NOTAT
22. maj 2018
Opsummering af hovedpointer fra det af Statens Kunstfond bestilte
forskningsarbejde vedr. børn og unges møde med kunst og kultur
gennem partnerskaber i den åbne skole.
Problemstilling
Som et led i Statens Kunstfonds opgave med til at varetage produktion og
formidling af kunst af høj kvalitet for børn og unge, er der i perioden 2014-17
gennemført tre forskningsprojekter. Projekterne belyser hvilke erfaringer,
udfordringer og muligheder, der er forbundet med at arbejde med professionel
kunst og kunstnere i den åbne skole. Forskningsprojekterne har særligt fokus
på partnerskaberne mellem kunstnere og kunstformidlere på den ene side og
undervisningssektorens lærere, pædagoger og ledelser på den anden side og
hvilke udfordringer og muligheder disse partnerskaber rummer.
Hovedpointer
Forskningsprojekterne viser, at Den Åbne Skole er en strukturel ramme for,
at alle børn og unge kan få mulighed for at lære i og gennem kunsten. Det er
dog ikke altid, at et kunstnerisk partnerskab i den åbne skole giver reel
mulighed for læring og reelle kunstmøder.
Eleverne kan både få kunstneriske oplevelser, de kan lære at mestre
kunstneriske udtryksformer og at de kan opleve og lære, hvordan
kunstneriske processer kan sætte andre af skolens fagligheder i perspektiv og
give dem nyt liv og indhold. Gennem arbejdet med kunsten kan elever komme
til at se sig selv og andre på nye måder, og det kan medvirke til at udvikle
sociale fællesskaber og skabe social forandring.
Forskningsprojekternes hovedpointer (oplistet nedenfor) er sammenlignelige
med UVM/KUM åben skole evaluering (2017-2018) fra Evalueringsinstituttet
og kortlægningerne (2016-2018) fra Nationalt netværk af skoletjenester.
1. De etablerede partnerskaber kræver reel ligeværdighed mellem parterne
for at skabe læring og ægte møder mellem børn/unge og kunst af høj
kvalitet.
2. Partnerskaberne udfordres ofte i projekterne af, at der ikke er sat tid nok
af til projekterne samt af, at parterne har forskellige formål med at indgå
i partnerskaberne.
3. Partnernes roller og kompetencer skal afklares og rammesættes fra
samarbejdets start
–
de giver et bedre projektforløb til gavn for elevernes
læring og oplevelse af kunstmødet, og forhindrer misforståelser mellem
samarbejdspartnerne.
MUSE
Sidsel Risted Staun
3374 5070
Jour. nr. 18/04374-2