Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1861078_0001.png
MINISTER FOR LIGESTILLING
Redegørelse/
Perspektiv- og
handlingsplan 2018
Afgivet til Folketinget af minister for
ligestilling den 27. februar 2018
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0002.png
KOLOFON
Redegørelse /
Perspektiv- og handlingsplan 2018
Minister for ligestilling, februar 2018
Udenrigsministeriet
ISBN:
978-87-93616-36-3 (trykt udgave)
978-87-93616-37-0 (elektronisk udgave)
Fotos:
Getty Images, Scanpix og Kanal 4
Layout og produktion:
Datagraf Communications A/S
Web:
um.dk/ligestilling/perspektiv-og-handlingsplan
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0003.png
INDHOLD
05
07
Forord
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Rettigheder og frihed for den enkelte
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Tryghed, trivsel og lige muligheder for
LGBTI-personer
Global ligestillingsindsats
Status på initiativerne fra Perspektiv- og
handlingsplan 2017
09
15
21
25
27
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0004.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0005.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
5
Ligestilling er udgangspunkt
for vores demokrati og en
grundlæggende frihedsrettighed
I Danmark har der ikke altid været lige muligheder for
kvinder og mænd. Det har været et langt sejt træk at
nå dertil, hvor vi er i dag. Og selvom vi ikke er i mål, så
er vi langt. Din fremtid afgøres ikke først og fremmest
af, om du er født som pige eller dreng, og mulighederne
er mange uanset køn. Lige muligheder er i dag ud-
gangspunkt for vores demokrati og en grundlæggende
frihedsrettighed. Sådan er det i Danmark. Det skal vi
holde fast i – også i mødet med kulturer, hvor det ikke
er tilfældet.
Her skal vi være klare i mælet. Lige muligheder uan-
set køn, seksuel orientering eller kønsidentitet er en
præmis, alle skal acceptere, uanset om man er født her
eller kommer fra et andet land. En præmis, der ikke kan
gradbøjes efter kultur, tradition eller religion. Vi skal
ikke acceptere, at der i Danmark er parallelsamfund,
hvor ligestillingen reelt er sat ud af kraft. Hvor unge
piger og drenge udsættes for negativ social kontrol af
deres familier, og hvor rygtesamfund sætter den per-
sonlige frihed under pres.
De unge skal selv tage opgøret med forældede normer
og værdier, men vi skal som samfund støtte dem ved at
insistere på at debattere og oplyse om rettigheder, ne-
gativ social kontrol og ligestilling i etniske minoritets-
miljøer, også selvom det er svært. Ellers lader vi dem,
der begrænses, i stikken og går på kompromis med en
grundlæggende værdi i det danske samfund. Det gæl-
der også, når det kommer til friheden til at vælge sin
partner og til at leve åbent om sin seksuelle orientering
eller kønsidentitet.
Regeringen har sat et tydeligt mål om at fortsætte ar-
bejdet med at fremme lige muligheder og frihed for den
enkelte uanset seksuel orientering eller kønsidentitet.
Det er historisk, at vi har etableret en koordinerende
funktion på området og sammen med satspuljeparti-
erne sikret finansiering til en indsats, der skal styrke
tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer.
For regeringen er det afgørende at værne om den per-
sonlige frihed og det danske frisind.
Ligestilling er en af grundpillerne, hvis vi skal skabe
rum for den enkeltes udfoldelse, gribe fremtidens mu-
ligheder og fortsat udvikle samfundet. Både kvinder og
mænd skal bidrage til at forme vores fælles samfund
gennem deltagelse i beslutningsprocesser i virksomhe-
der og i politik. Respekten for hinanden, uanset om det
er på arbejdspladsen, i politik eller i det offentlige rum,
er afgørende. #MeToo-bevægelsen har vist et behov
for at gøre op med en tabubelagt kultur, når det kom-
mer til seksuel chikane og behov for at forebygge, at
seksuel chikane finder sted. Frisind og respekt går hånd
i hånd.
Unge skal ikke begrænses af kønsstereotype forvent-
ninger om uddannelsesvalg. Størstedelen af de job,
vi har om 20 år, kender vi ikke i dag, men der er ingen
tvivl om, at fremtiden også er digital. Piger og kvinder
skal også være skabere af fremtidens digitale samfund.
På samme måde er det vigtigt, at mænd i højere grad
er beskæftiget i omsorgs- og undervisningssektoren.
Piger og drenge har brug for rollemodeller, og det kan
blive for ensidigt, hvis ikke de også møder mænd i dag-
tilbud og skolerne.
Vi skal komme fremtiden i møde og gribe mulighe-
derne – alle ressourcer skal i spil på arbejdsmarkedet og
i familien. Vores arbejds- og familieliv er i forandring,
og både mænd og kvinder efterspørger i stigende grad
balance mellem familie- og arbejdsliv. Det skal være
helt naturligt, at mænd tager forældreorlov, på samme
måde som kvinder gør det.
Som historien viser, er arbejdet med ligestilling et
langt, vigtigt og sejt træk. Udviklingen rykker ikke fra
dag til dag – hverken herhjemme eller globalt. Mange
forskellige parter skal engageres i indsatsen, og alt
imens nye udfordringer og initiativer opstår, er vi også
nødt til at fastholde dagsordener gennem flere år for
at skabe forandring. Vi skal stædigt holde fast i, at alle
skal have lige muligheder.
God læselyst.
Karen Ellemann
Minister for ligestilling
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0006.png
N Ø GL E TA L :
EIGE’s Gender Equality index
DK
74,6
75,2
75,6
76,8
63,8
62
65
66,2
EU
2012
2015
2005
2010
Kilde: EIGE (2015)
Scores of the Gender Equality Index
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0007.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
7
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Danmark er blandt de mest ligestillede lande i verden,
og vi har siden 2005 ligget stabilt på en anden plads i
de løbende opgørelser over, hvor langt landene i EU er
med ligestilling mellem kønnene
1
.
Mange lande ser til Danmark og de nordiske lande,
når det kommer til ligestilling, men der er fortsat ud-
fordringer. Der er behov for løbende at arbejde for at
fremme lige muligheder for alle og ligestilling - både
herhjemme og internationalt. Det kræver en lang og
vedvarende indsats. Rigtig meget handler om kul-
tur og forventninger til, hvordan kvinder og mænd,
drenge og piger skal være og agere i samfundet. Det er
ikke noget, der ændrer sig uden videre. Derfor ændrer
udfordringerne eller indsatserne sig heller ikke nød-
vendigvis fra år til år. Perspektiv- og handlingsplanen
udgør rammen om regeringens arbejde med at fremme
ligestilling i det kommende år. Den er samtidig med
til at sikre opfølgning på verdensmålene, særligt mål 5
om ligestilling mellem kønnene. Det er afgørende, at
Danmark tager ansvar for at sikre opfyldelsen af mål 5
- nationalt og globalt. De globale udfordringer må ikke
blive en sovepude for en ambitiøs national indsats. Det
er regeringens vision, at:
”Alle skal have lige muligheder for at deltage i samfun­
det og udfolde deres potentialer og talenter. Alles res­
sourcer skal i spil, og ingen skal opleve diskrimination
på grund af køn, seksuel orientering eller kønsidentitet.”
For at opfylde visionen arbejdes der med en række kon-
krete initiativer inden for fire indsatsområder:
Rettighe­
der og frihed for den enkelte, Bedre udnyttelse af ressourcer og
talenter, Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI­personer
og Global ligestillingsindsats.
Rettigheder og frihed
for den enkelte
• Fremme ligestilling og bekæmpe
negativ social kontrol
• Bekæmpe vold i nære relationer
og stalking
• Bekæmpe sexisme, digitale
sexkrænkelser og
perfekthedskultur
• Bekæmpe menneske-
handel
Bedre udnyttelse af
ressourcer og talenter
• Fremme ligestilling på ar-
bejdsmarkedet, i ledelse og
politik
• Mindske det kønsopdelte
uddannelsesvalg
• Styrke bevidsthed om køn
og ligestilling i offentlige
myndigheder og tilbud
VISION:
Alle skal have lige muligheder for
at deltage i samfundet og udfolde
deres potentialer og talenter.
Alles ressourcer skal i spil, og
ingen skal opleve diskrimination
på grund af køn, seksuel orien­
tering eller kønsidentitet.
Tryghed, trivsel
og lige muligheder
for LGBTI-personer
• Frihed for den enkelte og
øget trivsel
• Global indsats for LGBTI-
personers rettigheder
Global
ligestillingsindsats
• Aktiv dansk indsats for
kvinders rettigheder og
ligestilling globalt
• Udviklingspolitikken skal
bruges som løftestang
for ligestilling
1
EIGE (2017)
Gender Equality Index
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0008.png
N Ø GL E TA L :
Antal der har været
udsat for, at familie-
medlemmer har tjekket
deres mobil, mail,
computer eller taske for
at kontrollere dem
Kilde: Udlændinge- og
Integrationsministeriet (2017)
Medborgerskab 2017: Notat nr. 2:
Social kontrol blandt nydanskere og
personer med dansk oprindelse.
