Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 40
Offentligt
1840961_0001.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0002.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0003.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0004.png
Boks 1. Ny model for udbetaling af børne- og ungeydelsen
1: Ved en ændring af udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelsen vil det være nærliggende samtidig at ændre de parallelle regler for udbeta-
ling af den supplerende grønne check, der i dag gives til fortrinsvis mødre med børn, på baggrund af de nugældende udbetalingsregler i lov om
en børne- og ungeydelse.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0005.png
Figur 1. De tre trin i en børne- og ungeydelsessag
Trin 1
Er betingelserne for
berettigelse til
ydelsen er opfyldt?
Trin 2
Hvem skal ydelsen
udbetales til?
Trin 3
Skal der ske
indkomstaftrapning
af ydelsen?
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0006.png
Boks 2. Betingelser for berettigelse til ydelsen
1: Med virkning fra 1. januar 2018 hæves optjeningsperioden fra 2 år inden for de seneste 10 år til 6 år inden for de seneste 10 år.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0007.png
-
-
-
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0008.png
Boks 3. Udbetaling af børne- og ungeydelse
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0009.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0010.png
Boks 4. Svensk ”barnbidrag” –
tre typer
1
1: Socialförsäkringsbalk (2010:110), 15 kap., http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialforsak-
ringsbalk-2010110_sfs-2010-110.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0011.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0012.png
Boks 5. Norsk ”barnetrygd” –
gældende regler
1
1: Norges offentlige utredninger (2017:6), Offentlig støtte til barnefamilierne side 254-260.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0013.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0014.png
Boks 6. Ny model for udbetaling af en børne- og ungeydelse
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0015.png
Boks 7. Eksempler
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0016.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0017.png
Boks 8. Eksempler
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0018.png
Tabel 1. Eksempel på virkning af gradueret loft
Gældende
regler +
gradueret
loft
18.024
14.268
8.424
40.716
Udbetaling til
begge forældre,
intet loft
Pr.
forælder
I alt
9.012
7.134
5.616
21.762
18.024
14.268
11.232
43.524
Udbetaling til
begge forældre,
gradueret loft
Pr.
forælder
I alt
9.012
7.134
4.212
20.358
18.024
14.268
8.424
40.716
Kr. 2018-niveau
Barn 1 (2 år)
Barn 2 (5 år)
Barn 3 (8 år)
I alt
Gældende
Regler
18.024
14.268
11.232
43.524
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0019.png
Tabel 2. Konsekvenser af ligedeling af børne- og ungeydelsen
(a)
Samlet
ydelse
(gældende
regler)
3,4
9,2
2,2
14,8
(b)
Heraf til
børn med
ene-
forældre-
myndighed
0,6
0,1
0,03
0,7
(c)
Heraf til
børn med
fælles
forældre-
myndighed
2.8
9,1
2,2
14,1
Mia. kr. (2018-niveau)
Enlige og samboende
Gifte og reg. partnerskab
Ugift samlevende
Alle
(d)
Overført til
anden
familie
1,4
0,2
0,1
1,7
(e)
Merudgifter
(mio. kr.)
-10
40
-20
10
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0020.png
Kilde: Lovmodelberegninger. Data fra 2014 fremskrevet til 2018.
Tabel 3. Ændring i disponibel indkomst i pct. samt ændring i Gini-koefficienten i pct.-point
Indkomstdecil
1
2
3
4
0,00
5
0,03
6
0,03
7
0,03
0,00
0,00
0,02
8
0,02
0,00
0,00
0,02
9
0,01
0,00
0,00
0,01
10
Alle
Enlige og
samboende -0,24 -0,18 -0,05
Gifte
Ugift
samlevende
I alt
0,02
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Gini-
koeff.
0,00
-0,01
0,030
0,02
0,00
0,00
0,003
0,00
-0,001
0,00 -0,01 -0,01
0,00
0,00
0,00
0,02
0,00
0,03
-0,22 -0,18 -0,05
0,02 -0,01 0,032
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0021.png
Kilde: Lovmodelberegninger. Data fra 2014 fremskrevet til 2018.
Tabel 4. Antal modtagere af børne- og ungeydelsen fordelt på mænd og kvinder
Ligedeling af ydelse
(a)
Gæl-
dende
regler
(b)
(e)=
Modtager
(c)
(d)
(b)+(c)+(d)
(f)
ydelse,
Modtager Ny modta- Samlet ef- Heraf til en
men berø- ydelse, der ger af delt ter omlæg- anden fa-
res ikke skal deles
1
ydelse
1
ning
milie
2018-niveau
Kvinder
Antal modtagere
Samlet ydelse (mia. kr.)
Gns. ydelse (kr.)
Mænd
Antal modtagere
Samlet ydelse (mia. kr.)
Gns. ydelse (kr.)
Alle
Antal modtagere
Samlet ydelse (mia. kr.)
Gns. ydelse (kr.)
648.000
14,3
22.000
32.000
0,6
18.700
616.000
6,8
11.100
35.000
0,2
6.800
683.000
7,7
11.200
153.000
1,4
9.400
41.000
0,6
13.500
6.000
0,1
14.100
35.000
0,2
6.800
616.000
6,8
11.100
657.000
7,2
10.900
32.000
0,2
7.000
689.000
14,8
21.500
38.000
0,7
17.900
651.000
7,1
10.900
651.000
7,1
10.900
1.340.000
14,9
11.100
186.000
1,7
9.000
Anm.: Ekskl. virkningerne af individuel indkomstaftrapning.
1: Det er heri indregnet, at forældre med eneforældremyndigheden med forslaget vil få hele ydelsen, uanset om barnet bor
hos denne forælder eller ej.
Kilde: Lovmodelberegninger. Data fra 2014 fremskrevet til 2018.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0022.png
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 40: Skatteministeriet rapport om "Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse", fra skatteministeren
1840961_0023.png