Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1922927_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
(Gennemførelse af dele af medieaftalen for 2019-2023 m.v.)
§1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj
2018, foretages følgende ændringer:
1.
§ 11, stk. 1,
affattes således:
»Stk.
1.
DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S udøver public
service-virksomhed efter reglerne i kapitel 4, 6 og 6 a.«.
2.
§ 11, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
I den samlede public service-virksomhed kan tillige efter kulturministerens
nærmere bestemmelse indgå public service-programvirksomhed, jf. § 10, i form af
tv-kanaler, radiokanaler, tilsvarende internetbaserede tjenester m.v., udøvet af
andre foretagender end de i stk. 1 nævnte. Tilladelse til denne programvirksomhed
meddeles efter reglerne i kapitel 8.«
3.
§ 11, stk. 3-6,
ophæves.
4.
§ 13 a
ophæves.
5.
I
§ 16, stk. 1,
indsættes som nyt
4. pkt.:
»De partier, som udpeger bestyrelsesmedlemmer på vegne af Folketinget, indstiller
for hver bestyrelsespost to kandidater, som kulturministeren og partierne i
fællesskab skal vælge imellem.«
6.
I
§ 34, stk. 3,
indsættes som nyt
2. pkt.:
»Vedtægten kan indeholde regler om
tilsyn og sanktioner«.
7.
I
§ 42, nr. 1,
udgår »ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder«.
8.
I
§ 43
udgår », og til uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel
lokal radio- og tv-virksomhed«.
9.
Efter § 43 indsættes:
Ȥ
43 a.
Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til foretagender med henblik på
udøvelse af public service-programvirksomhed, jf. § 11, stk. 2.«
Dok. nr. 18/01202-16
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 2
10.
I
§ 45, stk. 2,
indsættes efter »ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder«:
»samt tilladelse til public service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2,«
11.
I
§ 47
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk.
6.
Stk. 1-3 gælder ikke udøvelse af public service-programvirksomhed efter §
11, stk. 2, jf. § 45, stk. 1 og 2.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Tilladelser, udstedt i medfør af radio- og fjernsynsloven før 1. januar 2019,
forbliver i kraft for resten af den periode, hvor tilladelserne er gældende.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1
2
3
Indledning ......................................................................................................... 4
Baggrund ........................................................................................................... 4
Hovedpunkter i lovforslaget......................................................................... 5
3.1 Public service-virksomhed i Danmark ......................................................... 5
3.1.1
Gældende ret ........................................................................ 5
3.1.2
Lovforslaget .......................................................................... 6
3.2 DR's bestyrelse ............................................................................................... 8
3.2.1
Gældende ret ........................................................................ 8
3.2.2
Lovforslaget .......................................................................... 8
3.3 Tilsyn og sanktionering over for de regionale TV 2-virksomheder ............ 9
3.3.1
Gældende ret ........................................................................ 9
3.3.2
Lovforslaget .......................................................................... 9
3.4 Udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal ........................................... 10
3.4.1
Gældende ret ...................................................................... 10
3.4.2
Lovforslaget ........................................................................ 11
Økonomiske konsekvenser for det offentlige ........................................ 11
Implementeringskonsekvenser for det offentlige ................................. 12
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ...... 12
Administrative konsekvenser for borgerne ........................................... 13
Miljømæssige konsekvenser ....................................................................... 13
Forholdet til EU-retten ................................................................................ 13
Øvrige konsekvenser .................................................................................... 13
Hørte myndigheder og organisationer m.v. ........................................... 13
Sammenfattende skema ............................................................................... 14
4
5
6
7
8
9
10
11
12
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 4
1
Indledning
Med lovforslaget foreslås det:
at forenkle radio- og fjernsynslovens generelle bestemmelser om, hvilke
foretagender der udøver public service-virksomhed i Danmark
at ændre reglerne for udpegning af DR's bestyrelse
at udvide kulturministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om de
regionale TV 2-virksomheder til også at omfatte tilsyn og sanktioner, og
at indføre en bemyndigelse til at udbyde nye public service-kanaler m.v.
2
Baggrund
Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre dele af medieaftalen for 2019-
2023, der blev indgået den 29. juni 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Vedrørende de øvrige punkter i medieaftalen er der tale om forhold, der enten ikke
kræver lovændring og således vil blive gennemført administrativt, herunder ved
indgåelse af public service-kontrakter med DR og de regionale TV 2-virksomheder
samt ved udstedelse af en public service-tilladelse til TV 2/DANMARK A/S, eller
forhold der i overensstemmelse med medieaftalen gennemføres ved en senere
lovændring.
Af medieaftalen fremgår bl.a. følgende om de under afsnit 1 nævnte punkter:
DR's bestyrelse skal styrkes, herunder i forhold til uafhængighed og
kompetencesammensætning. Bestyrelsen består af 11 medlemmer, som
beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer,
herunder formanden. Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de medlemmer, der er
udpeget af Folketinget. De partier, som udpeger bestyrelseskandidater på
vegne af Folketinget, indstiller hver to kandidater. Herefter beslutter
partierne og kulturministeren i fællesskab sammensætningen af
bestyrelsen.
