Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1810945_0001.png
Europa-Parlamentet
2014-2019
VEDTAGNE TEKSTER
Foreløbig udgave
P8_TA-PROV(2017)0417
Europa-Parlamentets beslutning om bekæmpelse af seksuel chikane og
seksuelle overgreb i EU
Europa-Parlamentets beslutning af 26. oktober 2017 om bekæmpelse af seksuel chikane
og seksuelle overgreb i EU (2017/2897(RSP))
Europa-Parlamentet,
der henviser til artikel 2 og 3 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) og artikel 8,
10, 19 og 157 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF),
der henviser til chartret om grundlæggende rettigheder af Den Europæiske Union, som
trådte i kraft med Lissabontraktaten i december 2009, navnlig artikel 20, 21, 23 og 31,
der henviser til 2014-rapprten fra Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende
Rettigheder med titlen ”Violence against women: an EU-wide survey”
1
,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv
2
,
der henviser til Rådets direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med adgang til og
levering af varer og tjenesteydelser
3
, som indeholder en definition af og fordømmer
chikane og seksuel chikane,
der henviser til indeks for fremskridt på ligestillingsområdet fra Det Europæiske
Ligestillingsinstitut,
der henviser til arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene af 3. december 2015
med titlen ”Strategic engagement for gender equality 2016-2019” (strategisk indsats for
ligestilling mellem kvinder og mænd 2016-2019) (SWD(2015)0278),
der henviser til EU-formandskabstrioens (Estland, Bulgarien og Østrig) erklæring fra
juli 2017 om ligestilling mellem kvinder og mænd,
der henviser til FN's erklæring fra 1993 om bekæmpelse af vold mod kvinder,
der henviser til Beijing-erklæringen og den tilhørende handlingsplan, der vedtoges på
http://fra.europa.eu/en/publication/2014/violence-against-women-eu-wide-survey-main-results-
report
EUT L 204 af 26.7.2006, s. 23.
EUT L 373 af 21.12.2004, s. 37.
1
2
3
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
1810945_0002.png
den fjerde verdenskonference om kvinder, som fandt sted den 15. september 1995, og til
de efterfølgende slutdokumenter, der blev vedtaget på de ekstraordinære FN-samlinger
Beijing + 5 (2000), Beijing + 10 (2005), Beijing + 15 (2010) og Beijing + 20 (2015), og
til konventionen om afskaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder
(CEDAW) og den valgfrie protokol hertil,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/29/EU af 25. oktober
2012 om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til rettigheder, støtte
og beskyttelse, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2001/220/RIA (direktivet
om ofres rettigheder)
1
,
der henviser til rammeaftalen om bekæmpelse af mobning og vold på arbejdspladsen
(2007) mellem ETUC/CES, BUSINESSEUROPE, UEAPME og CEEP,
der henviser til rapport fra det europæiske netværk for nationale ligestillingsorganer
(EQUINET) med titlen "The Persistence of Discrimination, Harassment and Inequality
for Women. The work of equality bodies informing a new European Commission
Strategy for Gender Equality", der blev offentliggjort i 2015,
der henviser til Istanbulkonventionen til bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet
2
, navnlig dennes artikel 2 og 40, og til sin beslutning af 12. september 2017
om forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet
3
,
der henviser til sin beslutning af 20. september 2001 om mobning på arbejdspladsen
4
, af
26. november 2009 om afskaffelse af vold mod kvinder
5
, af 5. april 2011 om
prioriteringer og udkast til en ny EU-rammepolitik til bekæmpelse af vold mod
kvinder
6
, af 15. december 2011 om midtvejsevalueringen af den europæiske strategi for
sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen 2007-2012
7
, af 25. februar 2014 med
henstillinger til Kommissionen om bekæmpelse af vold mod kvinder
8
og den tilhørende
EU-merværdivurdering fra november 2013 og af 24. november 2016 om EU's
tiltrædelse af Istanbulkonventionen om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod
kvinder
9
,
der henviser til sin beslutning af 14. marts 2017 om ligestilling mellem mænd og
kvinder i EU i 2014-2015
10
, af 10. marts 2015 om fremskridt for ligestillingen mellem
kvinder og mænd i Den Europæiske Union i 2013
11
, og af 24. oktober 2017 om legitime
foranstaltninger til beskyttelse af whistleblowere, der handler i almenhedens interesse,
når de afslører fortrolige oplysninger om selskaber og offentlige organer
12
,
der henviser til artikel 12a i vedtægten for tjenestemænd og ansættelsesvilkårene for de
øvrige ansatte i Den Europæiske Union,
EUT L 315 af 14.11.2012, s. 57.
