Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1821224_0001.png
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0002.png
2017
Strategi og indsatsplan på
justitsområdet
Naalakkersuisuts ønsker til forbedringer på
justitsområdet i Grønland
Kalaallit Nunaanni Namminersorlutik
Oqartussat
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Indhold
Forord
................................................................................................................................................................ 2
Baggrund
............................................................................................................................................................ 4
Justitsområdet i Grønland
.......................................................................................................................... 4
Kriminalitetssituationen
............................................................................................................................. 6
Strategi og indsatsplan
....................................................................................................................................... 9
De menneskelige ressourcer
............................................................................................................................ 11
Bedre fysiske og digitale rammer
..................................................................................................................... 15
Et mere effektivt justitsvæsen
......................................................................................................................... 19
Styrket fokus på ofre, lovovertrædere og bestemte kriminalitetstyper
........................................................... 25
Prioritering af ønskede indsatser
..................................................................................................................... 34
Litteratur
.......................................................................................................................................................... 37
1
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Forord
Naalakkersuisut fremlægger hermed en strategi og indsatsplan, der skal bane vej for et styrket fokus på
justitsområdet.
Det fremgår af selvstyreloven, at justitsområdet er et af de sagsområder, som Grønlands Selvstyre kan
beslutte at hjemtage. Justitsområdet er dog fortsat et dansk ansvarsområde, hvorfor det er den danske
regering som er ansvarlig for varetagelsen af området.
Naalakkersuisut ønsker at arbejde henimod, at justitsområdet på sigt kan hjemtages. Det er dog
Naalakkersuisuts holdning, at dette ikke kan komme på tale, før justitsområdet bringes på et tilfredsstillende
niveau, som ikke er ringere end niveauet i Danmark. Nærværende strategi og indsatsplan er udarbejdet med
respekt for ansvarsfordelingen mellem Grønland og Danmark, for så vidt angår justitsområdet, og er ment
som et konstruktivt bidrag til forbedring af rammer og vilkår på justitsområdet.
For Naalakkersuisut at se vil en styrkelse af justitsområdet indebære et konstruktivt samarbejde mellem
Grønland og Danmark. En styrkelse af justitsområdet vil også medføre et øget fokus på sagsområder, som
Grønland har hjemtaget. Det drejer sig særligt om social-, sundheds- og uddannelsesområdet.
Fokusset på justitsområdet har været stort i 2016-2017. Grønlands Råd for Menneskerettigheder er sammen
med Institut for Menneskerettigheder i deres statusrapport for 2016 fremkommet med en række
anbefalinger, der sigter på en styrkelse af retssikkerheden. Advokatrådet har ligeledes taget initiativ til at
fremkomme med anbefalinger til at styrke justitsområdet. Derudover kommer den kontinuerlige opfølgning
på Retsvæsenskommissionens betænkning, der blev offentliggjort i 2004. Samlet set er der tale om
omfattende forslag til forbedring af justitsområdet, som vanskeligt kan implementeres på én gang.
Derudover peger nogle af anbefalingerne på strukturelle problemstillinger, som er væsentlige at bevare
fokus på, men som ikke nødvendigvis alene løses ved at afsætte flere midler på Folketingets Finanslov. Det
drejer sig bl.a. om manglen på kvalificeret personale, som i øvrigt også gør sig gældende på flere andre
sagsområder.
Det politiske fokus på justitsområdet er særligt kommet til udtryk i 2017 med en høring om justitsområdet i
Grønland i Folketinget på initiativ af Folketingets Retsudvalg. Efterfølgende har Folketinget behandlet et
beslutningsforslag, som lægger op til en styrkelse af justitsområdet i Grønland. Endeligt har en
forespørgselsdebat i Inatsisartut fundet sted, hvor temaet var, hvordan standarden på justitsområdet hæves
til tilsvarende niveau som i Danmark. Dertil kommer en række beslutningsforslag om forslag til konkrete
indsatser og fokusområder stillet af Inatsisartuts medlemmer, fx revision af våbenlovgivning,
offerrådgivninger, kommunefogeder mv.
Justitsminister Søren Pape Poulsen har tilkendegivet, at justitsområdet bør styrkes. Justitsministeren har
udtrykt ønske om, at forbedringerne bør ske i samarbejde med Grønlands Selvstyre med henblik på at sikre,
at initiativerne kommer til at afspejle den grønlandske befolknings ønsker. Endelig efterspørges en
prioriteret liste med Naalakkersuisuts ønsker til indsatser, der sigter på at styrke justitsområdet. Det er med
udgangspunkt i den danske regerings invitation til samarbejde om justitsområdet i Grønland, at nærværende
strategi og indsatsplan er blevet udarbejdet.
