Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1920220_0001.png
0
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Indholdsfortegnelse
Summary .......................................................................................................................................2
Resumé ..........................................................................................................................................4
Golden Moment for kunstneriske partnerskaber i den åbne skole..............................6
Den åbne skole i nordisk perspektiv .......................................................................................................................... 7
Forskerpanelets overordnede forskningsdesign ..............................................................8
Paraplyen som metafor ..................................................................................................................................................... 8
Relationerne i fokus ............................................................................................................................................................ 8
Et nationalt forskningsdesign – mangfoldigheden i samarbejdsformer ................................................. 9
Forskellige partsperspektiver ....................................................................................................................................... 9
Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole ................................................................ 10
Forskellige former for samarbejde .......................................................................................................................... 10
Den åbne skole og fag i skolen .................................................................................................................................... 11
Kommunal og ledelsesmæssig rammesætning ................................................................................................. 12
Det horisontale og det vertikale perspektiv .................................................................... 12
Det horisontale perspektiv........................................................................................................................................... 12
Det vertikale perspektiv ................................................................................................................................................ 13
Fra effektmåling til værdi af kunst ..................................................................................... 14
Forskningsdesignets struktur .............................................................................................. 16
Følgeforskningsprojekter ............................................................................................................................................. 17
Aktions- og interventionsprojekter ......................................................................................................................... 17
Generelle projekter .......................................................................................................................................................... 18
Det tværgående design................................................................................................................................................... 18
Forslag til konkrete initiativer til operationalisering af forskningsdesignet ........ 18
Samling af et konsortium .............................................................................................................................................. 18
Koordinering af forskning ............................................................................................................................................ 19
Konferencer og publikationer..................................................................................................................................... 19
Gennemførelse af forslag til forskningsprojekter ............................................................................................ 19
Forskerpanelets medlemmer............................................................................................... 20
Referencer ................................................................................................................................. 21
Bilag. Forslag til syv forskningsprojekter ......................................................................... 23
Fortælling, litteratur og scenekunst i indskolingen ........................................................................................ 23
Kunstklippekort til skolen ............................................................................................................................................ 25
Aktionsforskningsprojekt målrettet udskolingen............................................................................................ 25
Alle Spiller ............................................................................................................................................................................. 27
Kunstnerisk pædagogisk praksis med fokus på diversitet i initiativerne i den åbne skole ....... 28
Møder mellem skolefag og kunstart på tværs og på langs........................................................................... 29
Unge og handlekraft ......................................................................................................................................................... 30
Forsidebillede: Bettina Nielli Briand
ISBN: 978-87-92681-04-1
Statens Kunstfond: www.kunst.dk
1
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Summary
With the Danish school reform in 2014, the open school was introduced, and as part of this initiative
the schools are to open up to the community around them. This means that the open school is a
platform for the furthering of art as such and for creating opportunities for all children and young
people to have encounters with the arts and to meet artists. Consequently, the open school is also a
platform for allowing versatile artistic processes and aesthetic learning to become an integral part of
the lives of children and young people, and in the life and work at school.
These major changes, the new opportunities and long-term perspectives offered by the open school,
call for research. Many different types of cooperation are employed between the parties involved in
the new arena of the open school and research into individual cases, but no overall research has
been carried out in the area.
The Danish Arts Foundation has established a panel of researchers to prepare a research design for
children and young people’s encounters with art in the open school. The research panel asks two
overall research questions:
1. Which effects, qualities and values will the encounter with art have for the various partici-
pants in the open school?
2. In the light of this, how is it possible to evaluate effects, qualities and values of the encoun-
ters of children and young people with art in the open school?
The research design establishes a method through which it is possible to examine what it takes to
unfold the visions and opportunities in the various types of cooperation within the open school be-
tween schools, teachers, educationalists, artists and cultural institutions.
As the situation is today, there are many different types of cooperation between and among the
parties in the open school, and there is a lack of overall research in the area. It will therefore be im-
portant to have one total and overall research design at a national level which can look into the
strengths and challenges faced by the different types of cooperation.
It appears from the research design that it is vital to include and examine a variety of approaches,
projects and methods which may be brought together and shared and in their own individual ways
contribute to answering questions and to the overall picture. According to the research design it is
important to involve all participants – and the perspectives involved – the relations between chil-
dren and young people, artists, intermediaries and teachers, and the managerial and institutional
contexts in which the encounters occur. Furthermore, the design recommends including school sub-
jects that are not part of the curriculum in primary schools, for instance drama and dance. Both ex-
ternal cooperation, partnerships and cooperation integrated in the school plus the already existing
experience with these different types of cooperation are included.
The open school gives new opportunities for partnerships in school. But at the same time, it is im-
portant to ensure coherence in the lives of children and young people. In a horizontal perspective,
the open school provides a number of opportunities for children and young people to encounter art,
artists and artistic language and processes. And at the same time, a vertical perspective is necessary,
as the encounters and types of cooperation which are being established are not only important to
the lives of children and young people here and now – they will have long-term consequences.
2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
The notion of ”effect” has been dominant in research and evaluation in a quantitative research par-
adigm in which the transfer value of art to other areas is measured. However, qualitative questions
and research methods are gaining weight based on the particular importance and value of art – seen
from each participant’s first-person perspective. Thus we can talk about a movement from ”effect”
via ”quality” to ”value” – from the measuring of effect to the value of art. The researcher panel’s
research design and proposal for operationalisation are in accordance with this approach, and this
points to a completely different and wider perspective on how to examine and evaluate artistic pro-
cesses compared with what has been done so far in schools as well as in artistic practice.
The research panel considers it an important part of the research design and the research approach
that the first-person perspective of the participants, and their different, experienced values are ex-
amined and compared with the contents, issues and themes which form part of the projects and
processes in focus.
The research design sets the framework for various types of research processes which are to sup-
plement each other: Participatory research projects and action and intervention projects. The pur-
pose of participatory research projects is to examine the value of art for the various parties and ac-
tors. The focus of action and intervention research on the other hand is for researchers and other
participants to develop and test artistic experimental research, communication and evaluation
methods.
In order to carry out and implement the overall research design, the research panel suggests the
establishment of a consortium as an umbrella organisation for a multitude of projects. It is to be
based on a cross-disciplinary research environment in a five-year process and be founded on a part-
nership between universities.
The aim of the overall research project is to contribute to the development of a language for value in
children and young people’s encounter with the arts, and at the same time to contribute to the un-
derstanding of qualities of artistic processes in various types of cooperation, places and within and
between subjects and art forms. This will provide the parties in this new field with qualified
knowledge on how to organise and unfold the open school as well as possible in the long term, and
at the same time contribute to positioning Denmark in the international research community in this
field.
3
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Resumé
Med skolereformen i 2014 indføres den åbne skole, og som led heri skal skolerne åbne sig over for
det omgivende samfund. Den åbne skole er herigennem en platform for at fremme kunst i det hele
taget og skabe muligheder for, at alle børn og unge kan møde kunsten og kunstnere. Den åbne skole
er derfor også en platform for, at mangesidige kunstneriske processer og æstetiske læreprocesser
kan blive en integreret del af børn og unges liv samt hele skolens liv og arbejde.
Disse store forandringer, de nye muligheder og langsigtede perspektiver, som den åbne skole giver,
kalder på forskning. Der er mange forskellige samarbejdsformer i spil mellem parterne i det nye
”åben skole-felt” og enkeltstående undersøgelser af dette, men der er ikke en samlet forskning på
området.
Statens Kunstfond har nedsat et forskerpanel til at udarbejde et forskningsdesign for børn og unges
møde med kunst i den åbne skole. Forskerpanelet stiller to overordnede forskningsspørgsmål:
1. Hvilke virkninger, kvaliteter og værdier har mødet med kunsten for de forskellige deltagere i
den åbne skole?
2. Hvordan kan man i lyset heraf evaluere virkninger, kvaliteter og værdier i børn og unges mø-
de med kunst i den åbne skole?
Forskningsdesignet opstiller en måde, hvorpå man kan undersøge, hvad der skal til for at udfolde de
visioner og muligheder, der ligger i de forskellige samarbejdsformer omkring den åbne skole mellem
skoler, lærere, pædagoger, kunstnere og kulturinstitutioner.
Som situationen er nu, er der mange forskellige samarbejdsformer i spil mellem parterne i den åbne
skole, og der mangler en samlet forskning på området. Det vil derfor være væsentligt at have ét sam-
let og samlende forskningsdesign på nationalt niveau, der kan undersøge, hvilke forcer og udfordrin-
ger de forskellige samarbejdsformer har.
Som forskningsdesignet vidner om, er det centralt at inddrage og undersøge en mangfoldighed af
tilgange, projekter og metoder, som kan samles og deles, og på hver deres vis medvirke til at besvare
spørgsmål og give bidrag til helheden. I forskningsdesignet lægges vægt på at inddrage alle deltagere
– og de dermed forbundne partsperspektiver – relationerne mellem børn og unge, kunstnere, for-
midlere og undervisere samt de ledelsesmæssige og institutionelle kontekster, som møderne foregår
i. Desuden anbefales det at inddrage fag, som ikke er selvstændige fag i grundskolen, herunder dra-
ma og dans. Der inddrages både eksterne samarbejder, partnerskaber og samarbejder, som er inte-
greret i skolen, samt eksisterende erfaringer med disse forskellige typer samarbejder.
Den åbne skole giver nye muligheder for partnerskaber i skolen. Men samtidig er det også væsentligt
at sikre en sammenhæng i børn og unges liv. På
tværs
giver Den åbne skole børn og unge en række
muligheder for at møde kunst, kunstnere, det kunstneriske sprog og kunstneriske processer som et
”horisontalt perspektiv”. Og samtidig skal man have et perspektiv på
langs,
idet de møder og samar-
bejdsformer, der er ved at blive etableret, ikke kun har betydning for børn og unges liv lige her og
nu, men vil få konsekvenser på lang sigt ‒ som et ”vertikalt perspektiv”.
Spørgsmålet om ”effekt” har domineret forskning og evaluering i et kvantitativt forskningsparadig-
me, hvor man måler på kunstens transferværdi for andre områder. Dog ser man, at kvalitative
spørgsmål og forskningsmetoder vinder frem, hvilket baserer sig på kunstens særlige betydning og
4
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
værdi – set fra hver af deltagernes førsteperson-perspektiv. Vi kan hermed tale om en bevægelse fra
”effect” over ”quality” til ”value” – fra effektmåling til værdi af kunst. Forskerpanelets forskningsde-
sign og forslag til operationalisering er i overensstemmelse med denne tilgang, og dette peger på et
helt anderledes og bredere perspektiv på, hvordan man kan undersøge og evaluere kunstneriske
processer, end man hidtil har gjort såvel i skolen som i kunstnerisk praksis.