Der skal være et mangfoldigt tv-udbud. Der igangsættes derfor et udbud af
en ny tv-kanal med kulturindhold og folkeoplysning. Kanalen udbydes med
et årligt offentligt tilskud på 50 mio. kr. og med adgang til
reklameindtægter m.v. Hovedsædet placeres vest for Storebælt, og
produktionen skal finde sted uden for hovedstadsområdet. Der stilles
sendekapacitet til rådighed for den nye kanal i den MUX, som forvaltes af
DIGI-TV. De nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag medieaftalen.
Når den gældende tilladelse til Radio24syv udløber ved udgangen af
oktober 2019, genudbydes FM4. Kanalen udbydes med et årligt offentligt
tilskud på 94,8 mio. kr. i 2019, 92,4 mio. kr. i 2020, 89,6 mio. kr. i 2021,
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 5
86,7 mio. kr. i 2022 og 83,9 mio. kr. i 2023 med adgang til brugerbetaling
for podcast m.v. samt krav om dækning af hele landet. Der tages stilling til
adgang til reklameindtægter i forbindelse med udbuddet af kanalen, og på
baggrund af beslutningen tager aftalepartierne stilling til den samlede
økonomi for kanalen. Hovedsædet skal placeres vest for Storebælt. De
nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse
efter aftale med partierne bag medieaftalen.
Der udbydes en ny digital radiokanal til formidling af kultur, herunder
klassisk musik. Kanalen udbydes med et årligt offentligt tilskud på 30 mio.
kr. og med adgang til reklameindtægter m.v. Hovedsædet placeres vest for
Storebælt, og produktionen skal finde sted uden for hovedstadsområdet.
Kanalen udbydes uden samtidig tilrådighedsstillelse af en sendemulighed.
Det forudsættes, at tilladelseshaver via aftaler med distributør(er) om
udsendelse af kanalen sikrer, at den kan modtages af hovedparten af
befolkningen. De nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag medieaftalen.
Lovforslaget udvider herudover kulturministerens bemyndigelse til at fastsætte en
vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder til at omfatte regler om tilsyn og
sanktioner, ligesom lovforslaget indeholder enkelte forslag med henblik på
regelforenkling og ændringer af hensyn til teknologineutralitet og fremtidssikring
af loven.
Lovforslaget har sammenhæng med forslag til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere
af driftstilskud fra Kulturministeriet, personskatteloven, momsloven, lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og lov om individuel boligstøtte m.v. (Gennemførelse af aftale
om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen m.v.), der fremsættes på
baggrund af en politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 16. marts
2018, og som skal træde i kraft 1. januar 2019. Sidstnævnte lovforslag indeholder
udmøntning af enkelte elementer af medieaftalen for 2019-2023.
3
3.1
3.1.1
Hovedpunkter i lovforslaget
Public service-virksomhed i Danmark
Gældende ret
Radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 1-6, indeholder en oversigt over, hvilken
programvirksomhed der efter loven indgår i den samlede public service radio- og
fjernsynsvirksomhed i Danmark.
Af stk. 1 fremgår, at DR og de regionale TV 2-virksomheder udøver public service-
virksomhed efter reglerne i kapital 4 og 6.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 6
Af stk. 2 fremgår, at TV 2/DANMARK A/S' programvirksomhed i medfør af
tilladelse efter reglerne i kapitel 6 a indgår i den samlede public service-
programvirksomhed.
Af stk. 3 fremgår, at programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal og
nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal tillige indgår i den samlede public
service-virksomhed. Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter
reglerne i kapitel 8 i henhold til udbudsbekendtgørelser. Frekvensen til den fjerde
FM-radiokanal blev sendt i udbud i foråret 2011 (en såkaldt
skønhedskonkurrence), og Radio- og tv-nævnet udstedte på denne baggrund
efterfølgende tilladelse til Berlingske People A/S med henblik på udsendelse af
Radio24syv på kanalen. Tilladelsen udløber med udgangen af oktober 2019. Den
femte FM-radiokanal blev udbudt af Radio- og tv-nævnet i august 2014, hvor
udbuddet blev vundet af Bauer Media ApS, der sender NOVA FM på kanalen.
Tilladelsen udløber i 2022.
Af stk. 4 fremgår, at tilladelsen på den fjerde FM-radiokanal efter
kulturministerens nærmere bestemmelse kan meddeles af Radio- og tv-nævnet
uden forudgående udbud, og at kulturministeren kan bestemme, at en sådan
tilladelse i særlige tilfælde kan forlænges.
Af stk. 5 fremgår, at den fjerde FM-radiokanal skal være en public service-kanal
med nyheds-, aktualitets-, kultur- og debatprogrammer suppleret med en bred
musikprofil. Det fremgår, at tilladelse til programvirksomheden på den fjerde FM-
radiokanal ikke kan meddeles til DR.
Af stk. 6 fremgår, at programvirksomheden på den femte FM-radiokanal skal
omfatte nyhedsprogrammer fra hele landet. Sendefladen kan ikke regionaliseres,
og tilladelse til denne programvirksomhed kan ikke meddeles til DR.
Endelig er der i § 11 a givet kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
for Det Danske Filminstituts ydelse af tilskud til produktion af dansk tv-drama, tv-
dokumentarprogrammer og public service-tv-programmer for børn og unge (Public
Service-Puljen).
3.1.2
Lovforslaget
På baggrund af medieaftalen, hvoraf det fremgår, at der skal udbydes en ny tv-
kanal og en ny radiokanal med public service-forpligtelser, foreslås en forenkling af
bestemmelsen i § 11 om public service-virksomhed i Danmark.