2
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0005.png
Naalakkersuisut ser ikke nærværende strategi og indsatsplan som en række ultimative krav, der stilles til den
danske regering. Derimod bør nærværende strategi og indsatsplan opfattes som Naalakkersuisuts bidrag til
en fælles udvikling af justitsområdet i Grønland.
Naalakkersuisut ser frem til et konstruktivt samarbejde om forbedring af forholdene på justitsområdet i
Grønland.
Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Familie, Ligestilling og Justitsvæsen
3
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Baggrund
Ansvaret for justitsområdet er dansk og er ressortmæssigt placeret under justitsministeren. Justitsområdet
omfatter
kriminalforsorg, politi
og
domstole.
Disse myndigheder spiller en væsentlig rolle for retssikkerheden
og for, at samfundet kan fungere effektivt. Det er essentielt at borgerne har tillid til, at politiet griber ind ved
lovovertrædelser, at domstolene er upartiske og kriminalforsorgen hurtigt sikrer, at domstolenes
domfældelser føres ud i livet. Samtidig skal det sikres, at grundlæggende menneskerettigheder overholdes
både for ofre, pårørende og gerningspersoner.
Justitsområdet i Grønland
Synet på kriminalitet og straf i Grønland afviger på nogle områder fra kriminalitetsopfattelsen andre steder i
verden. Denne opfattelse har påvirket centrale myndigheder og praksis på justitsområdet.
Lægmandssystemet ved domstolene
Domstolene i Grønland har traditionelt hvilet på et lægmandssystem, hvor dommere, forsvarere og
anklagere ikke er uddannede jurister. Det er fortsat sådan, men grupperne har på forskellig vis gennemgået
et uddannelsesforløb med henblik på at styrke deres faglige kompetencer og muligheder for at varetage
deres arbejdsopgaver på en kvalificeret måde. Nogle vil mene, at det er betænkeligt, at retssager
gennemføres uden brug af jurister. Imidlertid implicerer bosætningsmønster, geografi og uddannelsesniveau
mm. en række dilemmaer, hvor det eksempelvis kan være vanskeligt på en og samme tid at sikre et
nærhedsprincip og et krav om juridisk uddannet personale.
Traditionelt og kulturelt har man støttet et system, hvor løsninger kunne findes i lokalsamfundet. Det er
blevet værdsat, at de personer, som traf beslutninger i retssager, havde indsigt i stedlige og almene
grønlandske forhold, herunder det grønlandske sprog og den grønlandske kultur. Dét som normalt betegnes
som nærhedsprincippet. Naalakkersuisut ønsker ikke at lave grundlæggende om på dette, men ønsker at
rette fokusset på efterlevelsen af centrale retssikkerhedsmæssige principper med det formål at sikre et
retfærdigt domstolsvæsen.
Et grundlæggende princip i ethvert domstolsvæsen er ligestillingen mellem forsvarer og anklager, som
betegnes ligestillingsprincippet eller
equality of arms.
Hensigten med dette princip er at sikre, at forsvarer og
anklager har samme muligheder for at føre deres sag. Det kan fx være i form af retten til at føre vidner og
adgang til relevante oplysninger. Den fremtidige indretning af domstolssystemet bør balancere almene
retssikkerhedsprincipper overfor nærhedsprincippet i det omfang, det ikke allerede er tilfældet.
Synet på kriminalitet og straf
I Grønland findes en kriminallov i stedet for en straffelov, og det er ikke tilfældigt, at den bliver kaldt sådan.
Den grønlandske kriminallov forholder sig ikke til straf og indeholder ikke strafferammer. I stedet omfatter
kriminalloven en sanktionsstige med en række forskellige typer foranstaltninger, som retten kan vælge
imellem. Det afspejler et andet syn på kriminalitet og straf end det, som kendes fra mange andre lande. Det
grønlandske samfund ønsker, at der skal reageres på kriminalitet. Men det skal ske med hensyntagen til selve
forbrydelsen såvel som den person, der har begået kriminaliteten. Formålet hermed er at medvirke til, at
den dømte afholder sig fra ny kriminalitet. I hvert enkelt tilfælde vil det kræve, at retten afvejer behovet for
4
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0007.png
resocialisering over for selve lovovertrædelsen og hensynet til ofret. I grove lovovertrædelser har praksis vist,
at hensynet til lovovertrædelsen er blevet vægtet tungere end ved mildere lovovertrædelser.