20
15
10
5
0
2012
Efterkommere
2013
2014
Indvandrere
2016
2017
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0009.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
9
Rettigheder og frihed
for den enkelte
Friheden til og muligheden for at bestemme over egen krop og eget liv er en
grundlæggende rettighed i det danske samfund. Det gælder for alle uanset køn,
kultur og religion. I nogle etniske minoritetsmiljøer begrænser stærk social kontrol
primært pigernes frihed og lige muligheder. Menneskehandel, vold og sexisme
er ikke alene et overgreb på den enkelte, det kan også have store konsekvenser
for samfundet.
Fremme ligestilling og bekæmpe negativ
social kontrol
De fleste unge i Danmark har en stor grad af frihed. Men
nogle unge oplever, at rygtesamfund og negativ social
kontrol sætter snævre grænser for deres frie udfoldelse.
Det gælder særligt i parallelsamfund og ghettoer, der ikke
er danske i deres værdier. Her knægtes frihedsrettigheder
som ligestilling mellem mænd og kvinder.
Den negative sociale kontrol rammer både piger og
drenge. Men det er oftere pigerne, der får begrænset
deres bevægelsesfrihed, sociale liv, valg af uddannelse og
kæreste.
Flere og flere unge med etnisk minoritetsbaggrund blan-
der sig i debatten og siger fra. Støtte, oplysning om ret-
tigheder og en åben debat er afgørende for, at både unge,
mænd og kvinder kan stå fast på retten til at bestemme
over eget liv.
En af vejene til et mere selvstændigt liv og kendskab til
danske værdier er at have et job og deltage i foreningsli-
vet. Når nydanske kvinder er på arbejdsmarkedet, gavner
det deres børns integration og mindsker negativ social
kontrol.
Den ambitiøse indsats mod negativ social kontrol og
manglende ligestilling i etniske minoritetsmiljøer fort-
sætter. Samtidig sættes der målrettet ind mod parallel-
samfund.
Fakta
• 59 procent af nydanske kvinder, der bor i et område
med en høj koncentration af beboere med indvan-
drerbaggrund, føler sig begrænset med hensyn til
valg af kæreste eller ægtefælle. Andelen af kvinder,
der oplever social kontrol, er væsentlig mindre, 22
procent, når de bor i et område, hvor ingen af de an-
dre beboere har indvandrerbaggrund.
• 13 procent af kvindelige flygtninge er i lønmodtager-
beskæftigelse efter 3 års ophold i Danmark. Blandt
mandelige flygtninge er det 45 procent.
• Blandt 25-39-årige ikke-vestlige indvandrere og efter-
kommere har 23,9 procent mænd og 37,9 procent kvin-
der i 2016 gennemført en videregående uddannelse.
• Næsten 4 ud af 10 indvandrere og efterkommere
mener, at manden er familiens naturlige overhoved.
Blandt personer med dansk oprindelse er det hver ti-
ende.
• 17 procent indvandrere og 18 procent efterkommere
har inden for det seneste år været udsat for, at fa-
miliemedlemmer har overvåget dem ved at ringe til
dem eller følge efter dem. For etniske danskere er det
10 procent.
• 53 procent af kvindelige indvandrere og efterkom-
mere i alderen 18-29 år, svarer, at de i høj grad har
frihed til at gøre de samme ting som deres jævnald-
rende af modsatte køn. Blandt etnisk danske kvinder
er det 92 procent.
• Ifølge Rigspolitiets opgørelse vedr. æresrelaterede
konflikter og forbrydelser blev der i 2006 registreret
109 anmeldelser/sager, mens det var 156 i 2016.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2017)
Integration i
tal. Nr. 4.
Udlændinge- og Integrationsministeriets beregninger på
baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2017)
Integration:
Status og Udvikling 2017.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2017)
Medborgerskab
2017: Notat nr. 1: Nydanskeres holdninger til kønsroller.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2017)
Medborgerskab
2017: Notat nr. 2: Social kontrol blandt nydanskere og personer med
dansk oprindelse.
Rigspolitiet (2017) i Institut for Menneskerettigheder (2017)
Ekstrem social kontrol.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0010.png
N Ø GL E TA L :
Antal henvendelser
1500
1200
900
600
300
0
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
Kilde: Etnisk Ung og
RED-Safehouse
Etnisk Ung
RED-Safehouse
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0011.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
• Rettigheder og frihed for den enkelte
11
Bekæmpe vold i nære relationer og stalking
Vold har store konsekvenser for den enkelte voldsud-
satte og for samfundet. Igennem de senere år er der
kommet øget fokus på, at vold ikke alene er fysisk vold,
men at stalking og psykisk vold kan være lige så indgri-
bende og nedbrydende for den, det går ud over.
Unge og mænd er også udsat for vold i deres parfor-
hold. Især mange unge har svært ved at sætte grænser.
Det kan være svært som ung at sige fra og se, hvornår
et forhold er usundt.
Uanset hvordan eller mod hvem volden finder sted, er
der behov for at gøre en aktiv indsats for at skabe et li-
gestillet og respektfuldt samfund, hvor alle kan færdes
trygt ude som hjemme.
Der er derfor løbende brug for at udvikle nye indsatser
og for ny viden, så forskellige former for vold i nære re-
lationer, herunder psykisk vold, bekæmpes.
Fakta
• 35 procent af unge mellem 16 og 24 år synes, det kan
være svært at sætte grænser for, hvad der er okay at
gøre i et kæresteforhold.
• 33 procent unge kvinder og 13 procent unge mænd
mellem 16 og 24 år, der er eller har været i et forhold,
har oplevet at få deres grænser overtrådt psykisk.
• 42 procent af elever i 7. klasse har været udsat for
kærestevold. 40 procent har været udsat for psykisk
vold.
• Internationale studier tyder på, at i halvdelen af de
forhold, hvor der er vold, udøver begge parter vold.
• 10 procent er i løbet af deres liv blevet tvunget til sex
eller har oplevet forsøg på tvungen sex. Heraf er 84
procent kvinder.
• Kun 11 procent af de seksuelle overgreb blev anmeldt
til politiet.
• 82 procent af seksuelle krænkelser begås mod perso-
ner under 25 år.
• Det skønnes, at 100.000-132.000 personer årligt
bliver udsat for stalking i Danmark. Heraf er ca. 2/3
kvinder.
Epinion (2017) Holdningsundersøgelse i forbindelse med
kampagnen ”Vold kan forekomme”.
Dokkedahl & Elklit (2018)
Undersøgelse af indbyrdes vold,
Syddansk Universitet.
Heinskou et al. (2017)
Seksuelle krænkelser – omfang og karakter,
Aalborg Universitet og Københavns Universitet.
Justitsministeriets Forskningskontor (2013)
Omfanget og ka­
rakteren af stalking. En befolkningsundersøgelse.
C ASES:
Ungdomstopmøde om ligestilling, ungdomsliv og negativ social kontrol
I efteråret 2017 blev der afholdt et ungdomstopmøde om ligestilling, ungdomsliv og negativ social
kontrol. Topmødet udgjorde en platform for drøftelser og refleksion over egen og andres situation,
og de dilemmaer nogle nydanske unge kan stå i, når det kommer til frihed, kontrol og de gråzoner,
som eksisterer derimellem. Ungdomstopmødet gav de mere end 130 unge deltagere en stemme i
debatten.
Dialogkorps og netværk af unge meningsdannere
Styrelsen for International Rekruttering og Integration driver et dialogkorps af unge og forældre,
der har haft personlige oplevelser med social kontrol og æresrelaterede konflikter. Korpset går i
dialog med unge og andre om ære, ligestilling, familiekonflikter, negativ social kontrol og tvangs-
ægteskaber. Dialogen er udvidet til at omfatte køn, seksualitet og familie. Der er endvidere den 1.
juni 2017 etableret et landsdækkende netværk af unge meningsdannere, som har personlig erfaring
med religiøs og negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Netværket har til formål at un-
derstøtte og kvalificere medlemmernes løbende engagement i samfundsdebatten og ruste dem til
at mobilisere flere unge til at tage et opgør med undertrykkende normer og negativ social kontrol.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0012.png
12
Rettigheder og frihed for den enkelte •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
Bekæmpe sexisme, digitale sexkrænkelser
og perfekthedskultur
Millioner af kvinder verden over har med #MeToo-
bevægelsen skabt en virtuel demonstration mod hver-
dagskrænkelser, seksuel chikane og mere alvorlige sek-
suelle overgreb – på arbejdspladser, i det offentlige rum
og på nettet. De mange stemmer, der har rejst sig, har
effektivt sat fokus på at bryde tabuet og tavsheden. Og
på, at der er tale om et udbredt problem og en kultur,
der skal gøres op med.
