Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1914979_0001.png
NOTAT
18. juni 2018
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny euro-
pæisk kulturdagsorden
Notatet sendes også til Folketingets Kulturudvalg
KOM (2018) 267
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 22. maj 2018 offentliggjort en meddelelse til Europa-
Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Økonomisk- og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget om en ny europæisk kulturdagsorden. Meddelelsen, som den 25.
maj 2018 er oversendt i dansk sprogversion, har til formål at fremlægge Kommissi-
onens bud på tidssvarende strategiske målsætninger og konkrete indsatser, der kan
bidrage til at styrke det europæiske kultursamarbejde.
Meddelelsen skal bl.a. ses med baggrund i Det Europæiske Råds konklusioner fra
den 14. december 2017, der bl.a. opfordrer til at øge bevidstheden om kulturens og
kulturarvens sociale og økonomiske betydning, ligesom der i konklusionerne er en
opfordring til at overveje mulige foranstaltninger møntet på kultursektorens ram-
mevilkår, der kan bane vejen for udviklingen af de kulturelle og kreative industrier
og øge mobiliteten for den professionelle kulturelle sektor. Endvidere skal meddelel-
sen ses i lyset af Kommissionens udspil fra 14. november 2017 om
”styrkelse af den
europæiske identitet gennem uddannelse og kultur”, der fremlægger Kommissionens
forslag til, hvordan uddannelses- og kulturområdet fremadrettet kan bidrage til
større samhørighed og følelsen af at være del af et kulturelt fællesskab i Europa.
Kommissionen foreslår i sin nye meddelelse, at de strategiske målsætninger for det
fremtidige kultursamarbejde i EU opdeles i en social dimension, en økonomisk di-
mension og en ekstern dimension
– dvs. gående på EU’s kulturelle relationer udad-
til. Endvidere foreslår Kommissionen to tværgående temaer om hhv. kulturarven og
det digitale område, som ligeledes fremover bør være i fokus i forbindelse med EU’s
kultursamarbejde. Til hver af de strategiske målsætninger og tværgående fokusom-
råder opstiller Kommissionen konkrete mål og indsatser, som Kommissionen agter
at gennemføre, ligesom Kommissionen giver opfordringer til, hvordan medlemssta-
terne kan følge op på målene.
I det omfang af, at den nye europæiske kulturdagsorden vil blive finansieret gennem
EU-programmer,
vil det have statsfinansielle konsekvenser via EU’s budget.
Dok. nr. 18/01677-1
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden, KOM (2018) 0267.
Side 2
Regeringen forholder sig åben over for at drøfte Kommissionens forslag til en ny
europæisk kulturdagsorden, som kan sætte en ramme for idé- og erfaringsudveks-
lingen mellem medlemsstaterne på kulturområdet. Regeringen understreger samti-
dig, at kultur først og fremmest er et anliggende for medlemsstaterne, og at det eu-
ropæiske niveau kan spille en supplerende rolle; navnlig når det gælder grænseover-
skridende aktiviteter som f.eks. Media-programmet. Regeringen forudsætter, at op-
følgningen på meddelelsen skal være frivillig og ske i fuld respekt for princippet om
subsidiaritet og proportionalitet i lyset af, at EU på kulturområdet alene har en
understøttende og supplerende kompetence. Hertil lægger regeringen vægt på, at
meddelelsen og efterfølgende drøftelser om kulturdagsordenen ikke foregriber for-
handlingerne om EU’s kommende
flerårige finansielle ramme.
2. Baggrund
Meddelelsen skal overordnet ses med baggrund i det øgede fokus på kulturområ-
det, som EU’s stats-
og regeringschefer har sat med henblik på at styrke sammen-
holdet i EU. Kultur har således været på dagsordenen på det uformelle topmøde i
Göteborg i november 2017 og på møde i Det Europæiske Råd i december 2017. På
mødet gav Det Europæiske Råd medlemsstaterne, Rådet og Kommissionen i op-
drag bl.a. at bruge det europæiske år for kulturarv 2018 som anledning til at øge
bevidstheden om kulturens og kulturarvens sociale og økonomiske betydning. End-
videre bad Det Europæiske Råd parterne om at undersøge mulige foranstaltninger,
som adresserer de retlige og finansielle rammevilkår for udviklingen af kulturelle
og kreative industrier og mobilitet for professionelle kulturaktører.
