Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1927814_0001.png
Ministeren
Kulturudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
15. august 2018
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd i
Kulturudvalget tirsdag den 14. august 2018 vedr. lukning af fag på Københavns
Universitet.
Derudover medsendes Københavns Universitets to redegørelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
18/005315-10
Tommy Ahlers
Side 1/4
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 218: Talepapir fra det lukkede samråd i Kulturudvalget tirsdag den 14. august 2018 vedr. lukning af fag bl.a. færøsk på Københavns Universitet samt Københavns Universitets to redegørelser.
1927814_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål L
I forlængelse af svar på spørgsmål S 834 bedes ministeren oplyse, hvad dialogen
med Københavns Universitet om deres ønske om at lukke for undervisning i fæ-
røsk, islandsk og oldislandsk har ført til.
Samrådsspørgsmål M
Vil ministeren vurdere, hvad det vil have af betydning for Rigsfællesskabet, hvis
Københavns Universitet vælger at lukke for undervisning i færøsk?
Svar på spm. L og M
Tak til spørgerne og for indkaldelsen til samrådet. Jeg tager dette meget alvorligt.
Jeg vil nu besvare spørgsmålene samlet.
Det er meget vigtigt, at studerende fortsat har mulighed for at mod-tage undervis-
ning i færøsk, moderne islandsk og oldislandsk på Københavns Universitet.
De norrøne sprogfag er en del af dansk kulturarv, og undervisning i fagene er med
til at videreføre denne arv. På samme vis er under-visning, der understøtter kend-
skabet til Rigsfællesskabet centralt for, at de næste generationer kan videreføre et
stærk Rigsfællesskab.
Jeg har fremhævet over for KU, at jeg forventer, at KU prioriterer undervisning og
forskning, der har en særlig betydning for rigsfællesskabet, som det er i dag, og
den historie, KU selv er en del af.
Det er, som spørgerne også har nævnt, ifølge universitetsloven, det enkelte uni-
versitet, og ikke uddannelses- og forskningsministeren, der træffer beslutning om,
hvilke uddannelser universitetet vil udbyde, herunder hvilke enkeltstående fag, der
skal udbydes og i sidste ende oprettes.
Universitetet skal anlægge et helhedsperspektiv og udbyde de uddannelser, som
samfundet i bred forstand har brug for.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har på mine vegne været i dialog med KU
om sagen, og har modtaget en redegørelse fra KU. Og jeg har også selv talt med
KU’s rektor om sagen i forbindelse med en tur til Grønland, som vi var på sam-
men.
Det skal understreges, at færøsk, moderne islandsk og oldislandsk ikke udbydes
som selvstændige uddannelser på Københavns Universitet, men som tre tilvalgs-
fag som hvert er på 15 ECTS. Og det er Institut for Nordiske Studier og Sprogvi-
denskab, der udbyder tilvalgsfagene.
KU fremhæver i deres redegørelse, at der ikke er tale om en nedlæggelse af fa-
gene, men at de tre tilvalgsfag på nuværende tidspunkt ikke udbydes på grund af
svigtende studentersøgning. Der har de sidste 5 år været 0 og 8 studerende an-
søgere til tilvalgsfagene.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 218: Talepapir fra det lukkede samråd i Kulturudvalget tirsdag den 14. august 2018 vedr. lukning af fag bl.a. færøsk på Københavns Universitet samt Københavns Universitets to redegørelser.
1927814_0003.png
KU fastslår således, at de vil bevare uddannelse i de norrøne fag.
Men netop på grund af den vigende søgning finder KU, at det er mest hensigts-
mæssigt, at undervisningen i de tre tilvalgsfag tilrettelægges således, at den pas-
ser bedre til søgningen.
KU er sammen med mit ministerium om at omlægge de tre tilvalg i færøsk, mo-
derne islandsk og oldislandsk til intensive undervisnings- og vejledningsforløb,
som er målrettet en gruppe af ganske få studerende - typisk 2 til 6 - og som vare-
tages af en af fagets forskere. De vil altså nedlægge som traditionelle undervis-
ningsfag, men genoprette dem i en form, der faktisk skaber bedre undervisning ift.
antallet af studerende. De ville gerne tilbyde større kurser, hvis der havde været
flere ansøgere.
Jeg har desuden fået en bekræftelse fra KU om, at forskningsmiljøerne, herunder
ressourcer tilknyttet forskning, vil være uændrede og forskningsindsatsen vil blive
videreført uændret.
Jeg bliver også spurgt til, hvad det vil have af betydning for Rigsfællesskabet, hvis
Københavns Universitet vælger at lukke for under-visning i færøsk.
KU har oplyst, at de arbejder på at finde nye former for udbud af undervisning i
færøsk. Derudover har KU i deres redegørelse oplyst, at universitetet fortsat har
en række faglige elementer, der i bred forstand fremmer kendskabet til rigsfælles-
skabet.
KU oplyser, at danskstuderende på kandidatoverbygningen tilbydes valgfag i bl.a.
færøsk og islandsk litteratur, både moderne og ældre litteratur (fx sagalitteratu-
ren). Samtidig har KU samarbejde med det færøske universitet og islandske uni-
versiteter om sommerskole, kurser og udveksling.
Som jeg har fremhævet, så bekræfter KU i deres redegørelse, at universitetet
lægger afgørende vægt på at opretholde viden og forskning i norrøne fag herun-
der færøsk. KU konstaterer dog også, at der er et meget lille arbejdsmarked for
kandidater i norrønske fag.
Derfor er KU’s overvejelse også, at målrette undervisningen mod studerende, der
vil forske. Også for at opretholde forskningsaktiviteten på området.
KU oplyser således, at en del af formålet med at omlægge under-visningen fra
tilvalgsfag til mindre tutorials er at universitetet gerne vil omlægge de norrøne fag
til såkaldte forskningsfag, hvor der kun uddannes til videre forskning og forskerud-
dannelse mhp. opretholdelse af et nationalt beredskab.
KU fremhæver, at omlægningen også vil være en mulighed for at profilere de nor-
røne fag bedre overfor potentielle studerende.
KU nævner således, at det kunne være en mulighed at tænke de norrøne fag som
del af en såkaldt 3+5-løsning, hvor de studerende optages på et 5-årigt kombine-
ret kandidat- og ph.d.-forløb lige efter bacheloruddannelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 218: Talepapir fra det lukkede samråd i Kulturudvalget tirsdag den 14. august 2018 vedr. lukning af fag bl.a. færøsk på Københavns Universitet samt Københavns Universitets to redegørelser.
1927814_0004.png
På den baggrund mener jeg, at det er for tidligt at tale om konsekvenser for rigs-
fællesskabet, og jeg tror, at det ende med at blive bedre undervisningstilbud for de
studerende. Jeg er meget optaget af, at der findes en konkret model for, at stude-
rende ved danskstudiet på KU forsat kan modtage undervisning i færøsk og is-
landsk. Mit ministerium vil derfor fortsat være i dialog med KU herom, så vi kan
være sikre på, at det bliver gennemført.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4