Kære Folketing, Ligestillingsudvalg og Beskæftigelsesudvalg.
Gilleleje, d. 16.10.2017
Hvornår ændres jeres ansættelses- og beskæftigelsesvilkår, så de afspejler de vilkår danske
lønmodtagere har i deres respektive ansættelser?
______________________________________________________________________________________
Dette spørgsmål og denne mail har udspring i, at når man som lønmodtager er fyldt 65 år, så kan man ikke
mere få understøttelse fra sin A-kasse, selv om man gerne ville fortsætte med at betale sit månedlige
kontingent til A-kassen. D.v.s., at bliver man fyret fra sin arbejdsgiver, så er der kun et at gøre, nemlig at
ansøge om sin folkepension for at have en månedlig indkomst at overleve på. Ergo, man kan altså ikke selv
bestemme alderen for tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, selv om i
–
kære politikere, gerne så, at man
med sin ekspertise og mangel på arbejdskraft i samfundet, gerne så, at vi 65+ ´ere blev længere på
arbejdsmarkedet.
Der bliver lovet div. former for bonusser fra politikernes side, men rettigheder får man ingen af. Altså
retten til at få understøttelse ved arbejdsløshed. Det er alderisme, så det batter, hvilket jeg har skrevet tidl.
o i …….
Folketingspolitikere oppebærer efterløn/eftervederlag i op til 2 år og med et årligt beløb på op til ca. kr.
685.000 (alt efter hvor lang perioden i folketinget har været), hvis de ikke bliver genvalgt. Og så har
folketingsmedlemmerne ikke en gang selv betalt til denne efterløn/eftervederlag. En lønmodtager må selv
betale til sin A-kasse og kan årligt max. få udbetalt ca. 1/3 af den sum, folketingsmedlemmer kan få.
Her ud over så er der ingen øvre aldersgrænse for folketingsmedlemmer, da man kan sidde som politiker
lige så længe man har lyst
–
og ens vælgere og partikammerater synes det er OK. Bliver en
folketingspolitiker ikke genvalgt, vil jeg sammenligne dette med en fyring. En lønmodtager bliver heller ikke
genvalgt ved en fyring.
I folketinget er i meget langsomme til at ændre i de regler, der er gældende for jer selv. Og meget hurtige til
at ændre i reglerne for alm. lønmodtagere. De tiltag, der er sket for at harmonisere regler gældende for
alm. lønmodtagere og folketingspolitikere - og som kun dækker folketingspolitikere, er sket uendeligt
langsomt.
Nu er der de sidste dage heldigvis opstået en masse medie-polemik omkring kommunale topchefers
såkaldte ”gyld e hå dtryk”, åre ålsa sættelser og a sættelsesko trakter ed i dbyggede, ærkværdige
bonusser. For hvorfor skal en topchef forgyldes på bekostning
af ” a de på gulvet”, de ”var e hæ der”
eller manglende økonomiske ressourcer til bl.a. socialt arbejde i den pågældende kommune. Med den løn
og div. bonusser topchefer får, burde der sagtens være råd til selv at tegne en lønforsikring i tilfælde af
fyring.
Det samme er gældende for folketingspolitikere.
Hvornår får vi ligestilling i Danmark? Ikke bare mellem kønnene og alderismen, men også mellem alm.
lønmodtagere og de såkaldt folkevalgte. Som det er nu og har været i mange år, så minder det mig om de
gl. kommunistiske lande, hvor der var regler, der var gældende for den alm. befolkning
–
og langt
gunstigere regler, der var gældende for toppen/eliten = læs folketingspolitikere - og kommunale topchefer.