Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1920221_0001.png
NOTAT
22. maj 2018
Opsummering af hovedpointer fra det af Statens Kunstfond bestilte
forskningsarbejde vedr. børn og unges møde med kunst og kultur
gennem partnerskaber i den åbne skole.
Problemstilling
Som et led i Statens Kunstfonds opgave med til at varetage produktion og
formidling af kunst af høj kvalitet for børn og unge, er der i perioden 2014-17
gennemført tre forskningsprojekter. Projekterne belyser hvilke erfaringer,
udfordringer og muligheder, der er forbundet med at arbejde med professionel
kunst og kunstnere i den åbne skole. Forskningsprojekterne har særligt fokus
på partnerskaberne mellem kunstnere og kunstformidlere på den ene side og
undervisningssektorens lærere, pædagoger og ledelser på den anden side og
hvilke udfordringer og muligheder disse partnerskaber rummer.
Hovedpointer
Forskningsprojekterne viser, at Den Åbne Skole er en strukturel ramme for,
at alle børn og unge kan få mulighed for at lære i og gennem kunsten. Det er
dog ikke altid, at et kunstnerisk partnerskab i den åbne skole giver reel
mulighed for læring og reelle kunstmøder.
Eleverne kan både få kunstneriske oplevelser, de kan lære at mestre
kunstneriske udtryksformer og at de kan opleve og lære, hvordan
kunstneriske processer kan sætte andre af skolens fagligheder i perspektiv og
give dem nyt liv og indhold. Gennem arbejdet med kunsten kan elever komme
til at se sig selv og andre på nye måder, og det kan medvirke til at udvikle
sociale fællesskaber og skabe social forandring.
Forskningsprojekternes hovedpointer (oplistet nedenfor) er sammenlignelige
med UVM/KUM åben skole evaluering (2017-2018) fra Evalueringsinstituttet
og kortlægningerne (2016-2018) fra Nationalt netværk af skoletjenester.
1. De etablerede partnerskaber kræver reel ligeværdighed mellem parterne
for at skabe læring og ægte møder mellem børn/unge og kunst af høj
kvalitet.
2. Partnerskaberne udfordres ofte i projekterne af, at der ikke er sat tid nok
af til projekterne samt af, at parterne har forskellige formål med at indgå
i partnerskaberne.
3. Partnernes roller og kompetencer skal afklares og rammesættes fra
samarbejdets start
de giver et bedre projektforløb til gavn for elevernes
læring og oplevelse af kunstmødet, og forhindrer misforståelser mellem
samarbejdspartnerne.
MUSE
Sidsel Risted Staun
[email protected]
3374 5070
Jour. nr. 18/04374-2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Side 2
4. Der skal fokuseres på at bygge bro mellem faglighederne, udvikle
terminologi og sproglighed omkring kunstmødet på alle niveauer
mellem
kunstneriske, didaktiske, forsknings- og ledelsesmæssige fagligheder.
5. Gennem anvendelse af kunstneriske evalueringsformer og æstetiske
læreprocesser
f.eks. tegning, teater/rollespil og andre æstetiske udtryk
i dialogen med eleverne, kan elevernes blik på og deres oplevelse af
kunstmødet nuanceres og udbygges.
6. Partnerskaberne i den åbne skole kan både fungere som
kompetenceudvikling for de kunstneriske og pædagogiske fagligheder.
Den åbne skole er indholdsmæssigt et væsentligt omdrejningspunkt for
implementeringen af Folkeskolereformen, mens det konkret er et af de
områder, som det har været vanskeligt at udfolde fra undervisningssektorens
side. Kultursektoren derimod har set det som en nødvendig og strukturel
åbning for at bringe nye og andre fagligheder ind i skolen, for herigennem at
styrke børn og unges kunstmøder.
Opfølgning på rapporterne
På baggrund af forskningsrapporten har Statens Kunstfonds bestyrelse
besluttet at følge op på arbejdet ved at bede Slots- og Kulturstyrelsen komme
med forslag til, hvordan forskerpanelets konklusioner og anbefalinger kan
anvendes generelt i styrelsens og fondens fremtidige arbejde og se på fondens
børne- og ungerettede ordninger med henblik på at afdække deres potentiale
for samspil med Den Åbne Skole.
Derudover har Huskunstnerudvalget på baggrund af rapporten om
Huskunstnerordningen revideret Huskunstnerpuljens støttekriterier.