Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1836008_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Kopi:
Ombudsmanden
Ligestillingsudvalget
Børne- og socialudvalget
Beskæftigelsesudvalget
Medierne
Ledelseskommissionen
Moderniseringsstyrelsen
København, den 15/12 2017
Vedr. : Høringssvar udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til
fædre, medmødre og adoptanter)
Foreningen Far er onsdag fra anden side blevet gjort opmærksom på høringen og har som bekendt ikke
som frivillige tid og person ressourcer til at holde øje med alle høringssvar dagligt eller kaste sig over
høringer med kort varsel. Det er altid en prioritering.
Foreningen Far har stillet spørgsmål til Beskæftigelsesministeriet om, hvorfor en sådan høring fremsendes
til Kvinfo, Kvinderådet og Dansk kvindesamfund - og ikke Foreningen Far jfr. høringslisten og har i
forbindelse med høringssvaret anmodet om udsættelse, hvilket ikke er blevet givet af
beskæftigelsesministeriet.
Vi skal for god ordens skyld minde om ministeriets forklaring i barselsudvalget i sin tid, om at grunden til at
Foreningen Far skulle udpege en kvinde i barselsudvalget skete med henvisning til ligestillingsloven.
Foruden at ministeriets forklaring om årsagen til at der deltog 4 mor/barn organisationer og kun 1 far/barn
organisation i barselsudvalget skyldtes at ministeriet ikke fandt der var andre større børn og fædre
organisationer end Foreningen Far i Danmark.
Foreningen Far rejser kritik. Spørgsmålet er hvor mange andre høringer på det familieretslige området vi
heller ikke i praksis har haft mulighed for at svare på og i praksis ikke har haft mulighed for at holde øje
med. Vi anser det naturligvis på saglig og fornuftig vis som problematisk for børn og forældres
retssikkerhed og sundhed i Danmark.
Der anmodes hermed om aktindsigt over alle høringer på det familieretslige område i Ministeriet siden
barselsudvalget og vi tillader i øvrigt at henvise ministeriet til ligestillingsloven i Danmark, den europæiske
menneskerettighedskonvention artikel 8, 14 og 17 samt FN børnekonventionen artikel 2, om end sidst
nævnte ikke finder anvendelse i pågældende høring.
Fore i ge Far • Frue jergvej •
Kø e hav Ø •
www.foreningenfar.dk
• vr.
29439001
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836008_0002.png
HØRINGEN
Med forbehold for kort frist på under 2 timer.
Børnelovens bestemmelser om at barnets forældre er biologisk mor, ægtemanden eller med mor som
udgangspunkt gør det uklart, hvilket far der er tale om og effekten af lovforslaget.
Der er derudover ingen sikkerhed for at far og mor har boet sammen samt effekten for forældre der bor
sammen og ikke bor sammen. Hvad dækker begrebet far over og hvilken familieform er der tale om,
ligesom medfar ikke er medtaget.
Pkt. 1: Samme orlov til forældrene
Der må gælde samme orlov for begge forældre. Der er alternativt tale om en overtrædelse af
ligestillingsloven, den europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8, 14 og 17 samt FN
børnekonventionen artikel 2.
Pkt. 2: Hvad forstås der ved 'far' - er det juridisk far, biologisk far?
Såfremt der er tale om samme definition, som efter forældreansvarslovens kapitel 2 vil mænd, som
hverken var gifte eller samlevende med barnets mor omkring undfangelsestidspunktet, risikere ikke at blive
omfattet at reglerne og dermed ikke have ret til sorg-orlov.
Pkt. 3 Faderskabsundersøgelser
Har man som mand ret til at få gennemført en DNA-test for at kunne fastslå faderskab til barnet?
Spørgsmålet er særligt relevant i situationer hvor der allerede forefindes en juridisk far jf.
forældreansvarslovens regler, men der samtidig er en mand som mener at være biologisk far til barnet og
derfor ønsker at få foretaget en DNA-test. Moderen til barnet er enlig og der endnu ikke er underskrevet en
ansvars- og omsorgserklæring.
Såfremt der både er en juridisk far til barnet (mand, som mor er gift med) og en biologisk far til barnet er
begge mænd omfattet af reglerne? DNA prøvelser kan ske på under en uge, men kan tage 6-12 måneder i
det offentlige hvor børn og fædre kan stå uden reelle rettigheder.
