Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1920218_0001.png
NOTAT
Til Kulturudvalget
25. maj 2018
MUSE
Niels Græsholm
[email protected]
33744521
Jour. nr. 18/04374-3
Opsummering af hovedpointer fra Statens Kunstfonds
forskningsarbejde vedr. børn og unges møde med kunst og kultur.
Problemstilling
Som et led i Statens Kunstfonds lovmæssige forpligtelse til at varetage
produktion og formidling af kunst af høj kvalitet for børn og unge, har fonden
i perioden 2014-17 gennemført tre forskningsprojekter. Projekterne belyser,
hvilke erfaringer, udfordringer og muligheder, der er forbundet med at
arbejde med partnerskaber mellem professionelle kunst og kunstformidlere og
undervisningssektorens lærere, pædagoger og undervisere
både i regi af
Kunstfondens egne børne- og ungerettede initiativer eksemplificeret ved
Huskunstnerordningen og i de kunstneriske partnerskaber, som arrangeres i
regi af Den Åbne Skole.
Kulturudvalget ønskede i forbindelse med Statens Kunstfonds præsentation
af forskningsrapporterne d. 31. januar et kort notat, der opsummerede
pointerne i forskningen.
Pointer
Forskningsprojekterne viser, at kunstneriske partnerskaber mellem skoler,
kulturinstitutioner, kunstnere og kunstformidlere er en strukturel ramme for,
at børn og unge får mulighed for at lære i og gennem kunsten. Det er dog ikke
altid, at det kunstneriske partnerskab giver en reel mulighed for læring og
reelle, kvalificerede og kvalificerende kunstmøder.
Børn og unge kan både få kunstneriske oplevelser, de kan lære at mestre
kunstneriske udtryksformer, og de kan opleve og lære, hvordan kunstneriske
processer kan sætte andre af skolens fagligheder i perspektiv og give dem nyt
liv og indhold. Hertil kommer, at de gennem arbejdet med kunsten kan
komme til at se sig selv og andre på nye måder, og det kan medvirke til at
udvikle sociale fællesskaber og skabe social forandring.
Forskningsprojekternes pointer (oplistet nedenfor) spiller fint sammen med
en række andre evalueringer og kortlægninger på området, f.eks. UVM/KUM
åben skole evaluering (2017-2018) fra Evalueringsinstituttet og
kortlægningerne (2016-2018) fra Nationalt Netværk af Skoletjenester.
Forskningsrapporterne giver hertil en forskningsbaseret og teoretisk
overbygning om kvalificerede kunstneriske partnerskaber, som sætter de
mere praksisorienterede evalueringer i perspektiv.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Side 2
1. De etablerede partnerskaber kræver reel ligeværdighed og et gensidigt
forpligtende samarbejde mellem parterne, hvis det skal danne grundlag
for læring og ægte møder mellem børn/unge og kunst af høj kvalitet.
2. Partnerskaberne udfordres ofte af, at der ikke er afsat nok tid til
projekterne, samt af at partnerne har forskellige formål med at indgå i
partnerskaberne.
3. Partnernes roller og kompetencer skal afklares og rammesættes fra
samarbejdets start
det giver et bedre projektforløb til gavn for elevernes
læring og oplevelse af kunstmødet og forhindrer misforståelser mellem
samarbejdspartnerne.
4. Der skal fokuseres på at bygge bro mellem faglighederne, udvikle
terminologi og sproglighed omkring kunstmødet på alle niveauer
mellem
kunstneriske, didaktiske, forsknings- og ledelsesmæssige fagligheder.
5. Gennem anvendelse af kunstneriske evalueringsformer og æstetiske
læreprocesser
f.eks. tegning, teater/rollespil og andre æstetiske udtryk
i dialogen med eleverne, kan elevernes blik på og deres oplevelse af
kunstmødet nuanceres og udbygges.
6. For at blive klogere på værdien
effekten
af kunstmøderne og de
kunstneriske partnerskaber, er det vigtigt at inddrage børns og unges
stemme. F.eks. gennem ovenstående kunstneriske evalueringsformer.
7. Kunstneriske partnerskaber er en glimrende platform for
kompetenceudvikling for alle de fagligheder, som mødes i partnerskabet:
de kunstneriske, pædagogiske og ledelsesmæssige.
8. Rapporterne anbefaler, at man fremover stadig kobler forskningsbaseret
evaluering til projekter med kunstneriske partnerskaber, og at man i
tilgangen anvender en bred palet af forsknings- og evalueringsmetoder.
Både i form af følgeforskning på eksisterende projekter og
aktionsforskning i nye projekter, hvor der er særlige perspektiver på de
kunstneriske partnerskaber, som man ønsker ny viden om. I den
forbindelse anbefales det, at man styrker fokus på kvalitative
forskningsmetoder.
Siden oprettelsen af Huskunstnerordningen i 2006 har der både i det
kulturministerielle kunststøttesystem, i undervisningssektoren og i
kultursektoren generelt været en stor interesse for partnerskaberne omkring
kunstmøder for børn og unge
og denne interesse er blevet styrket med
Folkeskolereformen og implementeringen af den åbne skole.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat samt rapporterne vedrørende Statens Kunstfonds forskningsrapporter om børn og unges møde med kunst blev præsenteret, fra kulturministeren
Side 3
De mange rapporter, som allerede er publiceret om emnet viser, at man fra
forskelligt hold tager opgaven med at skabe kvalificerede kunstmøder for børn
og unge særdeles alvorligt. At erfaringerne og evalueringerne kommer til de
samme konklusioner
men formuleret i forskellige termer og med
anvisninger og anbefalinger rettet mod forskellige sider af de ansvarlige
sektorer
viser, at der er behov for en koordinering og samordning af de
mange forskellige indsatser. Forskningsrapporterne peger at dette kan ske i
form af et konsortium, videnscenter eller sekretariat med ressourcer til at
arbejde på tværs.
Opfølgning på rapporterne
På baggrund af forskningsrapporten har Statens Kunstfonds bestyrelse
besluttet, at følge op på arbejdet ved at bede Slots- og Kulturstyrelsen komme
med forslag til, hvordan forskerpanelets konklusioner og anbefalinger kan
anvendes generelt i styrelsens og fondens fremtidige arbejde og se på fondens
børne- og ungerettede ordninger med henblik på at afdække deres potentiale
for samspil med Den Åbne Skole.
Derudover har Huskunstnerudvalget på baggrund af rapporten om
Huskunstnerordningen revideret Huskunstnerpuljens støttekriterier.