Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1930642_0001.png
Bilag A
Svar til Foreningen Far i forbindelse med høringen
Foreningen Far har i forbindelse med høringen stillet ministeriet afklarende spørgsmål.
Til Familieret,
I forbindelse med høringen om det nye lovforslag 1. april 2019 har vi afklarende spørgsmål.
1.
DELT BOPÆL
Hvad er tanken i forhold til delt bopæl ved domstolene? Det er anført at det er muligt hvis forældrene er
enige, men det er naturligvis helt afgørende at det også er muligt for en domstol at træffe en sådan
afgørelse, da der ellers vil ske chikane og indirekte kønsdiskrimination. Både forskningen og virkeligheden i
dag viser at det bedste for barnet i mange tilfælde er fælles forældreskab dvs. delt bopæl om der er enighed
eller uenighed. Det vil som vi ser det ikke være tilladt ikke at kunne give forældre delt bopæl ved uenighed
ved en domstol.
-
Vil delt bopæl være muligt ved en domstolsafgørelse?
A Review of Shared Residential Parenting Research:
http://www.acfc.org/acfc/assets/documents/research_pdf's/Nielsen_SP_Nov_2011.pdf
Given the growing popularity of shared residential parenting, policymakers and professionals who work in
family court, as well as parents, should
find
the research compelling. As demonstrated in this review, overall
these studies have reached four general conclusions. First and foremost, most of these children fare as well
or better than those in maternal residence— especially in terms of the quality and endurance of their
relationships with their fathers. Second, parents do not have to be exceptionally cooperative, without conflict,
wealthy, and well educated, or mutually enthusiastic about sharing the residential parenting for the children
to benefit. Third, young adults who have lived in these families say this arrangement was in their best
interest—in
contrast to those who lived with their mothers after their parents’ divorce. And fourth,
our country,
like most other industrialized countries, is undergoing a shift in custody laws, public opinion, and parents’
decisions— a shift toward more shared residential parenting. With the research serving to inform us, we can
work together more effectively and more knowledgeably to enhance the well-being of children whose parents
are no longer living together.
2.
BØRNS VILKÅR NÆVNES I LOVFORSLAGET / AKTINDSIGT
Vi har venligst brug for at vide på hvilket juridisk grundlag Børns vilkår er nævnt 7 gange i lovforslagene. Al
respekt til Børns vilkår, men Børns vilkår er i vores verden ikke en børneorganisation, men en mor og barn
organisation, som har meget lidt erfaring med børn og fædre. Herunder forskningen i fælles forældreskab.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Henvendelse af 23/8-18 fra Foreningen Far om deres høringssvar til lovforslag om Familieretshuset og tilhørende følgelovsforslag
1930642_0002.png
Det har siden vist sig at børn i deleordninger og 7/7 ordninger er de børn samlet set som har markant mindst
stress i forhold til børn i weekendordninger eller som bor mest hos en forælder (se bl.a. vedhæftet
sundhedsforskningen fra 200.000 børn i Sverige mellem 12-15 år.).
”Udvalgets
betænkning
”Barnets Perspektiv”
udsendes den 30. maj 2006.
Tre personer af det 15
medlemmers store udvalg fremfører sin egen mindretalsudtalelse i medierne, henholdsvis fra Mødrehjælpen,
Børns Vilkår og SFI, som er tæt forbundet. Disse tre erklærer sig som modstandere af fælles
forældremyndighed ved domstolene og imod afgørelser om deleordninger (såkaldte 7/7 ordninger).
Foreningen Far indgiver 1. høringssvar i august og 2. høringssvar ved høringsfristen januar 2007 med
anbefaling om fælles forældremyndighed og muligheden for deleordninger ved domstolene for kærlighed,
omsorg og tryghed for barnet hos begge forældre.
-
-
På hvilket juridisk grundlag nævnes Børns vilkår i lovforslaget?
Har Børns vilkår bisidderordningen hos Statsforvaltningen været i udbud eller skulle den ikke have
været det (https://www.egmontfonden.dk/Presse/Nyheder/Born-skal-bisiddes-i-
Statsforvaltningen/#.W0xX_7hJFPZ)?
Hvornår og hvordan blev Børns vilkår en del af børneombuddet
der anmodes om aktindsigt for
relevant udbud eller lignende?
Har der været kommunikation mellem Børns vilkår og ministeriet om lovforslaget
der anmodes i
givet fald om aktindsigt?
-
-
3.
DIGITAL POST
Det er bekræftet af cpr at der ikke kan laves en liste over børns forældremyndighed og orienteringsretten for
alle børn under 18 år. I forbindelse med lovforslaget vil der ske øget brig af digitalisering bl.a. kurser til
forældrene.
-
Hvordan sikres det at begge forældre og de rigtige forældre modtager den digitale information på
samme tid og med samme metode 1. april 2019?
DELT BØRNECHECK
4.
Vi kan ikke se at delt børnecheck omtales
- Hvornår og hvordan forventes børnechecken delt?
Med venlig hilsen
Foreningen Far
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Henvendelse af 23/8-18 fra Foreningen Far om deres høringssvar til lovforslag om Familieretshuset og tilhørende følgelovsforslag
1930642_0003.png
Ministeriet svarede Foreningen Far som følger
Tak for din henvendelse vedrørende høringen over lovforslagene, der skal udmønte aftalen om ét samlet
familieretligt system, som blev indgået mellem regeringen og alle Folketingets partier den 27. marts 2018.