Seksuel chikane og sexisme er aldrig i orden. Det skal
forebygges og håndteres, der hvor det finder sted.
Krænkende adfærd kan have store konsekvenser for
den enkelte, det gælder både online og offline.
Indflydelsen fra digitale og sociale medier påvirker i
stigende grad os alle. De sociale medier er et sted, hvor
særligt unge deler tilværelsen med venner, kærester og
følgere. Det er vigtigt med en ungdomskultur, hvor der
er gensidig respekt – både online og offline. Og hvor der
gøres op med en stigende tendens til en ”perfektheds-
kultur”, der præger hverdagen især for pigerne. Idealer
og normer for adfærd og krop må ikke blive urealistiske
eller begrænsende for ens liv.
Der er brug for at sætte fokus på gensidig respekt, god
tone og omgangsform generelt og på arbejdspladsen
og de sociale medier.
Fakta
• 53 procent af 15-30 årige har modtaget nøgenbilleder.
22 procent af 15-30 årige videresender gerne et nø-
genbillede af en, de ikke kender.
• En rundspørge blandt kvindelige skuespillere viser,
at 2 ud af 3 af de adspurgte har oplevet seksuel chi-
kane fra en overordnet.
• Kvinder oplever i højere grad end mænd at modtage
nedsættende, krænkende og chikanerende kom-
mentarer i debatter på facebook.
• Flere kvinder end mænd afholder sig fra at deltage i
debatter på facebook inden for emnerne flygtninge,
migration, asyl, religion, tro og integration.
• 16 procent af befolkningen er blevet befamlet eller
rørt intime steder på kroppen mod deres vilje.
• 12 procent af befolkningen har været udsat for ned-
sættende, seksuelle tilråb på gaden.
• 90,8 procent af unge i alderen 0-18 år, som er diagno-
sticeret med en spiseforstyrrelse, er piger (2016).
• 3-4 procent af drenge og 9-10 procent af piger på ung-
domsuddannelser har lav grad af mental sundhed.
YouGov for DR2 (2016)
Ung, nøgen og udstillet.
Politiken (2017)
Rundspørge blandt medlemmer af dansk skuespil­
lerforbund.
Institut for Menneskerettigheder (2017)
Hadefulde ytringer i
den offentlige online debat.
Heinskou et al. (2017)
Seksuelle krænkelser – omfang og karakter,
Aalborg Universitet og Københavns Universitet.
Sundhedsstyrelsen (2017) Prævalens,
incidens og aktivitet i sund­
hedsvæsenet for børn og unge med angst eller depression, ADHD og
spiseforstyrrelser.
Statens Institut for Folkesundhed (2017)
Mental sundhed blandt
unge. Resultater fra Ungdomsprofilen 2014.
Bekæmpe menneskehandel
Menneskehandel er et brud på grundlæggende menne-
skerettigheder og en grov krænkelse af den enkeltes ret
til at bestemme over egen krop og eget liv.
Menneskehandel findes inden for mange forskellige
områder og brancher fx prostitution, tvangsarbejde
og kriminalitet. Både kvinder, mænd og børn udnyt-
tes. Men langt størstedelen af ofrene er fortsat kvinder
handlet til prostitution. Menneskehandel er en alvorlig
forbrydelse, der er grænseoverskridende, og ofte er der
tale om organiseret kriminalitet. Bagmændene er kyni-
ske og finder hele tiden nye udnyttelsesformer.
Der er behov for en stabil og fleksibel indsats, der lø-
bende kan tilpasses udviklingen. Derfor er rammerne
for indsatsen til bekæmpelse af menneskehandel i
perioden for 2019-2021 allerede nu fastlagt i en ny hand-
lingsplan.
Fakta
• I Danmark er 731 personer blevet vurderet handlet af
de danske myndigheder i perioden 2007-2017. Stør-
stedelen af ofrene kommer fra Nigeria, Rumænien
og Thailand. 87 procent af de vurderede ofre for men-
neskehandel i Danmark er kvinder.
• Næsten 24,9 millioner mennesker er ofre for tvangs-
arbejde, herunder menneskehandel, på verdensplan.
Center mod Menneskehandel (2018).
International Labour Organization (ILO) (2017)
Global Esti­
mates of Modern Slavery.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0013.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
• Rettigheder og frihed for den enkelte
13
INDSAT SER:
Oplysningsindsats om rettigheder og ligestilling i et-
niske minoritetsmiljøer:
Ligestillingsministeren lancerer
en oplysningsindsats, som skal give viden og skabe debat
om rettigheder, ligestilling og negativ social kontrol blandt
kvinder, mænd og unge med etnisk minoritetsbaggrund.
Indsatsen vil bestå af et undervisnings- og debattilbud, som
kan rekvireres frit af fx sprogskoler, foreninger og kommuner.
Indsatsen er finansieret af satspuljen og løber frem til 2020.
af partnervold mod både kvinder, mænd og unge samt vold
i homoseksuelle forhold offentliggøres i foråret 2018. Endvi-
dere udarbejder Justitsministeriets Forskningskontor i 2018
en ny undersøgelse, der kortlægger omfanget og karakteren
af stalking i Danmark, og der arbejdes på, at psykisk vold får en
selvstændig paragraf i straffeloven.
Bekæmpelse af seksuel chikane på arbejdspladsen:
I kølvandet på #MeToo-bevægelsen afholdes i samarbejde
mellem ligestillingsministeren og beskæftigelsesministeren
en høring om seksuel chikane på arbejdspladsen med ind-
dragelse af arbejdsmarkedets parter. I forhold til danske virk-
somheder mv. sættes der fokus på at bryde tabuet omkring
seksuel chikane og på respekt, god tone og omgangsform på
arbejdspladsen. Herudover styrkes Arbejdstilsynets indsats
mod seksuel chikane, og godtgørelsesniveauet i forhold til
seksuel chikane på arbejdspladser sættes op. Endelig vil kul-
turministeren og ligestillingsministeren fortsætte dialogen
med kulturbranchen om, hvordan seksuel chikane kan fore-
bygges og håndteres i branchen.
Lokale dialogmøder om negativ social kontrol:
Ligestil-
lingsministeren vil fortsætte dialogen med unge og forældre
om ligestilling og social kontrol, herunder følge op på ung-
domstopmødet om negativ social kontrol i november 2017
med blandt andet udgivelsen af en pakke med inspiration til
dialog og oplysning om negativ social kontrol, ligestilling og
rettigheder fx i form af dilemmaspil.
Forebyggelse af radikalisering og social kontrol i dag-
tilbud og uddannelse:
Undervisningsministeriet igang-
sætter, som led i satspuljeaftalen for 2017, en indsats, der skal
forebygge radikalisering og social kontrol gennem fx udvik-
lingsforløb i dagtilbud og uddannelse og kapacitetsopbyg-
ning via efteruddannelse af lærere og pædagogisk personale,
samt udvikling og formidling af materialer. Undervisningsmi-
nisteriet vil også i 2018 i forbindelse med tilsyn med frihed- og
folkestyrekravet på en række frie grundskoler have fokus på
ligestilling, social kontrol på skolerne, seksual- og biologi-
undervisning, samt om piger og drenge deltager lige aktivt i
undervisningen mv.
Lovforslag om skærpet straf for grovere digitale sex-
krænkelser:
Som opfølgning på regeringens initiativer til en
styrket indsats mod digitale sexkrænkelser har Justitsmini-
steriet den 6. december 2017 fremsat et lovforslag, der har til
formål at skærpe straffen med gennemgående en tredjedel
for grovere digitale sexkrænkelser, jf. straffelovens § 264 d.
Fokus på unge, køn og krop:
I samarbejde med Sex &
Samfund, Mediehuset og Mary Fonden sætter ligestillings-
ministeren fokus på temaet ”Elsk dig selv – krop og idealer”
ved årets Mediekonkurrence for skoler i maj 2018. Målet er at
få piger og drenge i udskolingen til at debattere og reflektere
over deres opfattelse af krop, idealer og normer, herunder
indflydelse fra sociale medier. Med satspuljeaftalen for 2018-
2021 er der i alt prioriteret 53 mio. kr. til fortsat at styrke
indsatsen for mennesker med spiseforstyrrelser og selvskade
gennem en pulje målrettet kommuner, regioner og private
aktører. Derudover laves en erfaringsopsamling på selvskade-
området. Anti Doping Danmark afholder i 2018 en konference
om forebyggelse af doping blandt unge i idræts- og fitness-
miljøer på baggrund af en række kommunale initiativer
om blandt andet at møde de unge i dialog om kropsidealer,
træning og sundhed. Anti Doping Danmark, Sundheds- og
Ældreministeriet og Kulturministeriet har ydet rådgivning og
støtte til projekterne.
