Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 104
Offentligt
1821007_0001.png
Cirkulær Økonomi & Affald
J. nr. 001-17979
Ref. PEFBR
Den 16. november 2017
Status på tilskudsordning for biocover
Baggrund
Biocover er en teknologi, der udnytter, at bakterier i f.eks. kompost lagt på overfladen af en
deponeringsenhed/losseplads kan omsætte udsivende metan til CO2. Det er hensigtsmæssigt i
klimaøjemed, da metan som minimum har en 25 gange højere opvarmningseffekt end CO2.
Da forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) blev tilbagerullet i 2014, opstod der en manko i forhold til
Danmarks klimamålsætning, og biocover blev foreslået som kompenserende tiltag. I aftale om
tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO i juni 2014 blev der afsat 185,2
mio. kr. (PL 2014 niveau) til en tilskudsordning til biocovers på danske deponeringsanlæg og
lossepladser. Det blev antaget, at ordningen samlet set kunne reducere metan svarende til 300.000
tons CO2/år i 2020.
I Virkemiddelkataloget, som indgik i den daværende regerings klimaplan fra 2013, beskrives biocover
som en omkostningseffektiv teknologi til reduktion af drivhusgasemission. Dog tages der forbehold for
den præcise effekt af og pris på den relativt uprøvede teknologi (og dermed for skyggeprisen), ligesom
størrelsen af metan-emission fra deponeret affald i Danmark beskrives som usikker. Efter ordningens
åbning er der blevet tilføjet endnu en usikkerhed; om effekten af biocoverprojekterne kan blive
godkendt til at indgå i Danmarks klimaopgørelse. Grundet disse usikkerheder har Miljøstyrelsen
(MST) evalueret ordningen løbende. Dette notat redegør for status på ordningen. Folketinget er
tidligere og senest med oversendelsesbrev af 21. juni 2016 orienteret om ordningens status, herunder
forsinkelser og usikkerheder.
Ansøgere, tildeling af tilskud og midlertidigt stop
Tilskudsordningen åbnede for ansøgninger i juni 2016. Det er muligt løbende at ansøge til
tilskudspuljen, som er bygget op om to trin:
Trin 1
baselineundersøgelse, hvor metanemissionen på det ansøgte anlæg måles
Trin 2
biocoverprojekt, hvor der etableres biocover, hvis resultaterne af trin 1 taler for det
Pr. 12. oktober 2017 er der modtaget 77 ansøgninger om tilskud til trin 1, 41 er behandlet og heraf har
36 modtaget tilsagn om tilskud. Årsagen til de mange ubehandlede ansøgninger er, at MST i starten af
2017
for at sikre en forsvarlig anvendelse af midler - de væsentlige usikkerheder i ordningen taget i
betragtning
besluttede et midlertidigt stop i tildelingen af tilskud, indtil der var indkommet en
passende mængde resultater fra allerede igangsatte projekter, som kunne danne grundlag for en
evaluering af ordningen. Der er således heller ikke givet tilsagn om tilskud til egentlige
Miljøstyrelsen •
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Statusnotat om biocovertilskudsordningen, fra miljø- og fødevareministeren
1821007_0002.png
biocoveretableringer (trin 2) i ordningen, men der er indkommet resultater om metanmængder,
forventede omkostninger til biocoverprojekter osv. fra de projekter, der har gennemført trin 1.
Der er sideløbende med ovenstående givet tilskud til trin 2 til fem af de syv pilotprojekter, der var
igangsat, inden tilskudsordningen åbnede. Ingen af pilotprojekterne har dog etableret deres biocover
endnu. De øvrige to pilotprojekter har
ligesom andre projekter i ordningen
ikke udvist en
metanemission, der stod mål med omkostningerne til biocover. Især pilotprojekterne, men også
projekter i ordningen, er generelt forsinkede bl.a. fordi erfaringerne både forskningsmæssigt men især
rådgivermæssigt er relativt få.
Usikkerheder ved og evaluering af ordningen
Der er fortsat usikkerhed om ordningens reduktionspotentiale på 300.000 tons CO2 samt om
skyggeprisen (kr./ton reduceret CO2) ved biocover. Derudover er der i løbet af 2016 blevet
identificeret en usikkerhed om godkendelse af metanreduktionerne i Danmarks klimaregnskab. Disse
usikkerheder udfoldes nedenfor.
