Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1828368_0001.png
EKSPERTHØRING OM NYCIRKUSUDDANNELSEN
Bevillingen til den 4-årige forsøgsuddannelse i nycirkus – Akademiet for Moderne Cirkus
(AMoC) - udløber juni 2018. Der er derfor behov for at drøfte og beslutte hvordan og i hvilket
regi erfaringerne og kompetencerne videreføres.
I Danmark er man kun lige begyndt at høste de økonomiske, publikumsmæssige og æste-
tiske potentialer som kunstformen for længst har bevist, at den rummer, hvis vi kigger på
andre lande.
En branche starter bl.a. med at investere i en uddannelse, og det er forsøgsuddannelsens
forventning og håb, at der nu er politisk opbakning til at efaringerne ikke tabes på gulvet,
men videreføres og udvikles i et permanent videregående uddannelsesmiljø.
Dette baggrundsmateriale belyser uddannelses erfaringer, kunstformens potentialer og
relevans med afsæt i en såvel dansk som international sammenhæng. Områder som vil blive
uddybet ved eksperthøringen den 6. december 2017.
Foto fra AMoCs afgang 2017
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0002.png
EN LANG HISTORIK - KORT FORTALT
AFUK og AMoCs nycirkus-historik kort fortalt
I kulturministeriets udredning om de videregående uddannelser på scenekunstområdet, sept.
2013, blev det af udvalget påpeget, at nycirkus “har vundet stærkt frem de senere år” og at
det er en udtryksform som er med til at forny og udvikle scenekunsten i DK. Det blev endvi-
dere fremhævet at de lande, som vi normalt sammenligner os med, for længst har etableret
videregående uddannelser inden for kunstformen.
https://kum.dk/uploads/tx_templavoila/
Udredning%20om%20de%20videregaaende%20uddannelser%202013.pdf
(7.1 side 47 og 48)
I dansk kontekst er der siden 1998 blevet arbejdet for at realisere en artistuddannelse.
Kulturministeriets artistudvalg udkom 1998 med Betænkning nr. 1363 ”Cirkus og Artister i
Danmark”
2017. Det første hold studerende fra Akademiet for moderne cirkus afslutter deres 3 årige uddannelse.
2014: Danmarks første videregående forsøgsuddannelse i nycirkus godkendes endeligt af kulturministeriet. Uddannel-
sen får navnet ”Akademiet for Moderne Cirkus”.
2013: Kulturministeriet igangsætter en undersøgelse af hvor i Danmark en uddannelse er bedst placeret. Undersøgel-
sen peger entydigt på AFUK.
2012: Københavns kommune bevilliger 6,25 mio. og Regeringen afsætter 6 mio. fordelt over de næste 4 år til en
videregående forsøgs uddannelse.
2008: AFUK, Dansk Artistforbund & K.I.T. afholder et Cirkusseminar og udgiver rapporten: NyCirkus – Ny Kunst. AFUK
artistlinie bliver fuldgyldige medlemmer i; FEDEC European Federation of Professional Circus Schools,
2007: I marts sendes det første borgmesterbrev fra Københavns kommune med ansøgning om etablering af en
Artistuddannelse til Kulturministeriet.
2005 Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune vedtager, at der skal arbejdes for at etablere en statslig
artistuddannelse i AFUK regi.
2000: AFUK etablerer et samarbejde med Dansk Artistforbund omkring oprettelse af en dansk artist-grunduddannelse.
1999: AFUK er med til at danne en aktionsgruppe for højere cirkusuddannelse i norden. Kulturministeriet melder ud at
Danmark påtænker at finansiere 5 pladser på en videregående nordisk uddannelse med beliggenhed i Sverige.
1997: AFUK indgår et samarbejde med Cirkusbygningen, om at artistelever kan træne luftakrobatiske numre på
”ledige dage”.
1996: Vi indgår en samarbejdsaftale med Statscirkusskolen i Moskva, og sender de første 9 artistelever på intensive
træningsophold.
.
1995: 4 elever fra AFUKs artistlinie er med i starten af det svenske Cirkus Cirkörs virke og turnerer med Cirkör frem
til 2002.