Meddelelsen følger ligeledes op på Kommissionens meddelelse fra november 2017
om en styrkelse af den europæiske identitet gennem uddannelse og kultur, som var
et bidrag til stats- og regeringschefernes møde i Göteborg med bud på mulige kon-
krete mål og indsatser, der vil kunne sættes i søen for gennem kultur at skabe
større bevidsthed om fælles identitet og værdier i EU.
Endelig skal meddelelsen ses som en opdatering af den europæiske kulturdagsor-
den fra 2007, som var det første initiativ fra Kommissionen til at sætte en ramme
og give en retning for det europæiske kultursamarbejde, hvor EU kun kan spille en
understøttende og supplerende rolle.
Meddelelsen om en ny europæisk kulturdagsorden indgår i en ”pakke” af meddelel-
ser på ungdoms-, uddannelses og kulturområdet som præsenteret i Kommissionens
meddelelse af
22. maj 2018 om ”opbygning
af et stærkere Europa gennem en stær-
kere ungdoms-, uddannelses- og kulturpolitik”
(KOM (2018) 268), der udgør en
slags overligger til hele pakken.
3. Formål og indhold
Meddelelsen tager afsæt i, at EU af Det Europæiske Råd har fået til opgave at gøre
en større indsats på kulturområdet. Dette samtidig med, at TEUF art. 167 om kul-
tur giver medlemsstaterne enekompetence til at føre kulturpolitik, mens EU’s rolle
er at opfordre til samarbejde og understøtte og supplere medlemsstaternes indsat-
ser.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden, KOM (2018) 0267.
Side 3
Kommissionen foreslår på den baggrund at øge ambitionsniveauet gennem følgen-
de
tre strategiske målsætninger
og dertil hørende
indsatsområder
og følgende
to tværgående fokusområder
og dertil hørende
indsatsområder:
Strategiske målsætninger:
1. Den
sociale
dimension: - udnytte kulturens kraft og den kulturelle mangfoldig-
hed med henblik på social sammenhængskraft og velvære, herunder
Fremme alle europæeres kulturelle kapacitet ved at stille en bred vifte af kul-
turelle aktiviteter til rådighed og skabe muligheder for aktiv deltagelse i dem.
Opfordre til professionelle kulturaktørers mobilitet og fjerne hindringer for
deres mobilitet.
Beskytte og fremme Europas kulturarv som en fælles ressource, øge kendska-
bet til den fælles historie og værdier og styrke følelsen af en fælles europæisk
identitet.
Kommissionen
vil som en opfølgning i nær fremtid bl.a. støtte forskning i samspil-
let mellem kultur og andre områder, herunder sundhedsområdet, udvikle særlige
indsatser vedr. social inklusion gennem kultur via programmerne Et Kreativt Eu-
ropa og Erasmus+ og foreslå et pilotprojekt til fremme af mobilitet for professionel-
le kulturaktører.
Medlemsstaterne
opfordres til at forpligte sig til at gøre frem-
skridt i forhold til at fjerne administrative og skattemæssige barrierer for mobili-
tet, herunder som led i Rådets næste kulturarbejdsplan.
2. Den
økonomiske
dimension
støtte kulturbaseret kreativitet i uddannelse og
innovation og mhp. beskæftigelse og vækst, herunder
Fremme kunsten, kulturen og den kreative tænkning i uddannelse og videre-
uddannelse og inden for livslang læring.
Udvikle gunstige økosystemer for kulturelle og kreative industrier ved at
fremme adgang til finansiering, evnen til innovation, rimelige vederlag til for-
fattere og skabende kunstnere samt fremme tværfagligt samarbejde.
Fremme færdigheder, der er nødvendige for de kulturelle og kreative sektorer,
herunder digitale, entreprenørskabs-, traditionelle og specialiserede færdighe-
der.
Kommissionen
vil som en opfølgning i nær fremtid bl.a. fremme musik og kunst i
uddannelse og videreuddannelse, herunder som et prioriteret tema inden for
Erasmus+-programmet, og støtte partnerskaber mellem kreative professionelle
aktører, industrier og inkubator-netværk. Blandt planlagte pilotprojekter vil
Kommissionen endvidere gennemføre en forberedende indsats inden for musik
(Music
Moves Europe).
Derudover agter Kommissionen bl.a. at styrke dialogen med
den europæiske audiovisuelle industri.