Det foreslås, at de public service-institutioner, der udøver public service radio- og
fjernsynsvirksomhed på permanent basis, og som i dag særskilt er reguleret i
radio- og fjernsynsloven, forsat specifikt omtales i bestemmelsen, dvs. at det
fremgår, at DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S udøver
public service-virksomhed efter reglerne i lovens kapitel 4, 6 og 6 a. Der tilsigtes
ingen ændringer i forhold til gældende ret heri.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 7
De øvrige foretagender, der i dag udøver public service-virksomhed, gør det på
baggrund af en tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet efter udbud, dvs. for en
begrænset tidsperiode. Det foreslås på den baggrund, at der indføres en
bemyndigelse, hvorefter programvirksomhed udøvet af andre foretagender end DR,
de regionale TV 2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S tillige kan indgå i den
samlede public service-virksomhed efter kulturministerens nærmere bestemmelse.
Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter reglerne i kapitel 8.
Hensigten med forslaget er, at kulturministeren på baggrund af den til enhver tid
gældende medieaftale kan bestemme omfanget af public service-
programvirksomhed i Danmark. Bemyndigelsen vil i sammenhæng med den
foreslåede § 43 a, jf. nedenfor under afsnit 3.4., og i overensstemmelse med
reglerne i lovens kapitel 8, danne baggrund for udstedelse af tilladelser til udøvelse
af public service-programvirksomhed, herunder fastlæggelse af programprofiler,
tildeling af offentlig støtte og vilkår knyttet til programtilladelsen m.v.
Baggrunden for forslaget er dels gennemførelse af medieaftalen, hvorefter den
samlede public service-virksomhed udvides med udbud af en ny tv-kanal og en ny
radiokanal, dels med henblik på en mere enkel og smidig regulering, der er
fremtidssikret set i lyset af medieudviklingen.
Det bemærkes, at lovforslagets § 2 indebærer, at tilladelser, der er udstedt i medfør
af radio- og fjernsynsloven før 1. januar 2019, herunder tilladelse vedrørende den
fjerde og den femte FM-radiokanal, forbliver i kraft for resten af den periode, hvor
tilladelserne er gældende. Dvs. at den gældende programprofil for den fjerde FM-
radiokanal og nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal fortsætter uændret,
indtil de nuværende tilladelser udløber.
Det er hensigten, at der skal ske genudbud af den fjerde FM-radiokanal, når
tilladelsen til Radio24syv udløber. Kanalen vil blive udbudt med et offentligt
tilskud, jf. afsnit 2 om baggrunden for lovforslaget. Medieaftalen fastlægger
overordnet kravene til den fjerde FM-radiokanal og fastlægger i øvrigt, at de
nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter
aftale med partierne bag medieaftalen. Der henvises til beskrivelsen i afsnit 2.
Det er derudover hensigten, at der skal ske udbud af en ny tv-kanal og en ny
radiokanal, jf. beskrivelsen i afsnit 2.
Det bemærkes, at radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 7-9, foreslås ophævet i medfør
af lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven m.v. om fokusering af DR og
afskaffelse af medielicensen, der skal træde i kraft 1. januar 2019.
Det bemærkes derudover, at lovens bemyndigelse i § 11 a vedrørende tilskud til
produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og public service-tv-
programmer for børn og unge (Public Service-Puljen) ikke foreslås ændret med
dette lovforslag.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 8
Ud over det nævnte foreslås det i radio- og fjernsynslovens § 43 ophævet, at Radio-
og tv-nævnet kan yde tilskud til uddannelsesaktiviteter i forbindelse med
ikkekommerciel lokal radio- og tv-virksomhed som følge af medieaftalen, der
indeholder, at den særlige uddannelsespulje til ikkekommercielt lokalradio og tv-
som er en del af den ovennævnte pulje, nedlægges.
3.2
3.2.1
DR's bestyrelse
Gældende ret
Ifølge § 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed ledes DR af en bestyrelse på 11
medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3
medlemmer (herunder formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de
fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Folketingets udpegning af bestyrelsesmedlemmer sker med udgangspunkt i
Folketingets forretningsordens § 36. I praksis er det de seks største partier i
Folketinget, som udpeger de medlemmer, der udpeges af Folketinget, efter
princippet ét medlem for hvert parti. Kulturministeren beskikker næstformanden
blandt de medlemmer, der er udpeget af Folketinget.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd, kommunalbestyrelser
eller EU-Parlamentet kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen skal
søges sammensat, så den samlede bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel,
ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.
Beskikkelserne gælder for 4 år. Hvert bestyrelsesmedlem kan alene genbeskikkes
én gang. I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for den resterende del af
beskikkelsesperioden.
Ifølge § 17 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed er bestyrelsen DR’s øverste
ledelse. Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at de
bestemmelser for institutionens virksomhed, der er fastsat i loven og bestemmelser
fastsat i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de almindelige
retningslinjer for DR’s virksomhed og ansætter generaldirektøren og øvrige
medlemmer af DR’s direktion.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1288 af 18. november 2015 om vedtægt for
DR er der fastsat uddybende regler om bestyrelsens virke.