1993 :Etablering af Artistlinien, Danmarks første og eneste professionelt målrettede artistuddannelse.
1990: 15 elever fra AFUK optræder som metalclowns i Cirkus Archaos’ nye forestilling.
1989: Nycirkus kommer til Norden. Kompagniet Archaos vækker begejstring hos et nyt ungt publikum.
”Udvalget konkluderer bl.a., at det i dag er vanskeligere for en artist at komme ind i cirkus-
faget end tidligere. Til imødegåelse heraf foreslår udvalget oprettelse af en artistuddannel-
se”
Siden 1999 har AFUK arbejdet for en dansk kunstnerisk videregående uddannelse i nycirkus,
og det er da også et altafgørende parameter for den voksende danske nycirkussucces, at
der siden 1993 har været et trænings og uddannelsemiljø i regi af AFUK og siden 2014 en
dedikeret forsøgsuddannelse på videregående niveau; Akademiet for Moderne Cirkus. Der er
med andre ord blevet opbygget et fagmiljø og ekspertise over mange år, og da Kulturministe-
riet i 2013 iværksatte en undersøgelse af, hvor en videregående uddannelse i nycirkus bedst
kunne placeres, blev der entydigt peget på AFUK som det mest relevante og kompetente regi.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0003.png
FORSØGSUDDANNELSEN 2014-2018
Akademiet for Moderne Cirkus skal ifølge rammeaftalen uddanne min. 18 artister i forsøgs-
perioden. De første 8 dimmiterede i 2017 ved en offentlig visning af deres afgangsprojekter
og viste her, at de i løbet af uddannelsen har udviklet et højt niveau indenfor cirkustekniske
færdigheder og sceniske kompetencer, der er helt på højde med andre internationalt aner-
kendte cirkusuniversiteter:
”Jag har följt Akademiet for Modern Cirkus – AMoC, som utifrån kommande censor. I
försöksperioden har jag deltagit både vid ansöknings auditions och vid examinationer.
Jag är först och främst imponerad och överraskad över att det så snabbt, redan i försökspe-
rioden, har lyckats för AMoC att uppnå en mycket högt tekniskt cirkusnivå samtidigt som att
deras studenter också visade både originalitet och konstnärlig nyskapelse i utbildningens
första afgångsprojekt. Utbildningen har lyckats skapa en bachelor-nivå och ett gott reno-
mmé. Arbetet på AMoC och utvecklingen af nycirkus konsten i Danmark har internationell
intresse och följs med nyfikenhet av både undervisare och artister i den internationella
nycirkusmiljön. Jag ser fram mot att fortsätta samarbetet och till att följa dom danskt
utbildade artisterna i deras framtida arbete som professionella nycirkus-konstnärer. ”
(Jan Rosen, Lektor i cirkus v. DOCH, Dans och Cirkushögskolan i Stockholm)
I foråret 2018 dimmiterer 2. årgang af studerende og markerer dermed afslutningen på for-
søgsperioden. Flere teaterdirektører melder, at både de og publikum er klar til at tage imod
den fornyelse af teatret som nycirkusartisterne repræsenterer:
”De kommer med en tiltrængt fornyelse af kropslighed og spænding i teatret, som er helt
afgørende for fornyelsen af teatret som sådan og derfor også for tilgangen til fremtidens
teater, som publikum allerede higer efter.”
(Hans Christian Gimbel 2017, tidl. direktør på Republique)
”Det er supergodt - også fordi alting jo ofte starter på et niveau, som i princippet altid er
for lavt. Med en uddannelse skaber man et fundament  hvorfra man hiver niveauet op. Det
tvinger os til at nytænke, og det, synes jeg, er smadder inspirerende”
(Kasper Wilton 2017, teaterchef Folketeatret)
https://www.artisten.dk/nyheder/Teatre-klar-til-nyuddannede-nycirkusartister
Foto fra AMoCs afgang 2017
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0004.png
INTERNATIONAL ANERKENDELSE
AMoC er medlem af det internationale netværk af cirkusskoler ”FEDEC” (European Federa-
tion of Professionel Circus Schools) og er i løbet af forsøgsperioden blevet inviteret til at
præsentere de studerendes arbejde ved cirkusfestivalen i Auch både i 2015 og 2016. I 2016
i et samarbejdsprojekt med cirkusuddannelsen i Quebec. Her har skolens studerende og
undervisere høstet anerkendelse for såvel det cirkustekniske niveau som originalitet og evne
til at forny og udfordre nycirkusgenren.
