Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1877753_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Att. Forbrugerombudsmanden
Sendt til:
[email protected]
06-04-2018
Dok. 175510/
Vedrørende salg af billetter til kulturarrangementer på Viagogo.dk.
Forbrugerrådet Tænk har gennem en længere årrække erfaret, at en række hjemmesider, herunder
særligt Viagogo.dk, blandt andet markedsfører og udbyder billetter til danske forbrugere til koncerter,
sportsbegivenheder og andre kulturarrangementer til massive overpriser.
I dag er situationen, at danske forbrugere er særdeles dårligt stillet, hvis de på den ene alle anden måde
er blevet snydt, og i praksis ikke har nogen hjælp at hente fra nationale klageinstanser, eller
myndigheder i øvrigt.
Blandt andet på denne baggrund har vi, sammen med en række officielle koncertarrangører,
billetudbydere m.fl., rettet henvendelse til relevante ministre og appelleret til handling (vedlagt).
Problemstillingerne er imidlertid mange, og drejer sig ud over salg til overpriser også om en adfærd og
markedsføring, som efter vores vurdering bl.a. sker i strid med den danske markedsførings- og
forbrugeraftalelov.
Vi skal derfor hermed anmelde Viagogo.dk til Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af
markedsføringsloven. Vi vil opfordre Forbrugerombudsmanden til bredt at vurdere hjemmesidernes
(mangel på) efterlevelse af gældende forbrugerlovgivning inden for forbrugerombudsmandens ressort,
herunder i forhold til prisoplysninger, vildledning og god skik og at gribe ind over for overtrædelser.
Dette brev er rettet konkret med sigte på siden, Viagogo.dk., som vi oplever som et stort problem for
danske forbrugere. Tilsvarende problemer gør sig imidlertid gældende for lignende sider, som
eksempelvis Stubhub.dk, Onlineticketshop.dk.
For illustration af udvalgte problemstillinger henviser vi til vedlagte bilag med eksempler på bl.a.
vildledende annonceringer på Viagogo, Facebook opslag og Google, salgsfremmende foranstaltninger
uden hold i virkeligheden. Vedlagt er endvidere rapporten, ”Sold Out” af august 2017, fra den
australske forbrugerorganisation, Choice, til illustration af problemstillinger, som danske forbrugere
også udsættes for
1
.
Ved eventuelle spørgsmål, eller behov for uddybende oplysninger, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Jakob Steenstrup
Juridisk konsulent
1
https://campaigns.choice.com.au/choice-ticketing/#1506656844318-c73809c2-888a