Den 28.6. 2016
Indledning
Aarhus Festuge så dagens lys første gang i 1965 og har siden da udviklet sig til en stor kulturaktør
med stolte traditioner og samtidig altid med fornyelse og progres for øje. Fremadrettet skal
Festugen udvikle sig på basis af en overordnet vision, sammenfattet i dette strategidokument:
Aarhus Festuge Vision 2022.
Med udgangspunkt i Festugens bestyrelse er visionen udviklet i en proces med involvering af
mange forskellige aktører, både sponsorer og medarbejdere, kulturaktører og andre
samarbejdspartnere. Strategien er primært et internt dokument. Det skal bruges til at sikre
kontinuitet og langsigtet klarhed samt som grundlag for stadig improvisation.
At Aarhus Festuge har en skriftligt formuleret vision er nyt. Og det er vigtigt at sige, at strategi og
vision ikke er i stedet for det sædvanlige festugeprogram – det skal vi selvfølgelig have også! Men
vi vil lave noget mere og noget andet end ”blot” det årlige program. Festugen kan bedre udvikle
sig i både form og indhold, hvis der er en rød tråd, der rækker flere år frem.
Bestyrelsen har formuleret succeskriterierne for de kommende år og den nye direktør, hvilket er
indarbejdet i strategien, således:
•
Sikre et program med et højt kunstnerisk niveau, der inspirerer, overrasker og udfordrer et
bredt publikum
•
•
•
•
Sikre balancen mellem kontinuerligt at udvikle Festugens form og fastholde det særlige,
som Aarhus Festuge er rundet af
Favne og inddrager det lokale kulturliv
Formå at skabe en synergieffekt mellem Aarhus Festuge og Aarhus 2017 - og i den
sammenhæng etablere, koble og forankre nye netværk nationalt og internationalt
Gennemføre en visionsproces for Aarhus Festuge
Vi glæder os til at realisere den sammen med alle gode samarbejdspartnere!
Juni 2016 - Rikke Øxner
Direktør for Aarhus Festuge
1