Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1889925_0001.png
MUSIK SKAL NÅ ALLE
DANSK FOLKEPARTIS VISIONSSKITSE
TIL ET SYNGENDE OG SPILLENDE DANMARK
2018
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0002.png
INDHOLD
Det vil Dansk Folkeparti
Udspillets baggrund
100 mio. kr. ekstra til musikområdet
Indkomstafhængig forældrebetaling
Musik som fag fra 1.-9. klasse
En ny musiklæreruddannelse
Pædagoguddannelserne skal løftes
Flere MGK oprettes i landområder
Skoleorkestre og skolekor
Morgensang
Håndværkerfradrag for private undervisere
Nedsættelse af tværministeriel styregruppe
3
3
4
6
7
8
9
10
10
10
11
11
Kontakt
Kultur- og skoleordfører Alex Ahrendtsen
Mobil 6162 5154
Mail [email protected]
2
Musik skal nå alle
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0003.png
DET VIL DANSK FOLKEPARTI:
• Afsætte 100 mio. kr. ekstra til musikområdet
• Indføre indkomstafhængig forældrebetaling til musikskolerne
• Oprette musik som fag i folkeskolen fra 1.-9. klasse (i dag 1.-6. klasse)
• Oprette en ny musiklæreruddannelse, der skal dække undervisning i både musikskole og
folkeskole
• Styrke musik i pædagoguddannelserne
• Oprette flere MGK for musiktalenter i landområder
• Skabe grundlaget for skoleorkestre, skolekor og morgensang
• Indføre ”håndværkerfradrag” ved køb af undervisning af private konservatorieuddannede
undervisere
• Nedsætte tværministeriel styregruppe.
UDSPILLETS BAGGRUND
Dansk Folkeparti holdt den 5. maj 2017 en høring om musik i folkeskolerne på Christiansborg.
Konklusionen fra oplægsholdere og deltagende gæster var, at musikfaget og musiklæreruddan-
nelsen ikke har det godt i folkeskolen.
Det er derfor nødvendigt at tænke nyt for at genskabe musikken i folkeskolen til gavn for alle
borgere i Danmark, så vi atter kan have et kulturelt udgangspunkt, vi er sammen om. Vort fokus
er på både bredde og talent. Alle skal have mulighed for at udøve og møde musik. Samtidig øn-
sker vi et opgør med den sociale slagside, der findes i dag, fordi det især er børn af mellem- eller
højindkomstfamilier, der sender deres børn i musikskole.
Det har været en fremherskende og udbredt opfattelse, at musikalitet og musiske evner er forbe-
holdt et mindre udsnit af befolkningen. Disse evner skulle bunde i et særligt talent, som kun et
fåtal besidder. Dog er der meget som tyder på, at vi må ændre denne opfattelse.
I dag findes der masser af forskning, der peger på musikalitet som noget, der er medfødt, og som
stort set alle mennesker besidder.
1
1
Eksempelvis Honing, H. (2017). Musicality as an upbeat to music: introduction and research agenda. In H. Honing (Ed.), The Origins of
Musicality. MIT Press & Honing, H., ten Cate, C., Peretz, I., & Trehub, S. E. (2015). Without it no music: cognition, biology and evolution of
musicality. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 370 (1664).
Musik skal nå alle
3
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0004.png
I en dansk sammenhæng har særligt forskeren Niels Christian Hansen fra Århus Universitet un-
dersøgt dette område. Ifølge ham er alle mennesker fra fødslen musikalske og rummer musiske
egenskaber, der kan udvikles. Redaktør Stine Isaksen fra Videncenter for sang i Herning påpeger
endda, at selv de omkring 1,5 % af befolkningen, som er tonedøve
2
, kan udvikle musikalitet.
At vi mennesker fødes med musikalitet, underbygges i forskellige studier af nyfødte og ganske
unge børn.
3
Babyer reagerer ligeledes på sprogtone adskillige måneder, før de overhovedet er
i stand til at forstå ordenes egentlige betydning.
4
Med andre ord hører babyer formentlig sprog
som musik, før de begynder at høre det som sprog.