1. Usikkerhed om metanpotentialet fra danske deponier/lossepladser
Modelberegningen af metanpotentialet er foretaget af Nationalt Center for Energi og Miljø (DCE), som
modellerer det samlede metanbidrag fra deponier i Danmark (i dag som ét stort deponi) på baggrund
af historiske data om deponeret affald. Dette bidrag indgår i det samlede nationale klimaregnskab,
som DCE opgør. Ordningens forventede reduktion af metan svarende til 300.000 tons CO2 svarer til,
at der etableres biocover med en metanreduktionseffekt på 79 % på (stort set hele) den
affaldsmængde,
der i dag indgår i DCE’s
nationale sum. Folketinget er tidligere orienteret om, at
DCE’s
modelberegning muligvis overestimerer deponigasemissionen, men i forbindelse med ordningen
foretager DCE modelberegninger på anlægsniveau og sammenligner disse modelresultater med de
respektive måleresultater fra anlæggene, og pt. er der ikke noget, der indikerer at modellen
overestimerer emissionen og dermed reduktionspotentialet. Det vil dog langt fra være alle
metanemitterende anlæg i Danmark, der vil indgå i biocoverordningen. Det er frivilligt at ansøge
ordningen, og de hidtidige erfaringer viser, at mange af de ansøgte anlæg ikke ender med at etablere
biocover, fordi det ikke er omkostningseffektivt eller på anden måde relevant. Af den grund vil den
samlede reduktion i ordningen blive begrænset af antallet af relevante ansøgere.
2. Forventelig højere skyggepris
Der er usikkerhed om skyggeprisen ved biocover, fordi teknologien ikke er afprøvet i stor skala. I
forbindelse med den gennemførte evaluering har Klimakontoret i EFKM på baggrund af den
nuværende viden genberegnet en forventet skyggepris for biocover-virkemidlet. Skyggeprisen er
genberegnet til ca. 140kr./ton mod oprindeligt 77 kr./ton, der blev lagt til grund for udvælgelsen af
virkemidlet. Da der endnu ikke er etableret egentlige biocovers i ordningen, er der fortsat tale om
forventede
omkostninger til biocoveretableringer med
forventede
reduktionseffekter. Der er stor
variation i de forventede omkostninger til biocoverprojekter og stor usikkerhed om
biocoverprojekternes faktiske reduktionseffekter. Reelle skyggepriser kan først beregnes efter de første
biocoveretableringer; forventeligt tidligst fra sommeren 2018. Med en gennemsnitlig højere skyggepris
bliver det ikke muligt at reducere metan svarende til de forventede 300.000 tons CO2 inden for de
økonomiske rammer af tilskudsordningen.
3. FN-godkendelse af metanreduktioner ved biocover
Da det er et centralt succeskriterium, at biocoverprojekternes metanreduktioner kan indgå i Danmarks
klimaregnskab, har MST gennem hele projektet været i dialog med DCE om FN-godkendelsen heraf. I
sommeren 2016 opstod der usikkerhed om, hvorvidt klimaresultaterne kan godkendes af FN på
baggrund af den eksisterende tekniske dokumentation på området. For at få etableret et solidt fagligt
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Statusnotat om biocovertilskudsordningen, fra miljø- og fødevareministeren
1821007_0003.png
grundlag som dokumentation over for FN er der derfor planlagt et nyt studie, der har til formål at
tilvejebringe den nødvendige viden.
Samlet evaluering pr. 12. oktober 2017
MFVM og EFKM har sammen vurderet ordningens videre forløb og fundet, at de nuværende
usikkerheder i ordningen og de forventede reduktionsomkostninger fortsat er tilstrækkeligt lave til, at
udrulningen af ordningen bør fortsætte. Med en gennemsnitlig højere skyggepris bliver det dog ikke
muligt at reducere metan svarende til de forventede 300.000 tons CO2. Ud over skyggeprisen
vurderes den samlede reduktion i ordningen at kunne blive begrænset af antallet af relevante
ansøgere.
Økonomi
Pr. 12. oktober 2017 har der været et samlet afløb på ca. 23 mio. kr. siden 2014, hvilket er en væsentlig
forsinkelse af afløb i forhold til tidsprofilen på Finansloven, jf. tabel 1. Der er tidligere redegjort for de
udfordringer, der forsinkede åbningen af tilskudsordningen, og grundet ovennævnte udfordringer i
gennemførelse af tilskudsprojekter og det midlertidige stop i tildelingen af nye tilskud, er afløbet
forsinket yderligere. Der forventes et større afløb af midler i 2018-2019 med igangsættelsen af
egentlige biocoveretableringer.
Tabel 1. Samlet biocover-bevilling (FL 2017, PL 2017, mio. kr.)
Tilskud
Drift
Forundersøgelser
Sum
2014
23,3
0,9
1,5
25,7
2015
45,0
1,8
0,0
46,8
2016
55,7
2,2
0,0
57,9
2017
55,1
2,2
0,0
57,0
Sum
179,1
7,1
1,5
187,7
Grundet de få erfaringer med teknologien har der siden 2014 været brug for at overføre tilskudsmidler
til forundersøgelser og konsulentbistand
ud over de afsatte 1,5 mio.kr. Samlet set er forventningen
pr. 12. oktober, at der i ordningens levetid skal overføres ca. 9 mio. kr. fra tilskud til konsulentbistand
og til den administration af ordningen, der er nødvendig efter 2017.
Det videre forløb
På baggrund af ovenstående evaluering vil MST genoptage tildelingen af nye tilskud frem mod 2020,
hvor biocoveretableringerne skal være gennemført. Grundet de fortsatte usikkerheder, vil MST fortsat
løbende evaluere ordningen.
3