Ny viden om negativ social kontrol og maskulinitet i
etniske minoritetsmiljøer:
Udlændinge- og Integrations-
ministeriet lancerer i 2018 en undersøgelse af unges oplevelse
af negativ social kontrol og frihed. Undersøgelsen bidrager
med viden om omfanget og karakteren af negativ social
kontrol blandt unge, afdækker normer og holdninger, samt
hvem der udøver, og hvem der udsættes for kontrol. Under-
visningsministeriet lancerer i foråret 2018 en undersøgelse
blandt elever i 6., 7. og 8. klasse, der skal belyse omfanget og
karakteren af negativ social kontrol i grundskolen. Ligestil-
lingsministeren offentliggør endvidere i 2018 en undersøgelse
af maskulinitet og holdninger til ligestilling, social kontrol og
fædreroller mv. i særligt etniske minoritetsmiljøer.
Styrket indsats for etniske minoriteters deltagelse i
arbejds- og fritidsliv:
I forbindelse med satspuljeaftalen for
2018 på udlændinge- og integrationsområdet er der afsat 78,1
mio. kr. i perioden 2018-2021 til, at kommuner, der har modta-
get mange flygtninge og familiesammenførte, kan ansætte
integrations- og beskæftigelsesambassadører. De skal under-
støtte den virksomhedsrettede integrationsindsats og have
et særligt fokus på at løfte kvindernes tilknytning til arbejds-
markedet. Der er endvidere afsat 24 mio. kr. i 2018-2021 til en
udbredelse af Dansk Idræts Forbunds indsats Get2Sport. For-
målet er at styrke rekrutteringen af frivillige og medlemmer
til idrætsklubber i udsatte boligområder, herunder særligt
etniske minoritetspiger- og kvinder.
Styrket indsats mod menneskehandel:
Som led i
satspuljeaftalen for 2017 gennemføres en oplysningsindsats
til relevante aktører og mulige ofre for menneskehandel
om at vidne, retsforfølgelse af bagmænd og menneske-
handel. Der udarbejdes endvidere en børnebog rettet mod
potentielle ofre for menneskehandel blandt uledsagede
mindreårige i asylsystemet, samt et e-læringsværktøj, hvor
aktører, som arbejder med mindreårige potentielle ofre for
menneskehandel, kan få større viden omkring definitioner af
og indikatorer på menneskehandel. For at sikre kontinuitet i
indsatsen mod menneskehandel er der med satspuljeaftalen
for 2018 afsat midler til en ny handlingsplan til bekæmpelse
af menneskehandel for perioden 2019-2021. Handlingsplanen
skal øge fleksibilitet i indsatsen, så tilbud mv. løbende kan
tilpasses udviklingen.
Indsats mod vold i nære relationer og stalking:
En
række initiativer under handlingsplan mod vold i familien og
i nære relationer 2014-2017 løber frem til 2019. Handlingspla-
nen evalueres, og der igangsættes en proces med at afdække
behovet for nye initiativer og indsatser, herunder med særligt
fokus på psykisk vold. En ny undersøgelse om forekomsten
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0014.png
35
N Ø GL E TA L :
Gns. antal barsels-
dagpengedage for
danske fædre
30
26,8
28
29,1 29,2
29,5
30,1 29,7
30,8
25
21,9
22,9
24
20
19
Kilde: Danmarks Statistik (2002-
2016)
LIGEFI1: Ligestillingsindikator
for barselsdagpenge til forældrepar
18,8
15
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0015.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
15
Bedre udnyttelse
af ressourcer og talenter
Den enkelte pige og dreng, kvinde og mand skal have mulighed for
at deltage i samfundet og udfolde sit potentiale frit. Alle ressourcer
og talenter skal i spil i uddannelse, arbejdsliv og i beslutningsproces­
ser. Det bidrager til vækst og styrker det danske samfund.
Fremme ligestilling på arbejdsmarkedet,
i ledelse og politik
I Danmark deltager kvinder og mænd på lige fod på
arbejdsmarkedet, men de vælger typisk arbejde inden
for forskellige områder og sektorer. Det giver et mindre
fleksibelt arbejdsmarked, bidrager til lønforskelle og
kan betyde, at den enkelte ikke udnytter sit potentiale
og talent.
Der har været en positiv udvikling i andelen af gene-
ralforsamlingsvalgte kvinder i bestyrelsen i virksom-
hederne. Det er vigtigt, at alle ressourcer kommer i
spil, så vi udnytter det fulde potentiale. Det bidrager til
bedre resultater og til dynamik på arbejdsmarkedet.
Der er også brug for alle talenter i politik. Til styring og
prioritering af kommunernes økonomi. Til at nytænke
velfærd, miljø og indretningen af samfundet. Ved sid-
ste års valg til kommuner og regioner var andelen af
kvinder blandt de folkevalgte cirka en tredjedel, og der
er 14 kvindelige borgmestre ud af 98.
I Danmark er der fleksible rammer for at dele forældre-
orloven. Alligevel tager fædre kun cirka en tiendedel
af den samlede orlov, og en del fædre ville gerne have
holdt mere orlov, end de gjorde.
Der er behov for fortsat at arbejde med at mindske det
kønsopdelte arbejdsmarked, fremme kvinder i ledelse
og politik samt fædres brug af orlov.
Fakta
• Andelen af kvindelige generalforsamlingsvalgte besty-
relsesmedlemmer i børsnoterede selskaber er steget
fra 9,6 procent i 2012 til 15,9 procent i august 2017.
• Udviklingen i andelen af kvinder i bestyrelser inkl.
medarbejdervalgte i de største virksomheder (C 20)
er steget fra 17,7 procent i 2010 til 30,3 procent i 2017.
• Cirka 60 procent af alle ledere har en uddannelse
som cand. merc., cand. oecon. eller ingeniør. Der er
kun en tredjedel kvinder på disse studier.
• 2015-mødre holder i gennemsnit 298 dages orlov.
2015-fædre holder i gennemsnit 31 dages orlov. Det er
12 dage længere orlov, end fædrene holdt i 2003.
• 43 procent af mænd, der blev fædre i 2015, holdt kun
14 dages fædreorlov. Det har været nogenlunde sta-
bilt fra 2008.
• 41 procent af forældre ville gerne have holdt læn-
gere orlov, end de gjorde. Hver tredje far oplever, at
manglende opbakning fra arbejdsgiver er en barriere
for at holde mere orlov.
• Fars barsel gavner mors karriere og øger husholdnin-
gens samlede indkomst. Hvis far tager en uges eks-
tra barsel, reduceres lønforskellen mellem mor og far
med op til 14.000 kr.
• Når der tages højde for, at mænd og kvinder typisk
har forskellige uddannelser, jobs mv. er den uforkla-
rede lønforskel mellem 4 og 7 procent.
• Ved valget d. 21. november 2017 var andelen af opstil-
lede kvinder 32 procent i kommuner og regioner.
Andelen har ligget stabilt omkring 30 procent siden
2005. Efter valget i 2017 er der 33 procent kvinder i
byrådene og 38 procent i regionsrådene.
Erhvervsstyrelsen (2017)
Evalueringsrapport: Lov om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn.
EIGE (2017)
Gender Statistics Database.
Boston Consulting Group (2017)
Universities are key to unlocking
diversity in Denmark.
Danmarks Statistik (2017)
Fædres brug af orlov (opdateret oktober
2017).
LO, FTF, Djøf, DM, IDA (2017)
Undersøgelse om balance og barsel.
Rockwool Fonden (2017)
Fars barsel mindsker løngabet mellem
mænd og kvinder, og øger husholdningens samlede indkomst.
SFI (2013)
Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007­2011.
KMDs kandidatlister og Danmarks Statistik.
KL og Danske Regioner.
Institut for Menneskerettigheder (2017)
Mænd dominerer stadig
byrådene.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0016.png
N Ø GL E TA L :
Andelen af kvindelige
bestyrelsesmedlemmer
inkl. Udlændinge i pct
20
15
10
5
0
Kilde: Erhvervsstyrelsen (2017)
Evalueringsrapport:
Lov om måltal
og politikker for det underrepræsen­
terede køn
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Valgt af generalforsamlingen
Valgt af generalforsamlingen og medarbejdere
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0017.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
• Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
17
Mindske det kønsopdelte uddannelsesvalg
Når piger og drenge står over for valget af uddannelse,
skal kønsstereotype forventninger ikke afgøre, om de
uddanner sig til pædagog eller softwareudvikler. Unge
skal præsenteres for hele paletten af uddannelser og
ikke kun dem, der ”passer” til deres køn, når de taler
med fx forældre, lærere og uddannelsesvejledere.
