Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1816787_0001.png
Kommenteret høringsnotat
26. oktober 2017
Høringsnotat om forslag til ny bekendtgørelse om biblioteksafgift
Kulturministeriet sendte den 7. juli 2017 forslag til ny bekendtgørelse om
biblioteksafgift i høring. Bekendtgørelsesudkastet har som hovedformål at
udmønte de regler, som fra 1. januar 2018 træder i kraft i medfør af lov nr. 676 af
8. juni 2017 om ændring af lov om biblioteksafgift.
Forslaget til bekendtgørelse indeholdt følgende ændringer ift. den nuværende
bekendtgørelse (nr. 288 af 14. marts 2015):
Ændringer som følger af den nye lovændring:
Indførelse af biblioteksafgift for e-bøger og netlydbøger, herunder fastlæggelse
af pointsystem for fordelingen af biblioteksafgift. De nye regler er så vidt
muligt udformet på baggrund af anbefalingerne fra Udvalget om
Biblioteksafgift for Bøger og Musik.
Indførelse af en særlig pulje for indlæsere af netlydbøger.
Præcisering af nuværende grænser for udbetaling af biblioteksafgift.
Ændring af klagefristen for fordeling af biblioteksafgift til 8 uger efter
fordelingen.
Plakater og diasserier udgår af rådighedsbeløbet for billedkunst.
Andre ændringer:
Omlæggelse af fordeling af rådighedsbeløbet for billedkunst, således at
Udvalget til fordeling af rådighedsbeløb for Billedkunst foreslås nedlagt, og
fordelingen herefter foretages af Slots- og Kulturstyrelsen på baggrund af
objektive kriterier.
Høringsfristen var fredag den 25. august 2017. Dansk Forfatterforening fik
udsættelse af fristen til mandag den 4. september 2017. Til og med 4. september
2017 har Kulturministeriet modtaget i alt 12 høringssvar, jf. vedlagte oversigt over
organisationer mv., der har afgivet høringssvar (bilag 1).
I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar, idet
synspunkter, der ikke angår forslaget til bekendtgørelsen, ikke er medtaget. Dette
drejer sig bl.a. om:
størrelsen på den digitale pulje (Dansk Forfatterforening og Dansk
Biblioteksforening);
forslag om indførelse af en ny ordning for rådighedsbeløbet for
grammofonplader ( DJBFA); og
generelle overvejelser om anvendelsen af biblioteksafgiften til andre
bibliotekspolitiske formål (Dansk Biblioteksforening).
Vedlagt dette høringsnotat er modtagne høringssvar i deres fulde længde.
Dok. nr. 17/01998-17
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende bekendtgørelse om biblioteksafgift (Indførelse af digital biblioteksafgift mv.), fra kulturministeren
1816787_0002.png
Side 2
Generelt om indførelse af biblioteksafgift for e-bøger og netlydbøger
Dansk Forfatterforening bakker op om indførelse af en digital biblioteksafgift, der
efter foreningens opfattelse vil bidrage til ligestilling af forfatter, oversættere og
illustratorer af e-bøger med forfatter, oversættere og illustratorer af trykte bøger.
Der udtrykkes også tilfredshed over, at indholdet af bekendtgørelsen i hovedtræk
følger indstillingen i 2015-rapporten fra Udvalget om Biblioteksafgift for bøger og
musik.
Danmarks Biblioteksforening, på vegne af Biblioteksparaplyens organisationer,
hilser ændringen af afgiften velkommen, men mener, at der vil være behov for en
løbende justering af biblioteksafgiften med involvering af en bred kreds af
interessenter.
Det er efter biblioteksorganisationernes vurdering vigtigt, at biblioteksafgiften
anvendes til at fremme en digital udvikling, således at dansksproget digital
litteratur bliver lettere tilgængelig for borgerne og særligt for børn og unge.
Akademikerne og UBVA hilser de forestående tilføjelser og ændringer i
biblioteksafgiften velkommen.
Om ændring af fordelingsrammerne og pointfordeling
Danske Dramatikere påpeger et behov for en ændring af fordelingsrammerne,
således at der ift. pointfordelingen for litteraturtyper tages højde for dramatik som
en særskilt og koncentreret tekstform, der bør have sin egen kategori. På den
baggrund anmoder Danske Dramatikere om, at der opbygges et selvstændigt
pointsystem for dramatik på lige fod med lyrik, hvor dramatik tildeles 3-6 point pr.
side.
Kulturministeriets bemærkninger:
Hensigten med bekendtgørelsen er at udmønte reglerne i den nye lov om
biblioteksafgift, som et enigt Folketing vedtog i maj 2017, herunder regler om
ændring af biblioteksafgiftens undergrænse samt indførelse af biblioteksafgift for
e-bøger og netlydbøger.