https://rm.coe.int/168008482e
Vedtagne tekster, P8_TA(2017)0329.
EUT C 77 E af 28.3.2002, s. 138.
EUT C 285 E af 21.10.2010, s. 53.
EUT C 296 E af 2.10.2012, s. 26.
EUT C 168 E af 14.6.2013, s. 102.
EUT C 285 af 29.8.2017, s. 2.
Vedtagne tekster, P8_TA(2016)0451.
Vedtagne tekster, P8_TA(2017)0073.
EUT C 316 af 30.8.2016, s. 2.
Vedtagne tekster, P8_TA(2017)0402.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
1810945_0003.png
der henviser til vejledning for medlemmer af Europa-Parlamentet
med titlen ”Zero
harassment in the workplace - a guide for Members of the European Parliament”
(nultolerance over for chikane på arbejdspladsen - en vejledning for Europa-
Parlamentets medlemmer) fra september 2017 og handlingsplanen fra Parlamentets
administration i forbindelse med dette centrale spørgsmål,
der henviser til forretningsordenens artikel 123, stk. 2 og 4,
der henviser til, at ligestilling mellem kønnene er en central værdi for EU, som er
anerkendt i traktaterne og i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder
som EU har forpligtet sig til at integrere i alle sine aktiviteter;
der henviser til, at EU er et værdifællesskab baseret på demokrati, retsstatsprincippet og
grundlæggende rettigheder, der er knæsat som kerneprincipper og målsætninger i de
første artikler i TEU og i kriterierne for EU-medlemskab;
der henviser til, at seksuel chikane i EU-retten
defineres som ”enhver form for verbal,
ikke-verbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den
virkning at krænke en persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt,
nedværdigende,
ydmygende eller ubehageligt klima”
1
;
der henviser til, at seksuel chikane er en form for vold mod kvinder og piger, som er den
mest ekstreme og vedholdende form for kønsbaseret forskelsbehandling; der henviser
til, at ca. 90 % af ofrene for seksuel chikane er kvinder, og omtrent 10 % er mænd; der
henviser til, at i henhold til den EU-dækkende FRA-undersøgelse fra 2014 om vold mod
kvinder har én ud af tre kvinder været udsat for fysisk eller seksuel vold i løbet af deres
voksne liv; der henviser til, at op mod 55 % af alle kvinder i EU har været udsat for
seksuel chikane; der henviser til, at 32 % af alle ofre i EU har angivet, at
gerningsmanden var en overordnet, en kollega eller en kunde; der henviser til, at 75 %
af kvinder i erhverv, der kræver særlige kvalifikationer, og stillinger på
topledelsesniveau har været udsat for seksuel chikane; der henviser til, at 61 % af
kvinder ansat i servicesektoren har været udsat for seksuel chikane; der henviser til, at
20 % af alle unge kvinder (18-29 år) i EU-28 har været udsat for chikane på internettet;
der henviser til, at hver tiende kvinde har været udsat for seksuel chikane eller stalking
under anvendelse af ny teknologi;
der henviser til, at seksuel chikane og mobning er væsentligt underrapporterede til
myndighederne som følge af en fortsat lav social bevidsthed om problemet,
utilstrækkelige muligheder for støtte til ofre, og opfattelsen af, at det er et
samfundsmæssigt følsomt spørgsmål til trods for, at der findes formelle procedurer til at
håndtere det på arbejdspladsen og i andre sammenhænge;
der henviser til, at seksuel vold og chikane på arbejdspladsen er et spørgsmål om
sundhed og sikkerhed og bør behandles og forebygges som sådan;
der henviser til, at forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse,
religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering er forbudt i henhold til EU-
retten;
der henviser til, at seksuel vold og chikane er i strid med princippet om ligestilling
mellem kønnene og ligebehandling og udgør kønsdiskrimination og derfor er forbudt i
forbindelse med beskæftigelse, herunder for så vidt angår adgang til beskæftigelse,
erhvervsuddannelse og forfremmelse;
http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/your_rights/final_harassement_en.pdf
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
1
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
1810945_0004.png
I.