Uddannelsessystemet skal give alle børn og unge de
bedst mulige vilkår for at lære, trives og udvikle sig.
Samtidig er det vigtigt, at børn og unge møder både
kvinder og mænd i dagtilbud, skole og uddannelses-
systemet, så de har forskellige rollemodeller at spejle
sig i. Den digitale udvikling accelerer stadig hurtigere.
I dag er der færre kvinder end mænd, der uddanner sig
inden for naturvidenskab og it. Både mænd og kvinder
skal være med til at skabe de teknologiske fremskridt
og forme fremtiden.
Der er behov for fortsat at arbejde på at mindske det
kønsopdelte uddannelsesvalg og dermed det kønsop-
delte arbejdsmarked.
Fakta
• I 2030 forventes der at være et udækket efterspørg-
selspotentiale på op til 19.000 it-specialister.
• På it-uddannelser er andelen af kvinder blandt de
optagne 27 procent i 2017. Det er stort set uændret
siden 2010.
• På over halvdelen af erhvervsuddannelserne udgør det
ene køn over 80 procent af eleverne. På ca. en fjerdedel
af uddannelserne udgør det ene køn over 90 procent.
• Knap 70 procent af lærerne og pædagogerne i folke-
skolen er kvinder, mens andelen for børnehaveklas-
seledere er 96 procent kvinder.
• På pædagoguddannelsen var der i 2016 hhv. 73 procent
kvinder og 27 procent mænd. Det er en lille stigning
fra 2007, hvor der var 22 procent mænd. Mænd har et
større frafald end kvinder på pædagoguddannelsen.
• Andelen af kvinder blandt det videnskabelige perso-
nale på de danske universiteter er steget fra i alt 27
procent i 2007 til 32 procent i 2015. Kvinder udgjorde
i 2015 19,7 procent af professorerne, 32,6 procent af
lektorerne og 39,4 procent af adjunkterne.
Erhvervs- og Vækstministeriet (2016)
Redegørelse om Danmarks
digitale vækst.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2017)
Optag 2017.
Undervisningsministeriets databank.
Undervisningsministeriets datavarehus –
Folkeskoler 2016/2017.
Undervisningsministeriet (2017)
Rapport fra Udvalget om lige­
stilling i dagtilbud og uddannelse.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse (2017)
Mænd og kvinder
på de danske universiteter – Danmarks talentbarometer 2017
C ASES:
IT-Universitet har fordoblet andelen af kvinder på softwareudvikler-uddannelsen
IT-Universitetet i København har lavet en strategi for at få flere kvinder på deres uddannelser. De
har blandt andet interviewet deres kvindelige studerende og en række gymnasiepiger og har på
den baggrund tilpasset og målrettet deres rekrutteringsmateriale og hjemmeside. De gennemfører
endvidere en it-camp for piger og tilbyder undervisning i digital dannelse på ungdomsuddannelser.
IT-Universitetet har fordoblet andelen af kvinder på softwareudvikler-uddannelsen på ét år fra 12 til
22 procent.
Ligebehandlingsnævnet, mandlige pædagoger
I maj 2017 afgjorde Ligebehandlingsnævnet en sag om en børnehave, der havde særlige retnings-
linjer om, at det udelukkende var de kvindelige ansatte, der hjalp børnene ved toiletbesøg, ble- og
tøjskiftning. Ligebehandlingsnævnet slog fast, at det ikke er lovligt, at der er forskellige vilkår for
udførelsen af arbejdet på grund af køn. Det har ingen betydning, at retningslinjerne i institutionen
er udarbejdet af ledelse i samarbejde med bestyrelse og forældre. Sagen var indbragt af Institut for
Menneskerettigheder, der i 2016 fik kompetence til at indbringe sager af principiel karakter eller sa-
ger af almindelig offentlig interesse for Ligebehandlingsnævnet.
Aktion Fars Orlov
Regeringen lancerede den 3. november 2017 kampagnen ”Orlov – ta’ det som en mand” sammen
med virksomheder, arbejdsgiverorganisationer og faglige organisationer. Kampagnen sætter fokus
på fædres orlov i virksomhederne, familierne og blandt kollegaerne og fortsætter frem til 2020. Må-
let er, at flere mænd skal tage mere orlov. Mange danske virksomheder blandt andet TDC, Ørsted,
Mærsk, NCC og MT Højgaard har skrevet under på en erklæring om, at de støtter fædres orlov, ar-
bejder for at fremme fædres brug af orlov og opfordrer andre til at støtte op.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0018.png
18
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
Styrke bevidsthed om køn og ligestilling
i offentlige myndigheder og tilbud
Det offentlige kan bidrage til at fremme ligestilling ved
at have fokus på forskelle i behov, ressourcer og adfærd
blandt mænd og kvinder, når de tilrettelægger ydelser,
tilbud og kommunikerer til borgerne. Det kan fx være
relevant på sundhedsområdet, hvor mænd har en mere
usund adfærd i forhold til rygning, alkohol og kost.
Ligestillingsredegørelserne for 2017 viser, at der er en
positiv udvikling i det offentliges arbejde for at fremme
ligestilling – både i forhold til personaleområdet og i
serviceydelserne rettet mod borgerne. På personale-
området har langt over halvdelen af myndighederne en
politik for ligestilling, og udviklingen i andelen af kvin-
delige topledere har været positiv fra 2015 til 2017. Det
offentlige anvender også i stigende grad kønsopdelt
data i forbindelse med den borgerrettede indsats. Det
gælder både i forhold til kampagner, oplysningsmate-
rialer, målgruppeanalyser og evalueringer. Det giver et
godt grundlag for at arbejde med at fremme ligestil-
lingen.
Der er dog fortsat behov for, at det offentlige arbejder
med at fremme ligestilling i sine ydelser, og at køn
medtænkes, hvor det er relevant.
Fakta
Ligestillingsredegørelserne for perioden 2015-2017 viser:
• At andelen af kvindelige topledere i kommunerne er
steget fra 27 procent i 2015 til 29 procent i 2017, mens
andelen er steget fra 28 procent til 30 procent i sta-
ten og fra 15 procent til 28 procent i regionerne.
• At godt 2/3 af de offentlige myndigheder er opmærk-
somme på ligestillingsaspekter i forbindelse med
rekruttering af personale.
• At 20 procent af kommunerne har udarbejdet en po-
litik for ligestilling i deres serviceydelser.
• At 61 procent i staten, 65 procent i kommunerne
samt alle 5 regioner oplyser, at de inddrager
kønsaspektet i deres kerneydelser og serviceområ-
der for borgerne i forbindelse med udarbejdelse af
målgruppeanalyser og evalueringer m.m. Det er en
stigning for kommunerne på 8 procentpoint (fra 57
procent til 65 procent).
• At andelen af statslige institutioner, som inddrager
kønsaspektet i forbindelse med tilrettelæggelse af
kampagner og information på hjemmesider m.m. er
steget 10 procentpoint – fra 53 procent til 63 procent.
Kommunerne har oplevet en stigning på 8 procent-
point fra 52 procent til 60 procent, mens regionerne
ligger uændret på 100 procent i perioden.
• I 2030 vil antallet af borgere, der lever med type
2-diabetes være fordoblet fra 2010. Den samlede
tilvækst vil være dobbelt så stor blandt mænd som
blandt kvinder.
• Andelen af hjemløse kvinder er i 2017 25 procent. 18 pro-
cent af de hjemløse kvinder har i 2017 daglig omsorg for
børn, mod 11 procent af de hjemløse kvinder i 2015.
Udenrigsministeriet (2018)
Resultat af ligestillingsredegørelser
2017 – Hovedrapport.
Statens Institut for Folkesundhed (2017)
Sygdomsudviklingen i
Danmark fremskrevet til 2030. KOL og type 2­diabetes.
VIVE (2017)
Hjemløshed i Danmark. National kortlægning.
C ASES:
Nye regler om sorgorlov
Et enigt Folketing vedtog den 25. januar 2018 regeringens forslag om at ændre barselslovens regler
om fravær, hvis man mister et barn inden den 32. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet. Æn-
dringen betyder, at begge forældre fra den 1. februar 2018 får ret til 14 ugers fravær, hvis de mister et
barn inden den 32. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Ligestilling i forældrerollen – til barnets bedste
I Albertslund Kommune oplever man, at der ofte er store konflikter mellem forældrene efter en
skilsmisse. Dette rammer børnene hårdt og giver anledning til bekymring hos de professionelle.
