1
Til Folketinget
Redegørelse om flytning af statslige virksomheder:
I denne tid går mange tusinde familier og afventer regeringens planer om flytning af statslige
virksomheder. Erfaringerne fra første bølge af udflytninger giver anledning til bekymringer. Måske
er det en uhensigtsmæssig strategi for at gavne vækst og udvikling i Danmark og man burde
overveje, om der findes bedre måder at opnå dette på - inden man får ødelagt for meget.
Lad os se på nogle konkrete eksempler, der illustrere dette:
Eksempel 1. For at fremme vækst og udvikling i Grønland indgik den danske stat en aftale med Det
Grønlandske Hjemmestyre om at fremskynde produktionen af digitale søkort. Der sker mange
grundstødninger i de klippefyldte farvande, hvor de eksisterende søkort kan vise en kilometer
forkert. De manglende digitale søkort udgør selvsagt en stor hæmsko for udviklingen i Grønland,
som er meget afhængig af skibssejladsen. Produktionen af søkort gik fuldstændigt planmæssigt, og
frem til 2015 blev fremstillet 32 ud af de aftalte 73 søkort. I følge aftalen skulle dette arbejde
afsluttes i 2018. De ansatte var en lille hær, der dedikerede og med stor omhu i en årrække havde
sat sig for at udarbejde de nye søkort. De vidste, at hvis de lavede fejl kunne det koste
menneskeliv.
Da det i oktober 2015 blev kendt, at afdelingen for Arktis og Søopmåling skulle flytte til Jylland,
sagde 14 ud af 15 medarbejdere op. Siden er der ikke
blevet produceret et eneste søkort, og den
ansvarlige minister kan ikke love, hvornår de resterende søkort vil blive produceret. Man kunne
ikke skaffe den nødvendige arbejdskraft i det Nordjyske. Nu er man gået i gang med at rekruttere
medarbejdere fra udlandet (Letland, England, Spanien), men uddannelsen af nye medarbejdere
kan nemt tage 2 år.
Ministeriet var advaret om, at medarbejderne ikke ville flytte med, men regeringen gennemførte
alligevel beslutningen. Ministeren følte sig ikke ansvarlig for at overholde den indgåede aftale med
Det Grønlandske Hjemmestyre. Hvis det havde været en privat virksomhed, var direktøren
(ministeren) omgående blevet afskediget på grund af inkompetence.
Dette er desværre ikke et enkeltstående eksempel, men snarere reglen for Regeringens
administrative beslutninger om at flytte statslige arbejdspladser. Der mangler dokumentation for,
at den nye lokalisering vil forbedre virksomhedens muligheder for at kunne udføre arbejdet.
Valget af den nye placering sker ikke på baggrund af en grundig analyse af virksomhedens
arbejdsprocesser, sådan som det ville være sket i en privat virksomhed.
Holder flytningerne sig indenfor bevillingerne?
Vi har set med den første bølge af flytninger, at den nye placering giver virksomheden ringere
muligheder for effektivt at udføre deres arbejde.
Eksempel 2. Som et konkret eksempel er udflytningen af Børnerådet foregået på denne måde. Fra
nogle kontorer i et baghus på Vesterbrogade i København blev de flyttet til Billund i Jylland.
(Rejsetiden til København med tog og bus er ca. 3 timer i alt. Fra Vejle station er der ca. 1 time
med bus).