3.2.2
Lovforslaget
På baggrund af medieaftalen for 2019-2023 foreslås det med henblik på at styrke
DR's bestyrelse, herunder i forhold til uafhængighed og
kompetencesammensætning, at Folketingets ret til direkte at udpege 6
bestyrelsesmedlemmer ændres til, at de partier, som udpeger
bestyrelsesmedlemmer på vegne af Folketinget, for hver af de 6 bestyrelsesposter
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 9
indstiller to kandidater, som kulturministeren og partierne i fællesskab skal vælge
imellem med henblik på kulturministerens efterfølgende beskikkelse af de 6
medlemmer. Det er i den foreslåede nye ordning forudsat, at kulturministeren
fortsat udpeger 3 medlemmer af bestyrelsen, herunder formanden, og at DR's
medarbejdere fortsat udpeger to medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Med de nuværende regler for Folketingets udpegning er det i praksis vanskeligt at
sikre, at der arbejdes med bestyrelsens sammensætning ud fra en
helhedsbetragtning. Med forslaget til ændring af Folketingets udpegningsret vil
det kunne sikres, at der arbejdes helhedsorienteret med en hensigtsmæssig
sammensætning af den samlede bestyrelse for så vidt angår de kompetencer, der
ifølge loven skal være repræsenteret i bestyrelsen.
3.3
3.3.1
Tilsyn og sanktionering over for de regionale TV 2-virksomheder
Gældende ret
Det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 34, stk. 3, at kulturministeren kan
fastsætte en vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder. Bemyndigelsen tager
sigte på, at der kan fastsættes nærmere bestemmelser om de regionale TV 2-
virksomheders virksomhed, herunder økonomiske og organisatoriske forhold samt
klagebehandling. Bemyndigelsen tager endvidere sigte på at sikre, at
bestemmelserne i AVMS-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester
(direktiv om audiovisuelle medietjenester), EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1), om i
hvilket omfang, programmer af europæisk oprindelse skal indgå i
programvirksomheden, og bestemmelser om at tilgodese hensyn til børn og unge,
fortsat kan gennemføres i dansk ret i bekendtgørelsesform.
3.3.2
Lovforslaget
Statsrevisorerne afgav i oktober 2016 beretning nr. 1/2016 om TV 2-regionernes
virksomhed. Beretningen indeholdt flere kritikpunkter, bl.a. af de regionale TV 2-
virksomheders mål- og resultatstyring, ligesom den indeholdt kritik af
Kulturministeriets kontraktstyring af de regionale TV 2-virksomheder.
Kulturministeren fremsendte efterfølgende bemærkninger til Statsrevisionerne,
inkl. de overvejelser og foranstaltninger, som beretningen havde givet anledning
til. En af overvejelserne var, at der skulle gennemføres en ændring af radio- og
fjernsynsloven, således at kulturministeren fik mulighed for at sanktionere de
regionale TV 2-virksomheders eventuelle manglende overholdelse af vilkår fastsat i
bekendtgørelsen om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder, herunder krav til
budgetter og regnskaber samt forpligtelser fastsat i public service-kontrakterne.
Der foreslås på denne baggrund tilføjet til § 34, stk. 3, at kulturministerens
bemyndigelse til at fastsætte en vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder
udvides, således at vedtægten også kan indeholde regler om tilsyn og sanktioner,
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 10
herunder regler om skærpet tilsyn eller tilbageholdelse af tilskud, i tilfælde hvor
reglerne i bekendtgørelsen om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder, eller
forpligtelser fastsat i public service-kontrakterne, ikke overholdes.
Udvidelsen af bemyndigelsen skal ses i lyset af, at de regionale TV 2-virksomheder
i medfør af lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven m.v. om fokusering af
DR og afskaffelse af medielicensen, der skal træde i kraft 1. januar 2019, foreslås
undtaget fra lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative
forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, således at de regionale
TV 2-virksomheder ikke er underlagt de tilsyns- og sanktionsbestemmelser, der
fremgår heraf.
3.4
3.4.1
Udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal
Gældende ret
Radio- og fjernsynsloven indeholder i kapitel 7 regler om Radio- og tv-nævnets
kompetencer og opgaver og i kapitel 8 regler for programvirksomhed på grundlag
af tilladelse og registrering samt on demand-audiovisuel programvirksomhed.
Radio- og tv-nævnet varetager en række opgaver på radio- og tv-området, bl.a.
træffer nævnet afgørelser vedrørende programvirksomhed på grundlag af tilladelse
eller registrering og påtaler overtrædelser af loven, ligesom nævnet kan træffe
afgørelse om inddragelse af tilladelser m.v. Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til
ikkekommercielle lokale radiostationer og ikkekommercielle tv-stationer, der
udøver programvirksomhed i henhold til tilladelse.
Radio- og fjernsynslovens kapitel 8 regulerer, at programvirksomhed foranstaltet
af radio- og tv-foretagender og øvrige medietjenesteudbydere som hovedregel kun
kan ske med tilladelse fra Radio- og tv-nævnet. De gældende regler har en række
undtagelser hertil, bl.a. gælder kravet ikke DR's, TV 2/DANMARK A/S' og de
regionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed, ligesom kravet ikke
gælder foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit,
fællesantenneanlæg, kortbølgesendemuligheder eller øvrige elektroniske
kommunikationsnet, der alene skal lade sig registrere hos Radio- og tv-nævnet.
Medietjenesteudbydere, der udbyder on demand-audiovisuel programvirksomhed,
kan udøve programvirksomhed uden registrering.
Tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder
meddeles ifølge § 45, stk. 2, af Radio- og tv-nævnet efter udbud. Denne hovedregel
har dog en række undtagelser, bl.a. vedrørende tilladelser til foreninger m.v., hvis
formål er at producere ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet mod
personer med fysisk funktionsnedsættelse eller intellektuel funktionsnedsættelse, i
forbindelse med forsøgsvirksomhed og midlertidig programvirksomhed m.v.
Derudover er der i § 47 regler om, at visse foretagender, der alene skal lade sig
registrere efter loven, under visse forudsætninger alligevel skal have tilladelse
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 11
efter udbud, fx programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede digitale tv-
sendemuligheder, hvor tilladelse til distribution er meddelt i medfør af § 3, stk. 4.
3.4.2
Lovforslaget
På baggrund af medieaftalen for 2019-2023 foreslås der i lovens kapitel 7 om
Radio- og tv-nævnet indført en bemyndigelse for Radio- og tv-nævnet til at yde
tilskud til foretagender med henblik på udøvelse af public service-
programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2., dvs. i form af tv-kanaler,
radiokanaler, tilsvarende internetbaserede tjenester m.v.
Det foreslås derudover, at der i lovens kapitel 8 indsættes regler om, at meddelelse
af tilladelse til udøvelse af public service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk.
2, sker af Radio- og tv-nævnet på baggrund af udbud.
Ifølge medieaftalen skal der igangsættes udbud af en ny tv-kanal med
kulturindhold og folkeoplysning. Der stilles sendekapacitet til rådighed for den nye
kanal i den MUX, som forvaltes af DIGI-TV. De nærmere programkrav og vilkår vil
blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag
medieaftalen. Der henvises til beskrivelsen i afsnit 2.
Ifølge medieaftalen skal der derudover udbydes en ny digital radiokanal til
formidling af kultur, herunder klassisk musik. Kanalen udbydes uden samtidig
tilrådighedsstillelse af en sendemulighed. Det forudsættes, at tilladelseshaver via
aftaler med distributør(er) om udsendelse af kanalen sikrer, at den kan modtages
af hovedparten af befolkningen. De nærmere programkrav og vilkår vil blive
fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag medieaftalen. Der
henvises til beskrivelsen i afsnit 2.
Med forslaget kan Radio- og tv-nævnet efter kulturministerens nærmere
bestemmelse efter udbud i henhold til en udbudsbekendtgørelse meddele tilladelse
til udøvelse af public service-programvirksomhed, herunder stille vilkår for
tilladelsen m.v., samt yde tilskud til nævnte public service-programvirksomhed, fx
til en ny tv-kanal og en ny radiokanal eller til anden public service-
programvirksomhed.
Med det foreslåede fremtidssikres loven, ligesom teknologineutraliteten øges, idet
ansøgere i et udbud vedrørende public service-programvirksomhed selv vil kunne
godtgøre, hvorledes den i udbuddet stillede opgave teknologisk vil kunne løses.
4
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
De overordnede økonomiske konsekvenser af medieaftalen for 2019-2023 fremgår
af medieaftalen. Finansieringen af de af aftalen omfattede tilskud til de forskellige
medie- og filmformål tilvejebringes ved en kombination af andele af licensprovenu
og finanslovsmidler, jf. også forslag til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 12
af driftstilskud fra Kulturministeriet, personskatteloven, momsloven, lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og lov om individuel boligstøtte (L nr. xxx, fremsat den xx.
oktober 2018). Den bevillingsmæssige udmøntning af medieaftalen vil blive
indarbejdet på ændringsforslag til finanslovforslaget for 2019.
Nærværende lovforslag vil som sådan alene indebære begrænsede administrative
merudgifter for det offentlige. Det gælder dels udgifter i forbindelse med et evt.
skærpet tilsyn med regionale TV 2-virksomheder. Det gælder desuden for Radio- og
tv-nævnet i forbindelse med udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal med
tilhørende tilskud samt tilsynet med overholdelse af tilladelsesvilkår.
5
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have mindre negative implementeringsomkostninger for
det offentlige, idet der lægges op til at indføre en udvidelse af de eksisterende
administrative ordninger vedrørende Radio- og tv-nævnets kompetencer til at
udstede tilladelser til udøvelse af public service-programvirksomhed. Det vurderes,
at lovforslaget er i overensstemmelse med principperne om digitaliseringsklar
lovgivning, idet der lægges op til en mere teknologineutral bestemmelse om
tilladelse til udøvelse af public service-programvirksomhed. Det bemærkes, at det
er hensigten på et senere tidspunkt i forbindelse med implementeringen af nye
EU-regler for det audiovisuelle område (AVMS-direktiv) at revidere radio- og
fjernsynsloven med henblik på i øget grad at opnå teknologineutralitet og
regelforenkling.
6
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at kunne have begrænsede erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Med lovforslaget kan Radio- og tv-nævnet efter kulturministerens nærmere
bestemmelse og efter udbud udstede tilladelse til udøvelse af public service-
programvirksomhed med evt. tilhørende tilskud. Efter medieaftalen vil den nye tv-
kanal og den nye radiokanal skulle udbydes med årlige tilskud fra 2020 på 50
mio.kr. hhv. 30 mio.kr., idet de herudover vil kunne medfinansieres af reklamer
m.v. Nærmere fastlæggelse af reglerne for udbud vil fremgå af kommende
udbudsbekendtgørelser, jf. medieaftalen. For så vidt angår FM4 vil aftalepartierne,
jf. medieaftalen, tage stilling til adgangen til reklamefinansiering i forbindelse med
udbuddet af kanalen. Adgangen til delvis reklamefinansiering m.v. betyder, at
tilladelseshaverne til de nye kanaler og evt. også FM 4 vil kunne indgå i
konkurrence om reklameindtægter med andre kommercielle medieudbydere.
