Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1846676_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Samråd i Kulturudvalget
Lukket
Onsdag den 10. januar 2018 kl. 10.00-11.00.
Christiansborg, lokale S-092
5-7 minutter
Kulturudvalget
-
5. januar 2018
Karin Marcussen, 41 39 38 20 (til stede på
samrådet)
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren medvirke til at sikre, at de positive erfaringer fra
cirkusforsøgsuddannelsen videreføres i form af at uddannelsen fortsættes som en
integreret del af scenekunstuddannelsen?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Dok. nr. 17/04226-6
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
1846676_0002.png
Kulturudvalget har bedt mig redegøre for,
hvorvidt jeg vil
”medvirke til at sikre, at de
positive erfaringer fra
cirkusforsøgsuddannelsen videreføres i form af,
at uddannelsen fortsættes som en integreret del
af scenekunstuddannelsen.”
Der spørges med andre ord til, om jeg som
minister vil sikre, at den nuværende
forsøgsuddannelse i nycirkus bliver statsliggjort
og lægges ind under Den Danske
Scenekunstskole.
Inden jeg besvarer dette spørgsmål, vil jeg kort
ridse baggrunden op for forsøgsuddannelsen.
Forsøgsuddannelsen i nycirkus udbydes af den
selvejende institution, der hedder Akademiet
for Moderne Cirkus – forkortet AMoC
.
Uddannelsen blev i sin nuværende form
etableret i 2014 i en 4-årig forsøgsperiode.
Det er Københavns Kommune og
Kulturministeriet, som finansierer uddannelsen.
Dok. nr. 17/04226-6
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
Side 3
Københavns Kommune afsatte ved
budgetforliget i 2012 i alt 6,25 mio. kr. til
forsøgsuddannelsen.
Og den daværende S-SF-R-regering og
Enhedslisten afsatte med finanslovsaftalen for
2013 1,5 mio. kr. årligt til et 4-årigt forsøg med
en nycirkusuddannelse.
De overordnede rammer for denne
forsøgsuddannelse blev fastsat i en rammeaftale
mellem Københavns Kommune,
Kulturministeriet og Akademiet for Moderne
Cirkus.
Rammeaftalen fastsætter bl.a., at akademiets
formål er at etablere og drive en videregående
forsøgsuddannelse inden for nycirkus, der kan
uddanne entreprenante og skabende kunstnere.
Rammeaftalen fastsætter også, at
forsøgsperioden løber fra 1. september 2014 til
1. september 2018.
Selve forsøgsuddannelsen blev oprettet som en
3-årig, SU-berettiget videregående kunstnerisk
uddannelse på bachelorniveau.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
Side 4
Der er i forsøgsuddannelsens levetid optaget to
hold af elever. Det første hold påbegyndte deres
uddannelse i 2014 og afsluttede den i 2017.
Det andet hold påbegyndte uddannelsen i 2015
og vil afslutte den i 2018.
Af rammeaftalen fremgår det også, at
akademiet skal aflevere en ekstern evaluering af
forsøgsuddannelsen i 2018, og at Københavns
Kommune og Kulturministeriet skal godkende
rammerne for denne evaluering.
Evalueringen er igangsat, og evalueringen vil
foreligge inden sommeren 2018
Så vidt de formelle rammer for
forsøgsuddannelsen i nycirkus.
På et mere uformelt plan kan jeg fortælle, at jeg
i sensommeren selv havde fornøjelsen af at
besøge nycirkus-uddannelsen.
Her så jeg stedets faciliteter, og jeg talte med
elever og lærere, og jeg hørte nærmere om
uddannelsen.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
Side 5
Der er ingen tvivl om, at der er tale om
engagerede unge, om dygtige undervisere og et
meget inspirerende og kreativt miljø.
I løbet af mit besøg hørte jeg selvfølgelig også
om de udfordringer, som uddannelsen står
overfor, og deres bekymring om, hvad der skal
ske, når uddannelsen udløber.