Allerede fra fødslen har de fleste mennesker således udviklingsmuligheder for musikalitet. Det
er et spørgsmål om træning, øvelser og god undervisning
5
, hvilket gør, at det enkelte menneske
faktisk har mulighed for at lære at synge og spille. Alle børn uafhængig af social og kulturel bag-
grund har således anlæg for at udvikle musikalitet.
Med dette udspil fortsætter Dansk Folkeparti det arbejde, vi satte i gang under forhandlingerne
om folkeskolereformen. Her fik vi i folkeskolereformen indført, at eleverne i 7.-9. klasse kan kon-
vertere valgfag til musikskoleundervisning, at skolerne har mulighed for at oprette forsøg med
musiktalentklasser, at der kom flere musiktimer, og at der blev et forpligtende gensidigt samar-
bejde mellem musikskole og folkeskole.
Disse ting er i dag en del af folkeskolernes muligheder for at styrke musikundervisningen. Hen-
sigten var at styrke musikskolerne og integrere mere musik i skolerne. Det har vist sig at være
en udfordring for begge parter, ikke kun af organisatorisk, men også af økonomisk art. Det har
været dyrt for både folkeskole og musikskole, og der har været overenskomstmæssige barrierer,
som har gjort det svært at følge op på loven. Vi bliver derfor nødt til at tænke nyt.
100 MIO. KR. EKSTRA TIL MUSIKOMRÅDET
Dansk Folkeparti vil sikre, at alle elever får mulighed for at udvikle deres musikalitet. Dansk Fol-
keparti vil derfor afsætte 100 mio. kr. ekstra om året til at finansiere vore visioner i dette udspil. I
dag modtager musikskolerne 93 mio. kr. om året fra Statens Kunstfond. Vi fordobler dermed sta-
tens tilskud til musikskolerne og musik. Midlerne finder vi ved besparelser på Statens Kunstfond,
sådan som vi skitserede det i vort udspil om Statens Kunstfond ”Fra en statslig kunstfond til seks
regionale” fra februar 2018.
2
3
4
5
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28224991.
Winkler, I., Háden, G. P., Ladinig, O., Sziller, I., & Honing, H. (2009). Newborn infants detect the beat in music. Proceedings of the National
Academy of Sciences, 106(7), 2468-2471.
Grossmann, T., Striano, T., & Friederici, A. D. (2005). Infants’ electric brain responses to emotional prosody. Neuroreport, 16(16), 1825-1828.
http://videncenterforsang.dk/wp-content/uploads/2016/01/Sangen-i-Folkeskolen.pdf.
4
Musik skal nå alle
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0005.png
Musikskolerne har fire hovedudfordringer i dag. Den første er, at den har udviklet sig til at være
et tilbud for velbeslåede familier.
6
I Odense fx kommer der langt flere elever fra postnumre med
høje indkomster end det modsatte. Derfor foreslog Dansk Folkeparti allerede i 2015 indkomstaf-
hængig forældrebetaling, så det for lavindkomstfamilier blev billigere at sende deres børn til mu-
sikundervisning.
7
Hidtil har vi ikke kunnet finde flertal for dette, om end tidligere kulturminister
Bertel Haarder viste interesse for det. Det er derfor glædeligt, at kulturministeriets musiktænke-
tankrapport fra 2017 foreslår noget lignende.
8
En anden udfordring er, at musikskolerne har haft svært ved at sikre undervisning i et bredt
udbud af instrumenter. 46 pct. af eleverne vælger enten klaver, akustisk guitar eller slagtøj.
9
Med
andre ord sikrer musikskolerne ikke et bredt instrumentvalg, hvilket medfører, at både jazz og
klassisk musik får svært ved at have egnede talenter til orkestrene om ganske få år. Grunden er
den enkle, at musikskolerne indretter sig efter markedet, dvs. hvad der lige er oppe i tiden. Det er
svært for dem at udfordre forældrene og eleverne, fordi de jo er med til at betale gildet.
En tredje udfordring er, at langt flere musikskoleforældre har mellemlange og lange videregå-
ende uddannelser end befolkningen som helhed. Mens 7,5 pct. af befolkningen fx har en lang
videregående uddannelse, gælder det for 21,5 pct. af musikskoleforældrene. I kulturministeriets
tænketankrapport om musikskolerne i Danmark kan man læse følgende:
”(…) andelen af musikskoleforældre med mellemlange og lange uddannelser er mellem
dobbelt så høj og tre gange så høj som for forældre generelt.”