Bekendtgørelsen indeholder derimod ikke et forslag om at ændre i pointfordelingen
mellem de enkelte modtagergrupper, da Kulturministeriet finder, at sådanne
ændringer bør ske i dialog med alle modtagergrupperne.
Om evaluering af beregningsmodel
Dansk
Forfatterforening,
Danske
Tegneserieskabere
og
Tegnerne
Tegnerforbundet af 1919 påpeger, at en evaluering ikke er medtaget i
bekendtgørelsen, således som udvalgsrapporten fra 2015 om digitalt materiale i
biblioteksafgiften anbefaler. Da det er meget svært at forudse konsekvenserne af
en så radikal ændring af pointberegningssystemet, ønsker man, at ordningen
evalueres af Slots- og Kulturstyrelsen, inden udgangen af den fireårige
indfasningsperiode, under inddragelse af alle relevante parter herunder bl.a.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende bekendtgørelse om biblioteksafgift (Indførelse af digital biblioteksafgift mv.), fra kulturministeren
1816787_0003.png
Side 3
forfatterforeningerne,
Kulturministeriets
Biblioteksforening og Danske Tegneserieskabere.
departement,
Danmarks
Kulturministeriets bemærkninger:
Det er præciseret i bemærkningerne til ændringsloven, at der vil blive foretaget en
evaluering af de nye regler i god tid inden udløbet af den fireårige
indfasningsperiode. Det præciseres ligeledes i forarbejderne, at der i den
forbindelse vil blive set på, om reglerne for opgørelse af størrelsen den digitale
pulje skal modificeres. Endelig fastslås det også i bemærkningerne, at der i
forbindelse med evalueringen vil blive indhentet bidrag fra de relevante
interessenter på området.
Kulturministeriet finder fortsat, at en sådan evaluering er et vigtigt element i
forbindelse med etablering af den digitale pulje. Da omfanget af evalueringen
imidlertid allerede er beskrevet i lovforarbejderne, findes det dog ikke nødvendigt
at fastsætte yderligere regler om evaluering i bekendtgørelsen.
Om beregning vedr. illustrerede e-bøger
Illustratorerne i Dansk Forfatterforening har betænkeligheder vedrørende de to
punkter i forslaget, som i særlig grad vedrører illustratorer. Det første punkt drejer
sig om forslagets § 17, stk. 2, hvor man foreslår at ændre forslaget, således at alle
digitale udgivelser uanset genre tillægges 20 ekstra sider, dvs. også tegneserier og
billedbøger. Det andet punkt drejer sig om illustrerede bøger, hvor bestemmelsen
om at sidetal i illustrerede bøger ligesom tekstbøger tælles med anslag og derefter
tillægges sidetalsforøgelsen på 10 %, anføres at have den uheldige bivirkning, at
den på en uhensigtsmæssig måde forbinder tegnerens indsats med en bogs
tekstmængde. Det foreslås derfor, at illustrerede bøger i fixed formats tælles med
sidetal, ligesom tegneserier og billedbøger, dog uden at blive ganget med faktor 3.
De bør dog i lighed med alle andre bøger i den digitale bestand tillægges 20 ekstra
sider, så de kan indtræde i den digitale ordning med samme vægt som i den
analoge.
Danske Tegneserieskabere og Tegnerne
Tegnerforbundet af 1919 finder, at
tegneserie og billedbøger også får tillagt 20 tillægssider, som det er tilfældet med
andre bøger. Dette skyldes, at de frygter, at det samlede sidetal i den digitale
bogmasse vil vokse markant som følge af disse tillægssider, og at det vil medføre en
devaluering af pointværdien, som vil ramme tegneserier og billedbøger særligt
hårdt. Foreningerne ønsker også ønsker illustrerede e-bøger
i ”fixed format” som
udgangspunkt beregnes ud fra deres faste sidetal, mens illustrerede e-bøger med
”flydende sidetal” anslagsberegnes med +10 % og 20 tillægssider, som allerede
beskrevet i bekendtgørelsen.
Dansk Forfatterforening finder, at de illustrerede bøger, der ligesom tegneserier og
billedbøger er opsat i
”fixed
format”, bør optælles med faste sidetal med henblik på
særskilt beregning af biblioteksafgift til illustratorerne.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende bekendtgørelse om biblioteksafgift (Indførelse af digital biblioteksafgift mv.), fra kulturministeren
Side 4
Kulturministeriets bemærkninger:
Det udkast til bekendtgørelse om biblioteksafgift, som har været sendt i høring, er
baseret på anbefalingerne fra Udvalget om Biblioteksafgift for Bøger og Musik.
Heraf følger bl.a.:
”Illustrerede bøger
I en papirbog vil illustrationer medføre et højere sidetal. Når teksten i stedet
optælles digitalt, regnes illustrationerne ikke med. Udvalget foreslår derfor, at
sidetallet for illustrerede bøger skal tillægges 10 procent. Den eksisterende
nationalbiografiske registrering afgør, hvorvidt en bog tæller som illustreret.