”The concern of all the members of AMoC for the artistic quality of the creations of their stu-
dents provides the fertile foundation from which all their young artists can grow and apply
their technical abilities. Over time they have contributed positively to the esthetic growth of
the Scandinavian circus sector and are recognized by their peers for the high quality of their
work. Again, I refer to their participation in international contexts and have a personal expe-
rience in collaborating artistically with AMoC in 2016 for a joint performance at the CIRCA
Festival for Contemporary Circus in Auch, France. AMoC and Québec City students collabora-
ted on a 30 minute creation in order to celebrate the 10th Anniversary of a FEDEC initiative at
this festival and this presentation was one of the highlights of the event.”
(Tim Roberts 2017, Higher Education Director, Quebec, se bilag 1)
Circa festival 2016
AMoC indgår endvidere som partner i det EU støttede projekt INTENTS om uddannelse af cir-
kusundervisere. En af forsøgsuddannelsens erfarne cirkusundervisere har i den forbindelse
været engageret som pædagogisk koordinator og tilrettelægger af et internationalt efterud-
dannelseskursus for cirkusundervisere i foråret 2017.
Cirkusuddannelsernes pædagogik og metoder blev her formidlet og diskuteret blandt fagfæl-
ler:
http://www.fedec.eu/en/articles/?c=186
”Over this time I have been able to observe how all those involved with circus arts educa-
tion in Copenhagen have been able to integrate a wide range of good practice in circus arts
education from across the world. This is in large part due to their continuous and long-stan-
ding involvement with the FEDEC and the respect for their work that they have received for
their presence.
AMoC has hosted an Annual Conference for all the members of FEDEC and a member of their
team was appointed Educational Leader at an international workshop funded by European
grants. This involvement is also illustrated by the recent election of Mr. Soren Flor, of AMoC
to the Management Board of the FEDEC where he is now in a position not only to observe
and benefit from experiences of circus schools from around the world, but also to be a main
influence on those developments on an international level himself.”
(Tim Roberts 2017, Higher Education Director, Quebec, se bilag 1)
Circles - Circa, Auch 2015
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0005.png
OM NYCIRKUS SOM KUNSTFORM
På trods af navnet er der langt fra tale om en ny scenekunstform.
Nycirkus opstod i 1960-70´erne som reaktion på en stagneret teater-
genre. Ved at blande discipliner fra traditionelt cirkus med form og
æstetik fra teatrets verden har nycirkus siden udviklet
sig til at være et fysisk scenesprog og en kreativ smeltedigel for en
mangfoldighed af kunstneriske udtryk m.m. med den fællesnævner,
at forestillingerne skabes af artister med færdigheder indenfor
cirkusdiscipliner.
I dag er nycirkus en global bevægelse, der bygger bro
mellem det finkulturelle og det folkelige. Det er en kunstform, der
konstant fornyer sig selv og tilpasser sig sin samtid, og samtidig ska-
ber nye muligheder indenfor den gængse scenekunst.
”Det er en scenekunst, som rammer en meget bred målgruppe på
tværs af alder og køn, og som har stort potentiale for at tiltrække
publikum. Mange kulturhuse og teatre rundt om i hele landet satser
derfor på nycirkus som en kunstform, der kan tiltrække et nyt og
yngre publikum på grund af genrens tilgængelighed og evne til at
fascinere tilskuerne – og få dem til at vende tilbage med endnu flere
venner under armen”.
(Nycirkus på dagsordenen med 25 års forsinkelse
af Katrien Verwilt og Louise Kaare Jacobsen, KIT)
“Ny Cirkus bryder radikalt med vores trang til at sætte ting i forstå-
elsesrammer. Hver dag kommer nye ukendte knopskud til fællesbe-
tegnelsen for det område af scenekunsten, som først nu begynder at
blive taget seriøst her i landet.