der henviser til, at fastlåste kønsstereotyper, sexisme, seksuel chikane og seksuelle
overgreb er et strukturelt og udbredt problem i hele Europa og hele verden, og at dette
fænomen påvirker ofre såvel som gerningsmænd i alle aldre uanset
uddannelsesbaggrund, indkomst eller position i samfundet, og at det har fysiske,
seksuelle, følelsesmæssige og psykiske konsekvenser for ofret; der henviser til, at den
ulige magtfordeling mellem mænd og kvinder, kønsstereotyper og sexisme, herunder
sexistisk hadefuld tale, både offline og online, er grundlæggende årsager til alle former
for vold mod kvinder og har ført til en situation, hvor mænd dominerer kvinder,
indtager en diskriminerende holdning over for kvinder og forhindrer dem i at udfolde
sig fuldstændigt;
der henviser til, at Beijinghandlingsprogrammets definition af vold mod kvinder
omfatter, men ikke er begrænset til, fysisk, seksuel og psykisk vold i samfundet,
herunder voldtægt, seksuelle overgreb, seksuel chikane og intimidering på
arbejdspladsen, i uddannelsesinstitutioner og andetsteds
1
;
der henviser til, at direktivet om ofres rettigheder definerer kønsbaseret vold som en
form for forskelsbehandling og krænkelse af ofrets grundlæggende frihedsrettigheder,
der omfatter vold i nære forhold, seksuel vold (herunder voldtægt, seksuelle overfald og
seksuel chikane), menneskehandel, slaveri og forskellige former for skadelige praksisser
såsom tvangsægteskaber, kvindelig kønslemlæstelse og såkaldte æresforbrydelser; der
henviser til, at kvinder, der er ofre for kønsbaseret vold, og deres børn ofte kræver
særlig støtte og beskyttelse på grund af den store risiko for sekundær og gentagen
viktimisering, for intimidering og for gengældelse, der er forbundet med denne form for
vold
2
;
der henviser til, at EU-lovgivningen forpligter medlemsstaterne til at sikre, at der er
etableret et ligestillingsorgan, som kan yde uafhængig bistand til ofre for chikane,
herunder af seksuel karakter, foretage uafhængige undersøgelser, offentliggøre
uafhængige rapporter og afgive henstillinger i sager vedrørende beskæftigelse og
erhvervsuddannelse, i forbindelse med adgang til og levering af varer og
tjenesteydelser, og for selvstændige erhvervsdrivende;
der henviser til, at seksuel chikane og seksuelle overgreb, navnlig begået af mænd mod
kvinder, er et strukturelt og udbredt problem i hele Europa og hele verden, og at dette
fænomen påvirker ofre såvel som gerningsmænd i alle aldre uanset
uddannelsesbaggrund, indkomst eller position i samfundet, og at det hænger sammen
med den ulige magtfordeling mellem mænd og kvinder i vores samfund;
der henviser til, at ligestilling mellem kønnene er alle samfundsborgeres fælles ansvar
og kræver et aktivt bidrag af både kvinder og mænd; der henviser til, at myndighederne
bør forpligte sig til at gennemføre uddannelses- og oplysningskampagner, som er rettet
mod mænd og drenge og sigter på at inddrage disse som partnere, således at alle former
for kønsbaseret vold gradvist kan forebygges og udryddes, samtidig med at kvinders
rolle fremmes og styrkes;
der henviser til, at kvinder i Unionen ikke i lige grad er beskyttet mod vold, seksuel
chikane og seksuelle overgreb fra mænds side på grund af forskelle i medlemsstaternes
politikker og lovgivning; der henviser til, at retssystemerne ikke yder tilstrækkelig støtte
til kvinder; der henviser til, at gerningsmændene bag kønsbetinget vold ofte er personer,
som offeret kender i forvejen, og at offeret i mange tilfælde befinder sig i et
http://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/platform/violence.htm
Se betragtning 17 i direktivet om ofres rettigheder.
