Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1863220_0001.png
Kære Udenrigsminister Anders Samuelsen
Vi beder Udenrigsministeren om hjælp i en sag om ytringsfrihed og kunstnerisk frihed.
Danske medier har i uge 8 indeværende år haft særligt fokus på den kinesiske ambassades
indblanding på Det Kongelige Teaters opsætninger, da aktindsigt i et dokument fra august 2017
viser, at et pres har fundet sted. Et lignende pres mod Musikhuset Aarhus i 2016 blev afvist af
borgmesteren og direktøren for Musikhuset med den begrundelse, at vi har kunstnerisk frihed og
ytringsfrihed i Danmark. I centrum for konflikten er det kinesiske danseensemble Shen Yun og
Kinas Kommunistiske Parti (KKP), der har en indædt modvilje mod denne gruppe.
Kunstnergruppen Shen Yun’s vision er at genoplive 5000 års traditionel kinesisk kultur i en
kunstnerisk kontekst, der næsten er gået tabt under kommunistpartiets styre. Efter KKP’s overtagelse
af magten i Kina har klassekamp været dets grundlæggende filosofi og strategi til opnåelse af deres
terrorregime gennem bl.a. voldelig revolution. Især under Kulturrevolutionen, hvor millioner blev
myrdet, forsøgte KKP at eliminere essensen af kinesisk kultur ”de fire gamle” –
gamle skikke, gamle
vaner, gammel kultur og gamle tanker.
Dette er en del af forklaringen på KKP’s forsøg på at sabotere Shen Yun over hele verden og således
også i København. En anden del af forklaringen er partiets brutale forfølgelse af Falun Gong (Falun
Dafa),
selvom dette i begyndelsen var Jiang Zemin’s personlige projekt. Seks medlemmer (ud af syv)
af Politbureauets Stående Komité var uenige med Jiang Zemins ønske om at forfølge Falun Gong, da
flere af deres familiemedlemmer praktiserede kultiveringsmetoden. Lederen i Kina har dog altid det
sidste ord og Jiang Zemin vandt den interne magtkamp i partiet.
Kommunistpartiet accepterer kun underkastelse og loyalitet, men frygter selvstændige og
reflekterende mennesker der efterlever Sandhed, Godhed, Tolerance,
hvilket er Falun Gong’s
principper, da de ikke kan kontrollere dem. Frygt er en del af partiets DNA og middel til
undertrykkelse og kontrol.
Scener angribes kontinuerligt af kinesiske ambassader verden over, men da dette skete i Sverige i
2008, beskyttede det svenske udenrigsministerium scenen
de lod den ikke i stikken med henvisning
til armslængdeprincippet eller andre politiske floskler. Sveriges udenrigsministerium var faktisk lige
så oprørt over denne indblanding som formanden for det Udenrigspolitisk Nævn i Danmark, Søren
Espersen, var det i artiklen i Berlingske den 20. februar.
https://www.b.dk/politiko/rasende-soeren-espersen-om-kinesisk-pres-paa-det-kongelige-teater-
hvad-helvede
Teaterchef Morten Hesseldahl fra Det Kongelige Teater udtalte i et interview til Radio24syv den 19.
februar, at han ikke ønskede at gøre sig til dommer over den politiske slåskamp mellem KKP og
Falun Gong i Kina. Man fristes til at spørge, om det også var en politisk slåskamp mellem nazisterne
og jøderne under Anden Verdenskrig. Erklæringen fra Morten Hesseldahl ser desværre ikke ud til at
være kommet ud af den blå luft, da meget tyder på, at store dele af den politiske elite på grund af frygt
for dette regime ikke kun vender ryggen til denne ”slåskamp,” men aktivt imødekommer regimet på
dansk jord.
Interviewet med Morten Hesseldahl i Radio24syv Morgen den 19. februar 2018 findes her:
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Henvendelse af 28/2-18 fra Foreningen for Falun Dafa i Danmark vedr. ytringsfrihed og kunstnerisk frihed
1863220_0002.png
https://www.radio24syv.dk/udvalgte-nyhedshistorier/kina-lagde-pres-paa-det-kongelige-teater-i-
sag-om-forfulgt-dansetrup/
Ifølge FN er to ud af tre politiske samvittighedsfanger i Kina Falun Gong-udøvere, og uafhængige
undersøgelser estimerer at millioner er forfulgt i Kina og antallet af myrdede tælles i flere hundrede
tusinder. Mens Falun Gong-udøvere
i denne påståede ”slåskamp”
myrdes på kinesiske hospitaler eller
i kinesiske fængsler, er deres respons altid fredelig. Det kan ikke benægtes, at en enkelt partipatriot
fra KKP kan have tabt ansigt, når Shen Yun optræder på nogle af de mest prestigefyldte scener i
verden, men det kvalificerer vel næppe til at kalde det en slåskamp. Det er et ensidigt myrderi og en
forbrydelse mod menneskeheden.
Efter at have fået delvis aktindsigt i mødet mellem Kinas Ambassade og Udenrigsministeriet den 7.
december 2007, er vores konklusion den, at den kinesiske ambassade i København var i stand til at
få afvist Shen Yun Performing Arts. Nordic Asian Arts Association (NAAA) havde en kontrakt med
Det Kongelige Teater, men efter Udenrigsministeriet den 11. december 2007 svarede Kinas
Ambassade på dennes anmodning fra den 7. december, blev kontrakten imidlertid annulleret dagen
efter, den 12. december 2007. Vi må formode, at man fra dansk side har imødekommet den kinesiske
ambassade, da denne ellers ville have fortsat sine krav og pression, hvilket de ikke har gjort.
