Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1797678_0001.png
Kulturministeriet, 26. september 2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union af
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer for så vidt angår
anliggender, som ikke vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager.
COM(2015) 387.
Og
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union af
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer for så vidt angår
anliggender, som vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager.
COM(2017) 386.
1
1. Resumé
Rådet skal behandle Kommissionens to forslag til Rådets afgørelser om indgåelse på
vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer, for så vidt angår anliggender, som henholdsvis vedrører og ikke
vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager.
Baggrunden for forslagene er Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer (matchfixing), som Danmark sammen med 18 andre EU-
medlemslande har undertegnet. Eftersom Danmark har undertegnet konventionen, har
Danmark en interesse i, at EU hurtigt undertegner og sidenhen tiltræder konventionen,
således at Danmark vil kunne ratificere konventionen fsva. elementer, som er dækket af
national kompetence. De to forslag har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
Regeringen lægger vægt på en hurtig tiltrædelse til konventionen og en hurtig dansk
ratifikation.
2. Baggrund
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer blev åbnet for
undertegnelser den 18. september 2014. Danmark undertegnede konventionen i
forbindelse med, at konventionen blev åbnet for undertegnelser.
Kommissionen fremlagde den 2. marts 2015 to forslag til Rådets afgørelse om
undertegnelse på vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om
manipulation af idrætskonkurrencer. Ét for så vidt angår anliggender, som ikke
vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager, og ét for så vidt angår
anliggender, som vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager.
1
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Dok nr. 17/02662-4
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU's tiltrædelse til Europarådets konventention om matchfixing
1797678_0002.png
Side 2
Kommissionen og Rådets Juridiske Tjeneste fandt, at Rådet skulle træffe afgørelse om
disse forslag med kvalificeret flertal. Rådets Juridiske Tjeneste fandt dog endvidere, at
Rådet i praksis skal træffe afgørelse efter fælles overenskomst (Common Accord).
Eftersom et enkelt land ikke kunne tilslutte sig afgørelsen, har Rådet endnu ikke
tilsluttet sig den.
Kommissionen har i forlængelse heraf den 27. juni 2017 fremlagt et forslag til Rådets
afgørelse om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention
om manipulation af idrætskonkurrencer for så vidt angår anliggender, som ikke
vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager. Forslaget er fremsat
med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel
114 og 165, sammenholdt med artikel 218, stk. 6, litra a). Kommissionen har lagt op til,
at Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter godkendelse fra Europa-
Parlamentet. Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 24. august
2017.
Kommissionen har endvidere den 27. juni 2017 fremlagt et forslag om Rådets afgørelse
om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om
manipulation af idrætskonkurrencer for så vidt angår anliggender, som vedrører
materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF-artikel 82, stk. 2, og 83, stk.1, sammenholdt med artikel 218, stk. 6,
litra a). Kommissionen har lagt op til, at Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal
efter godkendelse fra Europa-Parlamentet. Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk
sprogversion den 24. august 2017.
Det forventes, at Rådets Juridiske Tjeneste vil anføre, at Rådet i praksis skal træffe
afgørelse efter fælles overenskomst (Common Accord).
3. Formål og indhold
De to forslag har til formål at godkende EU’s
indgåelse af Europarådets konvention om
manipulation af idrætskonkurrencer (”konventionen”).
Konventionen er det første internationale instrument om manipulation af
idrætskonkurrencer. Manipulation af idrætskonkurrencer dækker alle former for
manipulation, herunder navnlig matchfixing. Formålet med konventionen er at
bekæmpe snyd i idrætten i form af manipulation af idrætskonkurrencer. Dermed skal
konventionen bidrage til at beskytte idrættens troværdighed under hensyntagen til
idrættens autonomi.