Forskerpanelet anser det som en vigtig del af forskningsdesignet og forskningstilgangen, at deltager-
nes førstepersonperspektiv og deres forskellige, oplevede værdier bliver undersøgt og sammenholdt
med det indhold, de problemstillinger og temaer, som indgår i de undersøgte projekter og processer.
Forskningsdesignet rammesætter forskellige former for forskningsprocesser, der skal supplere hin-
anden: Følgeforskningsprojekter samt aktions- og interventionsprojekter. Formålet med følgeforsk-
ningsprojekter er at undersøge, hvilken værdi kunst har for de forskellige parter og aktører. Aktions-
og interventionsforskning har derimod fokus på, at forskere og andre deltagere i fællesskab udvikler
og afprøver kunstneriske eksperimentelle forsknings-, formidlings- og evalueringsmetoder.
For at gennemføre og implementere det overordnede forskningsdesign foreslår forskningspanelet,
at der etableres et konsortium som en paraplyorganisation for en mangfoldighed af projekter. Det
skal tage afsæt i et tværfagligt forskningsmiljø i et femårigt forløb og basere sig på et partnerskab
mellem universiteter.
Målet med det samlede forskningsprojekt er at bidrage til udvikling af et sprog for værdier ved børn
og unges møde med kunst og samtidig at bidrage til forståelsen af kvaliteter ved kunstneriske pro-
cesser i forskellige samarbejdsformer, steder og inden for og mellem fag og kunstarter. Det vil give
parterne i dette nye felt kvalificeret viden til at indrette og udfolde den åbne skole bedst muligt på
lang sigt, og samtidig vil det kunne bidrage til at placere Danmark i den internationale forskning på
dette felt.
5
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Golden Moment for kunstneriske partnerskaber i den åbne skole
Med skolereformen fra 2014 indføres den åbne skole. Skolerne skal åbne sig over for det omgivende
samfund. Det omgivende samfund skal inddrages i skoledagen på en måde, der understøtter elever-
nes læring og trivsel samt bidrage til en mere varieret skoledag. Det skal skolen gøre ved at arbejde
sammen med lokale organisationer som for eksempel idrætsforeninger, musik- og billedskoler eller
ungdomsskolen. Samtidig omfatter skolereformen og Åben Skole en forpligtelse for skolen til at ind-
gå samarbejder og partnerskaber med lokale kunst- og kulturinstitutioner m.m. (Folkeskoleloven § 3,
stk. 4).
I 2006 publicerede Anne Bamford resultaterne af en omfattende international UNESCO-
undersøgelse
The Wow Factor: Global Research Compendium on the Impact of the Arts in Education,
som bygger på et omfattende materiale med over 60 casestudier fra en lang række forskellige lande.
Det er en central pointe, at betydningen af undervisning i kunstneriske fag (Arts Education) ikke kun
afhænger af, hvorvidt der gennemføres en sådan undervisning, men også af, hvordan den udføres.
Bamford (2006) præciserer en række centrale karakteristikker for ”Quality Arts Education” (under-
visning i og med de kunstneriske fag), herunder aktive partnerskaber, fælles planlægning og gen-
nemførelse, vægt på samarbejde, muligheder for alle børn for at deltage, fleksible skolestrukturer og
åbning mellem skole og lokalsamfund.
Bamfords arbejde kan siges at have været en vigtig inspirationskilde til den åbne skole. Inspirationen
genfinder vi i forpligtelsen for skolen til at indgå samarbejder og partnerskaber med lokale kunst- og
kulturinstitutioner m.m. Det handler om de samme centrale punkter om samarbejde og partnerska-
ber samt muligheder for alle børn.
Grundskolen og folkeskolen er det sted, hvor alle børn tilbringer en væsentlig del af deres tid, og den
er med til at præge dem som borgere og udstikke retninger for deres fremtidige liv. Grundskolen er
samtidig det sted, hvor det er muligt at skabe rammer for alle børn for at møde kunsten og for at
deltage i undervisning i de kunstneriske fag. Den åbne skole kan således fungere som en relevant
platform for at opfylde intentioner om at fremme kunsten i Danmark for alle på tværs af sociale og
geografiske skel.
Den åbne skole i Danmark lægger vægt på skolens forhold til lokalsamfundet, herunder bl.a. de loka-
le kunst- og kulturinstitutioner og foreninger. Kunsten er nævnt som én blandt en lang række af an-
dre aktører, der også skal inddrages. Kunst er dermed ikke tiltænkt en særlig plads eller en mere
overordnet begrundelse, men der åbnes op for muligheden for, at elever med særlige evner inden
for musik og idræt kan kombinere skole og anden undervisning. Dette gælder dog ikke for de andre
kunstområder, ligesom det kun specifikt nævnes, at skolerne er forpligtede til at samarbejde med
musik- og ungdomsskoler.
Mange parter byder ind i den åbne skole som et samarbejds- og partnerskabsrum med hver deres
præmisser og intentioner. De mange parter repræsenterer alle former for specialiseringer, som på
den ene side udgør et potentiale, hvis de kan spille sammen, men på den anden side ofte fører til
uhensigtsmæssige afgrænsninger og begrænsninger. Eksempelvis uddannes musiklærere til folke-
skolen på læreruddannelsen og musiklærere til musikskolerne på konservatorier som aflukkede sy-
stemer (siloer), der omfatter og afgrænser såvel den musikpædagogiske praksis som musiklærerens
uddannelser.
6
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
1920220_0008.png
Specialiseringen kan ses som en nødvendighed i det moderne samfund, som på den ene side udgør
et potentiale – som netop her i samarbejde og partnerskaber, som kan udnytte disse specialiserin-
ger. På den anden side fører specialiseringen til en institutionel lukning, som må imødegås bl.a. gen-
nem samarbejde og fleksible institutionelle strukturer.
Gennem partnerskaber, fleksible skolestrukturer og en åbning mellem skole og lokalsamfund kan
mødet med kunsten udvides og udvikles fra at være noget, der foregår på skolens institutionelle
præmisser, til at omfatte fagligheder hos kunstnere og kunstformidlere, i kunst- og kulturinstitutio-
ner og i foreninger. Børnenes møde med kunsten i skolen kalder derfor på samarbejde, partnerska-
ber, koordinering og udvikling af et fælles sprog og nuancerede forståelser af betydning og værdi af
børn og unges møde med kunsten for den enkelte og for samfundet.
Med den åbne skole er der nu en platform til at fremme kunst i det hele taget og til at skabe mulig-
heder for alle børn og unges møde med kunst og kunstnere og dermed til, at mangesidige kunstneri-
ske processer og æstetiske læreprocesser bliver en integreret del af børn og unges liv og en del af
hele skolens liv og arbejde.
Vi anbefaler en indsats, der går på to ben og kombinerer et samspil mellem praksisudvikling og
forskning for at udnytte disse muligheder – the Golden Moment – bedst muligt.
Forskningsindsatsen, som denne rapport beskriver, er rettet mod at undersøge, hvilken betydning
mødet med kunsten har for de forskellige deltagere og parter i den åbne skole, og hvordan kunstne-
riske møder og partnerskaber i den åbne skole kan etableres, udvikles og evalueres. Der opstilles et
forskningsdesign for at undersøge dette.
Den åbne skole i nordisk perspektiv
Med afsæt i panelets viden om, hvad der foregår i andre nordiske lande på området Arts Education,
blev der med det formål at styrke forskningsdesignet indkaldt til en rundbordssamtale med deltage-
re fra de nordiske lande fredag den 10. marts 2017 på Arken, Museum for moderne kunst. Rund-
bordssamtalen om erfaringer fra de andre nordiske lande viser, at Danmark med den åbne skole
sætter en anden dagsorden for børn og unges møde med kunst sammenlignet med de andre lande.
I Norge har
Den Kulturelle Skolesekken,
en national satsning siden 2003 og i udvidet form fra 2013,
givet alle skolebørn adgang til alle slags kunstformer og kultur i og uden for skolen
1
.
I Sverige er
Den Skabende Skola
startet i 2008 for de store klasser og udvidet til alle skoleelever i
2013/14 med professionel kulturvirksomhed i samarbejde med alle deltagere og med vægt på ele-
vernes medbestemmelse og deltagelse.
Det finske strategiske forskningsråd har fra 2015 støttet et 5-årigt tværfagligt, tværsektorielt og
tværkunstnerisk forskningsprojekt,
ArtsEqual,
hvor læring, identitet, sundhed, trivsel og inklusion
indgår som sideordnede mål.
I Island er
Kunst For Alle
et 2-årigt projekt startet i 2015, og alle de kunstneriske fag udbydes fra
2013 på alle klassetrin. Der undervises derfor også i modsætning til i Danmark i alle kunstneriske fag
på læreruddannelsen på kandidatniveau.
1
http://www.denkulturelleskolesekken.no/om-skolesekken
7
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
De andre lande har sammenlignelige ordninger på nationalt niveau. De har dog alle kultur eller kunst
inde i navnet på de tiltag, der ligner den åbne skole, og tager dermed i højere grad udgangspunkt i
kunst, kultur og kreativitet.
Forskerpanelets overordnede forskningsdesign
De store forandringer, nye muligheder og langsigtede perspektiver i den åbne skole kalder på forsk-
ning. Statens Kunstfond har nedsat et forskerpanel til at udarbejde et forskningsdesign for børn og
unges møde med kunst i den åbne skole.
Forskerpanelet tager i designet udgangspunkt i de to overordnede forskningsspørgsmål:
1. Hvilke virkninger, kvaliteter og værdier har mødet med kunsten for de forskellige deltagere i
den åbne skole?
2. Hvordan kan man i lyset heraf evaluere virkninger, kvaliteter og værdier i børn og unges mø-
de med kunst i den åbne skole?
Designet er et forslag til, hvad der skal til for at udfolde de visioner og muligheder, der ligger i den
åbne skole, i forhold til at fremme alle børn og unges møde med kunst og muligheden for at nå alle
børn. Forskningsdesignet adresserer også de udfordringer, der er med til at etablere forskellige sam-
arbejdsformer mellem de forskellige aktører, der balancerer mellem på den ene side tilgængelighed
for alle og på den anden side udvikling på højt niveau mellem bredde- og talentarbejde.
Paraplyen som metafor
I forskerpanelets arbejde med de overordnede forskningsspørgsmål lægges der op til at inddrage og
undersøge en mangfoldighed af tilgange, projekter og metoder, som på hver deres vis medvirker til
at besvare spørgsmålene. Det centrale er, at perspektiver, erfaringer og viden kan samles og deles –
som i en paraply, hvor de enkelte linjer illustrerer de mangfoldige relationer.