Omfanget af de erhvervsøkonomiske konsekvenser samt eventuelle
konkurrencemæssige problemstillinger vil blive søgt afdækket nærmere i
forbindelse med udbuddet af kanalerne.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 13
Der kan være mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med
virksomheders eventuelle ansøgninger i relation til udbuddet af udøvelse af public
service-programvirksomhed.
7
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
8
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
9
Forholdet til EU-retten
Udbud af den nye tv-kanal og den nye radiokanal med tilskud forudsættes
notificeret til EU-Kommissionen, jf. statsstøttereglerne, med henblik på
godkendelse, før udbud gennemføres.
10
Øvrige konsekvenser
Lovforslaget har ikke øvrige konsekvenser.
11
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Folketinget, Det Danske Filminstitut, Erhvervsstyrelsen,
Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Slots- og
Kulturstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge, Radio- og tv-nævnet,
Rigsrevisionen, Sundhedsstyrelsen, Teleklagenævnet, Dansk Annoncørforening
(DAF), Dansk Journalistforbund, Danske Medier, Danske Mediers Forum, Egmont
International Holding A/S, Kreativitet & Kommunikation, Boxer TV ApS, Canal
Digital Danmark A/S, Discovery Networks, Dk4, DR, FTVS - Fællesrådet for tv-
sendesamvirker i Danmark, I/S DIGI-TV, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, METV -
Mesopotamia TV, MTG TV A/S, Stofa A/S, Teracom (Broadcast Service Danmark
A/S), TV 2 Sport A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV
2/Lorry, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV Midt Vest, TV SYD,
Viasat, Bauer Media, Gold FM ApS, Højderyggens Lokalradio/Højderyggens
Weekendradio, Radio 100FM og The Voice, Radio 24Syv, Radio Nova FM og
MyRock, Radio Pop FM, Dansk Student Tv Forening, Den Kristne
Producentkomité, DILEM (Danske Idebaserede Lokale Elektroniske Medier),
Forenede Danske Antenneanlæg, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer
organisationer, Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer, Sendesamvirket
i København, Hi3G Denmark ApS, TDC, Telenor, Telia Danmark, WAOO, Dansk
Blindesamfund, Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer,
Det Centrale Handicapråd, Høreforeningen, Copydan, Gramex, KODA,
Ophavsretligt Forum, Samrådet for Ophavsret, UBOD, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BFE, Brancheforum Digitale Medier, Bryggeriforeningen, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Danske Advokater, Danske
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
1922927_0014.png
Side 14
Filminstruktører, Danske Medier, Danske Regioner, DI Digital,
DJBFA/Komponister og sangskrivere, Forbrugerrådet, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark (FPD), HORESTA, IT-Branchen, Kommunernes
Landsforening (KL), Landsorganisationen i Danmark (LO), Nordisk Film,
Producentforeningen, SE/Stofa, Tegnerne, Tegnerforbundet af 1919, Advokatfirma
Lassen Ricard, Dantoto Racing Live, Advokatrådet, Antennesammenslutningen af
2012, Arqiva, Broadcast Partners, Global, Global Broadcast, Landsforeningen for
beskikkede advokater, Norkring.
12
Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Stat:
Ingen
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Lovforslagets
administrative
konsekvenser forventes
at medføre følgende
mindreudgifter for hhv.
stat, kommuner og
regioner:
Stat:
Ingen
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Stat: Ingen
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Lovforslagets
administrative
konsekvenser forventes
at medføre følgende
merudgifter for hhv.
stat, kommuner og
regioner:
Stat:
Begrænsede merudgifter
ifm. tilsyn og
gennemførelse af udbud.
Udgifterne afholdes
inden for givne
økonomiske rammer.
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Ingen
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
1922927_0015.png
Side 15
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Overimplementering af
EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Udbud af den nye tv-kanal og den nye radiokanal
med tilskud forudsættes notificeret ved EU-
Kommissionen, jf. reglerne om støtte efter EU-
traktaten, før udbud kan gennemføres.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at det fremgår af loven, at DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV
2/DANMARK A/S udøver public service-virksomhed efter reglerne i radio- og
fjernsynslovens kapitel 4, 6 og 6 a.
Dermed vil de public service-institutioner, der udøver public service radio- og
fjernsynsvirksomhed på permanent basis, og som i dag særskilt er reguleret i
radio- og fjernsynsloven, forsat specifikt blive nævnt i bestemmelsen. Der tilsigtes
ingen ændringer i forhold til gældende ret.
Til nr. 2
Der foreslås, at der i den samlede public service-virksomhed tillige efter
kulturministerens nærmere bestemmelse kan indgå public service-
programvirksomhed, jf. lovens § 10, i form af tv-kanaler, radiokanaler, tilsvarende
internetbaserede tjenester m.v., udøvet af andre foretagender end de i § 11, stk. 1,
nævnte, dvs. andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV 2/DANMARK
A/S.
