Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 113
Offentligt
1824709_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Ref. MOMWE
Den 21. november 2017
ORIENTERENDE NOTAT TIL MILJØ- OG FØDEVAREUDVALGET
om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, 4.-6.
december 2017, Nairobi
Resumé
Tredje møde i FN’s Miljøforsamling (United Nations Environment Assembly –
UNEA), finder sted 4.-
6. december 2017 i Nairobi i regi af FN’s Miljøprogram. Temaet for mødet er forurening, med titlen
Towards a Pollution-Free Planet. Der forventes følgende resultater af mødet:
1. En politisk ministerdeklaration om forurening, som også relaterer sig til implementering af
2030-dagsordenen og dens globale mål.
2. Resolutioner vedrørende specifikke forureningsproblemer, samt beslutninger af mere
forretningsmæssig karakter
i forhold til Miljøforsamlingen og FN’s Miljøprograms drift og
leverancer.
Derudover skal der muligvis tages beslutning om etablering af en plan og stuktur for opfølgning i
forhold til indsatsen mod forurening. I forbindelse med UNEA-3 kan indmeldes frivillige tiltag, både
af regeringer, den private sektor, civilsamfundsorganisationer samt af privatpersoner. Disse kan
indgå i opfølgning på sessionen. Danmark melder indsatser vedr. marint affald og kemikalier ind.
Rådskonklusioner vedrørende EU-positioner i forbindelse med UNEA-3 blev vedtaget den 13. oktober
2017. Positionerne heri suppleres af retningslinjer forhandlet i Rådets internationale
miljøarbejdsgruppe i Bruxelles, som stadig pågår. Notatet orienterer om tema, centrale emner og
forventede resultater, herunder i forhold til ministerdeklaration og resolutionsforslag. Der vil alene
være fokus på resolutioner om emner, som er prioriteret fra dansk side.
1. Baggrund
FN’s Miljøprogram (United Nations Environment Programme –
UNEP) blev oprettet i 1972 som
resultat af det første verdenstopmøde om miljø og udvikling i Stockholm samme år. På Rio+20-
topmødet i 2012 besluttede man at styrke den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling,
herunder at styrke Miljøprogrammet. Et centralt element var at erstatte det tidligere styrelsesråd, der
havde begrænset medlemskab, med en universel forsamling, som fik navnet
United Nations
Environment Assembly (UNEA).
Andre elementer var at styrke UNEP’s rolle i FN-systemet
og dets
rolle som den ledende globale miljøautoritet.
Det tredje møde i FN’s Miljøforsamling (UNEA-3)
er et ekstra og kortere møde, som afholdes i lyset af
en beslutning på det seneste møde i 2016. Her besluttede man at ændre afholdelsen af møder til ulige
år, og da man ikke synes, at der skulle gå tre år, før det tredje møde blev afholdt, blev dette møde
besluttet. Mødet afholdes som altid i regi af FN’s Miljøprogram.
Inden Miljøforsamlingen åbnes,
afholdes der et forberedende forhandlingsmøde.
Open Ended Committee of Permanent
Representatives,
fra den 29. november til den 1. december 2017.
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
Ministerdeklaration og resolutioner er i forhold til medlemsstaterne af politisk karakter og er dermed
ikke juridisk bindende. Der er således ingen lovgivningsmæssige konsekvenser eller umiddelbare
samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige eller andre konsekvenser. Elementer, som er rettet mod tiltag
i UNEP og nedsættelse af eventuelle arbejds- og forhandlingsgrupper, opfattes principielt som
bindende for organisationen, men er betinget af tilgængelige ressourcer. Danmark støtter finansielt
afholdelsen af de såkaldte
Leadership Dialogues
under UNEA-3
sessioner hvor virksomhedsledere,
politiske beslutningstagere og førende eksperter drøfter bæredygtighed og miljø
2. Status for forhandlingerne
2.1 Overordnet forhandlingssituation
Forberedende forhandlinger pågår stadig, i den faste komité af repræsentanter til FN’s Miljøprogram i
Nairobi (CPR) og i Bruxelles blandt EU og dens medlemsstater. Der kan stadig fremsættes
resolutionsforslag. Såfremt udviklingen tilsiger det, vil der blive fremlagt et supplerende mandatnotat
inden den 4. december 2017. Der er på baggrund af foreløbige forslag og drøftelser fremlagt et officielt
forslag til Ministerdeklaration, som Miljøforsamlingens præsident, Miljø- og Energiminister Edgar
Gutiérrez fra Costa Rica har stået i spidsen for. Resolutions- og beslutningsforslag drøftes i regi af
CPR. Heri handler EU og medlemsstaterne på basis af instruktioner fra Rådets Internationale
Miljøgruppe i Bruxelles. Det er ikke alle FN-lande, der er i stand til at deltage i forhandlinger i CPR, og
kun få lande har repræsentanter med ekspertise på alle områder, så de detaljerede forhandlinger
starter først, når hovedstadsrepræsentanterne mødes i Nairobi.