Ny Cirkus er ikke længere én scenekunstgenre.
Ny Cirkus er i dag en betegnelse for et vidtforgrenet net af forestil-
lingsformer, fortælleformer, præsentationsformer, performative og
visuelle udtryk, koreografiske landskaber og alt muligt andet. Det
eneste der er fælles for Ny Cirkus er, at artisten og kropskunstneren
er den inderste sjæl.”
H.C. Gimbel: Fra de vilde udskud til den vilde avantgarde
Anders Astrup Jensen, ”Roundabout” - Reumerts Talentpris 2006
”Ny cirkus er et artistisk formidlet
udtryk med kroppen som det abso-
lutte udgangspunkt. Ny cirkus er en
scenekunstform med afsæt i raffineret
fysisk teknisk perfektionering, som
forener, fornyer og udfordrer eksiste-
rende kunstgenrer og kunstneriske
udtryk ved at kombinere de klassiske
cirkusdiscipliner med moderne scenisk
arbejde med eventuel inddragelse af
lys-, lyd- og multimedieeffekter samt
scenografi.Ny cirkus er en alternativ
cirkusform, der blander exceptionel
fysisk formåen og kunst. Ny cirkus
definerer sig som selvstændig scene-
kunstform, og definerer sig i forhold til
andre scenekunst-former, og omdefi-
nerer fortsat sig selv for at skabe nyt
og afsøge nye muligheder. Ny cirkus er
kunstnerisk mangfoldighed, og arbejder
ofte med en dramaturgisk sammen-
hæng eller med en narrativ dimension.
Krydsningen mellem flere discipliner
er karakteristisk for ny cirkus, som kan
siges at være en tværdisciplinær hybrid
og et kunstnerisk eksperiment. Ny
cirkus leverer overraskende udtryk, og
skaber sceniske figurer, som rækker ud
over faste skabeloner.”
(Stine Degerbøl: Dansk nycirkus siden
´91)
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0006.png
NYCIRKUS SOM KULTURELT VÆKSTOMRÅDE
Som ordløs scenekunst egner nycirkus sig til international branding og kulturel eksport. I
lande som Frankrig, England, Belgien, Holland, Finland, Sverige, Australien og Canada er det
dokumenteret, at potentialet for at skabe vækst er betydeligt.
TO EKSEMPLER – CANADA OG SVERIGE
CANADA: CIRQUE DU SOLEIL
Cirque du Soleil blev stiftet i 1984. Det er i dag en af Canadas største kulturelle eksportører.
Deres produktioner er set af mere end 40 millioner mennesker verden over. På mindre end
20 år blev Cirque de Soleil verdens største cirkus og har formået at skabe en kommerciel
succeshistorie i et marked, som har været i tilbagegang. Det bemærkelsesværdige er, at suc-
cessen er skabt – ikke ved at tage kunder fra den allerede skrumpende cirkusindustri - men
ved at skabe et nyt marked og et nyt kundegrundlag, ved at appellere til helt nye grupper
publikummer. (Blue Ocean Strategy, 2005 W.Chan Kim/R. Mauborgne, Harvard Business
School Press)
SVERIGE: CIRKUS CIRKÖR
Cirkus Cirkör startede som gadeoptræden i 1995 og har nu ca. 30 fastansatte og 200 free-
lancere tilknyttet. Deres forestillinger spilles på scener og festivaller i hele verden og er set
af mere end 2 millioner mennesker. Derudover har 400.000 børn og unge trænet og lært sig
om nycirkus. I 2012 valgte Nobelkomiteén at Cirkus Cirkör skulle stå for underholdningen til
den store festmiddag.
Både i Canada og i Sverige hænger succesen sammen med stiftelsen af nationale nycirkus-
uddannelser.