J.
K.
L.
M.
N.
O.
1
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
afhængighedsforhold, der øger den pågældendes angst for at anmelde volden;
P.
der henviser til, at alle medlemsstater har undertegnet Istanbulkonventionen, men at kun
femten af dem har ratificeret den; der henviser til, at EU's tiltrædelse af
Istanbulkonventionen ikke fritager medlemsstaterne fra at ratificere den på nationalt
plan; der henviser til, at det i artikel 40 Istanbulkonventionen hedder, at
”parterne
træffer de lovgivningsmæssige eller andre foranstaltninger der er nødvendige for at
sikre, at enhver form for uønsket verbal, ikke-verbal eller fysisk adfærd af seksuelt
tilsnit som har til formål eller følge at en persons værdighed krænkes, herunder især ved
skabelsen af et intimiderende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller stødende
miljø, udløser strafferetlige eller andre retslige sanktioner”;
der henviser til, at vold og chikane i det politiske liv i uforholdsmæssig grad er rettet
mod kvinder; der henviser til, at denne form for vold udgør en krænkelse af
menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder, herunder forpligtelsen
til at sikre, at kvinder frit kan deltage i den politiske repræsentation;
der henviser til, at seksuel chikane er defineret i artikel 12a i vedtægten for
tjenestemænd og ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Den Europæiske Union;
der henviser til, at seksuel chikane eller sexistisk adfærd ikke er harmløst, og til, at
bagatellisering af seksuel chikane eller seksuel vold gennem en nedtonet sprogbrug
afspejler sexistiske holdninger til kvinder og formidler budskaber om kontrol og magt i
forholdet mellem mænd og kvinder, hvilket påvirker kvinders værdighed,
selvstændighed og frihed;
der henviser til, at Parlamentet har fastsat specifikke strukturer og interne regler til at
bekæmpe seksuel chikane i egne rækker, nemlig Det Rådgivende Udvalg for
Behandling af Klager over Chikane mellem Akkrediterede Parlamentariske Assistenter
og Medlemmer af Europa-Parlamentet, mens et rådgivende udvalg om chikane og
forebyggelse heraf på arbejdspladsen beskæftiger sig med andre formelle procedurer i
relation til personalet i Parlamentets administration og politiske grupper med henblik på
at vurdere mulige tilfælde og for at modvirke seksuel chikane og seksuelle overgreb;
der henviser til, at politikere som folkevalgte repræsentanter har et afgørende ansvar for
at optræde som positive rollemodeller i forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af
seksuel chikane i samfundet;
fordømmer på det kraftigste alle former for seksuel vold og fysisk eller psykisk chikane
og beklager, at disse handlinger alt for ofte tolereres, selv om de i realiteten udgør en
systemisk overtrædelse af de grundlæggende rettigheder og en alvorlig forbrydelse, der
bør straffes som sådan; understreger nødvendigheden af at sætte en stopper for
straffriheden ved at sørge for, at gerningsmændene retsforfølges;
insisterer på en effektiv gennemførelse af den eksisterende retlige ramme vedrørende
seksuel chikane og seksuelle overgreb og opfordrer samtidig EU's medlemsstater samt
offentlige og private virksomheder til at træffe yderligere foranstaltninger med henblik
på effektivt at sætte en stopper for og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen;
understreger, at de særlige retlige procedurer, der er indført for at behandle tilfældene af
seksuel chikane på arbejdspladsen, bør følges;
glæder sig over initiativer som f.eks. #MeToo-bevægelsen, der har til formål at
indberette tilfælde af seksuel chikane og vold mod kvinder; støtter kraftigt alle kvinder
og piger, som har deltaget i kampagnen, herunder dem, der har angivet deres
Q.