10
6
7
8
9
10
Kulturministeriets tænketankrapport Musikskolerne i Danmark, august 2017, s. 11.
https://www.b.dk/kultur/hvad-med-kulturen-0
Kulturministeriets tænketankrapport Musikskolerne i Danmark, august 2017, s. 37.
Kulturministeriets tænketankrapport Musikskolerne i Danmark, august 2017, s. 17.
Kulturministeriets tænketankrapport Musikskolerne i Danmark, august 2017, s. 62.
Musik skal nå alle
5
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0006.png
Nøjagtig det samme viste den nyligt udkomne Epinions-rapport om forsøget med musiktalent-
klasser, hvor det fremgår:
”(…) at eleverne i de musikalske talentklasser typisk har forældre med længere uddannel-
ser, bedre tilknytning til arbejdsmarkedet og større tilbøjelighed til at være gift sammenlig-
net de øvrige elevers forældre”.
11
Der er altså en tydelig musiksocial slagside i Danmark.
Fjerde og sidste udfordring er, at der er store kommunale forskelle på, hvor mange af eleverne
der går i musikskole. Afhængig af opgørelsesmetode og kilde kan der være op til en faktor 15 i
forskel mellem kommunerne, hvor Københavns kommune er bundskraberen med færrest elever,
mens Herlev er topscoreren med flest elever.
12
Derfor giver det god mening at tilføre musikskolerne flere midler og øremærke dem sammen
med de 93 mio. kr., som musikskolerne i dag får fra staten via Statens Kunstfonds musikprojekt-
støtteudvalg. De 93 mio. kr. sammen med de 100 mio. kr., altså i alt 193 mio. kr., som vi vil tilføre
musikområdet, foreslår vi at flytte ud af Statens Kunstfond, der jo bør nedlægges og erstattes af
regionale fonde. Midlerne skal i stedet sættes fast på finansloven.
Kommunernes tilskud udgør i dag 524 mio. kr., mens forældrebetalingen er på 208 mio. kr. Dertil
kommer nogle få eksterne midler på 4 mio. kr. Alt i alt er musikskolernes samlede økonomi 829
mio. kr.
13
Kommuner og forældre betaler med andre ord 88 pct. af musikskolernes virke. Med
vort udspil vil denne fordeling betyde, at statens andel vil blive større. Musikskoleloven giver i
øvrigt mulighed for statslig støtte for op til 25 %.
INDKOMSTAFHÆNGIG FORÆLDREBETALING
Nogle af de nye 100 mio. kr. til musik skal overvejende målrettes børn fra lavindkomstfamilier.
Det skal ske ved at indføre indkomstafhængig forældrebetaling. Børn fra højindkomstfamilier
kommer ikke til at betale mere, men de fleste andre familier vil betale meget mindre end i dag.
Jo mindre ens indkomst er, jo mindre skal man også betale for musikundervisningen. Det sker for
at udjævne de sociale forskelle.
En indkomstafhængig forældrebetaling vil ikke ændre på, at lavindkomstfamilier i højere grad
har sværere ved at møde musik. Det er i dag ret tilfældigt, hvilke af disse børn der kommer på
musikskole. Børn af musikere derimod er næsten selvskrevne, fordi det går i arv, men også fordi
der allerede er grundlagt en tradition i familien. I andre familier, især fra middelklassen og op-
11
12
13
Evaluering af rammeforsøg i folkeskolen, Epinion, UVM 2017, s. 57.
Kulturministeriets tænketankrapport Musikskolerne i Danmark, august 2017, s. 60,
og i et svar til mig fra kulturministeriet den 31. august 2017. Dok. Nr. 17/02429-9.
Kulturministeriets tænketankrapport Musikskolerne i Danmark, august 2017, s. 73.
6
Musik skal nå alle
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0007.png
efter, er der nogle steder en viden og kærlighed til musik (kultur i det hele taget), der gør det
naturligt at sende dem til undervisning.