Først og fremmest er det en udfordring, at der
hverken er afsat statslige eller kommunale
midler til at videreføre forsøgsuddannelsen, når
det sidste hold afslutter deres uddannelse i
sommeren 2018.
Det betyder, at de erfaringer, der er blevet gjort
med forsøgsuddannelsen, står i fare for at gå
tabt. Jeg mener, at det er vigtigt, at disse
positive erfaringer bliver evalueret og anvendt
fremadrettet.
For det ville være ærgerligt, hvis fire års
ressourcer ikke skulle bære frugt, og
erfaringerne skulle blive tabt på gulvet.
Grundlæggende bør der dog ligge en faglig
vurdering og ikke en politisk vurdering til
grund for en fortsættelse af forsøgsuddannelsen.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
Side 6
Det indebærer bl.a., at nødvendigheden af at
gøre nycirkus til en selvstændig statslig
uddannelse bør vokse indefra frem for at blive
dikteret udefra. Jeg er derfor også tilfreds med,
at uddannelsen nu er ved at blive evalueret.
Kulturministeriets kunstneriske uddannelser er
kendetegnet ved at uddanne til højeste
kunstneriske niveau og er tidssvarende og
omverdensvendte uddannelser, der udvikler sig
i forhold til samtidens og fremtidens behov.
Dagens scenekunstuddannelser,
billedkunstuddannelser, eller
konservatorieuddannelser ligner på rigtig
mange punkter slet ikke de tilsvarende
uddannelser for 10 år siden. De udvikler sig
hele tiden.
Nye elementer som digitalisering,
entreprenørskab og kunstnerisk
udviklingsvirksomhed er kommet til, mens
gamle elementer er faldet ud af uddannelserne.
Denne udvikling har ikke blot været naturlig,
men også nødvendig, hvis uddannelserne skal
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
Side 7
være tidssvarende og samfundsrelevante og
kunne uddanne til højeste niveau.
Jeg vil appellere til, at en tilsvarende målestok
bruges, hvis man skal videreføre eller
videreudvikle nycirkus-uddannelsen.
Hvis nycirkus som scenekunstnerisk
udtryksform er så vigtig, at den bør blive en del
af Den Danske Scenekunstskole, så må det
være op til scenekunstskolen selv at prioritere
dette inden for deres økonomiske ramme.
Mit svar på samrådsspørgsmålet er derfor, at
jeg ikke kan afsætte ressourcer til en
fortsættelse af forsøgsuddannelsen som en del
af Den Danske Scenekunstskole.
Jeg vil afvente evalueringen og lade
spørgsmålet indgå i den reform af
scenekunstuddannelserne, vi skal se på senere
på året
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Talepapir fra samråd med kulturministeren den 10/1-18 om fortsættelse af cirkusforsøgsuddannelsen, jf. KUU alm. del - samrådsspm. C
Side 8
Hvis scenekunstskolen selv skulle ønske at
prioritere oprettelsen af en sådan uddannelse,
vil jeg støtte dem i dette ønske.
Jeg vil dog ikke undlade at bemærke, at der vil
knytte sig en lang række udfordringer hertil:
Interne omprioriteringer på 3 - 5 mio.kr. årligt,
lokalisering (kan og skal uddannelsen forblive i
AFUK’s lokaler, relationen til de øvrige
scenekunstuddannelser og herunder
spørgsmålet om akkreditering af uddannelsen.
Og hvis det ikke her og nu er muligt for
scenekunstskolen at prioritere en
nycirkusuddannelse, så har jeg fuld forståelse
for dette. Jeg er helt overbevist om, at de
positive erfaringer fra uddannelsen vil blive
videreført i de nycirkusmiljøer, der findes i
Danmark, så erfaringerne ikke tabes på jorden,
men videreføres.
Tak for ordet.