R.
S.
T.
U.
Nultolerance overfor og bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU
1.
2.
3.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
gerningsmænd;
4.
opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til på passende vis at overvåge den
korrekte gennemførelse af de EU-direktiver, der forbyder chikane på grund af køn og
seksuel chikane, at sikre, at EU-medlemsstaterne styrker personalekapaciteten i
ligestillingsorganer, der overvåger diskriminerende praksis, og at sørge for, at disse
organer gives et klart mandat og tilstrækkelig ressourcer til at dække de tre områder
beskæftigelse, selvstændig virksomhed og adgang til varer og tjenesteydelser;
opfordrer Kommissionen til at vurdere, udveksle og sammenligne de eksisterende
bedste praksisser for bekæmpelse af seksuel chikane på arbejdspladsen og udbrede
resultaterne af denne vurdering for så vidt angår de effektive foranstaltninger, som
medlemsstaterne kan træffe til at tilskynde virksomheder, arbejdsmarkedsparter og
organisationer, der er involveret i erhvervsuddannelse, til at forebygge enhver form for
kønsbaseret forskelsbehandling, navnlig chikane og seksuel chikane, på arbejdspladsen;
fremhæver vigtigheden af, at alle mænd engagerer sig i målsætningen om at skabe
forandringer og sætte en stopper for alle former for chikane og seksuel vold, ved at
bekæmpe de vilkår og strukturer, som aktivt eller passivt muliggør den adfærd, der fører
til dette, og anmelde enhver krænkelse eller upassende adfærd; opfordrer
medlemsstaterne til aktivt at inddrage mænd i oplysnings- og forebyggelseskampagner;
mener, at nøgleaktionerne for at bekæmpe seksuel chikane omfatter løsning af
problemerne med underrapportering og social stigmatisering, fastlæggelse af procedurer
for ansvarlighed på arbejdspladsen, aktiv inddragelse af mænd og drenge i
forebyggelsen af vold og bekæmpelse af nye former for vold, f.eks. i cyberspace;
er foruroliget over, at chikane mod kvinder på internettet, navnlig på de sociale medier,
lige fra uønsket kontakt, trolling og cybermobning til seksuel chikane og trusler om
voldtægt og død, er ved at blive udbredt i vores digitale samfund, hvilket også giver
anledning til nye former for vold mod kvinder og piger såsom cybermobning,
cyberchikane, offentliggørelse af nedværdigende billeder på internettet og distribution
af private fotos og videoer på de sociale medier uden de involverede personers
samtykke;
opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at sikre, at finansieringsmekanismerne
for programmer til bekæmpelse af vold mod kvinder kan bruges til oplysningstiltag og
til støtte for civilsamfundsorganisationer, som bekæmper vold mod kvinder, herunder
seksuel chikane;
opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at fremskynde ratifikationen af
Istanbulkonventionen; opfordrer medlemsstaterne til at gennemføre denne fuldt ud,
herunder ved at etablere et system til dataindsamling, som omfatter data opdelt efter
gerningsmændenes alder og køn og forholdet mellem gerningsmand og offer, og som
inkluderer seksuel chikane;
opfordrer Kommissionen til at fremsætte et forslag til et direktiv om bekæmpelse af alle
former for vold mod kvinder og piger og kønsbaseret vold; gentager sin opfordring til
Kommissionen om at fremsætte forslag til en omfattende EU-strategi til bekæmpelse af
alle former for kønsbaseret vold, inklusive sexchikane og seksuelle overgreb mod
kvinder og piger;
opfordrer Rådet til at aktivere passerellebestemmelsen og vedtage en enstemmig
afgørelse, der identificerer vold mod kvinder og piger (og andre former for kønsbaseret
vold) som et kriminalitetsområde som omhandlet i artikel 83, stk. 1, i TEUF;
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
13.