Hensigten med forslaget er, at kulturministeren på baggrund af den til enhver tid
gældende medieaftale kan bestemme omfanget af public service-
programvirksomheden i Danmark. Rammerne for public service-virksomhed
fremgår af lovens § 10.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 16
Med begrebet tilsvarende internetbaserede tjenester menes bl.a. andre større
sammenhængende tjenester, der kan sammenlignes med en tv-kanal eller en
radiokanal. Med begrebet tilsvarende internetbaserede tjenester er der tilsigtet at
sikre teknologineutralitet, således at der ikke forudsættes en bestemt
distributionsform m.v. for at kunne modtage tilskud efter bestemmelsen.
Bemyndigelsen vil i sammenhæng med den foreslåede § 43 a, jf. nedenfor under
afsnit 3.4., og i overensstemmelse med reglerne i lovens kapitel 8, danne baggrund
for udstedelse af tilladelser til udøvelse af public service-programvirksomhed,
herunder fastlæggelse af programprofiler, tildeling af offentlig støtte og vilkår
knyttet til programtilladelsen m.v.
Baggrunden for forslaget er dels gennemførelse af medieaftalen, hvorefter den
samlede public service-virksomhed bl.a. udvides med programvirksomheden på en
ny tv-kanal og en ny radiokanal, dels med henblik på en mere enkel og smidig
regulering der er fremtidssikret set i lyset af medieudviklingen. Der henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter reglerne i kapitel 8. Der
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7 og til nr. 9-11 samt til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.4.
Det bemærkes, at lovforslagets § 2 indebærer, at tilladelser, der er udstedt i medfør
af radio- og fjernsynsloven før 1. januar 2019, herunder tilladelse vedrørende den
fjerde og den femte FM-radiokanal, forbliver i kraft for resten af den periode, hvor
tilladelserne er gældende. Dvs. at den gældende programprofil for den fjerde FM-
radiokanal og nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal fortsætter uændret,
indtil de udløber.
Til nr. 3
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 (lovens § 11, stk. 2), ophæves § 11, stk. 3-
6, idet de erstattes af bestemmelsen i § 11, stk. 2.
Baggrunden for ophævelsen er gennemførelse af medieaftalen, hvorefter den
samlede public service-virksomhed udvides med programvirksomheden på en ny
tv-kanal og en ny radiokanal, dels med henblik på en mere enkel og smidig
regulering, der er fremtidssikret set i lyset af udviklingen i mediebrug og teknologi.
Dertil kommer, at bestemmelserne i stk. 3-6 i vidt omfang er udtryk for historisk
regulering, der ikke længere vurderes at være relevant, eller som reguleres
administrativt i form af fx udbudsbekendtgørelser.
Der henvises til bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2, og til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 17
Det bemærkes, at det i lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, lov
om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet, personskatteloven, momsloven, lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om
individuel boligstøtte m.v. (Gennemførelse af aftale om fokusering af DR og
afskaffelse af medielicensen m.v.), der fremsættes på baggrund af en politisk aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 16. marts 2018, er foreslået at ophæve §
11, stk. 7-9.
Til nr. 4
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 (lovens § 11, stk. 2), ophæves § 13 a. Det
er derudover vurderingen, at bestemmelsen er historisk betinget og ikke længere
relevant.
Til nr. 5
Det foreslås på baggrund af medieaftalen for 2019-2023 at ændre radio- og
fjernsynslovens § 16, stk. 1, så de partier, som udpeger bestyrelsesmedlemmer på
vegne af Folketinget, for hver af de 6 bestyrelsesposter indstiller to kandidater,
som kulturministeren og partierne i fællesskab skal vælge imellem med henblik på
kulturministerens efterfølgende beskikkelse af de 6 medlemmer. Kulturministeren
udpeger fortsat 3 medlemmer af bestyrelsen, herunder formanden, og DR's
medarbejdere udpeger fortsat to medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Formålet med forslaget er at sikre, at der arbejdes helhedsorienteret med en
hensigtsmæssig sammensætning af den samlede bestyrelse for så vidt angår de
kompetencer, der ifølge loven skal være repræsenteret i bestyrelsen.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.2.
Til nr. 6
Ændringen i lovforslagets § 34, stk. 3, er en konsekvens af Statsrevisorernes
beretning nr. 1/2016 afgivet i oktober 2016 og kulturministerens bemærkninger
hertil.
Det foreslås, at den nuværende bemyndigelse udvides, således at kulturministeren
får mulighed for at fastsætte regler om tilsyn og sanktionering af de regionale TV
2-virksomheder ved manglende overholdelse af såvel krav til budgetter og
regnskaber, og forpligtelser fastsat i public service-kontrakterne.
Det er hensigten at udnytte denne bemyndigelse til at fastsætte en række nye
bestemmelser i bekendtgørelsen om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder
om almindeligt tilsyn og sanktionering. Sidstnævnte i form af muligheden for et
skærpet tilsyn, tilbagebetalingspligt, tilbageholdsret og mulighed for bortfald af
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 18
tilskudsudbetalinger ved manglende overholdelse af bekendtgørelsen eller
forpligtelser fastsat i public service-kontrakterne. Dette svarer til § 64 og § 65 i
bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative
forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet samt § 13 i lov nr. 1531
af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet, dog med de modifikationer der følger af de
regionale TV 2-virksomheders særlige status, jf. radio- og fjernsynslovens § 34.