Der er pr. 13. november 2017 fremlagt 17 resolutionsforslag, som vedrører områder som ferskvand,
hav, luft, jord, sammenhængen mellem miljø og sundhed, kemikalier og affald, marint affald og
mikroplast, biodiversitet samt forureningsaspekter ved væbnede konflikter samt relation til
implementering af 2030-Dagsordenen og dens opfølgningsforum. Sammenhængen mellem forurening
og klima indgår også som et element. Da en del af de fremsatte resolutionsforslag overlapper
hinanden, forventes nogle af dem at blive slået sammen, så det endelige antal resolutioner bliver
mindre end det foreslåede antal.
EU og medlemsstaterne har fremlagt et enkelt resolutionsforslag om miljø og sundhed, som bl.a.
omfatter kemikalier. EU og medlemsstaterne er desuden medforslagsstiller på et resolutionsforslag om
luftforurening og overvejer også at støtte andre, hvis man i forbindelse med forhandlingerne på det
forberedende forhandlingsmøde bliver enige om indholdet. Fra EU’s side
er nedsat ledergrupper for
hvert tema og resolutionsudkast, bestående af repræsentanter for Formandskabet, Kommissionen og
medlemsstater samt på relevante områder EU’s udenrigstjeneste.
Danmark er medlem af
ledergruppen for resolutionen om miljø og sundhed, og følger desuden gruppen for resolutionen om
marint affald og mikroplast.
2.2 Platform for opfølgning
I regi af Miljøforsamlingens bureau drøftes det at etablere en struktur for opfølgning som en del af
resultaterne af UNEA-3. Fokus vil være på at fremme konkrete tiltag til nedbringelse af forurening og
opnå resultater. Sagen drøftes pt. nærmere mellem UNEP og forskellige lande og grupperinger
herunder EU og medlemsstaterne.
2.3 Frivillige tiltag
Udover de formelle vedtagelser har FN’s Miljøprogram etableret platforme, som danner ramme for
frivillige tiltag til nedbringelse af forurening fra stater, virksomheder og andre interessegrupper samt
privatpersoner.
#.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
3. Ministerdeklaration
UNEA-3 præsidenten Edgar Gutiérrez har den 2. november 2017 fremlagt et såkaldt endeligt udkast til
et slutdokument for UNEA-3 i form af en ministererklæring. Dette er sket efter en proces, hvor et par
foreløbige udkast har været i høring blandt FN medlemsstaterne. Udkastet peger på, at
alle mennesker skal kunne leve i et rent miljø, men der er store problemer med forurening globalt,
som påvirker sundhed, økosystemer, økonomi og sikkerhed
der er væsentlige helbredseffekter i forhold til luft, vand, kemikalier og affald
der findes viden og teknologiske løsninger, og der er mange succeshistorier, men ikke alle
udnyttes, og implementering mangler. Der kan gøres mere gennem samarbejde, vidensopbygning
og vidensdeling, innovation og teknologi
der er tæt relation til indsatsen for at levere på 2030-Dagsordenen og Parisaftalen om klima, tab af
biodiversitet og økosystemdegradering
ministrene vil fremme handling, som forebygger, mindsker og håndterer forurening, herunder
gennem bedre viden/data, standarder, involvering af interessenter samt brug af internationale
aftaler, finansielle midler, investeringer i mere langsigtet profit og grønnere alternativer
indsatsen skal også stimulere renere produktion og forbrug, miljøteknologier, samt økonomisk
innovation, gode jobs, handel og investeringer
ministrene vil fremme partnerskaber og inddrage interessenter i FN-regi
en central tilgang vil være hensynet til Rio Principperne
alle har et ansvar, det gælder foruden regeringer også den private sektor, internationale
organisationer, civilsamfundet og privatpersoner
viden om deklarationen skal fremmes, herunder i relation til opfølgningen på 2030-Dagsordenen.
