Kulturudvalget
Til:
Dato:
Kulturministeren
8. juni 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KUU alm. del
Spørgsmål 228
Anders Blauenfeldt, digital direktør, TV 2 DANMARK har skrevet på Altinget "I
debatten om det danske medielandskab, public service og de store internatio-
nale teknologiaktørers indvirkning på det hjemlige mediemarked møder man
samtidig jævnligt det synspunkt, at de traditionelle medier har tabt så meget
terræn, især i forhold til de unge, at man bør tilstræbe at udkomme med ind-
holdet "der, hvor danskerne er", underforstået på Facebook, Youtube, Netflix
med flere ... I realiteten gør man ikke danskerne - eller vores alles fremtidige
adgang til dansk kvalitetsindhold - nogen tjeneste ved systematisk at lægge
større mængder dansk indhold hos Facebook, YouTube eller andre store in-
ternationale platforme. Tværtimod styrker man derved internationale platfor-
me, der trækker reklamekroner og abonnementsomsætning ud af det danske
marked, som kunne have finansieret produktion af nyt dansk indhold." Mini-
steren bedes kommentere synspunkterne.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Marinus (DF).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 18. juni 2018.
På udvalgets vegne
Orla Hav
formand
1/1