Medlemsstaterne
opfordres til at forpligte
sig til at forbedre de socio-økonomiske vilkår for kunstnere og fremme kunst og
uddannelse og videreuddannelse som led i Rådets næste kulturarbejdsplan.
3. Den
eksterne
dimension
styrke de internationale kulturelle relationer, her-
under
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden, KOM (2018) 0267.
Side 4
Støtte kulturen som en motor for bæredygtig social og økonomisk udvikling.
Fremme kultur og interkulturel dialog mhp. fredelige forbindelser mellem for-
skellige samfund.
Styrke samarbejdet om kulturarven.
Kommissionen
og
EU’s Høje Repræsentant for
Udenrigsanliggender og Sikkerheds-
politik
vil som en opfølgning bl.a. fremme de kulturelle og kreative sektorer i Vest-
balkan gennem bl.a. Et Kreativt Europa, lancere en forberedende indsats om euro-
pæiske kulturhuse i partnerlande, styrke kulturdialogen med Kina og indlede en
ny dialog med Japan og udvikle strategier for kultursamarbejde med Vestbalkan,
Mellemøsten, Nordafrika og Latinamerika.
Medlemsstaterne
opfordres til at sam-
arbejde om udvikling af fælles aktiviteter med Kommissionen, Den Høje Repræsen-
tant, herunder Den Fælles Udenrigstjeneste.
Tværgående fokusområder:
4. Beskytte og nyttiggøre
kulturarven
Efter afslutningen af det europæiske kulturarvsår i 2018 agter
Kommissionen
bl.a.
at:
Præsentere en Handlingsplan for Kulturarven og anmode medlemsstaterne om
at udarbejde lignende planer på nationalt plan og følge op på kulturarvsårets
10 europæiske initiativer gennem Rådets kulturarbejdsplaner.
Foreslå at inkorporere resultaterne af kulturarvsåret i fremtidige EU-
programmer og i samhørighedspolitikken.
Støtte håndhævelsen af den kommende forordning om ulovlig import af kultur-
genstande gennem en handlingsplan.
5.
Digital4Culture
Med udgangspunkt i den digitale revolution og de nye muligheder digitaliseringen
giver mht. skabelse af kunst, adgang til kultur og kulturarv vil Kommissionen for-
berede en ny EU Digital4Culture-strategi. Strategien vil bygge på igangværende
forslag på ophavsrets- og det audiovisuelle område inden for rammerne af det digi-
tale indre marked.
Kommissionen
vil i nær fremtid bl.a.
Gennem digitalisering skabe et netværk af kompetencecentre på tværs af EU
for at bevare viden om truede mindesmærker.
Skabe et online katalog over europæiske film og lancere den første EU-filmuge
for at tilgængeliggøre europæiske film på skoler i Europa.
Foreslå en videre proces for Europeana, som er Europas digitale platform for
kulturarvsområdet.
Gennemførelse af den nye dagsorden
Kommissionen peger på, at EU’s rolle mht. gennemførelsen af arbejdsplanen er at
skabe incitamenter og vejledning i forhold til afprøvning af nye ideer samt under-
støtte medlemsstaterne i at føre en fælles dagsorden frem. Ifølge Kommissionen er
der nogle områder, hvor der er rig mulighed for at gøre mere gennem strategisk
samarbejde, forbedrede arbejdsmetoder og pilotprojekter.
Kommissionen agter at gennemføre planen gennem:
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden, KOM (2018) 0267.
1914979_0005.png
Side 5
I. Samarbejde med medlemsstaterne
på grundlag af arbejdsplaner og arbejds-
metoder som f.eks. den åbne koordinationsmetode. For at styrke effekten af arbej-
det foreslår Kommissionen, at der også fokuseres på konkret gennemførelse af ar-
bejdsplanen på nationalt, regionalt og lokalt niveau. Til formålet foreslår Kommis-
sionen at yde delfinansiering fra EU-støtteinstrumenter, herunder teknisk bistand.
Kommissionen
foreslår, at der samarbejdes om følgende
emner:
Deltagerorienteret forvaltning af kulturarven i samarbejde med Europarådet.
Kvalitetsprincipper for bevarings- og restaureringsindsatser på kulturarvsom-
rådet.
Adgang til finansiering og evne til innovation i de kulturelle og kreative sekto-
rer.