Cirkus Cirkör, Nobels festmiddag 2012
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0007.png
HERHJEMME SATSES DER OGSÅ
På basis af 100-årige cirkustraditioner vokser der løbende nye koncepter frem, der får en
større plads indenfor det scenekunstneriske område år for år. I hele Danmark er teatre
og kulturhuse begyndt at satse på nycirkus som en kunstform, der kan tiltrække nye
publikumsgrupper. I sæsonen 2015-2016 var næsten hver tiende scenekunstforestilling i
DK nycirkus. Forstillingerne tiltrak over 135.000 publikummer og særligt de unge under
25 år er blevet grebet af nycirkus. Statistikken viser at ca. en ud af ti unge teatergængere
så en nycirkusforestilling mod blot en ud af tyve, der så en ballet eller danseforestilling
(Danmarks Statistik) Måske fordi nycirkus ofte kombinerer ”wow-faktor” med en
moderne æstetik, der appellerer til både børn, unge og voksne.
I Odense er der i januar 2017 etableret et produktionshus og arbejdsspace for professi-
onelle artister (Dynamo) i et gammelt pakhus på havnen. Produktionshuset modtager
støtte fra Odense kommunes kulturpulje og arrangerer både åbne træninger, workshops/
masterclassses, residencyes og nycirkusfestival.
Aarhus har med Cirkus Tværs en mange-årig tradition for at benytte cirkus som pæda-
gogisk redskab, og kommunen satser nu på at udvide nycirkusfaciliteterne i den nye
helhedsplan for Gellerup området.
Diverse plakater fra Nycirkusforestillinger
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0008.png
ET VOKSENDE ARBEJDSMARKED
En international undersøgelse foretaget af FEDEC viser, at beskæftigelsesgraden for artister
med en videregående uddannelse er over 90% efter 3 år. Tallet er ekstraordinært højt, hvis
man sammenligner med andre typer af performere (fx skuespillere, sangere, dansere). Der-
udover viser undersøgelsen, at uddannelse af cirkusartister har en afsmittende jobskabende
effekt for en række andre fag som fx rigning, teknik, produktion mv.
”Where common belief is that artists are a drain on public funding as just more unemplo-
yed, HE circus arts graduates show on average a 90 % rate om employment 3 years after
graduation. This employment rate is among the highest for any employment activity or for
any subject that is awarded a degree at universit level. Circus artists form companies and
those companies is turn employ other circus artists, so rather than being a drain on public
resources, circus performers in the comtemporary sector actual stimulate growth through
development and employment. They also stimulate growth by creating new initiatives for
youth activities, by creating specialist business in rigging and in circus support. There is
even evidence that the development of the circus sector, through the growth of graduate per-
formances, has created new avenues for growth among lighting and sound technicans from
theatre backgrounds as well as new opportunities for costume creators and composers.”
(Tim Roberts 2012, tidl. president for FEDEC)
I følge Dansk Artist Forbund arbejder danske nycirkusartister inden for mange typer af
arbejdsgivere lige fra teatre/scener og festivaler til uddannelsesinstitutioner, kultur-/fritids-
foreninger og ved private arrangementer og events som fx Melodi Grand Prix, gallamiddage
og konferencer. Mht. arbejdsmarkedet og relevansen har Dansk Artist Forbund presset på i
forhold til uddannelse på området og har i flere sammenhænge dokumenteret relevans og
behov for professionalisering i DK. Arbejdsmarkedet er ikke kortlagt men i modsætning til
andre scenekunstnere har nycirkusartister et bredt arbejdsfelt:
”Moderne cirkusartister arbejder ikke bare på mange typer scenerum, cirkusfaget er også
attraktivt i flere andre sammenhænge og derfor arbejder artisterne både som optrædende og
som undervisere. Der er sjældent tale om faste ansættelser og artister indenfor cirkusfagene
arbejder for mange typer af arbejdsgivere lige fra institutioner til teatre og private arrange-
menter. Ud over vækst i de kendte oplevelsesplatforme: teatre, cirkus, events, ved vi, at der
er efterspørgsel efter professionelle artister som undervisere i regi af gymnastikforenin-
gerne i Danmark, DGI, der gerne vil samarbejde om artisttræning, akrobatik og teknik til at
spille op mod den gængse træning til gymnast. Når det gælder undervisningsområdet, er der
en bred efterspørgsel. Undervisningstilbuddene findes både på fritidsområdet og heldags-
skole projekter.”
