Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1819701_0001.png
OM MUSIKKEN
I 1790’erne, altså samtidig med at Goethe skriver
Hermann und Dorothea,
skrev Beethoven en lang række
dansesatser til brug ved offentlige baller i Wien:
menuetter, ländler, kontradanse osv., uprætentiøs,
enkel og folkelig musik, Beethoven uden panderynker.
Ved disse baller mødtes folk på tværs af skel mellem
klasser og stænder, hvorved både dansen og musikken
blev forbundet med socialt progressive strømninger og
med idéen om livsglæden, der forener alle mennesker i
ét broderskab, sådan som Beethoven 25 år senere
skulle udtrykke det for fuld musik i sin niende
symfoni.
Det er derfor oplagt at lade en lille suite af
disse dansesatser klinge som mellemaktsmusik til
Goethes fortælling om, hvordan kærlighed, medfølelse
og barmhjertighed overvinder fordomme og sociale,
politiske og nationale modsætninger.
En af disse danse, en kontradans i Es dur, kom
til at spille en helt særlig rolle i Beethovens musik fra
revolutionsårene. Den udgives første gang som nr. syv
af
Zwölf Kontretanze
i 1802, men allerede i 1801 dukker
den op i finalen til balletten
Prometheus,
der skildrer
den græske halvgud som den, der bragte civilisa-
tionens og kunstens gaver til den nyskabte menneske-
hed. I 1804 skriver Beethoven et stort og på mange
måder banebrydende variationsværk for klaver over
samme tema, og endelig udfoldes det i stor stil i finalen
til den samtidige Eroica symfoni, som Beethoven
oprindelig havde tænkt at dedikere til den Napoléon
Bonaparte, der af mange opfattedes som en ny
Prometheus, der skulle omstyrte en udtjent verdens-
orden og bebude en ny og strålende fremtid for
menneskeheden. Som bekendt slettede Beethoven i
vrede dedikationen fra titelbladet, da Napoleon
svigtede de revolutionære og republikanske idealer og
udråbte sig selv til kejser.
Der har således været gode grunde til at vælge
denne blot et halvt minut lange dans som forspil til
stykket, udvidet med materiale fra klavervariationerne
og balletmusikken.
BT
Hermann og Dorothea
Helsingør Theater, Den Gamle By i Aarhus
3., 4. og 5. november 2016 kl. 19.30
Nationalmuseets Festsal
7. og 8. januar 2017 kl. 16
Forestillingen varer ca. 2 timer inkl. pause
Billetter 150 kr, studerende 75 kr kan købes forud
på www.teaterselskabet.dk - Resterende billetter
kan købes på stedet fra ca. 1/2 time før forestillingen
Der er ikke nummererede pladser
____________
Opsætninger er økonomisk understøttet af
AARHUS STIFTSTIDENDES FOND
LASSON ANDERSENS FOND
_____________
Billedmaterialet:
Udsnit af Johann Heinrich Wilhelm Tischbein: Goethe i den
romerske Campagne. Olie på lærred. 1787. Städelschen
Kunstinstitut Frankfurt am Main
Eugen Napoleon Neureuther: Hermann opsøges af sin mor.
Olie på lærred. 1864. München Pinakothek
Hermann og Dorothea
En historie om flygtninge
bearbejdet og dramatiseret efter et epos
af
Johann Wolfgang Goethe
med musik af
Ludwig van Beethoven
PROGRAM
Teaterselskabet
PULCHRA SEMPER VERITAS