Matchfixing er en grænseoverskridende problemstilling. Eksempelvis kan udenlandske
bagmænd bestikke danske idrætsudøvere og indgå væddemål på det asiatiske
spilmarked med henblik på hvidvask af indtægter fra kriminalitet.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU's tiltrædelse til Europarådets konventention om matchfixing
Side 3
Konventionen bidrager bl.a. til
at
klarlægge præventive indsatser,
at
sikre at
manipulation af idrætskonkurrencer, der begås på en måde, der er omfattet af
nationale bestemmelser om tvang, korruption eller bedrageri, er kriminaliseret samt
at
understøtte et nationalt og internationalt samarbejde omkring bekæmpelse af
manipulation af idrætskonkurrencer. Konventionen opstiller krav til medlemsstaterne
og omhandler regler for såvel offentlige myndigheder, idrætsorganisationer og
spiludbydere.
Danmark undertegnede konventionen den 18. september 2014, hvor den blev åbnet for
undertegnelser. Pr. 12. september 2017 har 31 lande undertegnet konventionen, heraf
har tre lande (Norge, Portugal og Ukraine) ratificeret. 19 af de lande, som har
undertegnet konventionen, er medlemmer af EU.
Danmark har endnu ikke ratificeret konventionen, hvilket bl.a. afventer en
klarlæggelse af kompetencefordelingen mellem EU og EU’s medlemsstater, hvilket vil
blive klarlagt med de foreslåede afgørelser.
De lovændringer, som var nødvendige for at leve op til konventionen, er gennemført i
dansk ret.
Det bemærkes, at Danmark deltog i forhandlingerne om konventionen sammen med
bl.a. en række andre EU-medlemsstater samt Kommissionen. Forslagene om EU's
undertegnelse skal således ses i lyset af, at:
Rådet den 10. juni 2013 bemyndigede Kommissionen til at deltage på EU's vegne
for så vidt angik spørgsmål under EU's kompetence i forhandlingerne om en
international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af manipulation af
idrætskonkurrencer ("konventionen"); bortset fra spørgsmål vedrørende samarbejde
i straffesager og politisamarbejde.
Rådet den 23. september 2013 vedtog at bemyndige Kommissionen til også at
deltage på vegne af Den Europæiske Union i forhandlingerne om konventionen for
så vidt angår spørgsmål vedrørende samarbejde i straffesager og politisamarbejde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslag til afgørelserne til indgåelse på vegne af den Europæiske Union til
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer skal godkendes af
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant idet der med forslaget er tale om at
fastlægge undertegnelsen på EU’s vegne af en Europarådskonvention. Det bemærkes,
at selve forslaget omhandler kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke efter gældende dansk ret bestemmelser, der særskilt forbyder
manipulation af idrætskonkurrencer.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU's tiltrædelse til Europarådets konventention om matchfixing
1797678_0004.png
Side 4
Straffeloven indeholder dog flere bestemmelser, der efter omstændighederne kan
anvendes i sager, hvor personer på utilbørlig måde ændrer
eller forsøger at ændre
forløbet af en idrætskonkurrence.
Lov om fremme af integritet i idrætten (jf. LBK nr. 1168 af 7. oktober 2015) forbyder
bestikkelse inden for idrætten (i forbindelse med idrætskonkurrencer på højere niveau),
Desuden findes der regler, der regulerer andre områder, der er relevante for
bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer, herunder f.eks. spillelovgivningen.
Spilområdet i forhold til væddemål reguleres af lov om spil (spilleloven) (jf. LBK nr.
1494 af 6. december 2016 med senere ændringer) samt bekendtgørelse om online
væddemål (jf. BEK nr. 66 af 25. januar 2012 med senere ændringer) og bekendtgørelse
om landbaserede væddemål (jf. BEK nr. 65 af 25. januar 2012 med senere ændring).
I regi af idrætten findes der et privatretligt regelsæt indført af Danmarks
Idrætsforbund (DIF). DIF’s matchfixinglovregulativ regulerer de nærmere regler for
manipulation af idrætskonkurrencer m.m. inden for de idrætsgrene, der udøves i DIF’s
specialforbund.