opfordrer til en bedre integration af kvinder i beslutningsprocesser, i fagforeninger og i
ledende stillinger i organisationer i den offentlige og private sektor; opfordrer
Kommissionen og medlemsstaterne til i samarbejde med NGO'er, arbejdsmarkedsparter
og ligestillingsorganer at træffe betydeligt mere vidtgående bevidstgørende
foranstaltninger vedrørende rettighederne for ofre for seksuel chikane og kønsbaseret
forskelsbehandling; understreger det presserende behov for, at medlemsstaterne,
arbejdsgiverorganisationerne og fagforeningerne fremmer bevidstheden omkring
seksuel chikane og tilskynder kvinder til straks at anmelde hændelser;
understreger betydningen af specialiseret uddannelse og oplysningskampagner
vedrørende eksisterende formelle procedurer for indberetning af seksuel chikane på
arbejdspladsen og ofrenes rettigheder for dermed at håndhæve princippet om værdighed
på arbejdspladsen og fremme en nultolerancetilgang som normen;
fordømmer på det kraftigste de tilfælde af seksuel chikane, der er kommet frem i
medierne, og udtrykker sin stærke støtte til ofrene for seksuel chikane og seksuelle
overgreb; understreger, at EU's institutioner, hvis de ønsker at blive taget alvorligt, er
nødt til at stå fast over for enhver form for kønsdiskrimination eller ethvert tiltag, der
hindrer ligestilling mellem kønnene;
anerkender, at Europa-Parlamentet med Præsidiets afgørelse af 14. april 2014 vedtog
nye regler, som indebar oprettelsen af særlige organer såsom Det Rådgivende Udvalg
for Behandling af Klager over Chikane mellem Akkrediterede Parlamentariske
Assistenter og Medlemmer af Europa-Parlamentet og Forebyggelse af Chikane på
Arbejdspladsen og et tidligere rådgivende udvalg, som beskæftiger sig med klager over
chikane og forebyggelse heraf på arbejdspladsen for Europa-Parlamentets ansatte;
bemærker med tilfredshed indførelsen af fortrolig indberetning og lanceringen af en
oplysningskampagne, der har til formål at bekæmpe seksuel chikane i Parlamentet;
bemærker, at andre EU-institutioner har oprettet lignende organer;
opfordrer Europa-Parlamentets formand og Parlamentets administration:
til hurtigt og grundigt at undersøge de nylige rapporter i medierne om seksuel
chikane og seksuelle overgreb i Europa-Parlamentet, samtidig med at ofrenes
privatliv respekteres, dele resultaterne heraf med medlemmerne og foreslå
passende foranstaltninger for at forhindre gentagelser;
til at vurdere og, om nødvendigt, revidere sammensætningen af kompetente
organer for at sikre uafhængighed og ligestilling mellem kønnene, og til
yderligere at styrke og fremme funktionen af Det Rådgivende Udvalg for
Behandling af Klager over Chikane mellem Akkrediterede Parlamentariske
Assistenter og Medlemmer af Europa-Parlamentet samt det rådgivende udvalg for
Parlamentets ansatte om forebyggelse af chikane, samtidig med at man
anerkender deres vigtige arbejde;
til at revidere sine regler, således at det også omfatter praktikanter i alle
rådgivende udvalg om forebyggelse af chikane, til at øge interessen i at styrke
deres positive foranstaltninger, til at undgå interessekonflikter for så vidt angår
medlemmerne i disse vigtige udvalgsstrukturer, til at undersøge formelle sager, til
at føre et fortroligt register over tilfælde med tiden og til at vedtage de bedste
metoder til at sikre nultolerance på alle niveauer i institutionen;
til at oprette en taskforce af uafhængige eksperter, som indkaldes med et mandat
14.
Seksuel chikane i parlamenter, herunder Europa-Parlamentet
15.
16.
