Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1851664_0001.png
Effekten af børn og unges møde med kunst
Et forskningsprojekt initieret af Statens Kunstfond
Niels Græsholm – projektleder
Chefkonsulent, musikskolekonsulent
Slots- og Kulturstyrelsen
Finn Holst – ekstern lektor, ph.d.
Institut for Pædagogik og Uddannelse
Aarhus Universitet
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0002.png
Statens Kunstfond og børn og unge…
Ved tiltrædelsen i 2014…
Et fokus på kunstens rolle i samfundet…
Kunstfondloven:
Tildeling af tilskud, garantier m.v. skal ske på grundlag af en vurdering af
kunstnerisk kvalitet og talent.
Statens Kunstfond skal endvidere i sin støttevirksomhed tilstræbe at
1. tilgodese alle kunstnerisk væsentlige genrer og udtryksformer inden for
og mellem kunstarterne,
2. fremme den geografiske spredning af kunst i hele landet og
3. Tilgodese produktion og formidling af kunst over for børn og unge..
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0003.png
Det første projekt 2014-15:
Effekten af børn og unges møde med kunst
Et forskerpanel på 10 forskere!
• Forskningsinstitutioner i Danmark og Norden
• Et bredt felt af kunstarter, forskningsfelter og -traditioner inden
for kunstneriske, humanistiske og sociale videnskaber
• Fokus på kunst, arts education and kulturpolitiske strategier
• Ph.d.
• Con amore – arbejde for et symbolsk honorar
Universiteterne i Aalborg, Aarhus, Roskilde, København
Professionshøjskolen Absalon
Museumsformidling
Agderforskning, Norge – Universiteterne i Agder og Kristiansand
Kunstarter: musik, scenekunst, litteratur, dans, billedkunst,
kunsthåndværk & design/materiel kultur.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0004.png
Effekten af børn og unges møde med kunst
Golden Moment:
Skolereformen – Den Åbne Skole
Inddragelse af kunst- og kulturliv
International opmærksomhed
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0005.png
Effekten af børn og unges møde med kunst
Finn Holst - et review:
Kortlægning af forskning i effekten af børn og unges
møde med kunst
Den internationale forskning i Arts Education:
Fra
effekt
– kvantitative undersøgelser og fokus på
’transfer’ og årsag-virkning.
Over
kvalitativ forskning, ’mixed methods’ – og fokus på
kvalitet
Til
’kvalitet for hvem’ – det vil sige
værdi.
Inddrager første-
persons-perspektiv, værdi og betydning for børn og unge.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0006.png
Anden del – 3 projekter 2016-17
1. Forskningsdesign for børn og unges
møde med kunst i Den Åbne Skole
2. Forskning i Huskunstnerordningen
Case-studier
3. Forskerpanel: Advisory board
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0007.png
Forskningsdesign..
Kunstneriske partnerskaber i Den Åbne Skole
Arten af partnerskabet:
Ekstern model
Partnerskabsmodel
Integreret model
2 forskningsspørgsmål
1. Hvilke effekter, kvaliteter og værdier for alle
involverede aktører…?
2. Hvordan undersøger man disse…?
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0008.png
Forskning i Huskunstnerordningen
Teamet:
• 2 forskere på halv tid i et år
• 1 forskningsassistent
• 1 lektor – Ph Absalon
Forskningens ’emne’ – hele ordningen:
• Processen fra ansøgning over
udvalgsbehandling til tildeling af støtte
• 6 case-studier
• Anvende og udvikle forskningsdesignet
• Første-persons-perspektivet
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0009.png
Resultater?
1. Forskningsdesignet afprøvet i praksis
2. Kunsten som refleksionsrum og samtaleform
– æstetiske evalueringsmetoder
3. Revision af Huskunstnerordningen
4. Praksis-rettet ’maggi-terning’
5. Yderligere udbredelse i relevante miljøer
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Præsentation som blev vist ved møde-i-mødet om resultater af forskningsprojekt om værdien af børn og unges møde med kunsten den 31. januar 2018
1851664_0010.png