Tegneserier, billedbøger og lignende
Bøger, der primært bæres af billeder, indeholder et lavt antal tegn. Samtidig
betyder de tekniske forhold ved fremstillingen af disse e-bøger, at det er muligt at
beregne sidetallet for disse typer af bøger. Udvalget foreslår derfor, at sidetallet her
opgøres på den samme måde som ved de analoge bøger. Da sidetællingen således
fortsat vil gælde for tegneserier, billedbøger o.l., skal hverken de 20 sider eller de 10
procent, som behandles ovenfor, tillægges disse litteraturtyper. Udgangspunktet for
håndteringen af kriteriet omkring sidetal, herunder de særlige forhold omkring
illustrerede bøger, er den
nationalbiografiske registrering.”
Udvalget har således taget stilling til, at
billedbøger
og
tegneserier,
som foreligger i
særligt format, der gør det muligt at fastslå sidetallet uden beregning (”fixed
format”), ikke skal tillægges 20 sider eller 10
%, som det er tilfældet for illustrerede
bøger. Der er også taget stilling til, at
illustrerede bøger,
hvor sidetallet beregnes,
skal tillægges 10 %.
Udvalget har derimod ikke udtrykkeligt taget stilling til, hvordan
illustrerede
bøger,
der foreligger i et ”fixed format”, skal håndteres, eller hvordan sidetallet på
billedbøger
og
tegneserier,
som ikke ligger i et ”fixed format”, skal opgøres.
Kulturministeriet finder, at ordningen så vidt muligt bør indrettes i
overensstemmelse med udvalgets anbefalinger, hvorfor ønsket om at tillægge 20
sider til tegneserier og billedbøger, der foreligger i et ”fixed format”,
ikke kan
imødekommes. Kulturministeriet finder dog, at tillægget på 20 sider vil være et af
de aspekter, som der vil blive set på i forbindelse med evalueringen, der er nævnt
ovenfor.
I lyset af høringssvarene finder Kulturministeriet derimod, at § 17 bør præciseres,
således at det er klart, at der ikke sker beregning af sidetallet for
illustrerede
bøger,
som foreligger i et ”fixed format”. Kulturministeriet finder samtidig, at det
bør præciseres, at
billedbøger
og
tegneserier,
som ikke ligger i et ”fixed format”,
udregnes på samme måde som illustrerede bøger, dvs. inklusiv et tillæg på 20 sider
samt 10 %. Dette skyldes, at Kulturministeriet ikke finder nogle vægtige
argumenter for at forskelsbehandle illustrerede bøger, billedbøger og tegneserier
ift. beregning af sidetal.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende bekendtgørelse om biblioteksafgift (Indførelse af digital biblioteksafgift mv.), fra kulturministeren
1816787_0005.png
Side 5
Kulturministeriet lægger i den forbindelse til grund, at når det gælder
illustrerede
bøger, billedbøger
og
tegneserier,
så er det standarden, at disse findes i et
”fixed
format”, hvorfor der
kun sjældent vil ske beregning af sidetal.
§ 17 vil herefter få følgende ordlyd:
§ 17.
E-bogens sidetal udregnes ud fra antallet af anslag
inklusive
mellemrum
i e-bøgerne, således at 1.800 anslag omregnes til 1 side. I
tillæg til omregningen af e-bogens antal tegn til sidetal tillægges der for alle
e-bøger 20 sider. 1. og 2. pkt. gælder ikke for tegneserier, billedbøger og
illustrerede bøger.
Stk. 2. For tegneserier, billedbøger og illustrerede bøger, som produceres
digitalt i faste formater, såkaldte ”fixed formats”, anvendes disses sidetal.
Hvis ikke det er muligt at anvende et ”fixed format-sidetal” omregnes
anslagene i tegneserien, billedbogen eller den illustrerede e-bog til sidetal
som anført i stk. 1, 1. og 2. pkt., dog således at der tillægges yderligere 10 %
til det omregnede sidetal.
Stk. 3. Ved en illustreret e-bog forstås en e-bog, hvor en illustrator fremgår
af Nationalbibliografiens registrering.
Stk. 4. For netlydbøger erstattes antal sider med antal indlæste minutter,
som angivet i Nationalbibliografien.