Det ser man meget tydeligt i det treårige forsøg med talentklasser i musik, hvor Epinion-rappor-
tens konklusioner blandt andet nåede frem til:
”(…) at musiktalentklasser i høj grad består af elever fra ressourcestærke hjem, og at man
har svært ved at tiltrække elever fra mindre økonomisk velstillede hjem”.
14
I familier, hvor der af den ene eller anden grund ikke er disse rammebetingelser til stede, kan der
gå mange år, før børnene får et instrument i hånden, og det kan være helt tilfældige personer,
der tilskynder til det. Hensigten med udspillet er at få flere børn til at gå i musikskole og få flere
børn fra familier, der ikke spiller musik selv, til at vælge musikskolen til.
MUSIK SOM FAG FRA 1.-9. KLASSE
Der skal fortsat være almindelig musikundervisning i folkeskolens musikfag. Eleverne skal synge,
lære noder og kende til musikhistorien. Vi vil samtidig gøre musikfaget til et udskolingsfag, altså fra
7.-9. klasse, så eleverne har musik gennem alle ni år. I dag møder eleverne kun musik fra 1.-6. klasse.
Det vil også øge praksisfagligheden, for musik er i høj grad et både praktisk og teoretisk fag.
Musik og kendskab til musik hører jo til almendannelsen, som ville blive styrket med udspillets
gennemførelse. Dannelse er for Dansk Folkeparti både kundskaber og færdigheder. Igennem
beherskelse af disse får det indvirkning på det enkelte menneske.
I flere europæiske lande lærer man at læse og skrive noder fra de første klasser. Det ville være
oplagt at rette henvendelse til disse for at hente inspiration og erfaringer derfra, så vi i Danmark
14
Evaluering af rammeforsøg i folkeskolen, Epinion, UVM 2017, s. 12.
Musik skal nå alle
7
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0008.png
kunne indføre noget tilsvarende i folkeskolernes musikundervisning. Dette ville også skabe
grundlaget for, at alle børn får mulighed for at afprøve et eller flere instrumenter.
Sluttelig er der også rent faglige argumenter for at styrke musikundervisningen i folkeskolen, for-
di forskningen ifølge Epinion-evalueringen viste, at ”(…) musik er hjernegymnastik, og at elever,
som spiller et instrument, øger deres faglige kompetencer”.
15
Elever, der spiller et instrument,
klarer sig ganske enkelt bedre i skolen end elever, der ikke spiller, fordi musik styrker arbejdshu-
kommelsen.
EN NY MUSIKLÆRERUDDANNELSE
Hvis vi skal nå i mål med vore visioner, kommer vi ikke uden om at indrette en ny musiklærerud-
dannelse , der skal dække både musikfaget i folkeskolen og undervisningen i musikskolerne.
Folkeskolemusiklærere uddannes i dag på lærerseminarierne, eller som det også hedder: på uni-
versity colleges. Musikskolelærerne er derimod konservatorieuddannede.
Selvom 85 pct. af de nuværende folkeskolemusiklærerne ifølge undervisningsministeriet har kom-
petence til at undervise i musik i folkeskolen,
16
så viser Censorformandskabet for Læreruddannel-
sens årsberetning et stort fald af dimittender i undervisningsfaget musik. I 2015 var der 205 dimit-
tender, mens det var faldet til 152 i 2017, altså et fald på 25 pct. på ganske kort tid, og det ser ud til
at være en vedvarende tendens.
17
Der skal altså gøres noget for at vende udviklingen.
De fleste af de nuværende musiklærere i folkeskolen er ifølge undervisningsministeriet ikke kon-
servatorieuddannede. 83 procent af dem, der underviser i musik i folkeskolens normalklasser, er
læreruddannede i musik. Desuden er der yderligere 3 procent, der har en kunstnerisk videregå-
ende uddannelse, 9 procent har øvrig videregående uddannelse, mens de resterende 5 procent
har anden uddannelse som eksempelvis en gymnasial uddannelse. Ca. 98 procent af underviser-
ne i musik underviser også i andre fag end musik.
18
Hovedsigtet er den pædagogiske klasseun-
dervisning, og der er selvfølgelig tidsmæssige begrænsninger af, hvad man kan nå at tilegne sig
musikfagligt under læreruddannelsen.