Desuden velkommes frivillige
tiltag fra lande og andre interessenter. Endelig anmodes UNEP’s admi-
nistrerende direktør om at udarbejde et forslag til ministrene til en implementeringsplan mod forure-
ning.
EU-holdning i forhold til slutdokumentet
EU og medlemsstaterne ser overordnet positivt på udkastet. Det afspejler i vid udstrækning EU/MS-
prioriteter. Udkastet kunne godt forbedres og strømlines mere, men det er bredt appellerende og
handlingsorienteret. Man vil derfor støtte op om forslaget også for at fremme muligheden for, at en
ministerdeklaration faktisk vedtages, hvilket ikke lykkedes sidste år. Som udgangspunkt vil man
begrænse sig i forhold til ændringsforslag, medmindre andre stater ikke gør.
Dansk holdning
Danmark er enig i EU-holdningen og mener, at det er vigtigt, at der vedtages en egentlig
ministererklæring, som viser politisk vilje til at øge indsatsen mod forurening globalt. Danmark vil
søge at sikre tekst i en retning, der tilgodeser danske synspunkter herunder i forhold til at understrege
sammenhængen med 2030-dagsordenen samt vigtigheden af at fremme bæredygtig produktion og
forbrug/cirkulær økonomi mv. Givet situationen er der dog grund til, at alle stater udviser
tilbageholdenhed og støtter op om præsidentens fremgangsmåde. En given opfølgningsplatform bør
som udgangspunkt være tæt relateret til 2030-dagsordenens globale mål (SDG) og de indikatorer, der
er besluttet i den sammenhæng; idet det anerkendes, at disse på en række områder kan være
utilstrækkelige til at vurdere udviklingen i forhold til forurening. Andre indikatorer, der ønskes
anvendt skal baseres på eksisterende, offentlig tilgængelig data for eksempel fra konventioner. Hvis
der ønskes anvendt yderligere informationer fra lande, skal det være baseret på frivillighed.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
4. Resolutions- og beslutningsforslag
4.1 Miljø og sundhed (EU og medlemsstaterne)
EU og medlemsstaterne har fremsat forslag til en tværgående resolution om miljø og sundhed, som
fokuserer på den tætte sammenhæng mellem sundhed og forurening. Der er fremsat to relaterede
resolutioner; én fra USA om udfasning af bly i maling, og en om håndtering af udtjente blybatterier
fra afrikanske lande.
Udkastet fra EU og medlemsstaterne har en indledende del samt fem afsnit om henholdsvis kemikalier
og affald, klimaforandringer, biodiversitet, antimikrobiel resistens (som omfatter antibiotikaresistens)
samt bæredygtig produktion og forbrug. Det påpeges, at der er behov for en tværgående tilgang, der
bygger på forsigtighed og forebyggelse, og at det vil være nødvendigt at inddrage forskellige områder
og aktører fra globale aftaler og FN-organer til stater og diverse interessenter. Desuden påpeger det, at
klimaforandringer samt forringelse af biodiversitet og økosystemer forværrer problemerne. Af
udkastet fremgår, at næsten en fjerdedel af alle dødsfald globalt kan tilskrives miljømæssige risici
(ifølge WHO), og der peges på sammenhængen med eksisterende globale aftaler og mål mv. herunder
2030-dagordenen. Stater og interessenter, herunder den private sektor, opfordres til at bidrage til at
løse problemerne. FN’s Miljøprogram anmodes om at styrke indsatsen,
herunder:
at bidrage til udvikling af metode mv. til fremme af integreret risikovurdering
at inkludere sundhedsfaktorer i arbejde med værdisætning af økosystemer
at bistå lande, der har behov for kapacitetsopbygning på området
at identificere muligheder for at fremme bæredygtige produktion og forbrugsmønstre, der vil
gavne miljø og sundhed.
