Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1862291_0001.png
DIGITALE INFRASTRUKTURER,
DATAFICERING OG TECH-GIGANTER
– VILKÅR OG BEHOV FOR DANSKE
MEDIER
Mikkel Flyverbom
Professor (mso) i kommunikation og digitale
transformationer
[email protected] @flyverbom
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0002.png
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0003.png
(Lindskow, 2016)
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0004.png
TRE POINTER
Dataficering
- data som ressource og magtfaktor
Tech-giganters dominans
- fra cyberspace til digitale infrastrukturer
Vilkår og behov for danske medier
- mediemarkeder - med og uden tech-giganter
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0005.png
1. DATASTRØMME I DANSKE
MEDIER
Hvem står bag dansk
medieproduktion?
Analyse af 10.000 nyhedshistorier fra de 20 største
nyhedssites
Fokus på datastrømme ud og ind af nyhedssites –
redigering, annoncesalg og målinger
Sker via andre tjenester og virksomheder, som tilfører
digitale ressourcer, men også udtrækker mediehusenes
data
Mediemarkedet involverer skjulte udvekslinger og
komplekse produktionsnetværk
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0006.png
DRs
produktions-
netværk
6
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0007.png
JPs
produktions-
netværk
13.09.2017
Globaliseringen af den danske mediebranche
7
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0008.png
De samlede produktionsnetværk
13.09.2017
Globaliseringen af den danske mediebranche
8
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0009.png
1. DATASTRØMME I DANSKE
MEDIER
Google og Facebook – et duopol
Google indgår i størstedelen af de undersøgte
medieprodukter
En række tjenester - Google Analytics, Doubleclick, etc.
Facebook skaber synlighed og trafik
I 2016 lå Googles annonceomsætning i DK på over 3 mia
kr og Facebooks på over 700 mio kr (Danske Medier,
2017)
Tager broderparten af anoonceindtægter – en del af
denne indtjening sker via deres centrale rolle i dansk
nyhedsproduktion
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0010.png
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0011.png
1. TREDJEPARTERS ROLLER
‘Rammesættere
• bestemmer over
infrastruktur og
sætter kriterier for
distribution og
sortering
• kontrollerer
vilkårene for mødet
med brugere
‘Datahøstere’
• får adgang til og
kommercialiserer
værdifulde
ressourcer
• opbygger
finkornede og
unikke indsigter om
brugere
‘Annoncesælger
e’
• skaber en række
afledte
indtægtskilder og
konkurrencefordele
• medfører nye
dynamikker på
annoncemarkedet
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0012.png
1. DATAFICEREDE
MEDIEMARKEDER
Internettet som platform – nye relationer mellem medier,
brugere og annoncører
Opbrud af lineære værdikæder og strukturerede
forretningsmodeller
Data som fundament og valuta – få øje på mønstre,
segmentere brugere og målrette redaktionelle og
kommercielle produkter
Del af udvikling i en række sammenhænge – marketing,
produktion, styring – nye forretningsmodeller og
kommercielle systemer
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0013.png
2. TECH-GIGANTERS DOMINANS
Et ‘digital-industrielt kompleks’
Økonomisk – profit og aggressive opkøbs-strategier
Teknologisk – kompetencer og first mover-fordele
Infrastrukturel – udgør rygrad og vigtig indgang til internettet
Vidensmæssig – adgang til data, mønstre og indsigter
Politisk – lobby, partnerskaber, ekspertgrupper og samarbejde
Kulturel – redigerer, sorterer og fremhæver visse typer indhold
Understøttet af ukritiske brugere og digitaliserings-
optimister
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0014.png
2. TECH-GIGANTER
Drivkræfter bag digitale forandringer
Fremhæver selv adgang til information, ytringsfrihed og
demokratisering
Nedtoner profit og datahøst - og søger at undgå
regulering og offentligt engagement
Søger at indtage så mange domæner som muligt
Stigende fokus på misinformation, skat, monopoler og
deres begrænsede bidrag til samfund
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0015.png
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0016.png
3. VILKÅR OG BEHOV FOR
MEDIER I DK
Normalisere tech-giganter - roller og ansvar
Regulere og begrænse monopoler – vilkår for diversitet
Skabe grobund for alternative platforme
Vænne forbrugere til (igen) at betale for indhold
Udvikle kompetencer til at arbejde datadrevent og udvikle
forretningsmodeller – med og uden tech-giganter
Digitalisere med fokus på at opbygge infrastrukturer
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0017.png
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0018.png
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Meddelelse om præsentationer fra høring om finansiering af fremtidens danske, digitale medieindhold afholdt den 28. februar 2018
1862291_0019.png
TAK FOR ORDET
Mikkel Flyverbom
Professor (mso) i kommunikation og digitale
transformationer
[email protected] @flyverbom