NOTAT
Til Kulturudvalget
25. maj 2018
MUSE
Niels Græsholm
33744521
Jour. nr. 18/04374-3
Opsummering af hovedpointer fra Statens Kunstfonds
forskningsarbejde vedr. børn og unges møde med kunst og kultur.
Problemstilling
Som et led i Statens Kunstfonds lovmæssige forpligtelse til at varetage
produktion og formidling af kunst af høj kvalitet for børn og unge, har fonden
i perioden 2014-17 gennemført tre forskningsprojekter. Projekterne belyser,
hvilke erfaringer, udfordringer og muligheder, der er forbundet med at
arbejde med partnerskaber mellem professionelle kunst og kunstformidlere og
undervisningssektorens lærere, pædagoger og undervisere
–
både i regi af
Kunstfondens egne børne- og ungerettede initiativer eksemplificeret ved
Huskunstnerordningen og i de kunstneriske partnerskaber, som arrangeres i
regi af Den Åbne Skole.
Kulturudvalget ønskede i forbindelse med Statens Kunstfonds præsentation
af forskningsrapporterne d. 31. januar et kort notat, der opsummerede
pointerne i forskningen.
Pointer
Forskningsprojekterne viser, at kunstneriske partnerskaber mellem skoler,
kulturinstitutioner, kunstnere og kunstformidlere er en strukturel ramme for,
at børn og unge får mulighed for at lære i og gennem kunsten. Det er dog ikke
altid, at det kunstneriske partnerskab giver en reel mulighed for læring og
reelle, kvalificerede og kvalificerende kunstmøder.
Børn og unge kan både få kunstneriske oplevelser, de kan lære at mestre
kunstneriske udtryksformer, og de kan opleve og lære, hvordan kunstneriske
processer kan sætte andre af skolens fagligheder i perspektiv og give dem nyt
liv og indhold. Hertil kommer, at de gennem arbejdet med kunsten kan
komme til at se sig selv og andre på nye måder, og det kan medvirke til at
udvikle sociale fællesskaber og skabe social forandring.
Forskningsprojekternes pointer (oplistet nedenfor) spiller fint sammen med
en række andre evalueringer og kortlægninger på området, f.eks. UVM/KUM
åben skole evaluering (2017-2018) fra Evalueringsinstituttet og
kortlægningerne (2016-2018) fra Nationalt Netværk af Skoletjenester.
Forskningsrapporterne giver hertil en forskningsbaseret og teoretisk
overbygning om kvalificerede kunstneriske partnerskaber, som sætter de
mere praksisorienterede evalueringer i perspektiv.