Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1880899_0001.png
I anledning af Forbrugerrådet Tænks aktuelle kampagne
rettet mod ulovligt videresalg af billetter til kultur- og
sportsarrangementer udtaler Danske Koncert- og Kulturhuse:
København, den 11. april 2018 -
Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) bakker op om
Forbrugerrådet Tænks opfordring (10. april) til Kultur-, Justits- og Erhvervsministeriet
om at øge indsatsen over for det ulovlige såkaldte
secondary ticketing
marked. Der er
tale om et sort billetmarked, hvor udenlandske virksomheder med hjælp fra dansk
baserede mellemmænd og købsrobotter erhverver billetter til populære kultur- og
sportsarrangementer, og derefter videresælger dem ulovligt til overpris. Ofte til mindre
erfarne billetkøbere, som køber billetterne i den tro, at der er tale om den officielle
billetudbyder og den korrekte pris.
DKK repræsenterer 25 af Danmarks førende koncert- og kulturhuse, som tilsammen
sælger op imod 3 mio. billetter årligt. DKKs medlemsvirksomheder hører endnu ikke til
de hjemlige arrangører, der mærker mest til problemerne med internationale aktører
som Viagogo, Ticketstub og StubHub. Udfordringerne er endnu større for arrangører af
koncerter med de allerstørste navne i arenaer og på stadions. Men særligt DKKs store
medlemmer oplever, at det ulovlige marked vokser.
Der er efter DKKs opfattelse behov for en flerstrenget strategi for at komme
ulovlighederne til livs:
Arrangørerne og de officielle billetudbydere skal gøre, hvad de kan, for at
fortælle publikum hvem der er den officielle udbyder af billetterne – for DKKs
medlemmer drejer det sig om Billetten, Billetlugen og Ticketmaster - og samtidig
advare mod det sorte billetmarked, som både er dyrt og usikkert at bevæge sig
ud på. Det har DKKs medlemmer gjort længe, men indsatsen vil blive yderligere
intensiveret i den kommende tid.
Politi-indsatsen skal, som Forbrugerrådet Tænk peger på, øges bl.a. målrettet de
lokale mellemhandlere som opkøber billetter hos de officielle billetudbydere og
giver de udenlandske tjenester mulighed for at videresælge dem til publikum
med exorbitante fortjenester, der udelukkende kommer dem selv og de
udenlandske udbydere, som de arbejder for, til gode.
Det må sikres internationalt – og som minimum på EU-plan - at lovgivningen
skærpes, så ingen lande tillader tjenester som ViaGoGo o.lign. at operere fra
deres territorium.
DKK vil understrege, at dette ikke er et eksempel på fordommen om, at kulturbranchen
altid klager deres nød. Det er nemlig ikke koncertarrangørerne, der i første række taber
penge på de udenlandske billetudbyderes ulovlige praksis. Det er
publikum
forbrugerne - der bliver snydt ved at betale mere for deres billetter, end både arran-
gører og de optrædende kunstnere ønsker.
De udenlandske tjenester, som opererer ulovligt i Danmark, er ikke blot billethajer i
traditionel forstand. Der er tale om organiseret kriminalitet med store fortjenester og
skatteunddragelse til følge, som publikum bør holde sig langt væk fra. I stedet skal man
altid benytte de officielle billetudsalgssteder, som arrangørerne linker til fra
deres
hjemmesider.
-----
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Henvendelse af 12/4-18 fra Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) med udtalelse vedr. ulovligt videresalg af billetter til kultur- og sportsarrangementer
1880899_0002.png
Fakta om videresalg af billetter - og om DKK
I Danmark er videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer til en
højere pris end billetternes oprindelige pris forbudt. Det har det været i 100 år –
siden 1919. I 2007 implementeredes den seneste version af ”Lov om videresalg
af billetter til kultur- og idræts-arrangementer” (https://bit.ly/2pYjRUe).
Lignende lovgivning findes ikke i alle lande. Og de online-tjenester, som ulovligt
tilbyder billetter til overpris i Danmark, har base i lande hvor lovgivningen er
mindre klar end i Danmark. De pågældende tjenester benytter danske
mellemmænd til at opkøbe billetter fra de lokale billetudbydere (Danske
Koncert- og Kulturhuses medlemmer benytter Billetten, Billetlugen og
Ticketmaster), som de udenlandske online-tjenester derefter sælger ulovligt til
overpris på det danske marked.
Omfanget af markedet for videresalg af billetter til overpris er i sagens natur
ikke 100% kortlagt – heller ikke i Danmark. Den internationalt anerkendte
markedsanalysevirksomhed, Technavia (www.technavia.com), der har speciali-
seret sig i analyser på teknologiområdet, publicerede i 2015 en rapport, der
anslog det internationale marked for videresalg af billetter til at udgøre knapt 9
mia. US$. Technavia skønnede dengang, at videresalgs-markedet vil vokse til
godt 15 mia. USD i 2020 - mere end 90 mia. danske kroner. Heraf vurderes bil-
letter til sportsbegivenheder at udgøre godt og vel halvdelen – resten er koncer-
ter, teater, opera, musicals og andre kulturbegivenheder.
Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) er en sammenslutning af landets 25
største og mest moderne koncert- og kulturhuse. Tæt på 3 millioner gæster
køber hvert år billet til et bredt udvalg af kvalitetsarrangementer inden for alle
kunstarter og genrer - koncerter, musicals, stand-up, teater, opera og dans - med
store danske og internationale navne. Foreningens medlemmer er:
Sønderjyllandshallen
(Aabenraa),
Aalborg Kongres- & Kultur Center,
Musikkens Hus
(Aalborg),
Musikhuset Aarhus, Musikteateret Albertslund,
Musikhuset Esbjerg, Arena Nord (Frederikshavn), Kultur-værftet (Helsingør),
MCH
(Herning),
Musikteatret
(Holstebro),
Forum Horsens, Horsens Ny
Teater, Kolding Teater, DR Koncerthuset
(København),
Scandic Falkoner
(København),
Tivolis Koncertsal/Glassalen
(København),
Odense Congress
Center, Odeon
(Odense),
Værket/Turbinen
(Randers),
Ringsted
Kongrescenter, Jysk Musikteater (Silkeborg), Kulturcenter Limfjord (Skive),
Alsion (Sønderborg), Vejle Musikteater og Tinghallen (Viborg).
Link til Forbrugerrådet Tænks kampagne: https://taenk.dk/stop-billethajerne
*****
Yderligere information:
DKKs sekretariat: Direktør Jesper Bay
E: [email protected] - M: 208 208 88
2