5. Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på
Den Europæiske Unions vegne på de tre næste møder og de ekstraordinære møder og
foranstaltninger i tilknytning hertil i Den Internationale Hvalfangstkommission
KOM (2017) 0463
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat
forslag til Rådets afgørelse om EU’s holdning til de næste tre møder i Den
Internationale Hvalfangstkommission (IWC). Forslaget, der bygger videre på de tidligere rådsafgørelser, har til
hovedformål at sikre effektive internationale retlige rammer for bevaring og forvaltning af hvaler, der garanterer en
mærkbar forbedring af hvalers bevaringsstatus. Det skal bl.a. ske ved, at al hvalfangst bringes under IWC’s
kontrol, at moratoriet mod kommerciel hvalfangst opretholdes, at man modsætter sig nye typer hvalfangst, at man
støtter at videnskabelig hvalfangst uden for IWC’s kontrol stoppes, at oprettelsen af hvalreservater støttes, samt at
man øger fokus på hvalers helbred og trivsel. Forslaget lægger endvidere op til, at oprindelige folks traditionelle
hvalfangst fortsat støttes, og at der tages hensyn til en rettighedsbaseret tilgang for oprindelige folk. Herudover
lægger forslaget op til, at der fra EU’s side bakkes aktivt op om arbejdet i IWC om at skabe øget
forståelse og
bedre procedurer mht. oprindelige folks hvalfangst.
Kommissionens forslag er blevet positivt modtaget af flertallet af medlemsstaterne, der bl.a. støtter, at EU i endnu
højere grad skal arbejde for, at bevaring af hvaler bliver det primære
fokusområde for IWC’s arbejde, og at IWC
skal regulere alle former for hvalfangst, herunder småhvaler. Der er fortsat generel forståelse for oprindelige folks
behov for hvalfangst, ikke mindst hvad angår Grønland. Der er imidlertid ikke opbakning til at arbejde for en
rettighedsbaseret tilgang for oprindelige folk mht. hvalfangst. Dog er der på dansk foranledning opnået enighed om,
at man fra EU’s side anerkender de aktuelle drøftelser i IWC om oprindelige folks rettigheder. Forslaget forventes
vedtaget. Det forventes ikke, at der vil kunne etableres et blokerende mindretal imod vedtagelsen.
Fra dansk side arbejder man for, at Rigsfællesskabets samlede interesser på hvalområdet tages i betragtning. Det
drejer sig særligt om at sikre fortsat opbakning til oprindelige folks hvalfangst, herunder særligt støtte til
Grønlands fangstkvoter, samt at IWC’s mandat ikke udvides til også at omfatte forvaltning af småhvaler.
Herudover arbejder man for, at EU’s fælles holdning tager højde for IWC’s dobbelte mandat, der
omfatter både
bevaring og forvaltning af hvaler, samt at EU-medlemsstaterne skal have tilstrækkelig mulighed for at bidrage
konstruktivt til arbejdet i IWC. Der er imidlertid meget begrænset opbakning til de danske synspunkter blandt
de øvrige medlemsstater. I forhandlingerne har balancen i forslaget således rykket sig yderligere i retning af at
tilgodese bevaringsinitiativer. Det foreliggende forslag er derfor vanskeligt at forene med Rigsfællesskabets samlede
interesser på hvalområdet. Endvidere må forslaget
anses for at være mere bevaringsorienteret end EU’s fælles
holdning fra 2011. Her stemte Danmark imod vedtagelsen af forslaget, ligesom man gjorde i 2008 og 2009.
2. Baggrund
Kommissionen har 4. september 2017 fremsat forslag til Rådets afgørelse om
EU’s holdning til
de næste tre møder i Den Internationale Hvalfangstkommission (IWC) (COM(2017) 463 final).
Forslaget er modtaget i dansk sprogversion ligeledes den 4. september 2017.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 191, stk. 1 (miljøpolitik) og artikel 218, stk. 9
om EU’s holdning i organer, der træffer aftale med retlig virkning og indvirkning på
gennemførelse af Unionens politikker og lovgivning. Kommissionen har efterfølgende
tilkendegivet, at den rette hjemmel for forslaget er TEUF artikel 192, stk. 1 og ikke artikel 191,
stk. 1. Forslaget behandles af Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Kommissionen
1