Om bibliotekernes indberetning til beregning af biblioteksafgift
Akademikerne/UBVA bemærker, at det i bekendtgørelsens § 12, stk. 2, fastslås, at
trykte bøgers og fysiske lydbøgers bestand kun indgår i beregningsgrundlaget for
udbetaling, i det omfang folkebiblioteker og folkeskolernes pædagogiske
læringscentre har deres bogbestand registreret i maskinlæsbar form, og
indberetningerne indeholder de nødvendige data til beregning af afgiften. Ligeledes
fremgår det i § 18, at beregningsgrundlaget for den digitale bestand af e-bøger og
netlydbøger kun indgår i det omfang folkebibliotekernes digitale udlånstjenester og
NOTA har deres bogbestand registreret i maskinlæsbar form, og disse
indberetninger indeholder de nødvendige data for beregning af afgiften. I begge
tilfælde mener Akademikerne/UBVA, at omfanget og indholdet af ”nødvendige
data” bør
præciseres i bekendtgørelsen.
Herudover anføres det, at det som minimum bør fastlægges i bekendtgørelsen, at
folkebibliotekerne er forpligtet til at have de nødvendige oplysninger til rådighed i
det krævede format.
Dansk Forfatterforening finder, at indberetningsområdet for biblioteksafgiften bør
udvides til at omfatte hele biblioteksområdet, således også forskningsbiblioteker og
bibliotekstjenesterne på de øvrige offentlige uddannelser ud over folkeskole.
Forfatterforeningen peger bl.a. på, at med den nye fælles biblioteksdatabase
forsvinder de tekniske forhindringer, der tidligere gjorde det fordelagtigt at
indskrænke indberetningen til folke- og folkeskolebiblioteker. Foreningen ønsker
også et bedre statistisk grundlag for indberetningerne på særligt
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende bekendtgørelse om biblioteksafgift (Indførelse af digital biblioteksafgift mv.), fra kulturministeren
1816787_0006.png
Side 6
folkeskolebiblioteksområdet, da de finder det uacceptabelt, at der på dette område
stadig opereres med skønsmæssig indberetning eller usikre statistiske grundlag.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet finder, at gode og dækkende indberetninger fra bibliotekerne er
en nøgleelement i forbindelse med at sikre, at de forfattere mv., der bidrager til
bibliotekernes udbud af bøger mv., også er dem, der i sidste ende modtager
biblioteksafgiften. Samtidig finder Kulturministeriet, at der manes til forsigtighed
ift. at fastsætte nye administrative krav, der vil øge omkostningerne for
bibliotekerne.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke, at der på nuværende tidspunkt er
behov for en revidering af gældende regler og bemærker i øvrigt, at væsentlige
udvidelser i indberetningskredsen vil kræve en lovændring. Kulturministeriet vil
dog tage kontakt til de to foreninger med henblik på at afdække, om der kan gøres
noget for at sikre bedre indberetning uden lovmæssige tiltag.
Om rådighedsbeløb for grammofonplader
DJBFA/ Komponister og Sangskrivere anbefaler at der ikke, som foreslået i
forslaget til ny bekendtgørelse, fremover overføres og anvendes penge fra
rådighedsmidlerne for grammofonplader m.v. til bogligt relaterede aktiviteter, som
for eksempel indlæsning af netlydbøger.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at en del af rådighedsbeløbet for grammofonplader
allerede i dag anvendes til indlæserne. Det nye er, at 5 % af det samlede
rådighedsbeløb fremover vil blive øremærket indlæserne til netlydbøger.
Forslaget om at indføre en særlig pulje til indlæserne af netlydbøger er, at
biblioteksafgiften også udvides til at omfatte disse medier. På denne måde skabes
der parallelitet mellem de to støtteordninger på dette område.
Kulturministeriet bemærker, at forslaget kan medføre en mindre forskydning ift.
fordelingen af rådighedsbeløb for grammofonplader til fordel for indlæserne, men
at en sådan forskydning er acceptabel set i lyset af udviklingen i bibliotekernes
udbud samt den begrænsede størrelse på den nye pulje for indlæsere.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende bekendtgørelse om biblioteksafgift (Indførelse af digital biblioteksafgift mv.), fra kulturministeren
1816787_0007.png
Side 7
Bilag 1
Oversigt over organisationer mv., der har afgivet høringssvar
pr. 4. september 2017 vedr. udkast til ny bekendtgørelse om biblioteksafgift
Organisation
1. AC/UBVA
(Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde)
2. Biblioteksparaplyen
(Danmarks Biblioteksforening, Bibliotekarforbundet, Bibliotekschefforeningen, Danmarks
Forskningsbiblioteksforening, HK Kommunal,
Biblioteksudvalget; HK/STAT, TR-kollegiet for De Statslige Biblioteker og Arkiver,
Kommunernes Skolebiblioteksforening)
3. Dansk Forfatterforening
4. Danske Dramatikere
5. Danske Tegneserieskabere
6. Datatilsynet
7. djbfa
(Komponister og sangskrivere)
8. Grakom
(Grafisk Arbejdsgiverforening)
9. Illustratorerne i Dansk Forfatterforening
10. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
11. Rigsrevisionen
12. Tegnerne
Tegnerforbundet af 1919