I aktindsigten fremgår det:
Ekstraheringspligtige oplysninger. Sag.5.D.60.a:
”Akt 250 (referat af møde med kinesisk ambassade) ”ALA havde fredag den 7. december møde med
herværende kinesiske ambassade. […] (ALA-bemærk:
Operahuset har endnu ikke besluttet,
hvorvidt forestillingen programsættes.”
Akt 252 (Intern mail akteret den 18. december 2007 vedr. møde med den kinesiske ambassade):
”Den Falun Gong støttede tv-station
NTD-TV er ved at planlægge et større kulturelt arrangement i
Operahuset den 20-21. marts 2008 (Operahuset har endnu ikke programsat arrangementet eller
truffet endelig beslutning herom). Ambassaden har senest orienteret ALA herom i samtale af den 7.
december 2008. [Der må være tale om en fejl, idet der rettelig skulle
have stået ”2007”.]”
Vi ser altså allerede konturerne til den senere Tibet-sag. KKP bruger både hard power og soft power
til at udvide deres interessesfære i verden
et parti der har myrdet et sted mellem 60 og 80 millioner
mennesker i fredstid med det formål at styrke kommunistpartiet og at undertrykke det kinesiske folk.
Den seneste forfølgelse af Falun Gong, der begyndte i 1999, er reglen for dette partis kamp og
modsætningsideologi.
Shen Yun er funderet på den oprindelige kinesiske kultur med de værdier og principper der
karakteriserede Kina i tusinder af år. Der er således tale om et opgør mellem principper og værdier.
Vi håber naturligvis på, at repræsentanter for den frie demokratiske verden vælger frihed og
retskaffenhed. Se links herunder hvordan KKP arbejder imod Shen Yun rundt om i verden:
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/kuu/bilag/115/1502160.pdf
http://www.shenyunperformingarts.org/spirituality/challenges-we-face
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Henvendelse af 28/2-18 fra Foreningen for Falun Dafa i Danmark vedr. ytringsfrihed og kunstnerisk frihed
1863220_0003.png
Til trods for regimets bekæmpelse af Shen Yun og dermed autentisk kinesisk kultur, har de fleste
vestlige lande fastholdt deres demokratiske frihedsprincipper og modtaget Shen Yun. Shen Yun
optræder i dag på de største scener rundt om i verden, og er blevet et fænomen der har beriget
millioner af mennesker. I år vil fem kompagnier optræde med 500 forestillinger i 150 byer i 20 lande.
For kort tid siden afsluttede Shen Yun 14 forestillinger i London med udsolgte sale og 14 udsolgte
forestillinger i David H. Koch teater i Lincoln Center, New York. Se mere her:
http://www.shenyunperformingarts.org/ny-january/the-david-h-koch-theater-at-lincoln-center
En kerneværdi i et velfungerende demokrati er dialog, åbenhed og synlighed. Efter massakren på den
Himmelske Freds Plads i Beijing i 1989 udtalte repræsentanter fra KKP, at lande gerne måtte kritisere
partiets menneskerettighedskrænkelser, men at det skulle foregå bag lukkede døre og ikke måtte
komme frem i offentligheden. Denne strategi har fejlet til skade for både Kina og Danmark
og for
verden. Ifølge Amnesty International er menneskerettighederne i dagens Kina de værste siden
massakren på den Himmelske Freds Plads.
I lyset af Radio24syvs blotlægning af nye beviser omkring KKP’s indblanding på dansk jord i
2017,
vil vi gerne opfordre Udenrigsministeren til at gå ind i sagen, så vi kan få belyst alle sagens akter. Vi
vil således opfordre Udenrigsministeren til at anmode om den fulde aktindsigt, vi ikke har tilladelse
til at se, og få afdækket hvilken rolle hhv. Kinas Ambassade, DKT og Udenrigsministeriet spillede
ift. den beslutning der blev taget i 2007 om at aflyse Shen Yuns opførelse på DKT. Endvidere vil vi
gerne spørge hvordan Udenrigsministeren tænker at forebygge at en sådan fremmed indblanding af
danske kulturinstitutioner i fremtiden.
Vi håber, at De vil hjælpe os og ser frem til at høre fra Dem.
Med venlig hilsen
Foreningen for Falun Dafa i Danmark
Kontaktpersoner:
Benny Brix
Tlf. 28 40 21 39
E mail,
[email protected]
Lisa Lee
Tlf. 52 22 36 28
E-mail:
[email protected]
Kopi af brev sendt til statsminister Lars Løkke Rasmussen, justitsminister Søren Pape Poulsen,
kulturminister Mette Bock, medlemmer af Retsudvalget, Kulturudvalget, Udenrigsudvalget samt
Udenrigspolitisk Nævn. Og Mads Kirkegård, undenrigsministriet
Bilag:
1.Afgørelse om aktindsigt
2.Aktindsigtsrapport, UM-ARK sag 5.D.60.a., akt 272 og 341, til brug for sag 2017-43454
3.Aktliste, UM-ARK sag 5.D.60.a. til brug for sag 2017-43454
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Henvendelse af 28/2-18 fra Foreningen for Falun Dafa i Danmark vedr. ytringsfrihed og kunstnerisk frihed
4.Bemærkningsark, 2017-43454
5.Ekstraheringspligtige oplysninger
6.Brev til Mads Kirkegård, Udenrigsministeriet, af 12. december 2017 fra Foreningen for Falun Dafa
i Danmark