Hvis musikfaget skal løftes, bliver vi nødt til at lave en langsigtet investering. En ny type musiklæ-
rere bør ad åre overtage undervisningen, så vi får en egentlig musikpædagogisk uddannelse
rettet mod både folkeskole og musikskole. En overgangsordning skal sikre de nuværende lærere,
der dog skal efteruddannes løbende på konservatorierne, så de hele tiden forbedrer deres kom-
petencer. Vi anerkender derfor folkeskolelærernes indsats for musik, og vi ønsker på ingen måde
15
16
17
18
Evaluering af rammeforsøg i folkeskolen, Epinion, UVM 2017, s. 58.
https://backend.folkeskolen.dk/~/2/7/notatkompetencedaekning-i-folkeskolen-2017.pdf
Censorformandskabet for Læreruddannelsen, Årsberetning 2016-2017, s. 148-149.
Svar fra ministeren til mig den 14.8.2017.
8
Musik skal nå alle
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0009.png
at sende dem ud af folkeskolerne. Vi vil anlægge et langsigtet syn, der kan strække sig over en
hel generation.
Det er vigtigt for os at understrege, at den enkelte lærers undervisning i musikfaget i folkeskolen
højst bør udgøre 18 timer inkl. forberedelse om ugen, fordi det er meget forberedelseskræven-
de at undervise mere i musik på klasseplan. Det vil også gøre det muligt for læreren at have en
musikkarriere eller undervise på musikskolen ved siden af sit arbejde i folkeskolen.
Tænketank for Musikundervisning under ledelse af Inge Marstal har foreslået en ny musiklæ-
reruddannelse.
19
Hensigten er at tiltrække flere studerende og styrke fagligheden musikalsk og
pædagogisk. I den forbindelse ville det være oplagt, sådan som musiktænketanken har påpeget,
at et decideret uddannelsessamarbejde mellem professionsskolerne og konservatorierne løste
denne opgave.
Dansk Folkeparti foreslår derfor, at man som studerende optages på konservatoriet på en treårig
musikpædagogisk linje ud fra de musikfærdigheder, der skønnes nødvendigt, hvorefter man
afslutter sin uddannelse på professionsuddannelsen. En sådan uddannelse bør være femårig og
give kandidatgrad.
En ny musikpædagogisk læreruddannelse kunne derfor se sådan ud:
1.
2.
3.
Optagelsesprøve
Tre års studier på konservatoriet
To års studier på professionsuddannelsen.
Selve undervisningen af de nye musiklærere kan godt foregå på læreruddannelserne. Det
er bare vigtigt, at det er konservatoriernes lærerkræfter, der har ansvaret for de første tre år, hvor-
efter læreruddannelserne tager over på de sidste to år.
En femårig læreruddannelse skal kun gælde for musiklæreruddannelsen på grund af fagets særli-
ge forudsætninger. Dansk Folkeparti har ingen aktuelle planer om en femårig kandidatuddan-
nelse for folkeskolelærerne på øvrige fag.
PÆDAGOGUDDANNELSERNE SKAL LØFTES
Musik i daginstitutionerne mangler fokus. Der er ingen sammenhæng og kontinuitet i musik-
undervisningen af børn og unge fra 0 år. I den forbindelse skal der fokus på pædagoguddannel-
serne, hvor musik er helt fraværende. Det er den klare anbefaling fra Tænketank for Musikunder-
visning.
20
19
20
http://www.musiktaenketank.dk
http://www.musiktaenketank.dk
Musik skal nå alle
9
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0010.png
Det vil være oplagt at lave et forpligtende samarbejde mellem den nye musiklærer-
uddannelse og pædagoguddannelserne for at højne det musikalske niveau blandt pædagoger.
FLERE MGK OPRETTES I LANDOMRÅDER
Musikskolerne tilbyder i dag en treårig konservatorieforberedende grunduddannelse for talent-
fulde musikere og komponister. Der findes i dag otte af disse musikalske grundkurser (MGK).
21
Her forberedes eleverne til at søge ind på konservatorierne. Dansk Folkeparti foreslår, at der op-
rettes en-to ekstra MGK’er i landområderne. Der kan nogen steder være meget langt for elever-
ne. Midlerne findes i de 100 mio. kr., som vi i udspillet afsætter til at styrke musik.