Relationerne i fokus
Forskerpanelet lægger vægt på at inddrage alle deltagere – ikke kun børn og unge. Det er med andre
ord relationerne mellem børn og unge, kunstnere, formidlere og undervisere samt de institutionelle
kontekster og steder, som møderne foregår i. Denne tilgang blev introduceret i forskerpanelets rap-
port
Effekten af børn og unges møde med kunst
fra 2015, som pointerede, at blikket for helheden
må omfatte alle deltagere samt på de institutionelle og organisatoriske sammenhænge, som møder-
ne foregår i.
8
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
1920220_0010.png
Et nationalt forskningsdesign – mangfoldigheden i samarbejdsformer
Som situationen er nu, er der mange forskellige samarbejdsformer i spil mellem parterne i den åbne
skole, og udfordringen er, at der ikke er samlet forskning på området. I stedet har mange forskellige
parter – Undervisningsministeriet, kommunerne, skoletjenesterne og ungdomsskolerne med flere –
sat hver deres undersøgelser og rapporter i gang, tilmed på hver sin måde.
Det vil derfor være væsentligt med ét samlet forskningsdesign på nationalt niveau, der kan undersø-
ge, hvilke styrker og udfordringer de forskellige samarbejdsformer har:
Hvad skal der til for at gøre hver samarbejdsform mulig?
Hvordan kan de stå i forhold til hinanden?
Hvordan kan deltagere skifte mellem de forskellige samarbejdsformer?
Hvad bliver betydningen af dem – set fra deltagernes perspektiv?
Det er vigtigt at medtænke, hvilke modeller for samarbejde der skal vælges for den enkelte type
projekt, og hvordan modellerne kan og skal prioriteres og koordineres i forhold til hinanden.
Forskningsdesignet lægger derfor op til at skabe et sagligt grundlag for at træffe den slags beslutnin-
ger på mange niveauer – kommunalt og lokalt – og på tværs af de enkelte skoler, kunst- og kulturin-
stitutioner, i fritidsundervisningen, foreninger m.m.
Forskellige partsperspektiver
De forskellige parter, som indgår i kunstneriske partnerskaber i den åbne skole, har hver deres fokus
og funktion, hvilket man skal have blik for, når der skal skabes velfungerende og berigende partner-
skaber:
9
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
I et børne- og ungeperspektiv handler det om livsværdier og kompetencer, der skabes tvær-
gående mellem skole, fritid og deltagelse i lokalsamfundet og på langs gennem deres livsfor-
løb fra 0-19 år og dermed om grundlaget for et livslangt forhold til kunst.
I de fagprofessionelle aktørers perspektiv – lærere, pædagoger, kunstnere og kunstformidle-
re – handler det om at etablere og udvikle samarbejdsformer, rammer og kompetencer til at
gå ind i møderne. Det kræver en forståelse af, at alle de voksne deltagere bidrager med hver
deres, og at samarbejdet har forskellig betydning og værdi for hver af dem.
I et nationalt og kommunalt politisk og administrativt perspektiv handler det om at formule-
re og udvikle mål for, hvordan man løfter den store opgave med at integrere kunst, kultur og
uddannelse og skabe langsigtede rammer for et sammenhængende, bæredygtigt system for
børn og unge.
Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole
Forskellige former for samarbejde
For at udvikle og koordinere samarbejdsformerne i Danmark kan vi trække på erfaringer fra andre
nordiske lande. Her har der i årevis været ordninger, der minder om den åbne skole, og som også
ligger i forlængelse af UNESCOs visioner for Arts Education, som blev beskrevet i forskerpanelets
rapport fra 2015.
I 2014 analyserede norske Jorunn Spord Borg forholdet mellem det ”kunstneriske” og det ”pædago-
giske” i den norske pendant til den åbne skole: Den kulturelle skolesekken. Hun skelner – set fra
skolens perspektiv – mellem den eksterne model, partnerskabsmodellen og den integrerede model.
Jorunn Borg beskriver de tre former for samarbejder sådan:
1.
Ekstern model.
Her tilbyder ”eksterne” kunstnere eller kunstformidlere færdige forløb, der
sælges til skolerne som ”en vare”. Skolen er kunde og modtager. Der er en klar rollefordeling
mellem kunstner og lærer. Forhandling eller samarbejde mellem parterne om indhold og
faglige kvalitetskriterier har kun lidt plads, og man betragter det ikke altid som nødvendigt.
2.
Partnerskabsmodel.
Her samarbejder kunstnere/kunstformidlere f.eks. fra et lokalt museum
eller en musikskole med lærere/pædagoger i klart definerede partnerskaber i tidsafgrænse-
de kunst- og formidlingsprojekter. De kommer fra hvert sit sted og med hver sin faglige
kompetence.
3.
Integreret model.
Her er kunst og kultur koblet tæt sammen med fagene i skolen. Det er et
længerevarende forløb og samarbejde, hvor lærere og eksterne aktører har forskellige kom-
petencer og roller.
Hver samarbejdsmodel har sin egen forståelse af, hvilken betydning det har for børn at møde kunst.
De bygger på forskellige antagelser, har forskellige formål og forskellige intentioner med projektet,
med processen og med resultatet. Hver model lægger derfor også op til forskellige evalueringskrite-
rier og evalueringsmetoder.
10
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Allerede nu er der en stor mængde af erfaringer med de tre modeller i projekter, som har rakt ind i
skolen. Museernes skoletjenester, biblioteker, musikskoler og de refusionsberettigede børneteatre
har arbejdet i forskellige glidende overgange mellem især de to første modeller. Og også i Statens
Kunstfonds ordninger rettet mod børn og unge ligger der værdifulde erfaringer.
Fonden har i vidt omfang støttet projekter og samarbejder af den eksterne type, men partnerskabs-
modellen vinder frem. F.eks. har
Levende Musik i Skolen
i mange år arbejdet målrettet på at flytte
samarbejdet med skolerne fra den eksterne model til en partnerskabsmodel. I Huskunstnerordnin-
gen er der et formuleret ønske om at fremme og udvikle partnerskabsmodellen. Derimod er der ikke
i samme udstrækning tradition for eller ressourcer til, at man går ind i den integrerede model, en
model, som den åbne skole på flere måder ellers lægger op til. De enkelte projekter kan bevæge sig
fra eksperimenter og udvikling til drift, men mere sjældent i retning af at løfte driften af langsigtede,
omfattende og integrerede projekter. Den åbne skole muliggør, at alle tre samarbejdsformer kan
eksistere sideordnet.
Den åbne skole og fag i skolen
Arbejdet med kunst og kunstneriske processer er allerede skrevet ind i fagene musik, dansk, billed-
kunst, håndværk og design samt madkundskab. Lærerne arbejder med andre ord allerede med det.
Der er dog en række kunstarter, der – som følge af politiske beslutninger – ikke er selvstændige fag i
skolen, men reduceret til aspekter i andre fag eller er henvist til projekter af kortere eller længere
varighed. Arkitektur indgår f.eks. til dels i faget håndværk og design, dans indgår som en del af be-
vægelse i fagene idræt og musik, og drama indgår til dels i fagene dansk og musik.
De scenekunstneriske udtryksformer dans, drama og teater er eksempler på fagområder, som ikke
indgår i den obligatoriske fagrække i folkeskolen. Der er tale om et område, som har en helt anden
status i andre nordiske lande, både hvad angår skolefag og læreruddannelse. I Island er drama et
obligatorisk fag i grundskolen såvel som på lærer- og pædagoguddannelsen. Og i Norge udbydes
meget efterspurgte faglærer-, bachelor- og master-uddannelser i drama/teaterpædagogik. I Sverige
har mange regioner en dansekonsulent, som er fast tilknyttet folkeskoler med undervisningsforløb.
Disse kunstformers kropslige og kreative karakter rummer god mulighed for at imødekomme inten-
tionerne bag skolereformens ambition om at inddrage bevægelse i skoledagen og i undervisningen i
mange af skolens fag. Mødet med scenekunsten og et eget skabende arbejde kan fungere som en
kunstnerisk formsproglig læreproces og bane vejen for deltagelse i scenekunstneriske udtryksfor-
mer.
Forskning viser, at kollektive dramaprocesser skaber gode rammer for inklusion af elever med for-
skellige læringsforudsætninger (Sørensen, 2015, The College Board 2012, og Peter, 2009). Internati-
onal forskning har peget på, der er et såkaldt ”clear link” mellem skoleelevers dramatiske aktiviteter,
igangsat af professionelle undervisere, i forhold til lyst til læring – ikke bare inden for de scenekunst-
neriske udtryksformer, men også i forhold til en række andre områder som sprog, literacy, sociale
kompetencer m.v. (The College Board 2012).
Det er på denne baggrund panelets forslag, at der i rammen af forskningsdesignet inddrages under-
søgelser for kunstarter, som ikke er selvstændige fag i grundskolen.
I forhold til scenekunst foreslås det, at følgende undersøges:
værdien af scenekunstnerisk praksis med danske folkeskoleelever
11
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
den potentielle læringseffekt ved scenekunstnerisk arbejde
hvilke kompetencer det scenekunstneriske arbejde med eleverne kræver af scenekunstnere,
lærere og pædagoger
hvordan disse kompetencer vil kunne erhverves i uddannelses-regi
Tilsvarende initiativer kunne iværksættes for andre kunstarter, som ikke indgår som selvstændige
fag i folkeskolens curriculum.
Kommunal og ledelsesmæssig rammesætning
Den åbne skole er vedtaget på nationalt politisk niveau, men skal udføres på kommunalt og lokalt
skolemæssigt plan. Det er således op til kommunerne og den enkelte skoleledelse at opfylde ansva-
ret for at etablere samarbejder og partnerskaber. Samarbejdet kan ikke kun etableres mellem lærere
og kunstnere, mellem folkeskolemusiklærere og musikskoleundervisere osv., men må også forankres
på kommunalt og ledelsesmæssigt niveau.
Det er derfor også vigtigt, hvorvidt en række centrale overordnede spørgsmål er afklaret.
Centralt handler det om:
Hvordan formuleres og etableres nye mål og samarbejdsformer for partnerskaber i den åbne
skole?
Hvordan findes plads til tværfaglige, tværprofessionelle og tværinstitutionelle projekter og
tilbud i den åbne skole?
Hvordan undersøges, afrapporteres og evalueres børn og unges møder med kunst i den åb-
ne skole?
Hvordan kan hver deltager give sit særlige bidrag til kunst i den åbne skole – både i forhold
til børn og unges livssammenhæng og i løbet af deres skoleliv?
Det horisontale og det vertikale perspektiv
Den åbne skole giver som sagt nye muligheder for partnerskaber. Men samtidig er det også et væ-
sentligt aspekt at sikre en sammenhæng i børn og unges liv: At alle de arenaer, de boltrer sig på,
kobles sammen, så de kan berige hinanden.
Det er forskerpanelets erfaring, at der aktuelt med skolereformen er et særligt blik for, hvad man
kan kalde det ”horisontale” perspektiv: Altså børn og unges møder med kunst på tværs – det vil sige
mange forskellige former for kunst, i forskellige kontekster og med forskellige partnerskabsmodeller.