Traditionelt arbejder de professionelle i almenområdet kun med den part i konflikten, som barnet
bor hos, og har derfor ringe indflydelse på det, som er kernen i problematikken. Med rådgivnings-
indsatsen ”Forældre sammen – hver for sig” arbejdes der på at ligestille forældrene i ansvaret for,
at barnet trives, også efter skilsmissen. Forløbet inddrager begge forældre ligeligt og insisterer på,
at forældrene har et fælles ansvar for at indgå i en samarbejdsrelation, som barnet kan trives i. Det
betyder, at fædrene inddrages mere i ansvaret for børns trivsel.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0019.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
• Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
19
INDSAT SER:
Indsats for at fremme flere kvinder i ledelse:
Regerin-
gen vil gå i dialog med udvalgte virksomheder og organisa-
tioner om at udarbejde inspirationsmateriale med konkrete
eksempler på, hvordan der kan arbejdes med kønsfordelingen
i ledelse. Samtidig undersøges det, om og hvordan der even-
tuelt kan arbejdes med en benchmarking af virksomheder
omfattet af reglerne om en mere ligelig kønsfordeling i le-
delse og bestyrelser, som gør det godt. Der vil endvidere blive
arbejdet sammen med rekrutteringsbranchen om, hvordan
denne kan bidrage til at sikre en bredere kønsmæssig repræ-
sentation i rekrutteringsgrundlaget til bestyrelser og ledelse.
Arbejdet vil være inspireret af en lignende indsats i UK. Ende-
lig vil ligestillingsministeren sammen med relevante faglige
organisationer og udvalgte uddannelsesinstitutioner gå i dia-
log med unge kvinder om det kønsopdelte uddannelsesvalg,
og den betydning valg af uddannelser kan have for fremtidige
ambitioner om en lederkarriere.
geringen præsenterede den 22. december 2017 en model for
nye regler for udbetaling af børne- og ungeydelse, hvorefter
ydelsen, tilsvarende de svenske regler, som udgangspunkt
udbetales med halvdelen til hver af forældrene. Dette fraviges
dog, hvis kun én af forældrene har forældremyndigheden over
barnet, eller hvis barnet overvejende bor hos den ene foræl-
dremyndighedsindehaver. Det nye tiltag, der skal sikre mere
moderne regler, der afspejler nutidens familiemønstre, vil
indgå i forhandlingerne om et nyt familieretligt system.
Inspirationsdage for kvinder i Forsvaret:
Forsvarsmi-
nisteriet vil som noget nyt i 2018 to gange årligt gennemføre
en national inspirationsdag fem steder i landet, som led i en
national informationskampagne rettet mod kvinder. Målet
er at give unge kvinder mulighed for at få indsigt i Forsvarets
virkelighed – blandt andet fortalt af kvindelige rollemodeller
fra den militære del af Forsvaret, så flere kvinder bliver vær-
nepligtige og vælger Forsvarets uddannelser.
Mere repræsentative kommunalbestyrelser og regi-
onsråd:
Ligestillingsministeren vil samle relevant viden og
fakta om en mere repræsentativ kønsfordeling i kommunal-
og regionspolitik og formidle det til blandt andet partierne.
Fokus på køn i sundhedsindsatser:
Sundheds- og Ældre-
ministeriet udarbejder i 2018 en række analyser af psykia-
trien, hvor der bl.a. vil være fokus på at belyse fordelingen af
mænd og kvinder, samt hvilke diagnoser der rammer mænd
og kvinder mv. Formålet er at skabe en bedre forståelse for
patientpopulationen og dermed bedre forudsætninger for, at
beslutningstagerne kan målrette indsatsen. Herudover lan-
cerer Sundheds- og Ældreministeriet en strategi til forebyg-
gelse af ludomani, der bl.a. har fokus på forebyggelse af ludo-
mani blandt unge mænd, da en ludomaniundersøgelse fra SFI
i 2016 viser, at det primært er unge mænd, der er i risikozonen
for at udvikle en risikabel spilleadfærd.
Aktiviteter og viden om fædres brug af orlov:
Rege-
ringen vil også i 2018 sammen med virksomheder, faglige
organisationer mv. have fokus på at fremme fædres brug af
orlov gennem kampagnen ’Aktion Fars Orlov’, som er finan-
sieret gennem satspuljeaftalen for 2017. Ultimo 2018 afsluttes
en undersøgelse af effekterne af fædres brug af orlov, og der
udbydes en pulje til lokale oplysnings- og debataktiviteter om
fædre og orlov.
Debat om det kønsopdelte uddannelsesvalg:
Ligestil-
lingsministeren vil sætte fokus på, hvordan forældre, uddan-
nelsesinstitutioner og de unge selv kan være med til at skabe
en kulturændring hen imod et mindre kønsopdelt uddan-
nelsesvalg, hvor unge kvinder betragter naturvidenskab og it
som valg, der også er noget for dem, og unge mænd betragter
omsorgsfagene som interessante uddannelser og arbejdsom-
råder. Det kan fx ske gennem kampagner på de sociale medier
og partnerskaber med centrale aktører inden for udvalgte
områder.
Fokus på piger og teknologiforståelse:
Undervisnings-
ministeriet gennemfører i samarbejde med Ligestillingsafde-
lingen en konference om piger og teknologiforståelse, som
skal give inspiration til, hvordan pigers interesse for teknolo-
giforståelse kan fremmes. I forbindelse med et 3-årigt forsøg
med et 1-årigt valgfag i teknologiforståelse, vil kønsfordeling
indgå i erfaringsopsamlingen i sommeren 2020. Internatio-
nalt arbejdes der med køn blandt andet under eTwinning,
som er et uddannelsesfællesskab for skoler i Europa, der
tilbyder en platform og pædagogisk udvikling for skoler og in-
stitutioner. Undervisningsministeren vil fra skoleåret 2018/19
igangsætte et forsøgsprogram for styrkelse af teknologifor-
ståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
Forskning i madvaner blandt unge mænd på erhvervs-
uddannelser:
Fødevarestyrelsen har fokus på social ulighed
i madvaner i Danmark. Elever på erhvervsuddannelser spiser
mindre sundt end unge på gymnasiet. Som opfølgning på
to kvalitative rapporter om motivationer og barrierer for at
spise sundere, formidling af sund mad og faglig selvopfattelse
blandt unge mænd fra 2017, gennemfører Fødevarestyrelsen i
2018 en kvantitativ forskningsvurdering af, hvilke metoder og
former for formidling, der er anvendelige for at ramme mål-
gruppen af unge mænd på erhvervsuddannelser.
Undersøgelse af kvinder i hjemløshed:
Børne- og So-
cialministeriet iværksætter som led i satspuljeaftalen for
2018 en undersøgelse af kvinder i hjemløshed. Formålet er at
afdække, hvad der kendetegner gruppen af hjemløse kvinder,
hvilke forhold der ligger bag stigningen i antallet, og hvilken
betydning den stigende hjemløshed blandt kvinderne har for
de sociale tilbud og indsatser på hjemløseområdet.
Etablering af et kvindefængsel:
Det er i den nye flerårsaf-
tale under Justitsministeriet om kriminalforsorgens økonomi
for 2018-2021 blevet besluttet, at der skal etableres et egent-
ligt kvindefængsel i Danmark. Et kvindefængsel vil, udover
bedre sikkerhed i forhold til at undgå chikane og seksuelle og
fysiske overgreb fra mandlige indsatte, give mulighed for en
mere tilpasset indretning af aktiviteter og beskæftigelse for
kvindelige indsatte. Det er forventningen, at kvindefængslet
kan idriftsættes i 2020.
Ny model for udbetaling af en børne- og ungeydelse:
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil under-
søge, hvordan udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelsen
kan ændres, så fædre og mødre i højere grad ligestilles. Re-
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0020.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0021.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
21
Tryghed, trivsel og lige
muligheder for LGBTI-personer
I Danmark har alle ret til at selv at vælge partner og leve åbent om deres seksuelle
orientering og kønsidentitet. Alligevel møder lesbiske, bøsser, biseksuelle, trans­
kønnede og interkønnede (LGBTI­personer
2
) stadig diskrimination og fordomme.
Det har konsekvenser for den enkeltes tryghed, trivsel og muligheder for at kunne
leve frit og forløse sit potentiale.
Frihed for den enkelte og øget trivsel
Mange LGBTI-personer er ressourcestærke mennesker
med karriere og familieliv. Men undersøgelser viser
samtidig, at LGBTI-personer generelt trives dårligere,
de føler sig oftere stressede, og de drikker og ryger
mere end den øvrige del af befolkningen
3
.
Selvmordstanker er mere end dobbelt så udbredt
blandt LGBT-personer som blandt den øvrige danske
befolkning, og faktiske selvmordsforsøg sker ca. tre
gange så ofte blandt LGBT-personer
4
. Nydanske LGBTI-
personer er i særlig risiko for mistrivsel og diskrimina-
tion.