Optrapning af kultur- og kulturarvsprojekter, som støttes af EU-programmer.
II. Struktureret dialog med civilsamfundet
på grundlag af en udvidelse af den
nuværende dialog med civilsamfundet, herunder gennem flere samarbejdsmulig-
heder gennem brug af internettet, inddragelse af relevante organisationer fra an-
dre områder end kulturområdet og en mere aktiv rolle for civilsamfundet i forbere-
delsen af Det Europæiske Kulturforum, der afvikles hvert andet år.
III. Fremme kultur gennem EU-programmer,
herunder gennem Et Kreativt
Europa og programmets efterfølger og andre programmer og politikker.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant i forhold til en meddelelse.
Indholdsmæssigt vil nærhedsprincippet i lyset af, at kultur er national kompeten-
ce, og at EU alene har en understøttende og supplerende rolle, være relevant i for-
hold til en mulig opfølgning på en meddelelse, der omhandler kultur.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have væsentlige statsfinansielle, samfunds-
økonomiske, erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden, KOM (2018) 0267.
Side 6
Kommissionen anfører, at den agter at implementere sin kulturdagsorden gennem
bl.a. EU-programmer, herunder først og fremmest gennem det nuværende program
Et Kreativt Europa og programmets efterfølger efter 2020. Kulturdagsordenen bør
til sin tid ses i sammenhæng med Rådets og medlemsstaternes prioriteringer i
forhold til kulturdagsordenen og forslaget til programmet et Kreativt Europa for
2021-2027
samt de overordnede forhandlinger om EU’s næste flerårige finansielle
ramme.
I det omfang, at kulturdagsordenen finansieres via EU-programmer, vil det have
statsfinansielle konsekvenser via EU’s budget, svarende til Danmarks finansie-
ringsandel heraf på 2 pct. Der arbejdes for at få præciseret, hvilke EU-programmer
Kommissionen forestiller sig at anvende til opfølgning på meddelelsen.
Eventuelle nationale udgifter som følge af en national opfølgning på Kommissio-
nens nye kulturdagsorden vil ske inden for egne rammer.
8. Høring
Meddelelsen er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 12. juni 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
Endvidere er meddelelsen udsendt i bred høring til berørte interessenter med hø-
ringsfrist den 10. august 2018. Folketinget vil i et revideret grund- og nærhedsno-
tat blive orienteret om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen forventes at få generel opbakning blandt EU-landene, idet der dog
ventes at være forskellige ønsker til ambitionsniveauet for en ny europæisk kul-
turdagsorden.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig åben over for at drøfte Kommissionens forslag til en ny
europæisk kulturdagsorden, som kan sætte en ramme for idé- og erfaringsudveks-
lingen mellem medlemsstaterne på kulturområdet.
Regeringen understreger samtidig, at kultur først og fremmest er et anliggende for
medlemsstaterne, og at det europæiske niveau kan spille en supplerende rolle;
navnlig når det gælder grænseoverskridende aktiviteter. Regeringen forudsætter i
den forbindelse, at opfølgningen på meddelelsen skal være frivillig og ske i fuld
respekt for princippet om subsidiaritet og proportionalitet i lyset af, at EU på kul-
turområdet alene har en understøttende og supplerende kompetence.
For regeringen er det vigtigt, at opfølgningen på meddelelsen er frivillig for med-
lemsstaterne, og at det sker på grundlag af arbejdsmetoder som f.eks. den åbne
koordinationsmetode samt med inddragelse af civilsamfundet. I det omfang, at en
opfølgning på meddelelsen inddrager emner og områder, der er genstand for EU-
regulering som f.eks. ophavsret og det audiovisuelle område, finder regeringen, at
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden, KOM (2018) 0267.
Side 7
reguleringen af disse områder bør besluttes i det rette formelle regi. Fsva. beslut-
ninger om at fremme og fjerne hindringer for professionelle kulturaktørers mobili-
tet, bemærker regeringen, at sådanne beslutninger formelt bør behandles i et an-
det regi end som en del af en opfølgning på en meddelelse om en europæisk kultur-
dagsorden. Regeringen lægger vægt på, at meddelelsen og de efterfølgende drøftel-
ser ikke foregriber forhandlingerne om EU’s kommende
flerårige finansielle ram-
me.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har endnu ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg.