København d. 29. januar 2018
Til Kirkeudvalget, Kirkeministeriet og Justitsministeriet
Vi tillader os hermed at rette henvendelse i forbindelse med kirkeministerens svar på forespørgsel fra
Kirkeudvalget med ordlyden:
”Kan ministeren redegøre for, om rituel omskæring af umyndige drengebørn
falder ind under grundlovens bestemmelser om religionsfrihed?”
Af Kirkeministeriets svar fremgår, at der er indhentet svarbidrag fra Justitsministeriet. Justitsministeriet
oplyser, at Grundlovens §67 antages at omfatte individuel adgang til gudsdyrkelse,
samt at ”gudsdyrkelsen”
først og fremmest omfatter ”de egentlige rituelle kultiske handlinger, såsom forkyndelse, bøn,
gudstjeneste, dåb m.v.”
Vi vil i denne forbindelse gerne anerkende, at kirkeministeriet via justitsministeriet ikke afviser, at jødisk
drengeomskæring, som i betydning er direkte sammenlignelig med dåben, er omfattet af religionsfriheden
og af Grundlovens §67.
Jødisk drengeomskæring er en fuldstændig central og essentiel del af den jødiske gudsdyrkelse. Den jødiske
betegnelse for omskæring er
Brit Milah,
der er hebraisk og betyder omskæringspagten
–
betegnelsen
forklarer bedre end noget andet den pagt, som Gud indgår med Abraham beskrevet i 1. Mosebog, kapitel
17. Omskæringsritualet er selve fundamentet for Abrahams pagt med Gud, og dermed for livet som jøde.
Omskæringsritualets væsentlighed har således ligget fast siden jødedommens oprindelse, og
drengeomskæring praktiseres også i dag af langt hovedparten af jøder verden over, også sekulære jøder,
som identitetsbærende pagttegn.
Brit Milah kan i vigtighed sammenlignes med det kristne dåbsritual og har afgørende identitetsbetydning
for en jødisk selvforståelse. Brit Milah er en af de 613 forskrifter, der findes i De 5 Mosebøger, og som jøder
er forpligtet af.
Jødedommen har bundet sig til guddommelige love og forskrifter. Fortolkninger af disse love og forskrifter
har altid fundet sted, men jøder har holdt og holder fortsat fast i omskæringstraditionen, som har været
gennemgående og forankret i jødedommen i mere end 3000 år.
Det Jødiske Samfund vil gerne understrege, at man anser retten til at udføre Brith Milah for beskyttet af
religionsfriheden efter grundlovens § 67 og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel
9, og et indgreb vil være både ubegrundet og et alvorligt indgreb i vores frihed til at leve som danske
borgere med en anden tro end flertallet. I den forbindelse henvises der til Juristen nr. 5 2017 Side 156ff.,
hvor prof. dr. jur. emeritus og tidligere ombudsmand, Hans Gammeltoft Hansen konkluderer, at
”[M]edmindre der fremkommer en medicinsk-faglig
konsensus om at omskæring har negative
sundhedsmæssige konsekvenser, vil (eller bør) en sag for EMD efter min opfattelse falde ud til, at et
totalforbud
mod mandlig omskæring ikke er foreneligt med EMRK art. 9”. Det Jødiske Samfund deler denne
konklusion.
Vi er helt opmærksom på, at spørgsmålet om drengeomskæring er ganske kontroversielt i samfund, hvor
denne tradition ikke er udbredt. Men det overses ofte, at sagen i sin kerne vedrører forældres ret til at