Forskergruppen peger dog på, at de møder og de samarbejdsformer, der er ved at blive etableret,
ikke kun har betydning for børn og unges liv lige her og nu, men vil få konsekvenser på langt sigt. Det
er derfor væsentligt også at fastholde det ”vertikale perspektiv” – det vil sige, at man sikrer en sam-
menhæng mellem de måder, børn og unge møder kunst på i hele deres opvækst og ungdom.
Det horisontale perspektiv
Horisontalt giver den åbne skole børn og unge en række muligheder for møder med kunst, kunstne-
re og kunstneriske sprog og kunstneriske processer. Der er åbnet for koblinger mellem børn og un-
12
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
ges skole- og fritidsliv. Børn kan i fritiden fordybe sig i nogle af skolens kunstfaglige områder, f.eks.
på musikskoler og i drama-, forfatter-, billed-, design- og madskoler. Men disse skoler kan også ræk-
ke ind i skolen – ikke bare i projekter, men for musikkens vedkommende også gennem muligheden
for, at børn kan deltage i musikskoleundervisning i den skemalagte skoletid.
Mødet med kunst for alle børn og unge er et mål, der rimer med folkeskolens formål. Kunst i den
åbne skole kan styrke og understøtte kunstfaglighed og kunstneriske processer i skolen og fagformål
i de enkelte fag. Samarbejdet i den åbne skole kan også styrke fordybelsen i kunst og sikre en lang-
sigtet udvikling. Både for børn og unge, for kunstnere inden for og på tværs af kunstarter og for læ-
rere og pædagoger, der kan få inspiration til at udvikle og integrere kunstneriske metoder i deres
arbejde.
Den åbne skole giver mulighed for at bygge videre på de enkelte fag og ”skoler”, men også for at
kombinere og udvikle fag og kunstarter på tværs, så de bliver en del af
alle
børn og unges liv – og på
mange forskellige måder. Måske giver forskellige fag og kunstformer som musik, teater eller kunst-
håndværk hver deres oplagte samarbejdsformer mellem skole og andre deltagere? Måske kan der
udvikles helt nye forløb og steder at mødes? Og der er desuden mulighed for at arbejde med kunst-
neriske projekter i skolefritidsordninger og fritidsklubber, hvor pædagogerne kan have kreative
værkstedskompetencer.
I fritidsundervisning kan børn og unge møde kunstnere og/eller professionelt uddannede undervise-
re og instruktører. Samarbejdet mellem disse voksne kan etableres inden for rammerne af den åbne
skole, f.eks. med skolereformens mulighed for, at eksterne undervisere i begrænset omfang kan
inddrages i skolens arbejde. Skolen har herudover en lang tradition for at organisere elevers møder
med kunst uden for skolen på f.eks. museer, teatre eller kulturhuse. Dette kan i den åbne skole tæn-
kes ind i længerevarende forløb på tværs og planlægges, så eleverne på forskellige klassetrin møder
forskellige kunstarter eller typer af tværgående projekter.
Det vertikale perspektiv
Forskergruppen ønsker derfor at inddrage fokus på det ”vertikale” perspektiv i forskningsdesignet.
Det kunne i den empiriske praksis f.eks. gøres ved at følge eksempler på de forskellige samarbejds-
modeller og med forskellige parter over tid. Men det ville samtidig være væsentligt at følge, hvordan
kontinuiteten i det enkelte barns forløb udmønter sig. Hvis et barn skal have et livslangt forhold til
kunst, kræver det en tidlig indsats, og at alle deltagere byder ind og tager ansvar for også denne del
af børns liv. Og helt tilsvarende på ungdomsuddannelserne – de gymnasiale uddannelser. Spørgsmå-
let, der bør forfølges, handler således om den langsigtede tænkning og brobygning mellem de ste-
der, institutioner og medarbejdere, hvor børn og unge i forskellige aldre kan møde kunst og kunstne-
re.
Den åbne skole skaber muligheder både for horisontale og vertikale møder, som det er vigtigt at
forholde sig til såvel i et praksisperspektiv som i et forskningsperspektiv, og som kan bidrage til og
pege frem mod en såkaldt ”holistisk kulturpolitik” i samarbejde mellem undervisnings- og kulturpoli-
tikken.
13
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Fra effektmåling til værdi af kunst
I international forskning har diskussionen om effekten af børn og unges møde med kunst ændret sig.
Effekten af børn og unges møde med kunsten er på internationalt plan primært blevet undersøgt
inden for rammen af Arts Education. Kvantitative undersøgelser har lagt vægt på effekten for børne-
nes læring af skoleviden, hvilket rapporten
Kortlægning af forskning i effekten af børns og unges
møde med kunsten
har redegjort for.
Der er gennemført to store undersøgelser på området Arts Education:
The Wow Factor
(Bamford
2005) i regi af UNESCO og
Art for Art’s Sake?
(Winner, Goldstein & Vincent-Lancrin 2013) i regi af
OECD. OECD-undersøgelsen bygger på en udelukkende kvantitativ forståelse af kunstens betydning
for børn og unge. Målinger er foretaget som skoletest (multiple choice-test), hvor man måler kun-
stens transferværdi – dvs. hvilken betydning kunsten har for andre områder, herunder andre fag.
Dette er betænkeligt og problematisk, da kunsten således instrumentaliseres. Samtidig har ”effekt”-
resultater været foretrukket på politisk niveau i det, som også betegnes som den fjerde evaluerings-
bølge, ”evidensbølgen” (Vedung 2010).
UNESCO-undersøgelsen er en international komparativ undersøgelse, der inddrager kvalitative data.
Et væsentligt resultat af denne undersøgelse er, at der er udviklet en række faktorer for ”Quality Arts
Education” (god kunstfaglig undervisning). Det er en række af disse punkter, som kan siges at have
været central inspiration for tænkningen i den åbne skole.
Der er generelt tale om en udvikling fra et ensidigt kvantitativt paradigme med fokus på kunstens
effekt og virkninger (som i vid udstrækning ér dokumenteret) til en kvalitativ tilgang. Dette ses nok
mest tydeligt i metaforskningen på musikområdet (Hallam 2015), hvor der er en stærk forsknings-
tradition. Vi kan tale om en bevægelse fra ”effect” til ”quality”.
Når man begynder at diskutere kvalitetsspørgsmål, viser det sig hurtigt, at det ikke er tilstrækkeligt
at vurdere kvalitet i forbindelse med kunst på grundlag af ”effekt” (transfer). At kunsten har en ræk-
ke transfereffekter, er påvist, men kan ikke (eller burde ikke) tjene som en præmis for, hvad der er
kvalitet. Her peger pilen så på spørgsmålet om værdi. Det britiske Arts and Humanities Research
Council tog bolden op og lavede en omfattende undersøgelse, som i 2016 mundede ud i rapporten
Understanding the value of Arts and Culture
(Crossick & Kazynska 2016). Man igangsatte en række
udviklings- og forskningsprojekter med forskellige tilgange både til forskning og evaluering.
Centrale resultater er, at værdi (Value) ikke kan forstås uden at tage i betragtning, for hvem, i hvil-
ken kontekst og hvilken værdi det har for de forskellige aktører. Effekt kan f.eks. i et økonomisk per-
spektiv ses som ”value”, men er blot et af mange værdiperspektiver. En afgørende konklusion i rap-
porten er desuden, at man her ikke må udelade (også) at undersøge ”value” i et førsteperson-
perspektiv – altså kunstens værdi for børn og unge.
Vi kan hermed samlet set tale om en bevægelse fra ”effect” over ”quality” til ”value”.
Dette peger på et helt anderledes og bredere perspektiv på, hvordan man skal undersøge og evalue-
re kunstneriske processer, end man hidtil har gjort såvel i skolen som i kunstnerisk praksis. Den
overordnede model for forskerpanelets forskningsdesign, der her præsenteres, er i overensstem-
melse hermed og bygger videre på denne udvikling.
Når man flytter det forsknings- og evalueringsmæssige fokus til et værdiperspektiv, er det, som Cros-
sick & Kazynska påpeger, afgørende nødvendigt at undersøge værdi i et førsteperson-perspektiv,
14
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
dvs. værdien for de børn og unge, der møder kunsten. Der findes forskning på dette felt, men der
mangler generelt en systematisk tilgang hertil, hvilket betyder, at det er vanskeligt at sammenfatte
eksisterende forskning. En sådan systematisk tilgang er lykkedes i en tysk undersøgelse af dimensio-
nerne i børns musikoplevelse (Smid 2013). I dette forskningsprojekt udvikles en systematisk meto-
disk tilgang til at undersøge værdi ud fra et førsteperson-perspektiv, som resulterer i en bestemmel-
se af en række centrale dimensioner for børn og unges oplevede værdier i mødet med musik. Dette
er resultatmæssigt en væsentlig landvinding på musikområdet og samtidig et godt eksempel på,
hvordan dette også kunne gøres på andre kunstfaglige områder.
Den tyske undersøgelse identificerer fire centrale musikalske oplevelsesdimensioner:
Vitalitet – livsbetydning, livgivende, livsglæde
Socialitet – musikalsk fællesskab
Produktivitet – at deltage aktivt og kreativt fremstillende
Ekspressivitet – meningsfuldt udtryk, narrativitet
Denne undersøgelse er et vægtigt bidrag til bestemmelse af de mange komplekse værdier af mødet
med kunst, som er under udvikling i den internationale forskning med en psykologisk og pædagogisk
tilgang (Ross 2012, Amabile 1998) til æstetiske læreprocesser og rettet mod de enkelte kunstarter og
fagligheder (Austring og Sørensen 2105, Chemi 2012, Tanggaard 2014).
Vi ser det som en vigtig del af forskningsdesignet og forskningstilgangen, at deltagernes førsteper-
son-perspektiv og deres forskellige oplevede værdier bliver sammenholdt med det indhold og de
problemstillinger og temaer, som indgår i de undersøgte projekter og processer.
Et eksempel på, hvordan et projekt får særlig værdi for børn og unge i kraft af det indhold, der ar-
bejdes med, er et tværæstetisk projekt FLOK Performance, der støttes af Huskunstnerordningen. Her
bliver der arbejdet med ligheder og forskelle mellem mennesker og dyr gennem iagttagelser af dyr,
efterligning af dyrenes kropssprog, tegning af dyrenes adfærd og sociale relationer, skrivning af tek-
ster om oplevelser af at være i flok og en performance med dyremasker. En række kunstarters særli-
ge formsprog indgår her helt integreret med fagligheder som biologi, psykologi og dansk og kan sup-
plere og berige hinanden. For såvel børn og unge som lærere og kunstnere giver sådanne forløb
særlige måder at lære på. Den samme tankegang gælder for forskere, som arbejder med Arts-Based
Research (ABR) (Chanmann 2008, Sullivan 2005, Barone & Eisner 2012, Leavy 2017).
