Fra:
Sendt:
30. maj 2018 10:27
Til:
Cc:
Emne:
Tak for Foretræde og Svar på Spørgsmål Stillet Under Deputationen
Til medlemmerne af kulturudvalget
Vi takker for at ku e foretræde o sdag d.
da setri i Da ark.”
.
aj, o ha dle de ”She Yu Perfor i g Arts
- de forbudte
Teknikken svigtede lidt på dagen, men her kan De se de 2. min. som De gik glib af.
https://vimeo.com/236655745
Vi blev stillet følgende spørgsmål under deputationen.
Spørgsmål 1:
Hvorfor finder I ikke andre scener i København, eksempelvis Tivoli, Det Ny Teater, etc.?
Shen Yun kræver nogle helt bestemte dimensioneringer, da det er en kæmpe danse- og musiktrup. Dertil
kommer en helt særlig anvendelse af teknisk animation, der kræver en bestemt højde og dybde. Gamle
Scene opfylder ikke kravene, men Operaen på Holmen besidder de fysiske rammer som kræves fra Shen
Yun i New York. Kravene til scenedimensioner er 15 meter bred og 7,5-9 meter dyb; scenedybde fra tæppe
til bagskærm skal være 12 meter og orkestergraven skal kunne indeholde 50 musikere. Dertil kommer at
Shen Yun er højtprofileret klassisk scenekunst, der opfører forestillinger på de største scener overalt i
verden. Når Shen Yun afholder shows i Nordamerika og andre steder, er billetterne typisk udsolgt før de
ankommer til en bestemt by.
Spørgsmål 2:
Der er tidligere blevet stillet spørgsmål til forskellige kulturministre i denne sag, men hvilket belæg har I for
at påstå, at det er det danske udenrigsministerium der er indblandet?
De kan se begrundelsen for vores påstand i aktindsigten herunder og træffe Deres egen konklusion.
http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/kuu/bilag/175/index.htm
Mens Kinas Kommunistiske Parti afkræver loyalitet, når det gælder SAS og andre virksomheder, kan dette
regime helt åbenlyst blande sig i hvilke dansetrin der kan opføres på vores førende nationalscene, alt imens
danske politikere giver ansvaret videre til Det Kongelige Teaters ledelse (armslængdeprincippet), som helt
klart har udtalt, at de ikke ønsker at være gidsel i en politisk sag eller en politisk kastebold mellem den
kinesiske ambassade og Shen Yun.
Som det fremgår af aktindsigten, fandt der et møde sted tilbage i 2007 mellem den kinesiske ambassade og
Udenrigsministeriet, der handlede om Shen Yun. Vi havde aftalt en kontrakt med Det Kongelige Teater, som