Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1835123_0001.png
DEN KLASSISKE TEGNESKOLE
Kære
Lene Dammand Lund, Sanne Kofoed Olsen, Billedkunstnernes Forbund, Kunstnersamfundet, Mette Bock, Mogens Jensen, Alex
Ahrendtsen, Zenia Stampe, Rasmus Nordqvist, Dorte Nørbo, Naser Khader, Carl Christian Ebbesen, Niko Grünfeld og Thomas
Berndt.
Orientering om unge uddannelsessøgendes tegnekundskaber
Jeg kan bekræfte Lykke Andersens undersøgelser af børnetegninger i Politiken, lørdag d. 21. oktober 2017, at både evner samt
interessen for at fordybe sig i tegning, også når man er færdig med gymnasiet, er gået markant tilbage. I dag er det næsten ikke
muligt at have en dagskole i tegning grundet svindene tilslutning. Dette er ikke et særsyn på min skole, men en generel tendens
trods det, at tegning skaber vores omgivelsers visuelle grundlag og er en vigtig forudsætning for at opretholde og videregive en
høj kultur, baseret på menneskets perception. Alt er stort set tegnet før det er dannet.
Jeg har erfaret, at der blandt mine eleverer en lyst til at lære at tegne, men nu en tydelig mangel på erfaring i at tegning.
Spørgsmålet er hvorfor tegning er gået fra at være noget helt basalt fra børneårene til, at der ikke længere er forudsætning for
at kunne tegne. Jeg formoder at det kan være følgende årsager:
Grundskolen og gymnasiet
Måske er det manglende tegnekundskaber hos lærerne i grundskolerne. Det samme gør sig måske også gældende i gymnasiet,
hvor billedkunstfaget gennem flere reformer er gået fra at være et skabende fag til at være et kunsthistorisk fag. Tegning er et
fagområde der skal erfares og praktiseres.
Kan man være professionelt naiv?
På Kunstakademiets billedkunstskoler anses tegning ikke for at være et grundlæggende medie. Det er blevet idealiseret at bryde
med normerne, som en undervisningsform, og der ses bort fra de færdigheder, både praktisk og intellektuelt, som samfundet er
bygget på.
Billedkunstskolerne står i dag tilbage med grene uden en stamme (læs: substans). Det er talent, der har ansvar for egen læring
uden faglig forberedelse og en bred akademisk ballast.
En tidligere uskreven regel var, at hvis et talent ikke kunne overkomme en vis formel skoling var det ikke stærkt nok. Det er en
ensporet opfattelse, at nyskabelse kommer af en slags faglig jomfruelighed - det uberørte talent. Kreativitet er 90% hårdt
arbejde med et materiale/medie samt 10% talent.
Manglende kendskab til tegnekunsten afskærer de studerende fra en vurdering af deres egne værker i en historisk kontekst. Det
er hovmodigt at fjerne tegning som det grundlæggende medie. En fejltagelse der først ses på den lange bane. Der er ikke tegnet
gennem århundreder for ingenting. Der har mig bekendt ikke været tegneundervisning på Kunstakademiets billedkunstskoler de
sidste 37 år. Billedkunstuddannelsen er blevet til en uddannelse med et begrænset perspektiv, med for lille opmærksomhed på
om de studerende kan klare sig i samfundet.
Konsekvenserne af manglende tegnekundskaber ses i Københavns indre by. Der tegnes ny arkitektur uden aflæsning af
betydningen af arkitekturen og dens interaktion med omgivelserne. Det er en slags Las Vegas tendenser uden for skala, hvor det
sensationelle foretrækkes uden hensyn til eksisterende byggeri.
Der mangler opmærksomhed og signal fra de videregående visuelle uddannelser om tegnekunstens betydning.
Det er væsentligt at der informeres om, hvad der kræves for at gennemføre en længere varig kunstnerisk uddannelse. Det ville i
høj grad løfte niveauet at eleverne fik et visuelt studiegrundlag, hvor talentet kunne afprøves.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 66: Henvendelse af 14/12-17 fra Asbjørn Jakobsen vedr. manglende tegnekundskaber og konsekvenser heraf
1835123_0002.png
IPad-, mobiltelefon- og computergenerationen har ikke den store interesse for tegnekunsten
Min formodning er, at elever er uoplyste om nødvendigheden i at kunne tegne. Mange anser tegning for at være besværligt, det
tager tid at lære og det kan være vanskeligt at få økonomien på plads til et 7 måneders studie. De unges medieforbrug er endnu
ikke blevet kultiveret af forældre og skole. De langsigtede konsekvenser kunne blive et dehumaniseret samfund styret af
computer algoritmer.
Se desuden dette interview - en video om konsekvenserne af et overdrevet medieforbrug fra USA:
https://www.youtube.com/watch?v=As8XkJNaHbs
Økonomiske aspekter
Tidligere kunne unge, der havde visuelle evner, opnå understøttelse i et tidsrum uden strenge regler for at komme i arbejde. I
dag bliver de hurtigt aktiveret. Dette medvirker til, at unge visuelt begavede ikke får tid til at ræsonnerer over deres egne
egenskaber og bliver bevidste om det fagområde, der passer til deres begavelse.
Undervisningens tradition
Tegneundervisningen på, Den Klassiske Tegneskole, på Ny Carlsberg Glyptotek er tegnekunstens klassiske studieskole. Der er en
privat skole og der er blevet tegnet efter skulpturer på Glyptoteket siden 1906. Tegneuddannelsen henvender sig til unge, der
ønsker et studiegrundlag, der kan lede imod videregående uddannelser samt undervisning af efteruddannelsessøgende.
Formålet med studiet i tegning er, at opnå en færdighed i at kunne gennemarbejde et stof, skitsere og realisere egne ideer og
tilegne sig en forståelse for en visuel arbejdsproces. Fra idé, via undersøgelse og eksperimenter, til produktion og afprøvning.
Undervisning i tegning tager hensyn til den enkeltes personlige karakter og talent.
Tegningens potentiale
En væsentlig del af tegnekunsten er, at man lære at sætte begreb på de forskellige korrektioner man fortager undervejs i
tegneprocessen sådan at man får et visuelt sprog man kan tænke i og som følge deraf, kan klarlægge sansning/perception i
udviklingen af billedet/produktet. Tegning omhandler visuel vurdering og evnen til at komponere elementerne til en syntese lidt
på samme måde som et skriftsprog.
Man kan på en vis måde sige, at i dannelsen af en tegning ligger selve skabelsesprocessen latent. Den er iboende i selve
tegnekunstens substans. Se endvidere under
www.tegneskole.dk
Hvis tegneundervisningen forsat skal foregå kunstnerisk fornyende og opfindsomt, skal der relativt hurtigt gøres noget - hvis
hensigten er at vi også fremover i Danmark skal
kunne ”tegne”
os selv meningsfuldt, -funktionelt og æstetisk kulturelt.
Venlig hilsen
Asbjørn Jakobsen
Billedkunstner/ Cand.phil.
[email protected]