Denne type forskning er også i gang i Danmark ved både universiteter og professionshøjskoler. Au-
string & Sørensen (2015) Tanggaard (2014) og Chemi (2012) peger på relevansen af de æstetiske og
kreative læreprocesser. Ikke kun i skolen, men på alle de steder og i alle sammenhænge, hvor den
åbne skole giver muligheder for at skabe oplevelser og sætte læreprocesser i gang. Men her bliver
forståelsen af den konkrete lokalisering og de kulturelle, historiske og faglige sammenhænge, som
projekterne indskriver sig i, afgørende for at kunne analysere og anvende Arts-Based Research krea-
tivt og produktivt. Tim Ingold argumenterer f.eks. på linje hermed for sammenhængen mellem de 4
A’er Anthropology, Archaeology, Art and Architecture (Ingold 2013), hvilket indskriver Arts-Based
Research i en bredere forståelse af kultur- og kulturhistorie.
Der er en spændende forskningsmæssig udvikling i gang i mange forskellige miljøer, men med en
tendens til at udvikle fragmenteret viden. Vi mangler en samlende tilgang med forskningsmæssig
15
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
1920220_0017.png
retning, forankring og koordinering. Forskerpanelet ser derfor et grundlæggende behov for et fælles
forskningsdesign, der samler den forskningsmæssige indsats og forskningsresultater heraf, således at
der bedre udvikles en mere helhedsorienteret og anvendelig viden, der også bidrager til et paradig-
meskift fra et fokus på effekt til værdi. Ikke ulig det engelske
Cultural Value-projekt
eller det finske
ArtsEqual-forskningsprojekt,
hvor det strategiske forskningsråd i samarbejde med flere universiteter
og kulturinstitutioner undersøger kunsten som en form for public service med lighed (equality) som
mål frem mod 2020’erne
2
.
I det foregående har forskerpanelet peget på nødvendigheden af en samlende forskning i børn og
unges møde med kunst aktualiseret af den åbne skole. Men forskerpanelet har også gennem sit eget
arbejde og orientering i nordisk og international forskning fået indsigt i et felt i stærk udvikling, hvor
forskning på tværs af faglige tilgange og institutioner mangler mødesteder.
I de andre nordiske lande har man nationale initiativer og koordinering mellem undervisning og kul-
tur og rammer for samarbejdet, og man kobler praksis og forskning.
I Danmark er der med den åbne skole lagt et spor ud, som kalder på såvel udvikling og evaluering
samt følgeforskning med inddragelse af alle deltagere i feltet.
På den baggrund – og i lyset af erfaringer fra de øvrige nordiske lande – anbefaler forskerpanelet et
større fælles forskningsdesign, der kan sætte gang i en proces, der skaber retning, forankring og
samarbejde for børn og unges møde med kunst og kunstneriske processer.
Forskningsdesignets struktur
Som før nævnt tager forskerpanelets design afsæt i to overordnede forskningsspørgsmål:
1. Hvilke effekter, kvaliteter og værdier har mødet med kunsten for de forskellige deltagere i
den åbne skole?
2. Hvordan kan man evaluere effekter, kvaliteter og værdier i børn og unges møde med kunst i
den åbne skole?
Designet rammesætter to forskellige former for forskningsprocesser, der skal supplere hinanden:
Følgeforskningsprojekter og aktions- og interventionsprojekter.
Følgeforskningen undersøger de to overordnede forskningsspørgsmål med udgangspunkt i
eksisterende samarbejdsprojekter i den åbne skole.
Aktions- og interventionsprojekterne undersøger de to overordnede forskningsspørgsmål
gennem eksperimentel udvikling og afprøvning, hvor projekter og aktiviteter iscenesættes.
Desuden giver forskningsdesignet afsæt for, at generelle forskningsprojekter kan kortlægge samar-
bejdsaktiviteter i tilknytning til den åbne skole i Danmark og skabe fundament for et sammenlignen-
de perspektiv på tilsvarende tiltag i de nordiske lande.
2
http://www.artsequal.fi/
16
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
1920220_0018.png
Grafik: Finn Holst
Følgeforskningsprojekter
Følgeforskningsprojekter har fokus på analyse af, hvad der sker i forskellige kunstneriske projekter
og processer og i forskellige konstellationer af partnerskaber i den åbne skole.
Formålet med følgeforskning er at undersøge, hvilken værdi kunst har for de forskellige par-
ter/aktører i henhold til det første forskningsspørgsmål. Det sker ved hjælp af feltarbejde med ob-
servationer undervejs i forløbene, interviews med elever, lærere/pædagoger, kunstne-
re/kunstformidlere og andre mulige deltagere – og dokumentation gennem f.eks. lydfiler, videoer,
feltnoter, billeder. Herigennem udvikles enkle evalueringsdesign, der kan anvendes på tværs af de
forskellige samarbejdsformer og deltagere i den åbne skole som helhed.
Aktions- og interventionsprojekter
Aktions- og interventionsforskning har fokus på, at forskere og andre deltagere i fællesskab udvikler
og afprøver kunstneriske eksperimentelle forsknings- og formidlings- og evalueringsmetoder.
I aktions- og interventionsforskningen deltager forskere med såvel videnskabelige, pædagogiske og
kunstneriske kompetencer i et tæt samarbejde med de forskellige aktører – det kan være forvalt-
ning, ledelse, lærere, pædagoger, formidlere, kunstnere, elever og andre lokale parter.
17
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Generelle projekter
Her tænkes for det første på et projekt, som kortlægger historikken for kunstbaserede projekter
inden for rammen af den åbne skole, herunder lovgrundlag og nationale og kommunale beslutnin-
ger. For det andet på en nordisk komparativ kortlægning på området.
Det tværgående design
Resultater, erfaringer og viden udviklet i de enkelte projekter sammenfattes tværgående mellem de
forskellige følgeforsknings- og aktionsforskningsprojekter, således at forskningsspørgsmålene kan
besvares på grundlag af en tværgående metaanalyse. Det tænkes desuden, at der løbende kan være
en erfarings- og vidensdeling mellem de forskellige projekter og mellem følgeforsknings- og aktions-
forskningsprojekter.
I de enkelte projekter vil udvikling af viden om effekter, kvaliteter og værdier i mødet med kunsten
være med til at kvalificere udviklingen af evalueringsmetode.
I metaanalyserne vil effekter, kvaliteter og værdier ved mødet med kunsten i forskellige kontekster
være grundlag for udvikling af en mere generel viden gennem en komparativ tilgang.
Tilsvarende vil de forskellige evalueringsformer, som udvikles i de enkelte projekter, danne grundlag
for en metaanalyse, som i en komparativ analyse vil kunne udvikle viden om forskellige evaluerings-
metoder og kontekster generelt.
Der er udarbejdet et katalog med forslag til konkrete forskningsprojekter, som eksemplificerer,
hvordan følgeforsknings- og aktions- og interventionsforskningsprojekter kan indgå i det overordne-
de forskningsdesign (se bilag).
Det samlede forskningsprojekt, som udgøres af det udviklede forskningsdesign og gennemførelse
heraf, skal bidrage til udvikling af både begreber og sprog for værdier ved børn og unges møde med
kunst. Det skal desuden bidrage til forståelsen af kvaliteter ved kunstneriske processer i forskellige
samarbejdsformer, steder og inden for og mellem fag og kunstarter. Det vil kunne placere Danmark i
den internationale forskning og i måden at praktisere Arts Education, og det vil give danske deltage-
re i dette nye felt kvalificeret viden til at indrette og udfolde den åbne skole bedst muligt på langt
sigt.
Forslag til konkrete initiativer til operationalisering af forsk-
ningsdesignet
Samling af et konsortium
For at gennemføre og implementere det overordnede forskningsdesign foreslår panelet at opbygge
et konsortium som en paraplyorganisation for en mangfoldighed af projekter, hvoraf forskerpanelet
har samlet en række konkrete idéer til forskningsprojekter, se bilag.
Skitsen til konsortiet ser pt. således ud:
1. Projektmodning – eventuelt delvist finansieret af Statens Kunstfond suppleret med net-
værksmidler, der søges i Det Frie Forskningsråd (DFF) i april 2018. Og om muligt udvidet til et
18
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
nordisk netværk. Eksempelvis 150.000 kr. til møder og ophold. Færdig projektbeskrivelse ul-
timo 2017.
2. Projektledelse – etableres i samarbejde med forskere i panelet til ansøgning i DFF.
Der kan, for at styrke et samlet forskningsmiljø på området, knyttes tre ph.d.-stipendier a tre år til
konsortiet. Et ph.d.-stipendium foreslås med fokus på at undersøge og fastholde det horisontale
perspektiv på børn og unges livssammenhæng; et med fokus på det vertikale perspektiv på kunst i
børn og unges livforløb og et med fokus på undersøgelse og udvikling af de fagprofessionelles sam-
arbejde og uddannelse for at udvikle både et horisontalt og vertikalt sammenhængende system.
Udgift ca. 2,5 mio. kr. pr. ph.d.-stipendium. I alt ca. 7,5 mio. kr.
Koordinering af forskning
Opbygning af et nationalt tværfagligt forskningsmiljø i et 5-årigt forløb, som er baseret på et part-
nerskab mellem universiteter (AU/DPU, AAU, KU), professionshøjskoler, kunstakademier, konserva-
torier, museer og kunstinstitutioner.
Etablering af en styregruppe af forskere fra hvert sted, der koordinerer og følger forskningen over tid
og er ansvarlig for helheden. Evt. med en tovholder fra Statens Kunstfond/Slots- og Kulturstyrelsen.
Udgift mindst 150.000 kr. hvert år i 5 år. I alt 750.000 kr.
Konferencer og publikationer
Dette tænkes gennemført i et tværgående/tværministerielt samarbejde (Børne-, Undervisnings- og
Ligestillingsministeriet, Kulturministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Kommuner-
nes Landsforening).
Udgift ca. 500.000 kr. over 5 år.
Gennemførelse af forslag til forskningsprojekter
Forskerpanelet har udarbejdet forslag til otte forskningsprojekter som bud på typer af såvel følge-
forsknings- som aktionsforskningsprojekter, som vil være relevante at gennemføre i forlængelse af
det overordnede forskningsdesign (se bilag).
Delprojekter: 3-5-årige forskningsprojekter med deltagelse af 2-3 forskere a 2 mdr. om året.
Dvs. mellem 3 x 2 x 2 mdr. = 12 mdr. forskertid (1 år) og 5 x 3 x 2 = 30 mdr. forskertid (2 �½ år)
Udgift er ca. 700-800.000 kr. pr. forskerår, inkl. overhead.
Hertil kommer medfinansiering fra universiteter i form af forskernes egen frie forskningstid.