Lovgivningsmæssige konsekvenser af en dansk undertegnelse af konventionen er
nærmere beskrevet i notat vedr. lovgivningsmæssige konsekvenser af Europarådets
konvention om manipulation af idrætskonkurrencer (oversendt til KUU, REU og SAU
den 18. september 2014 samt til FEU den 19. september 2014). Det bemærkes, at
nødvendige lovgivningsmæssige konsekvenser af en dansk undertegnelse af
konventionen sidenhen er gennemført i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene om EU's indgåelse af konventionen har i sig selv ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det bemærkes, at de lovgivningsmæssige konsekvenser af en dansk undertegnelse af
konventionen særskilt er beskrevet i Kulturministeriets notat om lovgivningsmæssige
konsekvenser af Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslagene
om EU’s indgåelse af konventionen blev sendt i EU-specialudvalget
for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 20. september 2017.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU's tiltrædelse til Europarådets konventention om matchfixing
Side 5
Forslagene
om EU’s indgåelse af konventionen blev sendt i høring ved danske
interessenter den 23. august 2017 med frist den 20. september 2017.
Anti Doping Danmark har som sekretariat for den nationale platform mod
manipulation af idrætskonkurrencer anbefalet, at det foreliggende forslag nyder
fremme, og lægger vægt på at konventionen ratificeres hurtigst muligt.
Team Danmark bakker op om, at man nationalt såvel som internationalt arbejder for at
finde løsninger, der kan være med til at fremme idrættens integritet, herunder styrke
det internationale samarbejde om bekæmpelse af matchfixing.
Spillerforeningen, Håndbold Spiller Foreningen og Danske Elitesportsudøveres
Forening fremhæver staternes rolle i bekæmpelse af matchfixing, herunder at
konventionen indeholder en række fornuftige tiltag og principper. De tre foreninger gør
opmærksom på, at det vil være oplagt at atleternes faglige organisationer inddrages
som samarbejdspartner i kampen mod matchfixing.
Rigsadvokaten har med bidrag fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK) kommenteret på en række materielle bestemmelser i
konventionen. Danske Spil har ligeledes kommenteret på en række materielle
bestemmelser i konventionen.
Dansk Boldspil-Union, DGI, Rigspolitiet og Spillemyndigheden har ingen
bemærkninger til forslaget.
Det bemærkes, at de danske interessenter blev inddraget i forhandlingerne af selve
konventionen, og har været positivt indstillet overfor Danmarks involvering i
forhandlingerne samt undertegnelsen af konventionen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes generelt at størstedelen af EU's medlemsstater vil være positivt stemte
over
for EU’s
indgåelse af Europarådet konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer.
Det forventes, at et enkelt land med særinteresser på spilområdet fortsat vil være
skeptisk overfor EU’s indgåelse af Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Overordnet set har Danmark en interesse i, at få afsluttet processen så hurtigt som
muligt med henblik på at kunne ratificere konventionen fsva. den del af
undertegnelsen, som er omfattet af medlemsstaternes kompetence. Det område, som de
øvrige medlemslande er mest optaget af, er området for retlige og indre anliggender,
som er omfattet af Danmarks retsforbehold.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om EU's tiltrædelse til Europarådets konventention om matchfixing
Side 6
Det er væsentligt for Danmark, at der indsættes en præambelbetragtning i forslaget til
Rådetsafgørelse vedrørende undertegnelse af konventionen for så vidt angår
anliggender, som vedrører materiel strafferet og retligt samarbejde i straffesager
(COM(2017) 386), som angiver, at Danmark i medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22
om Danmarks stilling ikke er bundet af afgørelsen.
Det bør søges afklaret hvilke elementer af konventionen, som vil blive dækket af EU’s
indgåelse, herunder hvilke af konventionens artikler som er omfattet af EU's eksklusive
kompetence, hvilke artikler som er delt kompetence, og hvilke artikler som er
medlemsstaternes eksklusive kompetence.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den foreliggende sag om EU's indgåelse af konventionen har ikke tidligere været
forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets
Europaudvalg blev dog forelagt sagen om EU’s undertegnelse af
konventionen på møde den 20. november 2015 forud for Rådsmøde i Rådsformationen
for Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport.
Notat fra Kulturministeriet om de lovgivningsmæssige konsekvenser af Danmarks
undertegnelse af Europarådets konvention blev oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 19. september 2014.