17.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
til at undersøge situationen med hensyn til seksuel chikane og seksuelle overgreb i
Parlamentet, og som vil foretage en evaluering af Parlamentets eksisterende
rådgivende udvalg for behandling af klager over seksuel chikane mellem
akkrediterede parlamentariske assistenter og medlemmer af Europa-Parlamentet
og det rådgivende udvalg for Parlamentets ansatte om forebyggelse af chikane, og
foreslå hensigtsmæssige ændringer;
til fuldt ud at støtte ofre i procedurer i Parlamentet og/eller med det lokale politi;
til at iværksætte nødbeskyttelsesforanstaltninger, hvor dette er nødvendigt, og
fuldt ud at gennemføre artikel 12a i personalevedtægten med henblik på at sikre,
at sådanne sager undersøges til bunds, og at der træffes disciplinære
foranstaltninger;
til at sikre, at der gennemføres en stærk og effektiv handlingsplan for bekæmpelse
af seksuel chikane og støtte samt obligatorisk uddannelse for alle ansatte og
medlemmer af Parlamentet om respekt og værdighed på arbejdspladsen, således at
en nultolerancetilgang bliver normen; til at engagere sig fuldt ud i
oplysningskampagner med alle medlemmer af og tjenestegrene i administrationen
med særligt fokus på grupper i de mest udsatte positioner såsom praktikanter,
APA'er og kontraktansatte;
til at etablere et institutionelt netværk af fortrolige rådgivere, som er tilpasset
Parlamentets strukturer, for at støtte, rådgive og tale på vegne af ofre, når det er
nødvendigt, således som det er praksis for Kommissionens personale;
18.
opfordrer alle kolleger til at støtte ofrene og tilskynde dem til at protestere og anmelde
tilfælde af seksuel chikane via bedre formelle kanaler til Parlamentets administration
og/eller politiet;
beslutter at vedtage interne regler om whistleblowing for at beskytte whistlebloweres
rettigheder og interesser og træffe passende afhjælpende foranstaltninger, hvis de ikke
behandles korrekt og retfærdigt i forhold til deres whistleblowing;
er meget bekymret over, at medlemmers assistenter (APA'er) alt for ofte er bange for at
klage i tilfælde af seksuel chikane, eftersom "tab af tillid"-klausulen i APA's vedtægter
betyder, at de kan afskediges med meget kort varsel; opfordrer til, at uafhængige
eksperter deltager i afskedigelsesprocedurer sammen med repræsentanter for
administrationen med henblik på at nå frem til en objektiv afgørelse;
henstiller, at Den Europæiske Ombudsmand årligt indgiver data til Parlamentets Gruppe
på Højt Plan om Ligestilling og Mangfoldighed vedrørende klager over fejl og
forsømmelser i forbindelse med ligestilling mellem mænd og kvinder i Parlamentet,
med behørig respekt for Parlamentets afgørelse om Ombudsmandens statut og de
almindelige betingelser for udøvelsen af dennes hverv;
opfordrer medlemsstaterne til at undersøge situationen med hensyn til seksuel chikane
og seksuelle overgreb, til at træffe aktive foranstaltninger til bekæmpelse heraf og til at
gennemføre og på passende vis håndhæve en politik om respekt og værdighed på
arbejdspladsen for medlemmerne og personalet; opfordrer til, at gennemførelsen af en
sådan politik overvåges;
opfordrer medlemsstaterne til at skabe beskyttende støtte til parlamentsmedlemmer, der
er i kontakt med offentligheden, navnlig dem, der udsættes for seksuelle overgreb og
trusler om kønsbaseret vold, herunder online;
opfordrer til udveksling af bedste praksis på alle niveauer med andre institutioner og
19.
20.
21.
22.
23.
24.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Europa-Parlamentets beslutning af 26/10-2017 om bekæmpelse af seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU, opmærksomheden henledes på beslutningens punkt 22-25
organisationer som f.eks. UN Women, Europarådet, EU's institutioner og interessenter,
der er involveret i fremme af ligestilling mellem kønnene;
25.
opfordrer alle politikere til at handle som ansvarlige rollemodeller i forbindelse med
forebyggelse og bekæmpelse af seksuel chikane i og uden for parlamenter;
o
o
26.
o
pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet, Kommissionen,
medlemsstaternes regeringer og parlamenter samt til Europarådets Parlamentariske
Forsamling.