Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1815926_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg har den 2. oktober 2017, efter ønske
fra Kenneth Kristensen Berth (DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 225 (Alm. del),
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Hvilke økonomiske konsekvenser forventer ministeren, at EU-direktiv om ophavsret på
det digitale indre marked (COM(2016)593final) vil få for e-handelsplatforme, som f.eks.
dba.dk, hvor individuelle forbrugere kan gensælge brugte varer?
Svar:
Som nævnt i mit svar på spm. 226 kan e-handelsplatforme efter omstændighederne
være omfattet af direktivforslagets artikel 13. Kommissionens forslag indebærer et krav
om, at informationssamfundstjenester (online platforme mv.) med store mængder
ophavsretligt beskyttet indhold, der er uploadet af brugerne, skal indføre
foranstaltninger, som bl.a. kan være med til at identificere og begrænse delingen af
ulovligt materiale på tjenesterne.
Hvis en e-handelsplatform er omfattet af bestemmelsen, vil denne skulle indføre de
foranstaltninger, der er nævnt i forslaget til artikel 13, hvilket fx kan være
indholdsgenkendelsesteknologier. Dette vil medføre omkostninger for platformene, bl.a.
som følge af implementering og løbende drift, herunder håndtering af klager fra
brugerne af platformene. Kommissionen har i sin konsekvensanalyse givet eksempler
på de foranstaltninger, som kan indføres. Det følger heraf, at prisen for anvendelse af
de nævnte teknologier varierer i stort omfang.
Forslaget indeholder samtidig en række sikkerhedsventiler, der skal sikre de omfattede
platforme mod at blive pålagt urimelige byrder.
For det første gælder forslaget udelukkende for informationssamfundstjenester, som
”lagrer
og giver offentlig adgang til store mængder af værker og andre frembringelser,
Dok. nr. 17/03259-2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Kopi af svar på (20161) ERU alm. del - spm. 225-232 vedr. ophavsret på det digitale indre marked
Side 2
der uploades af deres brugere”.
Små virksomheder, herunder digitale iværksættere, vil
sandsynligvis ikke opfylde dette krav, da de næppe
vil have ”store mængder” værker og
andre frembringelser på deres tjenester.
For det andet følger det af forslaget, at foranstaltningerne bl.a. skal være
”forholdsmæssige”. Begrebet er ikke defineret i selve forslaget, men det følger af
Kommissionens konsekvensanalyse, at det vil være op til
informationssamfundstjenesten selv at vælge den mest omkostningseffektive løsning, og
at der i den forbindelse kan tages højde for de særlige omstændigheder, som gælder for
den pågældende tjeneste samt for tjenestens størrelse.
For det tredje bærer rettighedshaverne en del af de omkostninger, som er forbundet
med den løbende drift af foranstaltningerne, bl.a. ved at det påhviler rettighedshaverne
at identificere det materiale, som platformene skal forhindre tilgængeligheden af.
Endelig bemærkes det, at såfremt foranstaltninger som fx
indholdsgenkendelsesteknologier bliver mere udbredte, kan dette føre til øget
konkurrence for udviklere af sådanne teknologier, hvilket kan være med til at sænke
prisen for anvendelse heraf.
Overordnet set mener regeringen, at det digitale indre marked generelt bør
kendetegnes ved åbenhed over for digital innovation og konkurrence, og at der ikke
indføres unødige byrder for erhvervslivet i forbindelse med bestræbelserne på at
fremme det digitale indre marked. Ophavsretsforslaget er en del af strategien for det
digitale indre marked, og i forhandlingerne af forslaget vil regeringen derfor fokusere
på, at en endelig løsning på området er balanceret ift. forbrugerne, brugerne og
rettighedshaverne, herunder at det ikke medfører unødige byrder for erhvervslivet,
herunder e-handelsplatforme.
Som nævnt i min besvarelse af spm. 226 er der uklarhed om konsekvenserne af
direktivforslagets præambelbetragtning 38. Det kan derfor ikke afvises, at forslaget vil
få betydning for vurderingen af, om en informationssamfundstjeneste er ansvarlig for
det materiale, der uploades af tjenestens brugere. I så fald vil e-handelsplatformene
kunne være nødsaget til at afholde udgifter til betaling af rettighedshaverne. Den
pågældende tjeneste vil kunne vælge at overvælte disse øgede udgifter på sine brugere
eller anvende en del af sine eventuelle reklameindtægter på betalingerne til
rettighedshaverne.
Jeg skal afslutningsvis gøre opmærksom på, at der pt. pågår forhandlinger om
forslaget, og det er forventningen, at Kommissionens oprindelige forslag vil blive
ændret væsentligt som følge heraf. Ift. forslaget til artikel 13 er der bl.a. fokus på at
præcisere kravene til, hvornår en informationssamfundstjeneste er omfattet, herunder
om e-handelsplatforme udtrykkeligt skal undtages fra forslaget. I forhold til
præambelbetragtning 38 er fokus på, om betragtningen skal forkortes væsentligt, eller
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Kopi af svar på (20161) ERU alm. del - spm. 225-232 vedr. ophavsret på det digitale indre marked
Side 3
om det nærmere skal specificeres i selve artikel 13, hvornår tjenesterne er ansvarlige
for det materiale, som uploades af tjenesternes brugere.
Mette Bock