I anledning af Forbrugerrådet Tænks aktuelle kampagne
rettet mod ulovligt videresalg af billetter til kultur- og
sportsarrangementer udtaler Danske Koncert- og Kulturhuse:
København, den 11. april 2018 -
Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) bakker op om
Forbrugerrådet Tænks opfordring (10. april) til Kultur-, Justits- og Erhvervsministeriet
om at øge indsatsen over for det ulovlige såkaldte
secondary ticketing
marked. Der er
tale om et sort billetmarked, hvor udenlandske virksomheder med hjælp fra dansk
baserede mellemmænd og købsrobotter erhverver billetter til populære kultur- og
sportsarrangementer, og derefter videresælger dem ulovligt til overpris. Ofte til mindre
erfarne billetkøbere, som køber billetterne i den tro, at der er tale om den officielle
billetudbyder og den korrekte pris.
DKK repræsenterer 25 af Danmarks førende koncert- og kulturhuse, som tilsammen
sælger op imod 3 mio. billetter årligt. DKKs medlemsvirksomheder hører endnu ikke til
de hjemlige arrangører, der mærker mest til problemerne med internationale aktører
som Viagogo, Ticketstub og StubHub. Udfordringerne er endnu større for arrangører af
koncerter med de allerstørste navne i arenaer og på stadions. Men særligt DKKs store
medlemmer oplever, at det ulovlige marked vokser.
Der er efter DKKs opfattelse behov for en flerstrenget strategi for at komme
ulovlighederne til livs:
•
Arrangørerne og de officielle billetudbydere skal gøre, hvad de kan, for at
fortælle publikum hvem der er den officielle udbyder af billetterne – for DKKs
medlemmer drejer det sig om Billetten, Billetlugen og Ticketmaster - og samtidig
advare mod det sorte billetmarked, som både er dyrt og usikkert at bevæge sig
ud på. Det har DKKs medlemmer gjort længe, men indsatsen vil blive yderligere
intensiveret i den kommende tid.
•
Politi-indsatsen skal, som Forbrugerrådet Tænk peger på, øges bl.a. målrettet de
lokale mellemhandlere som opkøber billetter hos de officielle billetudbydere og
giver de udenlandske tjenester mulighed for at videresælge dem til publikum
med exorbitante fortjenester, der udelukkende kommer dem selv og de
udenlandske udbydere, som de arbejder for, til gode.
•
Det må sikres internationalt – og som minimum på EU-plan - at lovgivningen
skærpes, så ingen lande tillader tjenester som ViaGoGo o.lign. at operere fra
deres territorium.
DKK vil understrege, at dette ikke er et eksempel på fordommen om, at kulturbranchen
altid klager deres nød. Det er nemlig ikke koncertarrangørerne, der i første række taber
penge på de udenlandske billetudbyderes ulovlige praksis. Det er
publikum
–
forbrugerne - der bliver snydt ved at betale mere for deres billetter, end både arran-
gører og de optrædende kunstnere ønsker.
De udenlandske tjenester, som opererer ulovligt i Danmark, er ikke blot billethajer i
traditionel forstand. Der er tale om organiseret kriminalitet med store fortjenester og
skatteunddragelse til følge, som publikum bør holde sig langt væk fra. I stedet skal man
altid benytte de officielle billetudsalgssteder, som arrangørerne linker til fra
deres
hjemmesider.
-----