Antal delprojekter: 6-10. I alt ca. 10 mio. kr. over 5 år.
Støtte til del- eller underprojekter søges finansieret ved privat fondsstøtte.
19
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Forskerpanelets medlemmer
Lisbeth Haastrup – Lektor, ph.d., DPU/Aarhus Universitet
Merete Cornet Sørensen – Lektor, ph.d., Professionshøjskolen Absalon
Tatiana Chemi – Lektor, ph.d., Aalborg Universitet
Charlotte Svendler Nielsen – Lektor, ph.d., Københavns Universitet
Lise Sattrup – ph.d., tidl. Arken Museum for Moderne Kunst
Finn Holst – Ekst. lektor, ph.d., DPU/Aarhus Universitet
Projektleder: Niels Græsholm – chefkonsulent, Slots- og Kulturstyrelsen
Projektmedarbejdere: Sarah Trolle Jacobsen, Nana Toft
20
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Referencer
Angelo, E & Kalsnes, S.(red.) 2014: Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpe-
dagogisk utdanning. Cappelen Damm Akademisk.
Amabile, T. M. (1998). How to Kill Creativity.
Harvard Business School Publishing,
s. 77–87.
Austring & Sørensen (2006-2015)
Æstetik og Læring. En grundbog i æstetiske læreprocesser.
Hans
Reitzels Forlag.
Bamford, Ann (2006). The Wow Factor: Global Research Compendium on the Impact of the Arts in
Education. New York. Waxmann.
Bagley, C. (2008). Educational ethnography as performance art: Towards a sensuous feeling and
knowing.
Qualitative Research, 8(1),
53-72.
Barone, T. & Eisner, E.W. (2006). Arts-Based Educational Research. In
Handbook of Complementary
Methods in Education Research
(pp. 95-110). Washington, D.C.: American Educational Research As-
sociation.
Barone, T. & Eisner, E.W. (2012).
Arts-Based Research.
London. SAGE.
Borgen, Jorunn S. (2011): The Cultural Rucksack in Norway. Does the national model entail a pro-
gramme for educational change? I: Sefton-Green, Thomson, Jones and Bresler (eds.). International
Handbook of Creative Learning. New York: Routledge.
Cahnmann-Taylor, M., & Siegesmund, R. (Eds.). (2008).
Arts-based research in education: Founda-
tions for practice.
New York. Routledge.
Chemi, T. (2012). Kunsten at integrere kunst i undervisningen. Aalborg Universitetsforlag.
Crossick & Kazynska (2016) Understanding the value of Arts and Culture, The AHRC Cultural Value
Project. AHRC
Cruz, R. E., Ming-Con, J., & Morreau, L. E. (2010). The Effects of Creative Drama on Social and Oral
Language Skills of Children.
DICE, c. (2010). The DICE has been cast. Hentede 18.10.2013 fra
http://www.dramanetwork.eu/about_dice.html.
Folkeskoleloven (2017) LBK nr. 989 af 23.08.2017 (gældende). UVM
Hallam, E. & Ingold, T.(ed.) (2007): Creativity and Cultural Improvisation. ASA Monographs 44, Berg.
Holst, Finn (2015). Kortlægning af forskning i effekten af børns og unges møde med kunsten. Statens
Kunstfond.
Ingold, T: 2013. Making.
Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. Routledge
Kiger Lee, B., Patall, E. A., Cawthon, S. W., Steingut, R.R. (2015) The Effect of Drama-Based Pedagogy
on PreK-16 Outcomes: A Meta-Analysis of Research From 1985 to 2012.
Kommunernes Landsforening (2015): Læring i den Åben skole. Folkeskolereform. Kl – inspiration.
Leavy, P. (2017).
Handbook of Arts-Based Research.
New York: Guildford Press.
Lov om Statens Kunstfonds virksomhed.
21
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
1920220_0023.png
Lund, A., Krantz, J. & Gustavson B.E: Skapande skola. (2014) En kalejdoskopisk reform och dess prak-
tik. Myndigheten för kulturanalys. Centrum för Kultursociologi. Linnéuniversitetet.
Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling, (2016). Øget samspil mellem skole og fritidsliv. An-
befalinger fra udvalget om øget samspil mellem skole og fritidsliv.
NOU 2015:8. Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser.
Panelets rapport (2015). Effekten af børn og unges møde med kunst. Forslag til forskningsdesign for
Den åbne skole og for Statens Kunstfonds børne- og ungerettede initiativer.
Peter, M. (2009). Drama: narrative pedagogy and socially challenged children 2009. British Journal of
Special Education. Volume 36, Issue 1, s. 9.
Podlozny, A. (2000). Strengthening Verbal Skills through the Use of Classroom Drama: A clear Link.
Journal of Aesthetic Education. Vol 34.
Pless, Mette og Kira (2016): Elevers læring i den åbne skole. Forskningsbaseret erfaringsopsamling
om samarbejdsforløb mellem Ungdomsskole og folkeskole. CEFU.
Ross, M. (2011) ‘Cultivating the Habit of Art in Education and Therapy. Routledge.
Smid, Silke (2014) Dimensionen des Musikerlebens von Kindern. Wissner Verlag
Svendler Nielsen, C., Wehner, S.K. & Herskind, M. (2015). Kvalitativ undersøgelse af Dansematema-
tik-projekt – læring i bevægelse med fokus på kreativitet. A. Bugge et al (Eds.),
Forsøg med Læring i
Bevægelse
(pp. 112-128). Odense: Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.
Sullivan, G. (2005).
Art practice as research: Inquiry in the visual arts.
Thousand Oaks, CA: Sage Pub-
lications
Sørensen, Merete (2015) Drama, æstetisk læring og udvikling af dramatisk legekompetence. Ph.d.-
afhandling. Århus Universitet. DPU.
Tangaard, L.
(2014). Opfindsomhed. Gyldendal A/S.
The College Board. (2012). Child Development and Arts Education: A Review of Recent Research and
Best Practices. New York
Winner, E., Goldstein, T. R., & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for art’s sake. The impact of arts educa-
tion. OECD.
Unge Pædagoger nr. 3, 2016. Tema Åben skole. Forlaget unge pædagoger.
Vedung, E. (2010). Four Waves of Evaluation. Evaluation 2010 16:263. Sage Publications
22
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Bilag. Forslag til syv forskningsprojekter
Det overordnede forskningsdesign har otte bud på delprojekter, der alle rummer en stor grad af
diversitet. Det gør det muligt at udvikle viden om effekten af børn og unges møde med kunst og
kunstneriske processer ud fra forskellige parametre som for eksempel: dannelse, læring, kompeten-
cer, medborgerskab og vitalitet.
Det gør det samtidig muligt at undersøge, hvilket perspektiv og hvilke kompetencer de forskellige
deltagere har i forhold til at indgå i børn og unges møde med kunst.
Sammen rummer delprojekterne en social, aldersmæssig og geografisk bredde, hvilket er væsentligt
i forhold til at få indsigt i, hvordan
alle
børn og unge på tværs af alder, geografi og social status kan
møde kunst på kvalitative måder. Bredden gør det samtidig muligt at undersøge og sammenligne
forskellige partnerskabsmodeller, didaktiske valg og værdier og udvikle en viden om de sammen-
hænge, der kan være mellem dem. Projekterne er dog en slags idebank og skal ikke ses som anbefa-
linger til iværksættelse af konkrete projekter i forlængelse af rapporten.
Forskningsdesignet omfatter en bred palet af kunstneriske udtryksformer. Af samme årsag er delpro-
jekterne hver især orienteret mod enkelte fagområder som for eksempel billedkunst, teater eller
musik. Andre undersøger tværfagligheden. Bredden i delprojekterne i forhold til fagområder, geo-
grafisk- og social spredning, partnerskabsmodeller, didaktiske metoder og undersøgelsesfelt bidra-
ger til forskningsspørgsmål 1:
1. Hvilke effekter, kvaliteter og værdier har mødet med kunsten for de forskellige deltagere i
den åbne skole?
Delprojekterne har forskellige metodologiske valg (følgeforskning og aktionsforskning) og metoder
(arts-based research, observationer, interviews m.v.). Det er centralt i forhold til at undersøge, hvor-
dan børn og unges møde med kunst kan evalueres, hvilket bidrager til forskningsspørgsmål 2.
2. Hvordan kan man evaluere effekter, kvaliteter og værdier i børn og unges møde med kunst i
den åbne skole?
De otte bud på delprojekter fordeler sig således: To, der undersøger børn og unges møde med bil-
ledkunst. Et, der stiller skarpt på børn og unges møde med musik. To yderligere delprojekter, der
særskilt undersøger dramapædagogik, og et, der undersøger kunsthåndværk og design. De reste-
rende har et tværfagligt sigte.
Fortælling, litteratur og scenekunst i indskolingen
Fagområder: Scenekunst og litteratur
Hvad undersøges og hvordan:
Projektet trækker på en række store internationale studier blandt andre DICE (2010), Kiger Lee et al
(2015). Begge dokumenterer en sammenhæng mellem teaterpædagogisk arbejde og udvikling af
dramatisk formsproglig kompetence, sprog og literacy, lyst til læring samt personlige og sociale
kompetencer. International forskning peger yderligere på, at skabende og kollektive dramaprocesser
kan inkludere børn med forskellige baggrunde og udviklingsniveau i et inkluderende og ligeværdigt
fællesskab. Sidst, men ikke mindst vil det skabende dramaarbejde kunne give eleverne mulighed for
23
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
at udtrykke, oplevelser, tanker og følelser og opnå forståelse for sig selv og hinanden og den verden,
de er en del af.
Projektet vil arbejde med tværæstetiske metoder i praksis, der forener skriftlig og mundtlig fortæl-
ling og scenekunstnerisk dramatisering. Projektet vil finde sted i en kommune på Vestsjælland og
involvere et partnerskab med byens lokale teater.
Projektet er et pragmatisk aktionsforskningsprojekt. Scenekunstnere, lærere og pædagoger vil i
samarbejde planlægge, gennemføre og evaluere en dramapædagogisk indsats på en folkeskole i
Holbæk Kommune. I forhold til evaluering vil projektet anvende metoder, som er inspireret af arts-
based research bestående af praksisfortællinger, narrativ analyse, æstetiske evaluerings- og doku-
mentationsformer og kvalitative interview.
Målet er, for første gang på dansk grund, at undersøge om de effekter, som den internationale
forskning peger på – oplevelsesmæssigt, lærings- og trivselsmæssigt – også vil kunne genfindes i en
dansk indskolingskontekst.
I forhold til forskningsdesignets spørgsmål 1 undersøger projektet:
Hvilken betydning skabende dramapædagogiske processer kan have for børn i indskolingen
og deres trivsel og læring.
Hvilke didaktiske metoder og kunstneriske processer kunstnere, lærere og pædagoger an-
vender i den dramapædagogiske praksis.