Desuden anmodes om, at UNEP udarbejder rapporter om henholdsvis
miljø og sundhedseffekter af pesticider og kunstgødning, i samarbejde med WHO og FAO, til
fremlæggelse i 2019
centrale årsager og miljømæssige konsekvenser i forhold til antimikrobiel resistens.
EU-holdning
EU og medlemsstaterne vil søge at bibeholde alle de væsentlig elementer og sikre, at UNEP’s vigtige
rolle på området klart fremgår. EU og medlemsstaterne vil forsøge at få relevante elementer fra
resolutionsforslagene om blymaling og blybatterier inkluderet i denne resolution for at reducere det
samlede antal af resolutioner.
Dansk holdning
Danmark kan støtte EU-holdningen.
4.2 Marint affald og mikroplast (Norge)
Norge har fremlagt et forslag om marint affald og mikroplast, som følger op på resolutioner for
området fra miljøforsamlingens første og andet møde. Særlig fokus er på opfølgning på de rapporter,
som FN’s Miljøprogram blev bedt om
at udarbejde, og som nu foreligger. Det vedrører bl.a. kilder,
løsningsmuligheder og mangel på viden samt effektivitet af og mangler i forhold til eksisterende tiltag i
internationale fora og rammeværk og muligheder for at udbedre manglerne. Resolutionen opfordrer
alle relevante aktører til at handle på området og påpeger behovet for, at alle interessenter tager
initiativer til at nedbringe problemerne med marint affald og mikroplast og understreger industriens
og andre interessenters rolle. Centralt i resolutionen er følgende:
Anmodning til UNEP om at fortsætte og styrke arbejdet på området, herunder at skabe overblik
over de frivillige indsatser, der i forbindelse med dette møde i Miljøforsamlingen meldes ind på
området, og hvordan de kan bidrage til en mere systematisk tilgang til handling samt at fremlægge
en rapport om det til det fjerde møde i Miljøforsamlingen i 2019.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
Nedsættelse af en åben arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan den internationale
forvaltningsstruktur for området kan styrkes og fremlægge anbefalinger til det fjerde møde i
Miljøforsamlingen i 2019.
EU-holdning
EU og medlemsstaterne støtter fuldt op om resolutionen men ser gerne mere klarhed omkring
mandatet for den foreslåede åbne arbejdsgruppe. Man havde gerne set, at den også omhandlede marin
forurening mere generelt, men det har Norge modsat sig.
Dansk holdning
Danmark kan støtte EU-holdningen. Danmark har i regi af Nordisk Ministerråd været med til at
vedtage støtte til det videre arbejde, herunder arbejdsgruppen, med 800.000DKK, hvis resolutionen
vedtages som foreslået.
4.3 Luftforurening
Canada har fremlagt et forslag til en resolution om luftforurening, som EU og medlemsstaterne er
medforslagsstiller af. Desuden har en gruppe afrikanske lande fremlagt en anden resolution om
luftforurening, som overlapper, og som desuden anmoder UNEP om udbredt støtte, engagement og
initiativer på området. Den canadiske, EU og medlemsstaterne støttede resolution har til formål
blandt andet at
understrege den internationale dimension af luftforurening og de store, veldokumenterede
omkostninger ved luftforurening såvel helbredsmæssige som økosystemmæssige og økonomiske
påpege koblingen med klimændringer, da nogle typer af luftforurening skyldes gasser og stoffer,
som også har klimaeffekter
opfordre alle stater til handling, bl.a. på basis af WHO-anbefalinger
sikre synergien med relevante sektorpolitikker og urbaniseringspolitik, samt med internationale
finansieringsinstitutter for at fremme konkret handling.
Den anmoder desuden FN’s Miljøprogram om at
bakke op om internationale initiativer i forhold at fremme renere luft herunder brændstoffer med
mindre svovlindhold og renere dieselkøretøjer
fremme regionalt samarbejde om grænseoverskridende luftforurening i tæt samarbejde med
Konventionen om grænseoverskridende luftforurening blandt andet ved at oprette en platform for
bedre samarbejde, informationsudveksling og kapacitetsopbygning
at støtte lande med at udbrede information om forurening, statusrapporter og identifikation af
nationale kilder til forurening og hvilke tiltag, der kan tages
fremme diskussionen om global indsats mod luftforurening, herunder mulig synergi med
eksisterende tiltag samt om mangler i indsatsen
gennemføre regelmæssige vurderinger af fremskridt som lande har taget i forhold til at
implementere centrale tiltag ift. luftkvalitet.