(Dorte Vincentzen, Dansk Artist Forbund, 2016)
H.C. Andersen - Life is a Fairytale
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Baggrundsmateriale med bilag fra AFUK til brug ved "møde i mødet" om uddannelse og udvikling af nycirkus i Danmark onsdag 6. december 2017 kl.10.15.
1828368_0009.png
NYCIRKUS SOM PÆDAGOGISK VÆRKTØJ
Undervisning i cirkusgenrer er et attraktivt alternativ til konkurrencesport. Cirkusgenrerne
kan via sin alsidighed tilbyde fysisk aktivitet til alle og give succesoplevelser og adgang
til legende og aktivt samspil samt bidrage til, at de nye krav om fysisk bevægelse, variere-
de undervisningsformer og inddragelse af lokalsamfundets kultur, idæts- og foreningsliv
opfyldes. Nycirkus har en naturlig plads som alternativ læringsform i skolernes undervisning
og tværfaglige projekter, hvilket fx KIT og Nordeas Fondens store satsning ”Nycirkus på ske-
maet” er et aktuelt eksempel på. Undervisningsprojektet har siden 2014 tilbudt undervisning
i nycirkus til hele landets folkeskoler, med fokus på kreativitet og samarbejde. Professio-
nelle nycirkus-artister underviser børnene i grundlæggende nycirkusteknikker som luft- og
gulvakrobatik, jonglering og balance.
http://www.nycirkuspaaskemaet.dk/
DUBAL - Danske børne og ungdomsartisters landsforening lister 16 undervisnings-enheder,
der alle tilbyder cirkusaktiviteter for børn og unge.
I 2017 har DUBAL fået bevilliget 3,86 millioner fra Nordea Fonden til projekt ”Cirkus for
alle”. Et projekt der har til formål at etablere min. 20 nye cirkusforeninger i Danmark over de
næste tre år.
http://www.dubal.dk/cirkus-for-alle/pressemeddelelse-nordea-fonden/
Udover at være en innovativ kunstform er nycirkus også et tværfagligt og pædagogisk
inkluderende læringsværktøj, der kan få befolkningsgrupper i tale som ellers ikke ville
komme i kontakt med kunst og kultur. Begrebet “social circus” benyttes om interventioner
baseret på cirkuskunsten og erfaringerne viser, at nycirkus med stort held har været
anvendt i forhold til inklusion og integration af udsatte samfundsgrupper som fx.
sårbare børn, unge og/eller minoriteter i fx Afganistan, Irland, Palæstina.
Et eksempel på dette er Art Cirq, der henvender sig til inuitgrupper i Arktis, men også her-
hjemme og i Sverige benyttes cirkuskunsten som katalysator for social forandring og som en
måde at fastholde børn og unge i en positiv livsudvikling (fx Cirkus Tværs - Århus og Cirkus
Cirkör – Sverige)
TAL FOR 2016
Nycirkus på skemaet ansætter professionelle artister til at varetage undervisning: 457,5
dagsværk, svarende til undervisning af 1874 elever og 162 lærere.
AFUKs foreninger (Ørkenfortet og Innercirq) har som mange andre oplevet en stor og voksen-
de søgning til holdaktiviteterne for børn, unge og voksne i cirkus og luftakrobatik.
I 2016 har foreningerne haft -godt 1700 deltagere i cirkusaktiviteter, fra vores faste børne-
hold til akro familieweekender og ferieaktiviteter for børn og unge.
I 2017 har foreningerne tilsammen 16 ugentlige cirkushold, et tal der kunne forøges, hvis der
var flere uddannede artister til at varetage undervisningen.
Til sammenligning har vores naboland Sverige, som har haft cirkusuniversitet siden 2005 og
med Cirkus Cirkör som største cirkuspædagogiske aktør, tilbudt cirkusundervisning til alle
former for uddannelsesinstitutioner fra børnehaver til gymnasier, foreninger og ældreorgani-
sationer og når i dag ud til 30.000 mennesker årligt - på tværs af alder.