Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1877755_0001.png
Bilag 1 – Uautoriseret annoncering af koncertevent på Facebook.
Til højre ses den officielle annoncering, til venstre den uautoriserede, som imidlertid for den
almindelige forbruger fremstår som den officielle udbyder og indgang til at købe billetter.
Efter vores vurdering (ud over eventuelle ophavsrettighedskrænkelser) en overtrædelse af
markedsføringslovens bestemmelser om god skik og vildledning.
1
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 141: Henvendelse af 6/4-18 fra Forbrugerrådet Tænk, vedr. billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere
1877755_0002.png
Bilag 2 – Uautoriseret annoncering af koncertevent på Facebook.
Endnu et eksempel på en uautoriseret annoncering af en event, som for den almindelige forbruger
fremstår som den officielle udbyder og indgang til at købe billetter.
Bitly-linkene med billetsalget linker videre til Viagogo.
Efter vores vurdering (ud over eventuelle ophavsrettighedskrænkelser) en overtrædelse af
markedsføringslovens bestemmelser om god skik og vildledning.
2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 141: Henvendelse af 6/4-18 fra Forbrugerrådet Tænk, vedr. billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere
1877755_0003.png
Bilag 3 – Annoncering via Google
Eksempel på, at Viagogo markedsfører sig gennem Google på en måde, herunder med formuleringer,
som for den almindelige forbruger vil fre
fremstå som den officielle udbyder af billetter (i dette tilfælde til
dbyder
festivalen, Northside).
Efter vores vurdering en overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om god skik og
vildledning.
3