Pkt. 4: Hvad med medfar og flere forældre
Der er forældre som i dag føler sig som medfædre eller to mænd der i udlandet har fået barn med en
rugemor i praksis. De vil stå uden for loven pga. diskrimination af mænd og kvinder i Danmark.
Pkt. 5: Far kan godt tage sig af barnet ved alvorlig sygdom
Der står i dag i § 13, stk. 1 følgende:
§ 13. Hvis barnet er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, har moderen ret
til fravær i 14 uger efter barnets død eller bortadoption. I tilfælde, hvor moderen lider af en
graviditetsbetinget sygdom, forlænges fraværsretten, dog højst indtil 46 uger efter fødslen.
Det vil man ændre til:
I § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres »fraværsretten« til: »hendes fraværsret«.
I tilfælde, hvor moderen lider af en graviditetsbetinget sygdom fx bækkenløsning eller værre alvorlig
svangerskabsforgiftning og barnet fødes / frigøres via kejsersnit, kan moderen i længere tid (flere uger)
være ude af stad til at tage sig af barnet.
Fore i ge Far • Frue jergvej •
Kø e hav Ø •
www.foreningenfar.dk
• vr.
29439001
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836008_0003.png
I dag har en far mulighed for i nogle overenskomster at få fri som med henvisning til nær families alvorlige
sygdom. Det bør indskrives i loven, at faderen eller medmoderen har ret til fravær i 3 uger efter barnets
fødsel eller frigørelse ved kejsersnit. Dette foreslås af hensyn til det præmature barns trivsel, sundhed og
udvikling. Faderen eller medmoderen kan lige så godt som moderen tage sig af et præmaturt barn, hvis
moderen er ude af stand til dette på grund af egen sygdom.
Pkt. 6: Barselbekendtgørelse §8 stk. 2
Bekendt for ministeriet er barselsbekendtgørelsen stadig ikke rette, således at barnet altid har ret til orlov
med far og mor
samt omvendt. Det var hensigten da politikerne i sin tid indførte længere barsel og er
diskriminerende i forhold til en gruppe af danske børn og fædre.
”fordeli g af arselsdagpe geret elle forældre e u der forældreorlov” , jf. § 8., ad
sker til forælderen
dvs. mor, hvis forældrene ikke er enge, hvorved børn og fædre i praksis står uden rettigheder til
barseldagpenge, som kan bruges til barnet fylder 9 år.
Kilde:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=191466
Pkt 7: Samfundsøkonomiske besparelser
Hvilken effekt vil det have for samfundet at far og mor samme kan sorgen og far kan hjælpe mor og
omvendt eller tage sig af barnet.
Pkt. 8: Det grundlæggende problem er diskrimination
Det grundlæggende problem er at familielovgivningen i sin grundsubstans er opbygget i en anden tidsalder
baseret på den ene forælder i stedet for barnet og hele familien f.eks. ved alvorlig sygdom hos moderen
eller barnets død. Der sker markant forskelsbehandler af børn og forældre samt overtrædelse af gældende
lovgivning og konventioner for fundamental menneskeret.
Der henvises til ligestillingskataloget 2017 for børn og fædre, som Foreningen Far aktuelt har præsenteret
foruden den nyeste forskning om børns sundhed i deleordninger, som sammen med de praktiske erfaringer
hos eksempelvis fædre med 3-12 måneders barsel i dag danner grundlag for viden og indsigt om børns
sunde opvækst hos far og mor, far eller mor.
Ligestillingskatalog 2017 for børn og fædre
http://foreningenfar.dk/ligestillingskatalog-2017
FORSKNING: Karolinska Instituttet om børns psykologiske sundhed
http://foreningenfar.dk/karolinska-instituttet
Fædre barsel 2017
http://foreningenfar.dk/fædrebarsel-2017
Det var venligst hvad 3 personer i Foreningen Far kunne nå som frivillige på 2 timer i normal arbejdstid. Der
indgives nødvendigvis klage til ombudsmanden over høringen.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
Fore i ge Far • Frue jergvej •
Kø e hav Ø •
www.foreningenfar.dk
• vr.
29439001