Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
NYTÆNK
DEN DANSKE FILMSKOLE
BAGGRUND
Vi er en lang række nuværende filmskoleelever, samt branchefolk og lærere, der er bekymrede for
rektoratets planer om at gøre Den Danske Filmskole til en femårig bachelor-kandidatuddannelse.
Vi mener, at omlægningen vil sænke uddannelseskvaliteten betydeligt, degradere filmskolens
internationale status og dermed påvirke hele den danske filmbranche negativt. Vi vil gerne gøre
Kulturudvalget opmærksom på, at der ikke er entydig opbakning til at ændre strukturen udenfor
Filmskolens rektorat. Det er vores oplevelse, at den fremherskende holdning i filmbrancen, er at
det bedste for dansk film, vil være at udvikle den unikke eliteuddannelse og nytænke Filmskolen
ved at akkreditere den som fire årig “ikke indplaceret” kunstskole.
KRITIK AF FORELØBIGE PLANER FOR BACHELOR-KANDIDATSTRUKTUR
(Baseret på elevernes dialog med rektoratet samt rektoratets korrespondance med
Kulturministeriet. Aktindsigt udleveret 01.02.18)
Vi har endnu ikke læst et eneste positivt argument for at gøre Den Danske Filmskole til en fem årig
bachelor-kandidat, som ikke kan implementeres inden for den “ikke indplacerede” kunstskoles fire
årige rammer. Til gengæld er der en lang række af negative konskvenser, hvis vi forsøger at
implementere de kunstneriske metoder inden for den femårige bachelor-kandidat ramme.
• Udvidelsen betyder at fire års økonomiske midler skal strækkes over fem år.
• I rektoratets oplæg til en femårig bachelor-kandidat uddannelse, skal eleverne lave færre
filmproduktioner og mere fællesundervisning. Det vil betyde at det filmfaglige niveau falder
drastisk.
• For at strække de økonomiske midler og passe i en fem årig struktur, er rektoratets forslag at der
skal være optag hvert år med kun 2-3 elever i hver klasse. Det vil betyde et drastisk fald i
mangfoldighed hos både elever og de film vi kommer til at se i fremtiden.
• Det er rektoratets vision at sammenlægge de tre instruktørlinjer (dokumentar, fiktion og
animation) til én linje. Det vil både være skadelig for instruktørenes specialisering, samt de
øvrige elevers uddannelseskvalitet, da muligheden for at arbejde med forskellige instruktører og
genrer bliver beskåret drastisk.
• Der er ikke efterspørgelse i branchen efter at eleverne skal have en længere uddannelse eller et
akademisk diplom. Den Danske Filmskole har et fantastisk ry for at udvikle kvalificerede filmfolk
og efter fire år på Filmskolen er eleverne fuldt uddannede til at komme ud og arbejde i branchen.
• Flere film- og kunstskoler i f.eks Tyskland, er har dårlig erfaring med at omlægningen, da det ofte
medfører en forringelse af uddannelserne. F.eks siger kunstner og professor Christian
Jankowski: “Der
har længe været en dårlig stemning på kunstakademiet. Bortset fra få
undtagelser, går de gode kræfter efter kort tid, fordi de ikke kan holde det ud (som fx Stan
Douglas og Daniel Richter). Apparatet er for stort, forvaltningen for mægtig og ubevægelig. Hvis
man fyrede 3/4 del af administrationen, kunne der være en chance for at det blev bedre.”

• De faste fagledere der kontinuerligt følger eleverne og tilrettelægger undervisningen, vil blive
erstattet af et nyt system (som ikke er færdig udformet) styret af studiekontoret.
Lin Alluna
- [email protected]
Nikoline Løgstrup
- nlo@filmskolen.org
Andreas Sandborg
- asa@filmskolen.org
Thomas Heinesen
- thomas.heinesen@nordiskfilm.com
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 138: Henvendelse af 6/4-18 fra Den Danske Filmskole vedr. planer om at gøre Den Danske Filmskole til en femårig bachelor-kandidatuddannelse
NYTÆNK
DEN DANSKE FILMSKOLE
FREMTID
Den Danske Filmskole skal være tonesættende for fremtidens filmindustri. Derfor skal vi
vedligeholde og udvikle de undervisningsmetoder der fungerer, og primært bruge Filmskolens
ressourcer på filmproduktioner, konsultationer og fag-specialiseret undervisning af høj kvalitet.
Den Danske Filmskole giver eleverne et unikt og fælles kunstnerisk udviklingsmiljø inden for bl.a.
ledelse, fortælling, iscenesættelse samt visuelle og auditive aspekter. Vi vil gerne støtte Den
Danske Filmskole i at blive fremtidssikret ved at udvikle de undervisningsmetoder der virker, og
forny sig ved f.eks. at implementere positive tiltag fra Bologna (såsom tydeligere
undervisningsplaner og internationalt samarbejde), uden at vi går på kompromis med
kvalitetsniveauet.
Noget af det der har gjort Filmskolen ekstremt succesfuld, er følgende struktur og metoder:

• 6 elever i hver klasse/på hver faglinje

• Optag og afgang af elever hvert andet år

• Undervisning tilrettelagt af profesionelle filmfolk som fagledere og gæstelærer
Vi vil gerne støtte Den Danske Filmskole i at blive udviklet og fornyet, ved at implementere de
positive ting fra Bologna såsom tydligere uddannelsesbeskrivelse og grundigere
undervisningsplaner, uden at vi går på kompromis med det kvalitetsniveau vi allerede har.
MÅL
Filmskolen skal uddanne eleverne til det mest professionelle og højest kunstneriske niveau inden
for film, tv og spil. Vi må stå sammen om at styrke dansk film og TVs kvalitetsindhold, så vi ikke
nedbryder den kulturarv vi har opbygget igennem de sidste 50 år.
Vi vil gerne involvere Kulturudvalget i dialogen om hvordan vi bedst sikrer den fremtidige
uddannelseskvalitet, ved at nytænke og akkreditere Den Danske Filmskole som fire årig “ikke
indplaceret” kunstskole, fremfor at nedbryde den unikke uddannelse vi har.
Lin Alluna
- [email protected]
Nikoline Løgstrup
- nlo@filmskolen.org
Andreas Sandborg
- asa@filmskolen.org
Thomas Heinesen
- thomas.heinesen@nordiskfilm.com