MGK er nogle steder begyndt at samarbejde med orkestre.
22
Dette arbejde skal styrkes, så de
unge i endnu højere grad får mulighed for at samarbejde med professionelle.
Man kan også overveje at knytte MGK til en central ungdomsuddannelsesinstitution for at sikre
administrativt personale til at understøtte uddannelsen, sådan som man kender det på Skt.
Annæ Gymnasium, eller man kan give ansvaret for dem til symfoniorkestre, der dermed ville få
karakter af mesterlærested. Andre modeller kan også overvejes.
Forældre og elever, der ikke ønsker at gøre brug af MGK, men foretrækker private konservatorie-
uddannede undervisere, skal fortsat have mulighed for det.
SKOLEORKESTRE OG SKOLEKOR
Hvis vore visioner føres ud i livet, vil det i fremtiden være helt naturligt for alle skoler at have
kor og orkester. Der ville være masser af dygtige lærere, der kan spille, og masser af elever, der i
orkester og kor kan løfte det musikalske op på et helt andet niveau. I dag er der stor forskel på,
hvor meget musik fylder i skolerne. Det afhænger tit af kommunens velvilje, af samarbejdet med
musikskolen, af musikfagligheden, af skolelederens interesse.
Hvis skolekor- og orkestre samt samarbejdet med musikskolen er en integreret del af skolelivet,
åbner det op for uanede muligheder. Friskoler som Steiner-skolerne har i årevis satset på musik
som en integreret del af skolelivet med forrygende resultater.
MORGENSANG
Der arbejdes ihærdigt rundt omkring i landet for at genskabe den smukke og fællesskabsorien-
terede tradition for morgensang i skolerne. Foreningen Spil Dansk har på et møde præsenteret
21
22
Musikskolen nr. 5 årg. 2017, DMpF’s medlemsblad, s. 3.
https://www.youtube.com/watch?v=gE9BdnlIO8U&t=5s
10
Musik skal nå alle
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Dansk Folkepartis visionsskitse til et syngende og spillende Danmark
1889925_0011.png
Dansk Folkeparti for en glimrende skitse til at få morgensangen tilbage i skolerne. Den store svaghed
er selvfølgelig, at vi ikke nødvendigvis har de rammebetingelser, der er nødvendige, for at det kan
lykkes. Vore visioner kan være med til at føre Spil Dansk-foreningens ideer ud i livet.
HÅNDVÆRKERFRADRAG FOR PRIVATE UNDERVISERE
Man kan overveje at indføre et fradrag i stil med håndværkerfradraget. Det ville gøre det attraktivt
for forældrene at finde private konservatorieuddannede undervisere til børnene som supplement
til MGK. Kun konservatorieuddannede lærere, lærere fra den nye musiklæreruddannelse eller stude-
rende fra disse uddannelser giver ret til fradrag. En nærmere analyse skal beskrive, hvordan det kan
løses, og hvad de økonomiske følger vil være.
For at udligne de sociale forskelle kan man også overveje støtte til privatundervisningen, der i nogle
kommuner som fx København er helt uundværlig og spiller en stor rolle for musikundervisningen.
Støtten skal være afhængig af forældreindkomst. Jo mindre man tjener, jo mere kan der gives i støtte.
Kun konservatorieuddannede lærere eller lærere fra den nye musiklæreruddannelse udløser støtte til
den private undervisning.
NEDSÆTTELSE AF TVÆRMINISTERIEL STYREGRUPPE
Musik har altid lidt under, at ressortområdet er fordelt på flere ministerier. Uddannelsesministeriet
har ansvaret for uddannelse af pædagoger og lærere. Undervisningsministeriet for musik i folkesko-
len. Kulturministeriet for de kunstneriske og musikpædagogiske uddannelser, herunder musikskole-
lærere. Børn- og socialministeriet for musik i daginstitutionerne. Tingene kompliceres yderligere af, at
kommunerne har ansvaret for musikskolerne, folkeskolerne og daginstitutionerne. Der er derfor brug
for en tværministeriel styregruppe, hvis ovennævnte planer skal lykkes – gerne i samarbejde med KL.
Christiansborg
1240 København K
Tlf. 33 37 51 99
[email protected]
www.df.dk
Musik skal nå alle
11