Kirkeudvalget 2017-18
KIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1850861_0001.png
København d. 29. januar 2018
Til Kirkeudvalget, Kirkeministeriet og Justitsministeriet
Vi tillader os hermed at rette henvendelse i forbindelse med kirkeministerens svar på forespørgsel fra
Kirkeudvalget med ordlyden:
”Kan ministeren redegøre for, om rituel omskæring af umyndige drengebørn
falder ind under grundlovens bestemmelser om religionsfrihed?”
Af Kirkeministeriets svar fremgår, at der er indhentet svarbidrag fra Justitsministeriet. Justitsministeriet
oplyser, at Grundlovens §67 antages at omfatte individuel adgang til gudsdyrkelse,
samt at ”gudsdyrkelsen”
først og fremmest omfatter ”de egentlige rituelle kultiske handlinger, såsom forkyndelse, bøn,
gudstjeneste, dåb m.v.”
Vi vil i denne forbindelse gerne anerkende, at kirkeministeriet via justitsministeriet ikke afviser, at jødisk
drengeomskæring, som i betydning er direkte sammenlignelig med dåben, er omfattet af religionsfriheden
og af Grundlovens §67.
Jødisk drengeomskæring er en fuldstændig central og essentiel del af den jødiske gudsdyrkelse. Den jødiske
betegnelse for omskæring er
Brit Milah,
der er hebraisk og betyder omskæringspagten
betegnelsen
forklarer bedre end noget andet den pagt, som Gud indgår med Abraham beskrevet i 1. Mosebog, kapitel
17. Omskæringsritualet er selve fundamentet for Abrahams pagt med Gud, og dermed for livet som jøde.
Omskæringsritualets væsentlighed har således ligget fast siden jødedommens oprindelse, og
drengeomskæring praktiseres også i dag af langt hovedparten af jøder verden over, også sekulære jøder,
som identitetsbærende pagttegn.
Brit Milah kan i vigtighed sammenlignes med det kristne dåbsritual og har afgørende identitetsbetydning
for en jødisk selvforståelse. Brit Milah er en af de 613 forskrifter, der findes i De 5 Mosebøger, og som jøder
er forpligtet af.
Jødedommen har bundet sig til guddommelige love og forskrifter. Fortolkninger af disse love og forskrifter
har altid fundet sted, men jøder har holdt og holder fortsat fast i omskæringstraditionen, som har været
gennemgående og forankret i jødedommen i mere end 3000 år.
Det Jødiske Samfund vil gerne understrege, at man anser retten til at udføre Brith Milah for beskyttet af
religionsfriheden efter grundlovens § 67 og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel
9, og et indgreb vil være både ubegrundet og et alvorligt indgreb i vores frihed til at leve som danske
borgere med en anden tro end flertallet. I den forbindelse henvises der til Juristen nr. 5 2017 Side 156ff.,
hvor prof. dr. jur. emeritus og tidligere ombudsmand, Hans Gammeltoft Hansen konkluderer, at
”[M]edmindre der fremkommer en medicinsk-faglig
konsensus om at omskæring har negative
sundhedsmæssige konsekvenser, vil (eller bør) en sag for EMD efter min opfattelse falde ud til, at et
totalforbud
mod mandlig omskæring ikke er foreneligt med EMRK art. 9”. Det Jødiske Samfund deler denne
konklusion.
Vi er helt opmærksom på, at spørgsmålet om drengeomskæring er ganske kontroversielt i samfund, hvor
denne tradition ikke er udbredt. Men det overses ofte, at sagen i sin kerne vedrører forældres ret til at
KIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Henvendelse af 29/1-18 fra Det Jødiske Samfund i Danmark vedr. omskæring af drengebørn
1850861_0002.png
videregive deres tro og livsanskuelse til deres børn samt børns ret til at vokse op inden for rammerne af
deres forældres og families religion og kultur. I fraværet af nævneværdige sundhedsrisici adskiller jødisk
drengeomskæring sig ikke fra andre valg, forældre træffer for deres børn. Samfundet accepterer, at
forældre træffer en lang række direkte og indirekte beslutninger på deres barns vegne, som utvivlsomt vil
få livsvarige og irreversible konsekvenser for barnet. Selv beslutninger, der bevisligt er til direkte skade for
barnet
en kategori, som jødisk drengeomskæring ikke hører ind under
overlades til forældrenes frie og
personlige valg.
På det sundhedsmæssige område præges debatten om drengeomskæring desværre af myter og direkte
usandheder. Faktum er, at risiciene i forbindelse med jødisk drengeomskæring er minimale. Her bør man
holde sig for øje, at
ingen seriøse videnskabelige studier viser, at jødisk drengeomskæring af raske drenge under ordnede
og hygiejniske forhold i spædbarnsalderen har negative konsekvenser for drengens helbred, hverken på
kort eller lang sigt.
jødisk drengeomskæring i Danmark foregår altid i fuld overensstemmelse med
Sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
tre studier fra de seneste år, hvoraf det ene er publiceret i Danish Medical Journal i 2016, viser
entydigt, at drengeomskæring ikke påvirker mænds oplevelse af sex senere i livet.
intet land i verden har et forbud mod drengeomskæring. 1/3 af jordens mandlige befolkning er
omskårede. I flere lande er drengeomskæring meget udbredt på grund af de sundhedsmæssige fordele.
Med venlig hilsen
Dan Rosenberg Asmussen
Formand