Mange LGBTI-personer er ikke åbne om deres seksuelle
orientering eller kønsidentitet over for skolekamme-
rater eller kollegaer. Det kan påvirke trivslen ikke at
kunne deltage, når der fx på en arbejdsplads tales om,
hvad man laver derhjemme og i sin fritid. Og når med-
arbejdere ikke trives, er sygefraværet ofte højere, pro-
duktiviteten lavere og personaleomsætningen højere.
Derfor sættes bredt ind i forhold til at fremme frihed,
tryghed og inklusion, så alle LGBTI-personer - også ny-
danske - har mulighed for at leve åbent og uden frygt
for diskrimination og overgreb.
Fakta
• 40 procent af LGBT-personer er i lav grad eller slet
ikke åbne om deres seksuelle orientering eller køn-
sidentitet på arbejdspladsen.
• 49 procent af danske LGBT-personer undgår offent-
ligt at holde i hånd med en partner af samme køn af
frygt for overfald, trusler eller chikane.
• 84 procent af danskerne har oplevet negative kom-
mentarer eller lignende over for en skolekammerat,
som blev opfattet som LGBT-person.
• 13 procent af nydanske LGBT-personer har været ud-
sat for vold fra familien på grund af deres seksuelle
orientering.
• 15 procent af nydanske LGBT-personer føler sig pres-
set til at gifte sig mod deres vilje.
• 22 procent af nydanskere opfatter homoseksualitet
som en sygdom.
• 24 procent af nydanskere mener, at det bør være for-
budt at have sex med en person af samme køn.
Undersøgelserne dækker ikke interkønnede, derfor er I’et
udeladt.
Epinion for LO, FTF og AC (2016)
Måling af LGBT­personers ople­
velse af åbenhed på arbejdsmarkedet.
FRA – Fundamental Rights Agency (2014)
EU LGBT survey.
Als Research (2015)
Nydanske LGBT­personers levevilkår.
I teksten anvendes betegnelsen LGBTI konsekvent, om end flere af de undersøgelser, der refereres til, kun dækker LGBT-gruppen og således
ikke interkønnede personer.
3
Statens Institut for Folkesundhed (2015).
4
Christian Graugaard m.fl., in Scandinavian Journal of Public Health (2015)
Self reported sexual and psychosocial health among non heterosexual Danes,
CASA (2009)
Lige og Ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og transkønnedes levevilkår.
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0022.png
22
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
Global indsats for LGBTI-personers rettigheder
Lige muligheder for alle uanset seksuel orientering og
kønsidentitet er i stigende grad blevet sat på dagsor-
denen globalt. I flere og flere lande er det muligt for
transkønnede at få juridisk kønsskifte og for homosek-
suelle at adoptere og blive gift. Men LGBTI-personers
menneskerettigheder krænkes stadig systematisk
mange steder i verden. Homoseksualitet er forbudt ved
lov i mere end 70 lande – heraf nogle med dødsstraf
5
og i en række lande slår myndighederne hårdt ned på
offentlige LGBTI-manifestationer som Pride.
Det er nødvendigt, at Danmark går forrest og kontinu-
erligt presser på for at fremme frihed og retten til at
være den, man er, og leve med den, man elsker.
5
ILGAEurope (2017)
State Sponsored Homophobia ­ A World Survey of Sexual Orientation Laws: Criminalisation, Protection and Recognition.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0023.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
23
INDSAT SER:
Handlingsplan til fremme af LGBTI-personers tryghed,
trivsel og lige muligheder:
Satspuljepartierne har afsat
25 mio. kr. i perioden 2018-2021 til initiativer, der skal styrke
tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer. Initia-
tiverne sætter bredt ind på de områder, hvor der er udfordrin-
ger fx i forhold til nydanske LGBTI-personer, transkønnede
og i forhold til åbenhed og inklusion på arbejdsmarkedet, i
uddannelse, sport og idræt. Initiativerne vil indgå i en samlet
handlingsplan på området, som lanceres i 2018.
Forundersøgelse af monitorering af LGBTI-elevers
trivsel:
Undervisningsministeriet vil som opfølgning på
tilslutningen til UNESCO’s Call for Action igangsætte en for-
undersøgelse af, hvordan LGBTI-elevers trivsel i uddannelses-
systemet kan monitoreres for på længere sigt at sikre viden
om trivsel for denne målgruppe, og hvor der bør sættes ind
over for eventuel mistrivsel. Viden om LGBTI-elevers trivsel
skal endvidere bidrage til at opfylde folkeskolereformens na-
tionale mål om, at alle elevers trivsel skal styrkes.
Koordinerende funktion på LGBTI-området:
Der er
oprettet en koordinerende funktion på LGBTI-området hos
ministeren for ligestilling til at understøtte arbejdet med
en handlingsplan og sikre løbende og øget koordinering og
videndeling på tværs af de relevante ministerier mv. Der er
etableret en tværministeriel arbejdsgruppe med bred delta-
gelse fra de relevante ministerier. De enkelte ministerier har
ansvar for og varetager som hidtil alle opgaver inden for eget
ressort på LGBTI-området.
Europæisk konference om lige rettigheder for LGBTI-
personer:
Danmark er under formandskabet for Europarå-
det vært for en konference om rettigheder og lige muligheder
for LGBTI-personer i relation til privat- og familielivet. Kon-
ferencen sætter fokus på emner som fx ægteskab, adoption,
medmoderskab mv. Konferencen afholdes i marts i samar-
bejde mellem det danske formandskab og den danske delega-
tion i Europarådets parlamentariske forsamling.
Evaluering af sundheds- og seksualundervisning og
familiekundskab:
Undervisningsministeriet vil gennemføre
en evaluering af det obligatoriske emne sundheds- og seksu-
alundervisning og familiekundskab i folkeskolen og på de frie
grundskoler. Emnet skal blandt andet bidrage til elevernes
forståelse af normer og idealer for køn, krop og seksualitet,
og hvordan forståelsen påvirkes af det samfund, man lever i.
Formålet med evalueringen er at følge op på, om undervisnin-
gen i emnet kan styrkes.
Dansk indsats for fremme af LGBTI-rettigheder glo-
balt:
Udenrigsministeriet arbejder aktivt med at fremme
LGBTI-rettigheder globalt. Det sker blandt andet bilateralt
gennem de danske ambassader og repræsentationer, som
følger udviklingen på LGBTI-området på landeniveau tæt, og
som gennem dialog med partnerlande og lokale og interna-
tionale civilsamfundsorganisationer arbejder for at fremme
LGBTI-personers rettigheder og vilkår. Der arbejdes også for
at fremme LGBTI-rettigheder i multilateralt regi, herunder i
FN’s 3. udvalg, FN’s menneskerettighedsråd, OSCE og Euro-
parådet, og Danmark fortsætter sit aktive engagement i det
europæiske samarbejde på LGBTI-området.
C ASES:
Diversity at Work – Best Practice
Dansk Industri har i 2016 lavet pjecen ”Diversity at Work – Best Practice på LGBT-området”, der
forklarer, hvorfor det er vigtigt, at virksomheder fokuserer på LGBT-mangfoldighed, og hvordan
det kan bidrage til bedre produktivitet, innovation og employer branding. LGBT Danmark tilbyder
desuden programmet ”Empatisk Arbejdsmarked” til virksomheder, organisationer og uddannelses-
institutioner. Med programmet bekæmpes social eksklusion og diskriminering af LGBT+ medarbej-
dere og –ledere.
Ny lovgivning vedrørende transkønnede
Den 1. januar 2018 trådte nye ændringer til sundhedsloven i kraft, der skal bidrage til, at transkøn-
nede personer mødes med værdighed og respekt i sundhedsvæsenet. Lovændringerne blev vedta-
get i forlængelse af, at Danmark som det første land i verden besluttede at flytte diagnosekoden for
transkønnethed fra kapitlet om psykiske lidelser til et afsnit, der ikke opfattes som diskriminerende
eller stigmatiserende. Terminologien i sundhedsloven er derfor blevet ændret således, at man ved
kastration i forbindelse med kønsskifte ikke længere skal have stillet diagnosen transseksualitet,
men i stedet skal opfylde kravet om at være transkønnet. Samtidig fjernes kravet om, at Sundheds-
styrelsen skal give tilladelse til kastration som led i kønsskifte, og beslutningen overlades i stedet
til den ansvarlige læge sammen med patienten, idet de er nærmest til at vurdere, om betingelserne
for kastration er opfyldt.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0024.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0025.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
25
Global ligestillingsindsats
Globalt er kvinder og pigers rettigheder og muligheder i samfundet blevet styrket
gennem de seneste år. Men der er fortsat lang vej, før alle verdens kvinder og piger
har ret at bestemme over egen krop, deres liv og lige muligheder i samfundet.
Aktiv dansk indsats for kvinders
rettigheder og ligestilling globalt
FN’s 17 verdensmål danner rammen for den globale
udviklingsindsats frem til 2030. Med mål 5 om ligestil-
ling er der globalt en politisk vilje til at styrke ligestil-
lingsindsatsen. Den danske handlingsplan sætter ram-
men for opfølgningen på verdensmålene på tværs af
det danske samfund.