Til nr. 7
Forslaget om at udvide anvendelsesområdet for § 42, nr. 1, er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 10 (lovens § 45, stk. 2), hvorefter bestemmelsen om, at
tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder
meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud, udvides til også at omfatte tilladelse
til public service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2. Der henvises til de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 10 samt de almindelige bemærkninger afsnit
3.4.
Som konsekvens heraf udvides Radio- og tv-nævnets opgaver vedrørende
programvirksomhed på grundlag af tilladelse eller registrering fra alene at vedrøre
at træffe afgørelse om tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder til at vedrøre at træffe afgørelse om tilladelse til public service-
programvirksomhed generelt, jf. § 45. Herved omfattes Radio- og tv-nævnets
opgaver til også at omfatte at træffe afgørelse om tilladelse til public service-
programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2, jf. § 45, stk. 1 og 2.
Til nr. 8
Forslaget om at lade Radio- og tv-nævnets mulighed for at yde tilskud til
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal radio- og tv-
virksomhed er en konsekvens af medieaftalen, hvoraf fremgår, at den særlige
uddannelsespulje til ikkekommercielt lokalradio og tv-, som er en del af den
ovennævnte pulje, nedlægges.
Til nr. 9
På baggrund af medieaftalen foreslås Radio- og tv-nævnets kompetencer udvidet til
også at omfatte muligheden for at yde tilskud til foretagender med henblik på
udøvelse af public service-programvirksomhed i form af tv-kanaler, radiokanaler,
tilsvarende internetbaserede tjenester m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 2 (lovens § 11,
stk. 2). Der henvises til bemærkningerne hertil.
Forslaget hænger sammen med lovforslagets § 1, nr. 10 og 111 (lovens § 45, stk. 2
og § 47, stk. 5), og der henvises til de specielle bemærkninger hertil samt til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.4.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 19
Udøvelse af public service-programvirksomhed kræver ifølge de nævnte foreslåede
bestemmelser tilladelse fra Radio- og tv-nævnet efter afholdt udbud. De nærmere
krav til udbuddet og vilkår i forbindelse med tilladelsen vil fremgå af den konkrete
udbudsbekendtgørelse.
Til nr. 10
Det foreslås, at bestemmelsen om, at tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af
jordbaserede sendemuligheder meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud
udvides til også at omfatte tilladelse til public service-programvirksomhed i medfør
af § 11, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 2). Det indføres dermed, at det er et krav for at
modtage tilladelse til programvirksomhed, jf. § 11, stk. 2, og § 45, stk. 1, at der
afholdes et udbud af Radio- og tv-nævnet, jf. § 45, stk. 2.
Ifølge medieaftalen skal der igangsættes et udbud af en ny tv-kanal med
kulturindhold og folkeoplysning. Der henvises til de almindelige bemærkninger
afsnit 2 for en beskrivelse heraf.
Ifølge medieaftalen skal der derudover udbydes en ny digital radiokanal til
formidling af kultur, herunder klassisk musik. Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2 for en beskrivelse heraf.
De nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse
efter aftale med partierne bag medieaftalen, jf. § 45, stk. 5.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.4.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i § 47 indføres et nyt stk. 5, der undtager udøvelse af public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2, fra reglerne i § 47, stk. 1-3,
således at tilladelse til udøvelse af public service-programvirksomhed på baggrund
af § 11, stk. 2, meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud, jf. § 45, stk. 2.
Bestemmelsen er indsat for at sikre teknologineutralitet i forhold til, at tilladelse
til udøvelse af public service-programvirksomhed meddeles af Radio- og tv-nævnet
efter afholdt udbud, uagtet at der i § 47, stk. 1-3, findes undtagelser til hovedreglen
om, at udøvelse af programvirksomhed kræver tilladelse, jf. § 45, stk. 1.
Udøvelse af public service-programvirksomhed, jf. § 11, stk. 2, skal dermed ske
efter udbud, jf. § 45, stk. 2, uanset valget af teknologisk løsning i forhold til
distributionsform.
Til § 2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 20
Lovændringen træder i kraft den 1. januar 2019. Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet hovedloven (radio- og fjernsynsloven) ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Det fremgår af
stk. 2,
at der foreslås indført en overgangsbestemmelse, således at
tilladelser, f.eks. til udøvelse af programvirksomhed efter lovens kapitel 8 eller
public service-tilladelser, udstedt i medfør af radio- og fjernsynsloven før 1. januar
2019, herunder tilladelse vedrørende den fjerde og den femte FM-radiokanal,
forbliver i kraft for resten af den periode, hvor tilladelserne er gældende. Dvs. at
den gældende programprofil for den fjerde FM-radiokanal og nyhedsdækningen på
den femte FM-radiokanal fortsætter uændret, indtil de nuværende tilladelser
udløber.
Det er hensigten på baggrund af medieaftalen, at der skal ske genudbud af den
fjerde FM-radiokanal, når tilladelsen til Radio24syv udløber. Kanalen vil blive
udbudt med et offentligt tilskud, jf. under afsnit 2 om baggrunden for lovforslaget.
Medieaftalen fastlægger overordnet kravene til den fjerde FM-radiokanal og
fastlægger i øvrigt, at de nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag medieaftalen.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Lovudkast: Lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, fra kulturministeren
Side 21
Parallelopstilling
Bilag 1
[Følger]