Kirkeudvalget 2017-18
KIU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1877258_0001.png
Fra:
Jonas Karpantschof <[email protected]>
Dato:
5. april 2018 kl. 12.48.20 CEST
Til:
"[email protected]" <[email protected]>
Emne: VS: Henvendelse fra Det Jødiske Samfund om borgerforslag om forbud mod omskæring
_____________________________
Den 1. februar i år blev der indsendt et borgerforslag, der som konsekvens indebærer et forbud
mod et af jødedommens mest grundlæggende religiøse ritualer, Brit Milah, også kendt som rituel
omskæring af drenge på ottendedagen. Borgerforslaget har i skrivende stund ikke opnået 50.000
underskrifter, og er forsynet med en anmærkning, som bruges, når der er usikkerhed om
grundlovskomplians. Alligevel ser det Jødiske Samfund i Danmark med stor bekymring på forslaget
- Et forbud mod Brit Milah vil nemlig være af fundamental betydning for jødisk religionsudøvelse,
og hermed på religionsfriheden, i Danmark.
Vi er helt opmærksomme på, at Brit Milah kan virke fremmedartet i en dansk kontekst, da det ikke
er en del af flertallets traditioner. Dette er måske også årsagen til, at debatten om
drengeomskæring er præget af mange myter og udokumenterede påstande. Men
drengeomskæring er hverken usædvanligt i andre vestlige lande, som vi i Danmark identificerer os
med, eller farligt for sundheden eller seksualfunktionen.
Den aktuelle debat om drengeomskæring bæres oppe af en generel konflikt mellem det religiøse
og det sekulære. Det er vores oplevelse, at den skepsis mod religion, der er blevet normal i
majoritetens Danmark, nu truer religiøse minoriteters grundlovssikrede ret til at eksistere på lige
fod med deres sekulære medborgere.
Vi har vedhæftet et kort notat
og yderligere information kan findes
på dette link
, dog en kort
opsummering:
Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden.
Drengeomskæring er en fremmed skik i Danmark, men almindeligt mange steder i verden.
Hele 58% af alle amerikanske mænd og 30% af alle canadiske mænd er omskåret.
Den danske Sundhedsstyrelse konkluderer således i deres notat om drengeomskæring
, ” […] at der ikke er såda e risi i ved i dgre et, år det foretages korrekt og af
kompetente læger, at styrelsen finder anledning til at anbefale et forbud af rituel
o skæri g af dre ge ør .” De da ske su dheds y digheder er her ed på li je ed
samtlige verdens nationale sundhedsvæsener og internationale sundhedsorganisationer.
I Danmarks nabolande er retten til drengeomskæring stadfæstet som en del af
religionsfrihedsretten. Samtidig anvises, hvordan indgrebet udføres for at sikre optimale
sundhedsmæssige forhold.
Et forbud mod drengeomskæring vil ikke kun være ubegrundet, men også et alvorligt indgreb
overfor muligheden for at leve som dansk borger med en anden tro end flertallets. I de næsten
400 år, der har været jøder i Danmark, har samfundet haft tillid til, at jødiske forældre forvalter
ansvaret for deres børn på en omsorgsfuld og kærlig måde. Borgerforslaget indebærer, at det skal
straffes med op til seks års fængsel, hvis man forsøger at opdrage sit drengebarn i den jødiske tro.
KIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 34: Henvendelse af 5/4-18 fra Det Jødiske Samfund vedr. borgerforslag om forbud mod omskæring af drenge
1877258_0002.png
I debatten bliver det ofte fremhævet, at barnets frie valg ikke bliver respekteret. Men der er tale
om et valg, der i fravær af sundhedsmæssige risici, svarer til mange af de beslutninger, som
forældre kan og fortsat bør kunne træffe på vegne af barnet.
Set i en perspektiverende sammenhæng er det vigtigt at gøre opmærksom på, at samfundet i dag
end ikke blander sig i valg truffet indenfor familien, der har en dokumenterbar negativ og
irreversibel konsekvens for barnet. Samfundet blander sig ikke via lovgivningen i, at forældre
påfører deres børn sundhedsskadelig risiko ved passiv rygning, dårlig kost, manglende motion,
alkohol under graviditet, undladelse af vaccination etc. Drengeomskæring har ingen af disse
negative konsekvenser.
Danske jøder har i 400 år været en del af det danske samfund. I de seneste godt 200 år har vi nydt
godt af den danske demokratiske tradition for religionsfrihed, pluralisme og tillid. Med et forbud
mod Brit Milah vil Danmark
muligvis som det første land i verden - kriminalisere et af de
essentielle ritualer i den jødiske religionsudøvelse.
De danske jøders vellykkede integrationshistorie hænger snævert sammen med, at man altid har
villet det danske samfund, og at samfundet har vist sig tolerant overfor de religiøse traditioner. Et
brud med denne lange danske demokratiske tradition vil derfor have store konsekvenser for
danske jøders mulighed for at udøve deres religion. Ligesom det vil have stor psykologisk
betydning for ikke religiøse kultur-jøder.
Hvis man forbyder Brit Milah, lægger man kimen til et samfund, hvor man straffer en adfærd, som
virker fremmed i forhold til majoritetens livsførelse, uanset at relevante myndigheder ikke finder
adfærden problematisk.
Jeg står naturligvis til rådighed for uddybning af disse synspunkter. Vedhæftet findes en skriftlig
uddybning af ovenstående.
Den mail er sendt til samtlige medlemmer af Sundheds- og Ældreudvalget, Kirkeudvalget,
Retsudvalget samt Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Med venlig hilsen
Dan Rosenberg Asmussen
FORMAND
DET JØDISKE SAMFUND
KRYSTALGADE 12
DK-1172 KØBENHAVN K
T: +45 4015 8540
www.mosaiske.dk