Trods den globale politiske vilje til at fremme ligestil-
ling og de seneste års fremskridt blandt andet i forhold
til pigers skolegang, er udfordringerne fortsat mar-
kante. Især i udviklingslandene er der alt for mange
kvinder, der udsættes for diskrimination og vold, og
kvinder som fastholdes i traditionelle mønstre uden at
kunne realisere deres potentialer.
Fakta
• Globalt bliver 15 millioner piger årligt gift, inden de er
fyldt 18 år. Det er 28 piger i minuttet.
• Det skønnes, at 2 millioner piger hvert år bliver gra-
vide, før de er fyldt 15 år.
• I store dele af Afrika og Asien er mere end 75 procent
af de kvinder, der arbejder, beskæftigede uden for
det formelle arbejdsmarked.
• Undersøgelser viser, at øget ligestilling og kvinders
aktive deltagelse på arbejdsmarkedet kan øge ver-
dens BNP.
UNICEF (2014)
Ending Child Marriage: Progress and Prospects.
UNFPA (2015)
Girlhood, Not Motherhood: Preventing Adolescent
Pregnancy.
UN Women (2015)
Progress of the World’s Women 2015­2016.
McKinsey Global Institute (2015)
The Power of Parity: How Ad­
vancing Women’s Equality Can Add $12 Trillion To Global Growth.
Udviklingsbistanden som løftestang
for ligestilling
Den danske indsats er rettet mod at sikre lige rettig-
heder og kvinders empowerment. Der er et særligt
fokus på at fremme kvinders seksuelle og reproduktive
sundhed og rettigheder. Det er afgørende for udviklin-
gen, at kvinder og piger har ret til at bestemme over
deres egen krop og ret til at vælge, hvem de vil have
børn med, og hvor mange de vil have, samt at vold mod
kvinder bekæmpes. Samtidig er det vigtigt at arbejde
målrettet med at sikre lige muligheder for deltagelse i
det offentlige rum, på arbejdsmarkedet, i uddannelse
og i beslutningsprocesser.
Danmark vil internationalt fortsætte med at presse
på for at skabe yderligere fremdrift for ligestillingen
globalt – primært i regi af Nordisk Ministerråd, EU,
Europarådet og FN samt gennem udviklingsbistanden.
Samtidig kan Danmark lære af andre landes erfaringer.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0026.png
26
Global ligestillingsindsats •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
INDSAT SER:
Dansk formandskab for Europarådet:
Ligestilling er et
ud af fem prioriterede områder under det danske formand-
skab af Europarådet, som løber frem til maj. Danmark vil
være vært for en international konference i København, hvor
Europarådets nye ligestillingsstrategi lanceres. På konferen-
cen sættes der blandt andet fokus på kvinder i ledelse, køns-
stereotyper samt kvindelige migranter og flygtninge, og der
inkluderes et mandeperspektiv. Der vil endvidere i april blive
afholdt en dansk-islandsk ”Barbershop event” i Strasbourg,
hvor der er fokus på mænd og ligestilling, og i FN i marts af-
holdes der en side event med fokus på sexisme.
FN's Kvindekommissions samling - kvinders lige mu-
ligheder i landdistrikter:
Danmark vil arbejde aktivt for
at sikre fremskridt i forhold til kvinders seksuelle og repro-
duktive sundhed og rettigheder samt kvinders økonomiske
uafhængighed, adgang til uddannelse og jobs. Danmark vil
være vært for en række side events, deltage i bilaterale møder
og forhandlinger.
Danmarks nationale handlingsplan for implemente-
ring af FN’s sikkerhedsresolution 1325 om Kvinder,
Fred og Sikkerhed:
Handlingsplanen har til formål at bi-
drage til at fremme fredelige, fremgangsrige og retfærdige
samfund med mere ligestilling efter krig og konflikt. Den dan-
ske indsats sker ved en kombination af humanitære, militære
og civile engagementer samt gennem udviklingssamarbej-
det. Inden for de geografiske og tematiske områder foreligger
der forskellige strategiske målsætninger for ligestilling.
EU’s ligestillingstemaer:
De bulgarske og østrigske
formandskaber vil sætte særligt fokus på kvinder og digi-
talisering, herunder blandt unge. Det europæiske ligestil-
lingsinstitut EIGE udarbejder som led i dette en rapport om
unge, ligestilling og digitalisering. Der arbejdes videre med
Kommissionens forslag til den europæiske søjle for sociale
rettigheder, heri indgår et forslag til ”work life balance-direk-
tiv” med blandt andet forslag om øremærket orlov til fædre.
Regeringen støtter ligestilling på arbejdsmarkedet og i fami-
lierne, men ønsker ikke øremærket orlov til fædre.
Fokus på ligestilling og kvinders rettigheder i udvik-
lingsbistanden:
Fremme af ligestilling mellem kønnene er
et gennemgående element i alle aktiviteter i udviklingsbi-
standen, der bygger på flerårige strategier og handlingspla-
ner. Danmark arbejder i sin udviklingsbistand tværgående
med ligestillingsindsatser i prioritetslandene, i Mellemøsten
og Nordafrika og inden for rammerne af naboskabsprogram-
met og i internationale organisationer. I danskfinansierede
humanitære indsatser indgår ligeledes ligestillings- og kvin-
derettighedsperspektiver med fokus på kvinder og pigers
særlige sårbarhed i humanitære kriser.
Nordisk Ministerråd:
Det nordiske samarbejde vil under
svensk formandskab blandt andet sætte fokus på at fremme
mænds engagement i ligestillingsarbejdet med en interna-
tional konference om mænd og ligestilling, herunder også
mænds vold mod kvinder, samt fokus på ligestilling og ar-
bejdsmarkedet.
80
N Ø GL E TA L :
Teenagefødsler (fødsler
pr 1.000 kvinder i
alderen 15-19 år)
70
65
60
59,3
52,7
50
48,5
46,5
Kilde: UN DESA (2017)
World Popu­
lation Prospects.
40
1990-1995
1995-2000
2000-2005
2005-2010
2010-2015
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0027.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2018
27
Status på initiativerne fra
Perspektiv- og handlingsplan 2017
INDSAT SOMR ÅDE
Rettigheder og frihed for den enkelte
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Global ligestillingsindsats
I alt
Antal
initiativer
11
14
6
31
Gennemført
6
5
4
15
Igangsat
5
9
2
16
Ikke
gennemført
0
0
0
0
Ikke
gennemført
INDSAT SOMR ÅDER
Rettigheder og frihed for den enkelte
National handlingsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
Ungdomstopmøde om ligestilling og social kontrol
Oplysning om rettigheder og ligestilling i etniske minoritetsmiljøer
Styrket indsats mod digitale sexkrænkelser
Undersøgelse af unges opfattelse af køn, krop og seksualitet
Samlet indsats mod vold i nære relationer og ny national enhed
Styrket oplysning og viden om vold i nære relationer
Styrkelse af det kommunale beredskab mod stalking
Styrke fokus på LGBTI-personer i uddannelsessystemet
Opbakning til Happy Copenhagen i 2021
Styrket indsats mod menneskehandel
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Opfølgning på anbefalinger fra Udvalg for ligestilling i dagtilbud og uddannelse
Styrket it-interesse blandt piger
Kampagne om fædres brug af orlov
Ændring af barselsdagpengeregler til selvstændige
Evaluering af “den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelser”
Indberetning af ligestillingsredegørelser
Udvikling af talentbarometer
Vejledning om digital kommunikation til begge forældre
Undersøgelse af udbetalingsreglerne for børn- og ungeydelser
Undersøgelse af muligheden for momsfritagelse af fertilitetsbehandlinger
Styrket indsats særskilt til mænd med senfølger efter seksuelle overgreb i
barndommen
HPV-vaccination til unge mænd der er tiltrukket af mænd
Opdatering af de faglige anbefalinger for rehabilitering og palliation
Handlingsplan for det Europæiske Forskningsrum
Global ligestillingsindsats
Styrkelse af kvinders økonomiske muligheder globalt
Et styrket europæisk fokus på ligestilling på arbejdsmarkedet og i uddannelse
Barbershop konferencer om ligestilling
Formandskab for Europarådet
Aktiv opfølgning på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’erne),
herunder mål 5 om ligestilling
Styrkelse af kvinders rettigheder og bekæmpelse af sexisme
Gennemført
Igangsat
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Årlige Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan (2018) afgivet af Folketinget af minister for ligestilling den 27/2-18 og som er ønsket til debat i Folketingssalen den 23/3-18, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1861078_0028.png
MINISTER FOR LIGESTILLING
UM.DK /LIGESTILLING