Hvilke lærings- og udviklingsmuligheder partnerskaberne rummer for alle parter.
Hvilke kompetencer det dramapædagogiske arbejde fordrer af kunstnere og formidlere.
Hvilke potentialer og udfordringer, der ligger i samarbejdet – i forhold til udvikling og læring
for alle de parter, der er involveret.
I forhold til spørgsmål 2 undersøger projektet:
Hvordan alle parter kan beskrive deres udbytte af det dramapædagogiske arbejde – både
gennem æstetiske og diskursive kommunikationsformer.
Hvordan undersøgelsesformer som observation, interviews og surveys kan blive suppleret af
mere æstetiske evaluerings- og dokumentationsformer.
Begrundelse for projektet i relation til den åbne skole
Projektet følger op på rapportens anbefaling om at iværksætte systematisk forskning inden for det
scenekunstneriske område. I dansk skolesammenhæng indgår drama kun i begrænset omfang som
metode og i visse skoler som valgfag på udskolingsniveau. På læreruddannelsen indgår drama heller
ikke som selvstændigt fag, hvilket har den konsekvens, at der ofte ikke findes kvalificerede undervi-
sere til at varetage det dramapædagogiske arbejde med eleverne. Med den åbne skole og ønsket om
at inddrage kropslige og æstetiske læreprocesser i undervisningen åbnes der her op for en unik mu-
lighed for et partnerskab mellem scenekunstnere og lærere og pædagoger i praksis.
I forhold til det overordnede forskningsdesign indgår dette projekt som et ”vertikalt” projekt, hvor
kunstnerne indgår i et flerårigt partnerskab med lærere, pædagoger og børn.
24
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Kunstklippekort til skolen
Fagområde: Tværfagligt
Hvad undersøges og hvordan:
Projektet er et følgeforskningsprojekt, der følger Odsherred Kommunes klippekortordning. Her får
samtlige elever i kommunen på hvert klassetrin over en årrække tilbudt 12-timers workshops med
professionelle kunstnere. Kunstnerne kommer fra en række kunstretninger, for eksempel litteratur,
billedkunst, dans og teater. Møderne finder sted i den åbne skole, finansieret og forvaltet af kom-
munen, hvor kunstnerne indgår som eksterne samarbejdspartnere.
Projektet er et følgeforskningsstudie, der inddrager fænomenologiske og strukturerede observati-
onsstudier, narrativ dokumentation og analyse samt både kvalitative interviews og spørgeskemaun-
dersøgelser. I forhold til spørgsmål 1 undersøger projektet:
Hvilke kunstneriske og didaktiske metoder der anvendes, med hvilket formål og hvilket re-
sultat.
Hvilken oplevelses- og læringsmæssig betydning det interaktive møde med kunsten i praksis
rummer for alle de deltagende børn og unge.
Hvilken læring og udvikling der er i det for lærere, pædagoger og kunstnere.
Hvordan samarbejdet mellem kunstnere, elever, formidlere og skolen som kontekst foregår i
praksis.
Hvilken betydning rum, tid og materialitet har for oplevelses- og læringskvaliteten.
I forhold til spørgsmål 2 undersøger projektet:
Hvordan alle parter kan beskrive, undersøge og udtrykke deres udbytte af det kunstneriske
møde – ved både at anvende æstetiske og diskursive kommunikationsformer.
Hvordan udbyttet af de kunstneriske møder kan evalueres gennem observationer, inter-
views og æstetisk og diskursiv dokumentation.
Begrundelse for projektet i relation til den åbne skole
Projektet indgår både som et vertikalt og et horisontalt projekt. Fokus er samarbejdet mellem pæ-
dagoger, lærere og elever og eksterne kunstnere, og hvilke oplevelses-, udviklings- og læringsmæssi-
ge muligheder der er i det samarbejde.
Aktionsforskningsprojekt målrettet udskolingen
Fagområder: Scenekunst, drama, teater, dans
Hvad undersøges og hvordan
Projektet er et aktionsforskningsprojekt målrettet børn i udskolingen. Fokus er at udforske den ople-
velsesmæssige og læringsmæssige værdi i unges eget skabende arbejde med teater og danseproduk-
tion. Projektet vil foregå parallelt i tre folkeskolers 8. klasse over en periode på otte uger. Skolerne er
fordelt med en i Jylland, en på Sjælland og en i København.
25
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Hensigten er, at eleverne på de forskellige skoler skal arbejde med at skabe teater/en danseproduk-
tion ud fra samme impuls. Både med lokale kunstnere og egne lærere. Målet er en fælles virtuel
performance. Projektet vil trække på erfaringer fra det internationale EU-projekt DICE (2010), der
med afsæt i eksperimentel praksis i en række europæiske lande peger på, at eget skabende arbejde
med drama/ teater kan udvikle medborgerskab, empati og forståelse for kulturel diversitet.
Projektet vil fokusere på de unges skabende arbejde med at dele og udtrykke tanker og følelser rela-
teret til dét at være ung i verden i dag på vej mod en morgendag, ingen kender endnu.
Projektet er et appreciative inquiry-baseret aktionsforskningsprojekt, hvor scenekunstnere og lærere
og pædagoger i samarbejde planlægger, gennemfører og evaluerer en drama- og dansepædagogisk
indsats på tre forskellige skoler fordelt over hele landet.
I forhold til evaluering vil projektet anvende metoder, som er inspireret af arts-based research be-
stående af praksisfortællinger, narrativ analyse, æstetiske evaluerings- og dokumentationsformer og
kvalitative interview.
Hvilken betydning undersøges/hvordan er betydningen af aktiviteten for børn og unge i fokus?
I dette projekt ønsker vi at udforske, hvilke potentielle værdier det skabende arbejde med drama og
dans kan have for de unge, lærere og kunstnere – perspektiveret til både de enkelte deltagere og i
relation til resultaterne af sammenlignelig international forskning. Kunstnerne i dette projekt vil
kunne indgå som eksterne ressourcepersoner, som deltagere i et partnerskab med skolen, og som
integrerede personer i den daglige praksis i skolen.
I forhold til spørgsmål 1 undersøger projektet:
Hvilke kunstneriske dannelsesmuligheder skabende drama, teaterprocesser og tea-
ter/danseproduktion kan have for de unge i forhold til at udvikle formsproglige kompetencer
og forståelse for de implicerede kunstarter.
Hvilken værdi det skabende arbejde med teater/danseprocesser og -produktion kan give de
deltagende unge.
Hvilke potentielle læringsmuligheder teater/danseproces og -produktion kan rumme i for-
hold til udvikling af medborgerskab, empati og forståelse for diversitet.
Hvilke kompetencer arbejdet med skabende danse-/teaterproduktion fordrer fra kunstnere,
lærere og pædagoger.
Hvilke potentialer og udfordringer de to partnerskabsmodeller rummer i relation til alle del-
tagende parters udvikling og læring.
I forhold til spørgsmål 2 undersøger projektet:
Hvordan udbyttet af de skabende danse/teaterprocesser kan undersøges, udtrykkes og be-
skrives af alle parterne - ved at anvende metoder fra arts-based research.
Hvordan udbyttet af det kunstneriske arbejde kan evalueres gennem observationer, inter-
views og æstetisk og diskursiv dokumentation.
26
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Begrundelse for projektet i relation til den åbne skole
Projektet indgår som et vertikalt projekt med fokus på de unges læring og udvikling i mødet med
professionelle kunstnere og egne lærere og pædagoger omkring en teater-/danseproces- og produk-
tion. Kunstnerne vil kunne indgå i partnerskaber, som kan være såvel eksterne som deciderede part-
nerskaber. Projektet følger yderligere op på den anbefaling, der er i rapporten med at sætte en sy-
stematisk forskning i gang inden for krydsfeltet mellem scenekunst og didaktik.
Alle Spiller
Fagområde: Musik
Hvad undersøges og hvordan:
Projektet inddrager en række eksisterende projekter og projekter under opstart. Geografisk er de
fordelt fra Rødovre til Hjørring og omfatter et stort antal elever. Forskningsprojektet har to dele.
Forskningsprojektets første del
undersøger effekter og virkninger, didaktiske kvaliteter (herunder
nye undervisningsformer), og hvilken en værdi det har for børn, når de deltager aktivt i musik og i
musikalske fællesskaber – et felt i rivende udvikling. Et væsentligt parameter er samspillet med
grund- og efteruddannelse.
Projektets første del kobler neurovidenskabelig forskning (Music & Brain, AU), musikdidaktisk forsk-
ning (DPU-AU) og læringsteoretisk forskning (AAU) i et integreret design.
Forskningsprojektets anden del
udvikler (på grundlag af første del) standardiserede evalueringsfor-
mer, som kan anvendes på tværs af forskellige projekter med forskellige kontekster. Evalueringsfor-
merne udvikles primært med henblik på musikområdet gennem Design Based Research. Gennem et
fælles metaprojekt antages det at kunne overføres til andre kunstfaglige områder.
Begrundelse for projektet i relation til den åbne skole
Instrument- og orkesterklasse-projekter er muliggjort af og forudsætter samarbejde i den åbne sko-
le, på den ene side gennem folkeskolens almene rammer og fællesskab og almene kompetencer, og
på den anden side gennem musikskolens specialisering i instrumentundervisning. Projekterne har
form af både eksterne projekter, partnerskaber og som integrerede community-projekter. Projek-
terne inddrager centrale parametre for Quality in Arts Education i form af aktive partnerskaber, vægt
på samarbejde, mulighed for alle, mulighed for optræden, en inkluderende tilgang med mulighed for
alle og fleksible institutionelle strukturer.
Projektet indgår som et horisontalt projekt, men også vertikalt.
Horisontalt: Horisontalt ved at undersøge dimensionen mellem folkeskole og musikskole. Det har
betydning for folkeskolens praksis, for musikskolens praksis og for det fælles tredje felt amatørmusik
i lokalsamfundet (community music). Samarbejde på tværs er afgørende for muligheden for aktiv
livslang deltagelse i musik, som er den fælles formålsformulering for folkeskolens musikundervisning
og musikskolens undervisning.
Horisontalt-vertikalt:
Samspillet med grund- og efteruddannelse for underviserne er et væsentligt
parameter i undersøgelsen. På grundlag af den nye viden, der udvikles i projektet, kan udvikling af
grunduddannelse inden for orkesterfag og orkesterfagsdidaktik ske i et tæt samarbejde med orke-
sterklasse-praktik på de aktuelle Åben Skole-projekter.
27
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Kunstnerisk pædagogisk praksis med fokus på diversitet i initiativerne i den åbne
skole
Fagområder: Dans, musik og billedkunst
Hvad undersøges og hvordan
Forskningsprojektet vil udvikle og undersøge nye tilgange til kunstnerisk pædagogisk praksis, som
har fokus på diversitet i en bred betydning (kulturel, social, kropslig m.v.).