Aftalen suppleres af en række temapapirer, som sammen med aftalen kan tilgås på Børne- og
Socialministeriets hjemmeside:
http://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/mar/mai-mercado-
skilsmisseboernene-kommer-i-centrum-med-nyt-system/
Delt bopæl
Det fremgår af temapapir 18 til den politiske aftale, at der for at imødekomme ønsket om anerkendelse af et
ligeværdigt forældreskab indføres mulighed for, at enige forældre kan aftale, at barnet har bopæl hos dem
begge - "delt bopæl". Dette betegnes aftalt delt bopæl og udmøntes ved forslaget om indsættelse af § 18 a i
forældreansvarsloven ved § 1, nr. 16, i forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning og forskellige andre love (følgelovforslaget). Det fremgår endvidere af temapapir 18,
at hvis forældrene er uenige om barnets bopæl i forbindelse med forældrenes samlivsophævelse, skabes
der ro om barnets bopælsforhold gennem en kortere overgangsperiode på 3 måneder, hvor der etableres
delt bopæl for barnet, og hvor forældrene ikke kan søge om at få bopælen tillagt. Dette betegnes tvungen
delt bopæl og udmøntes ved forslaget om ændring af § 17, stk. 3 og 4, i forældreansvarsloven ved § 1, nr.
15, i følgelovforslaget. Der er således ikke tale om, at Familieretshuset eller Familieretten træffer afgørelse
om, at et barn har delt bopæl. Du kan læse mere om delt bopæl i punkt 3.3.3.1.2. i de almindelige
bemærkninger til følgelovforslaget.
Bisidder
§ 19 i forslaget til Familieretshusloven indeholder forslag om en ret for et barn til at have en bisidder. Barnet
kan frit vælge en bisidder, dog skal bisidderen være fyldt 15 år, og forældremyndighedsindehaveren eller
forældremyndighedsindehaverne skal samtykke. Der kan opstå situationer, hvor et barn gerne vil have en
bisidder, men ikke kender en person, der kan fungere som bisidder. I sådanne situationer foreslås det, at
Børneenheden skal tilbyde at hjælpe barnet med at finde en bisidder. Det kan f.eks. være en bisidder fra
Børns Vilkårs bisidderordning, som tilbyder børn en bisidder i forbindelse med børnesamtaler i socialretlige
sager i kommunen og i sager efter forældreansvarsloven i Statsforvaltningen. Børns Vilkårs
bisidderordning er ikke lovgivningsmæssigt forankret, men Børns Vilkår forventes at videreføre muligheden i
det nye familieretlige system, hvorfor det i lovforslaget omtales som én af flere muligheder for, at et barn kan
få støtte. Jeg kan oplyse, at Børns Vilkår modtager midler fra satspuljen til bisidderordningen. Det kan du
læse mere om under punkt 3g i satspuljeaftalen for 2017-2020, som du finder på ministeriets hjemmeside:
http://socialministeriet.dk/media/18474/aftale-om-udmoentning-af-satspuljen-for-2017-2020-
satspuljebogen.pdf.
Da der er tale om en social tjenesteydelse, hvis værdi udgør mindre end den i § 7 i
udbudsloven anførte tærskelværdi på 5.583.000 kr. eksklusive moms, finder kravene om udbud efter EU-
retten ikke anvendelse. Jeg kan i øvrigt oplyse, at der ikke har været kommunikation mellem Børns Vilkår og
Børne- og Socialministeriet om udarbejdelsen af lovforslaget. For så vidt angår spørgsmålet om
"børneombuddet", kan det oplyses, at lovforslagene om udmøntning af aftalen om et samlet familieretligt
system ikke indeholder forslag om oprettelse af et børneombud.
Digital post
Forslaget til Familieretshusloven indeholder i kapitel 6 forslag om en række rådgivnings- og
konflikthåndteringstilbud til forældre. Tilbuddene er primært rettet mod forældre, der har en sag under
behandling i det nye familieretlige system. Familieretshuset vil i forbindelse med, at forældrene er parter i
sagen, være i besiddelse af oplysninger om parternes e-Boks, eller, hvis en forælder er undtaget fra kravet
om anvendelse af digital selvbetjening, oplysninger om anden form for adresse. Det foreslås, at enkelte af
Familieretshusets rådgivnings- og konflikthåndteringstilbud skal være åbne tilbud, dvs. også tilgængelige for
forældre, der ikke har en sag under behandling i det familieretlige system. I disse tilfælde vil den eller de
forældre, der er interesseret i at modtage rådgivning i form af f.eks. anvendelse af et digitalt værktøj
selv rette henvendelse til Familieretshuset, og Familieretshuset vil dermed, hvis det er nødvendigt, kunne
modtage oplysninger om denne forælders e-Boks m.v.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Henvendelse af 23/8-18 fra Foreningen Far om deres høringssvar til lovforslag om Familieretshuset og tilhørende følgelovsforslag
1930642_0004.png
Delte børnefamiliers økonomi
For så vidt angår delte børnefamiliers økonomi og herunder spørgsmål vedrørende børnechecken fremgår
oplysninger om den videre proces af kommissoriet for analyse af delte børnefamiliers økonomi, der kan
findes på ministeriets hjemmeside:
http://socialministeriet.dk/media/19128/kommissorium-for-analyse-af-
delte-boernefamiliers-oekonomi.pdf
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk