Dokument oprettet 16. august 2018
Sag 20-2018-00568
–
Dok. 381878/kwk_dh
Konsekvenser af lovforslag om folkehøjskoler for
elever med handicap
Lovforslaget giver dels mulighed for åbning af nye seniorhøjskoler og indeholder dels
ændringer af reglerne vedr. støtte til mennesker med handicap. Det fremgår af
bemærkningerne, at ændringerne af den specialpædagogiske støtte og specialundervisning
er udtryk for et ønske om forenkling og ikke en besparelse.
Det er positivt, at der fra ministeriets side er et ønske om at give flere mennesker og flere
seniorer mulighed for at tage på højskole. Det vil forhåbentlig også komme seniorer med
handicap til gavn.
Den anden del af forslaget, der omhandler specialpædagogisk støtte og specialundervisning
vækker derimod stor bekymring, da det vil medføre, at mennesker med handicap har
forringede muligheder for at tage på højskole.
Centrale ændringer i lovforslaget for elever med handicap
1.
§ 27, stk.1., støtte til elever med særlige behov eller med lettere handicap,
ophæves fra 1. januar 2021
2.
Der indføres et supplerende grundtilskud til alle skoler, uanset størrelse og
profil, på 60.000 kr. fra 1. januar 2021 som kompensation for bortfald af stk.1.
3.
Timesatsen til § 27, stk. 2, som er støtte til elever med svære handicap,
reduceres med 1/5 fra 912 til ca. 730, og den vil blive indfaset fra 1. januar
2020 over tre år. Reduktionen begrundes med, at ministeriet ikke vurderer, at
støttelæreren har brug for forberedelsestid.
4.
Støtten til hjælpemidler bortfalder 1, januar 2019
Ændringer til § 27, stk. 1
Ophævelse af §27.1 vil i praksis fratage elever med særlige behov, eller med lettere psykiske
eller fysiske udfordringer, muligheden for at komme på højskole.
Det er bekymrende at specialundervisning til mennesker med særlige behov og til mennesker
med lettere handicap forsvinder ved at man ophæver §27.1.
Lovforslaget lægger op til, at den nuværende mulighed for individuel ansøgt
specialpædagogisk støtte efter lovens §27, stk. 1 afskaffes og erstattes af et generelt tilskud
på 60.000,- til samtlige højskoler, uanset om de har elever med behov for specialpædagogisk
støtte.
Et generelt tilskud, som ikke er begrundet i et konkret behov og hvor det ikke kontrolleres,
at midlerne går til specialpædagogisk støtte, vil med stor sandsynlighed blive anvendt af de
fleste skoler, som et generelt driftstilskud, som ikke vil komme unge med handicap til gode.