må indgå i pro-
dukter, der sælges til privat anvendelse (jf. REACH-, biocid- og pesticidforordningerne). Derudover vil
stoffet som udgangspunkt slet ikke kunne godkendes under biocidforordningen, med mindre det kan
påvises at aktivstoffet er nødvendigt for at kunne forebygge eller bekæmpe alvorlig fare, eller en ikke-
godkendelse vil have en uforholdsmæssig samfundsmæssig konsekvens i forhold til risikoen for men-
neskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet. Der er i dag få aktivstoffer, der kan anvendes i træbeskyt-
telsesmidler mod træødelæggende svamp, og meget få til privat brug, som følge af stoffernes klassifice-
ring. Tilsvarende gælder for pesticidanvendelse, hvor stoffet heller ikke kan godkendes, medmindre
det er nødvendigt for at kunne forebygge eller bekæmpe alvorlig fare, eller der er tale om negligibel
eksponering. Dette skal vurderes under de respektive forordninger.
Det er dog på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere disse konsekvenser, da det afhænger af be-
slutninger under anden lovgivning såfremt forslaget vedtages.
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
Derudover forventes forslaget ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark. Virksomheder er for-
pligtede til at anvende de harmoniserede klassificeringer, hvilket blandt andet sikrer en ensartet
mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU. Fareklassificering er et væsentligt
redskab for at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen og i produktionen af forbruger-
produkter. Fareklassificeringer er desuden grundlæggende i forhold til blandt andet krav om sikker-
hedsdatablade, arbejdspladsbrugsanvisninger, begrænsninger i markedsføringen til forbrugerne og
affaldshåndtering.
Der har særligt været fokus på stofferne methylisothiazolinon (MI) og propiconazol:
Methylisothiazolinon (MI) er et biocid aktivstof, der blandt andet anvendes som konserveringsmiddel i
maling, og som er stærkt allergifremkaldende ved hudkontakt. Der er de senere år set en markant stig-
ning i antallet af patienter, der har udviklet kontaktallergi for MI, ofte som følge af udsættelse via ma-
ling. Det har som en del af klassificeringsforslaget været diskuteret, hvilken specifik grænse, der skal
sættes for, hvornår tilstedeværelsen af stoffet i en kemisk blanding (for eksempel maling) vil medføre
klassificering og mærkning af hele blandingen som allergifremkaldende. RAC har i deres endelige opi-
nion foreslået en specifik grænseværdi på 15 ppm (0,0015%), hvilket er mere restriktiv end værdien på
600 ppm (0,06%), der oprindeligt blev foreslået. Flere medlemsstater samt industrien har sat spørgs-
målstegn ved, om der er belæg for den lave grænseværdi og/eller udtrykt deres bekymring for de afled-
te konsekvenser, særligt for malings-/pigment industrien. Miljøstyrelsen har i høringsprocessen støttet
grænseværdien på 15 ppm, der vurderes at være vel underbygget, blandt andet på baggrund af kliniske
data fra det nationale Videncenter for Allergi.
Propiconazol er et pesticid og biocid aktivstof, der anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i for
eksempel korn og roer og som træbeskyttelsesmiddel. Stoffet var oprindeligt foreslået klassificeret som
reproduktionsskadeligt i kategori 2, RAC har i deres endelige opinion foreslået klassificering som re-
produktionsskadeligt i kategori 1B(mest restriktivt) på baggrund af de foreliggende data. Flere med-
lemslande er uenige i den vurdering og støtter fortsat en kategori 2 vurdering. Miljøstyrelsen støtter
RAC’s
faglige vurdering.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 30. november
1. december 2017, og der er
ikke modtaget høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte stoffers klassificering har været diskuteret i
EU’s
Risikovurderingskomité (RAC). Den fore-
slåede tilpasning har i sin helhed været drøftet blandt medlemsstaterne i REACH komitéen. På bag-
grund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for for-
slaget blandt medlemsstaterne. Dog er der især for stofferne methylisothiazolinon (MI) og propicona-
zol udtrykt divergerende holdninger blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i
Danmark og i EU. De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og
blandinger, der bringes på markedet i EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassi-
ficeringerne i de fareklasser, der er omfattet af forslaget.
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, komitésag
CLP forordningens formål er at identificere stoffers farlighed og kommunikere disse til brugerne. I det
omfang, at der er væsentlige socioøkonomiske konsekvenser forbundet med en ny klassificering, må
dette håndteres under den relevante lovgivning. Det ligger ikke indenfor rammen for CLP forordnin-
gen at tage højde for eventuelle afledte konsekvenser i medfør af anden lovgivning, og regeringens
støtter, de af RAC foreslåede klassificeringer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10