Projektets forskningsspørgsmål:
Hvordan kan global politik på bæredygtighedsområdet (FN’s 2030 Agenda
Transforming Our
World)
med fokus på diversitet, inklusion og gensidig forståelse blive tydelig i kunstnerisk pæda-
gogisk praksis?
Hvad vil være karakteristisk for kunstnerisk pædagogisk praksis, som inkluderer bæredygtig-
hedsmålene og fokus på diversitet?
Hvordan kan disse karakteristika implementeres i nyskabende, kunstnerisk pædagogisk praksis?
Hvad er børns, kunstneres og læreres oplevelser med en sådan tilgang? Og hvad har de alle mu-
lighed for at lære i en fælles praksis med fokus på diversitet?
Projektet har fokus på kunstneres og læreres oplevelser og praksis og børns oplevelser med praksis,
som involverer flere kunstneriske discipliner. Undersøgelsen gennemføres som et aktionsforsknings-
projekt med inspiration fra arts-based educational research (ABER). Et tværæstetisk forløb i dans,
musik og billedkunst vil blive udviklet og afprøvet i et samarbejde mellem forskere, kunstnere, lære-
re og elever dels i efter- og videreuddannelsesforløb (f.eks. på Den Danske Scenekunstskole), dels i
skoleregi.
At skabe oplevelsesbaseret viden om praksis og læringsmuligheder i en bred forståelse kræver udvik-
ling af en forskningstilgang, som kan belyse menneskers oplevelser på et dybere niveau, som kan få
dem til at mærke efter, reflektere og fantasere om muligheder.
Kunstformerne er udtryksmidler, som ”taler” til følelser, fornemmelser og sanser og kan kommuni-
kere tanker, oplevelser og idéer på andre måder end mere traditionelle humanistisk-
samfundsvidenskabelige metoder, som ofte er baseret på ord alene og derfor kun delvist kan ind-
fange praksisviden. Multimodale interviews og filmisk etnografi er eksempler på metoder, som kan
anvendes til et sådant formål.
Begrundelse for projektet i relation til den åbne skole
Et overordnet fokus på diversitet i kunstnerisk praksis med børn har potentiale i en tid, hvor både
internationalt og nationalt politisk skabte og samfundsmæssige forandringer afstedkommer stadigt
mere blandede børnegrupper i skoleregi. Den åbne skole giver særlig mulighed for at sætte fokus på
diversitet som en ressource i fælles praksis mellem kunstnere, skoler og andre institutioner (f.eks.
asylcentre).
Projektet har to overordnede forskningstemaer. Det første relaterer sig til den horisontale-vertikale
dimension (videreuddannelse af professionelle, som skal kunne agere på tværs af kunstformer, ud-
28
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
dannelsesniveauer og institutioner), det andet til den horisontale dimension (i krydsfeltet mellem
kunstformer for en udvalgt aldersgruppe):
1. Uddannelse af professionelle: Det undersøges, hvordan diversitet kan være en ressource i
kunstnerisk pædagogisk praksis, og hvordan et sådant perspektiv kan udvikles og anvendes i
videreuddannelse af lærere og kunstnere.
2. Læringsmuligheder i nye praksisformer: Det undersøges, hvordan nye tilgange til kunstnerisk
pædagogisk praksis med fokus på diversitet kan fungere, og hvilke læringsmuligheder de kan
give deltagerne i en sådan praksis.
Undersøgelsen resulterer i et beskrevet kunstnerisk og didaktisk grundlag med forskellige greb, der
kan drejes på – afhængig af kontekst og formål med en planlagt praksis.
Møder mellem skolefag og kunstart på tværs og på langs
Fagområder: Kunsthåndværk og Design og Håndværk og Design
Hvad undersøges og hvordan:
Projektet er et aktionsforskningsprojekt, der følger implementeringen af faget Håndværk og Design i
grundskolen fra 2017. Partnerskaber mellem institutionerne for uddannelse og undervisning i såvel
kunsthåndværk og design (designskolerne), materiel kultur (DPU), professionshøjskolerne (UC’erne)
og skoler (skoleledelser og lærere) samt professionelle kunsthåndværkere og designere.
På den ene side vil det være særdeles positivt, hvis Håndværk og Design løftes og får status som et
innovativt og kunstnerisk fag med mulighed for fordybelse, men også som et fag, der har fokus på
den praktiske dimension, håndteringen af værktøjet og omgangen med materialer.
Faget Håndværk og Design i skolen har en lang række muligheder og perspektiver, som kan skabe et
nyt og tiltrængt rum for børn og unge i en ellers presset og i stigende grad teoretiseret og akademi-
seret skolehverdag. Fordybelse i længere processer omkring materialer og værktøj kan styrke børns
vedholdenhed og fokus, deres opmærksomhed og evne til behovsudsættelse. Det kan på sigt give
børn en større skoleglæde. En helt ny faglighed i skiftet fra håndarbejde og sløjd til Håndværk og
Design stiller store krav. Projektet vil undersøge og understøtte hvordan.
Der er på nuværende tidspunkt positive meldinger om et muligt samarbejde fra toneangivende per-
soner på professionshøjskolerne, fra uddannelsen i materiel kultur på DPU, fra Designmuseum Dan-
mark og fra Kunstakademiet i København. Herudover skal der tages kontakt til Danske Kunsthånd-
værkere og Designere, Design Denmark samt de øvrige museer, som arbejder målrettet med kunst-
håndværk og design i forhold til børn og unge – f.eks. Trapholt og Koldinghus.
Indsatsen omfatter en gennemførelse af en række udviklingsværksteder, modelforsøg eller pilotpro-
jekter. Intentionen her er, at kunsthåndværkere og designere mødes med lærere og eventuelt skole-
ledelser under vejledning og supervision af et partnerskab mellem professionshøjskolerne, DPU og
akademierne.
Værkstederne skal udvikle og gennemføre konkrete møder med og undervisningsforløb for børn og
skoleklasser med det dobbelte sigte at kvalificere kunsthåndværkere og designere til at indgå med
29
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
praksisnære og kunstneriske forløb i skolen og skolens lærere til en fornyet, kunstnerisk baseret
praksis inden for kunsthåndværk og design.
Erfaringerne fra værkstederne – dokumentation, evaluering m.v. – skal gerne danne grundlag for på
den ene side at udvikle læreruddannelsen og de efter- og videreuddannelsesforløb, som finder sted
inden for faget Håndværk og Design på professionshøjskolerne med faglige afstikkere til f.eks. billed-
kunstfaget. Og på den anden side at inspirere til at inkorporere moduler i møder med børn og unge i
akademiernes uddannelser inden for kunsthåndværk og design, eventuelt arkitektur.
Projektet vil undersøge:
Hvordan samarbejdet mellem kunsthåndværk og design og skolens nye fag håndværk og de-
sign etableres og udvikles i samarbejder i skolen og i den åbne skole.
Hvordan samarbejdet mellem kunsthåndværk og design og skolens nye fag Håndværk og De-
sign etableres og udvikles i samarbejder mellem læreruddannelse og designuddannelse.
Hvilken oplevelses- og læringsmæssig betydning det interaktive møde med kunsten i praksis
rummer for alle parter.
Hvilken betydning rum, tid og materialitet har i de konkrete møder om Kunsthåndværk og
Design.
Hvilke kunstneriske og didaktiske metoder der anvendes, med hvilket formål og hvilket re-
sultat.
Unge og handlekraft
Fagområde: Billedkunst
Forskningsprojektet undersøger sammenhænge mellem kunstpædagogiske møder på kunstmuseer
og unges handlekraft. Handlekraft skal forstås som forhandlinger af forestillinger, forudsætninger for
handling og kraft til planlægning og udførsel. Det er et centralt parameter i demokratisk dannelse.
Delprojektet
Laboratorium for Kreativ Læring – Den Åbne Skole i praksis
knyttes til et omfattende
Åben Skole-projekt mellem ARKEN Museum for Moderne Kunst og folkeskoler i Ishøj, Brøndby, Høje
Taastrup, Vallensbæk og Greve Kommune.
Forskningsprojektet placerer sig i krydsfeltet mellem ungdomsforskning, museumsforskning og ud-
dannelsesforskning. Ungdomsforskningen viser, at når unge deltager i kunstprojekter i uformelle
arenaer, bliver deres handlekraft styrket. Især deres forståelse af mulighedsrum og forudsætninger
for handling.
Der mangler imidlertid viden om, hvorvidt og hvordan den åbne skole – på samme vis som kunstpro-
jekter i uformelle sociale arenaer – kan styrke unges muligheder for at udvikle individuel og kollektiv
handlekraft, hvis samspil og rækkevidde er nøglekomponenter i forbindelse med nye demokratiske
fællesskaber og samfundsmæssige forandringsprocesser.
Ved hjælp af aktionsforskning vil projektet udvikle metodiske greb til at producere viden om elev-,
museumsunderviser- og lærerperspektiver. Der er særligt fokus på de unges perspektiver. Ungeper-
spektivet etableres gennem ungebaserede evalueringer med afsæt i nyere britisk forskning. Her
bliver der blandt andet arbejdet med performative greb, ”sense-making”-processer og kortlægninger
30
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
(Hall 2005, Thomson and Sefton-Green 2011, Groundwater-Smith 2015) og deltagerobservationer
fra en konstrueret position (Warming 2007).
Forskningsprojektet undersøger, hvordan unges møde med kunst og kunstneriske processer i den
åbne skole muliggør demokratisk dannelse – med særligt fokus på handlekraft:
Hvordan oplever unge mødet med kunst og kunstneriske processer i den åbne skole?
Hvordan styrker mødet unges handlekraft?
Hvad karakteriserer denne handlekraft? Og hvilke betingelser (f.eks. didaktiske, organisatori-
ske eller samarbejder) er centrale for den?
Hvilken særlig rolle spiller det i forhold til unges demokratiske dannelse?
Begrundelse for projektet i relation til den åbne skole
Projektet undersøger, hvorvidt og hvordan de potentialer, vi kender fra kunstprojekter med unge i
uformelle arenaer, også kan finde sted eller udvikles inden for den åbne skole. Projektet bidrager
hermed både til viden om kunstneriske partnerskabers potentialer i forhold til demokratisk dannelse
og til viden om, hvordan potentialer fra kunstprojekter i uformelle arenaer kan bredes ud og tilbydes
til alle unge i den åbne skole.
Projektet understøtter særligt den horisontale dimension ved at fokusere på samarbejder mellem
kunstmuseum og skole samt ved at undersøge, hvorvidt og hvordan de potentialer, vi ser i uformelle
arenaer, kan aktualiseres i Den åbne skole.
Vertikalt understøtter projektet kompetenceudvikling af lærere og kunstformidlere, da denne del
bliver en integreret del af metoden i forskningsprojektet.
31
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
1920220_0033.png
32