EU-holdning
EU støtter resolutionen samt at dele af det forslag afrikanske indarbejdes heri.
Dansk holdning
Danmark kan støtte EU-holdningen.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
4.4 Vandforurening
Der er fremlagt tre resolutionsforslag relateret til vandforurening af henholdsvis Colombia og Costa
Rica, USA og de afrikanske lande, som hver har lidt forskelligt fokus. Den første har bl.a. fokus på
UNEP’s bidrag i forhold til implementering af 2030-dagsordenens
vandmål og på vigtigheden af at
adressere landbaserede kilder til vandforurening samt opfordrer til handling på regionalt niveau og
støtte til udviklingslandes indsats. Den anden har fokus på UNEP’s moniteringsarbejde, mens den
tredje, afrikanske, har fokus på relationen til økosystemer og spildevand og beder om omfattende
støtte fra UNEP.
EU-holdning
EU og medlemsstaterne er enige i, at resolutionerne skal samles til en enkelt resolution om vand og
vandforurening. Mange elementer støttes, herunder bedre monitering på globalt plan samt elementer,
der vedrører arbejdet under konventioner og samarbejdet om grænseoverskridende vandforurening.
EU og medlemsstaterne støtter også, at resolutionen omfatter forskellige vandforureningsaspekter
både i forhold til landbaserede kilder, kyster og hav, samt større fokus på samarbejde mellem alle rele-
vante fora og organisationer i FN-systemet.
Dansk holdning
Danmark kan tilslutte sig EU og medlemsstaternes holdning.
4.5 Konflikter og forurening
Sidste år, i forbindelse med Miljøforsamlingens andet møde, havde Jordan og Ukraine foreslået reso-
lutioner på området, men drøftelserne blev præget af divergerende synspunkter ift. Israel-Palæstina
konflikten, og det endte uden vedtagelse. Denne gang har Irak foreslået en resolution om forurenings-
forebyggelse og -kontrol i lande berørt af terroristhandlinger og væbnede konflikter. Resolutionen
påpeger de alvorlige konsekvenser for miljøet og bæredygtig udvikling generelt og behovet for at fore-
bygge, eller, hvor det ikke er mulig, hurtigt at vurdere og adressere forurening herunder at bistå berør-
te lande til at etablere miljøadministrationer, der kan håndtere problemerne. Den påpeger relationen
til menneskerettigheder og de særligt alvorlige konsekvenser af forureningen for sårbare persongrup-
per, for kvinder og piger samt på behov for en FN-reform, der gør det muligt for FN at adresserer pro-
blemerne hurtigere og effektivt.
Endelig anmoder resolutionen FN’s Miljøprogram om at
øge sin kapacitet på området og, på invitation, gennemføre vurderinger af miljøeffekterne i berørte
områder
fortsætte relateret interaktion med Den Internationale Lovkommission
udarbejde en rapport over implementering af resolutionen til næste UNEA.
EU-holdning
EU kan støtte resolutionsforslaget, da det understreger vigtigheden af at adressere forurening ift. kon-
flikt men ikke omtaler konkrete områder/konflikter.
Man vil dog søge at begrænse omfanget af anmodninger til handling fra UNEP’s side til noget, der
vurderes mere realistisk. Man vil desuden foreslå at tilføje elementer om, at
forurening og klimaforandringer kan være medvirkende til konflikter
miljøforringelser kan medvirke til migration/tvungen flytning
det at adressere fælles miljøudfordringer kan udgøre en platform for dialog og samarbejde, som
kan bidrage til at samle befolkninger.
Dansk holdning
Danmark kan støtte EU-holdningen.
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
4.6 Beslutningsforslag
Der er fremlagt fire beslutningsforslag af mere driftsmæssig karakter for UNEP og Miljøforsamlingen:
1. Provisorisk dagsorden, dato og sted for Miljøforsamlingens fjerde møde. Næste session foreslås
afholdt i marts 2019.
2. Udskydelse af dato for færdiggørelse af den sjette globale miljøtilstandsrapport - Global
Environment Outlook 6. Arbejdet med miljøtilstandsrapporten er forsinket i forhold til den
oprindelige frist medio 2017.
3.
UNEP’s forvaltning af fonde og øremærkede bidrag.
Miljøprogrammet forvalter en række fonde
herunder fonde, der ligger under konventioner, som det er sekretariat for, og disse skal jævnligt
have forlænget deres mandat.
4.
Benævnelse/forkortelse af navnet for FN’s Miljøprogram.
EU-holdning
Holdningen i EU-kredsen er, at man har forståelse for ønsket om at fremme kommunikationen, og at
forslaget om at referere anderledes til Miljøprogrammet er i orden, så længe der ikke formelt ændres
ved Miljøprogrammets mandat og status.
Dansk holdning
Danmark kan tilslutte sig EU-holdningen.
5. Frivillige tiltag
Muligheden for at indmelde frivillige tiltag er noget nyt i forhold til de foregående to miljøforsamlin-
ger. Initiativet er iværksat for at fremme engagement og indsats blandt mange forskellige interessenter
og dermed øge muligheden for konkrete resultater. Indmeldte initiativer vil blive betragtet som en del
af Miljøforsamlingens resultater. De vil blandt andet blive registreret i forhold til, om de bidrager til
implementering af 2030 Dagsordenen og dens globale mål eller implementering af internationale afta-
ler.
EU-holdning
Kommissionen har indmeldt 20 nylige initiativer på vegne af EU, og opfordrer derudover medlemssta-
terne til at melde nationale initiativer ind, gerne nogle som understøtter dem, som Kommissionen har
indmeldt.
Dansk holdning
Danmark melder to indsatsområder ind: 1) Kemikalieindsatsen 2018-2021; og 2) informationsindsats
om marint affald 2018.
___________________
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Notat om tredje møde i FN’s Miljøforsamling, Nairobi den 4.-6. december 2017, fra miljø- og fødevareministeren
Bilag. Liste over resolutions- og beslutningsforslag pr. 13. november 2017
Resolutionsforslag
1.
Eliminating exposure to lead paint (USA)
2. Substantially improving air quality in cities to within healthy levels for human exposure (Sudan)
3. Calling for the synchronization of objectives and activities, especially the multilateral
environmental agreements and protocols for efficient implementation and monitoring of the
agenda 2030 and for cost reduction and effective participation of UN Member States
(Filippinerne)
4. Pollution prevention and control in areas affected by terrorist operations and armed conflicts
(Irak)
5. Pollution mitigation by mainstreaming biodiversity into key sectors (Mexico)
6. Contributions of the United Nations Environment Assembly to the High Level Political Forum on
Sustainable Development (Mexico)
7.
Environment and Health (EU/MS)
8. Clean water for all, leaving no one behind (Colombia og Costa Rica)
9. Enhancing the work of the United Nations Enviroment Programme to promote the development
and strengthening of water quality monitoring programmes and to encourage data sharing (USA)
10. Strengthening health and environmental action in Asia and the Pacific and supporting the
initiatives of the Asia-Pacific regional forum on health and environment (Filippinerne)
11. Air Pollution (Canada)
12. Investing in innovative environmental solutions for accelerating implementation of the
sustainable development goals (afrikanske lande)
13. Managing soil pollution to achieve sustainable development (afrikanske lande)
14. Accelerating efforts to address water pollution and to protect and restore water-related
ecosystems (afrikanske lande)
15. Preventing and reducing air pollution (afrikanske lande)
16. Marint affald og mikroplastik (Norge)
17. Promoting Environmentally Sound Management of Used Lead Acid Batteries (afrikanske lande)
Beslutningsforslag
fremlagt af Miljøprogrammets sekretariat
1.
2.
3.
4.
5.
Provisional agenda, date and venue of the fourth session of the United Nations Environment
Assembly
Extension of the Delivery Date for the sixth Global Environment Outlook
Organisational modalities of the United Nations Environment Assembly (Annonceret men endnu
ikke fremlagt)
Management of trust funds and earmarked contributions
Improving communication on the environment
8