Flemming Balvig
1
offentliggjorde i 2015 undersøgelsen
Kriminalitet og retsbevidsthed
i Grønland
om den
grønlandske retsbevidsthed. Undersøgelsen viser, at 77 pct. af befolkningen mente, at samfundet bør hjælpe
og støtte gerningspersonen i sager om tyveri og vold, så han eller hun ikke gentager kriminaliteten. Til
sammenligning vil det kun være 29 pct. i Danmark.
I tilfælde af anstaltsanbringelse mener 86 pct., at formålet hermed er at sikre, at gerningspersonen får stillet
relevante behandlingstilbud til rådighed, fx i form af misbrugsbehandling, psykiatrisk behandling mv.
Resocialisering fylder således meget i den grønlandske retsbevidsthed.
Landet uden fængsler
Der har ikke været for vane at bruge fængsler, sådan som den vestlige verden har haft tradition for i
århundreder. I stedet har der været fokus på, at de domfældte skal bevare deres tilknytning til det
omkringliggende samfund. Derfor blev anstalterne indrettet således, at de indsatte kunne fortsætte i deres
arbejde eller undervisning i byen, men opholdt sig i anstalten om natten.
Den første åbne anstalt blev taget i brug i 1967, og i dag findes der 6 anstalter. I 2018 forventes den første
lukkede anstalt at kunne tages i brug. I årtier har det været almindelig praksis, at forvaringsdømte blev sendt
til Herstedvester Fængsel i Danmark. Denne praksis er blevet kritiseret for at stride imod det
menneskeretlige princip om retten til familieliv.
Retsvæsenskommissionen
Over en årrække er der løbende blev igangsat tiltag og indsatser med det formål at forbedre organiseringen,
vilkårene og rammerne på justitsområdet. Mest bemærkelsesværdigt er nedsættelsen af en
retsvæsenskommission i 1994, som fik til opgave at undersøge retsvæsnet og komme med anbefalinger til
organisering, opdatering af lovgivning mv. I 2004 udgav kommissionen sin betænkning, som strakte sig over
syv bind, der bl.a. omfattede udkast til en ny retsplejelov og kriminallov, som trådte i kraft i 2010. Udover
udkast til en ny retsplejelov og kriminallov, kom kommissionen med række anbefalinger, som den danske
regering sammen med Naalakkersuisut fortsat arbejder på at vurdere og implementere.
Rådet for Grønlands Retsvæsen
På baggrund af retsvæsenskommissionens anbefalinger blev Rådet for Grønlands Retsvæsen oprettet i 2008.
Formålet med rådet er at varetage koordinationen mellem Naalakkersuisut og rigsmyndighederne i forhold
til kriminal- og retsplejelovgivningen, iværksættelse af forskning samt at følge de enkelte myndigheders
funktioner og uddannelsesbehov.
Rådet består af centrale aktører på justitsområdet, herunder repræsentanter fra Grønlands Selvstyre,
Justitsministeriet, Politimesteren i Grønland, Direktøren for Kriminalforsorgen i Grønland, Landsdommeren,
Dommeren ved Retten i Grønland, repræsentant for Kredsdommerforeningen, et forskermedlem mv.
Formanden for rådet er for tiden højesteretsdommer Jens Kruse Mikkelsen.
1
Professor emeritus i retssociologi og kriminologi ved Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
5
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0008.png
Kriminalitetssituationen
Ifølge Grønlands Politi blev der i 2016 indgivet 23 % flere anmeldelser af overtrædelser af
kriminalloven/straffeloven i Grønland end i Danmark
2
. En fjerdedel af alle anmeldelser af kriminalloven
drejer sig om personfarlig kriminalitet. Der er 3 �½ gange flere anmeldelser om vold og 10 gange flere
anmeldelser om sædelighedsforbrydelser end i Danmark. For Naalakkersuisut er disse tal alarmerende høje,
og Naalakkersuisut mener, at der er behov for at igangsætte indsatser, der skal vende denne udvikling.
Unge, der begår eller er ofre for kriminalitet, er et område, som Naalakkersuisut ønsker at sætte særligt
fokus på. Grønlands Politis Årsstatistik (2016) viser, at antallet af anmeldelser for overtrædelser af
kriminalloven begået af personer under 18 år er faldende, hvilket Naalakkersuisut finder tilfredsstillende. For
Naalakkersuisut er fokus på unge lovovertrædere centralt, da det er essentielt, at de unge bliver ledt væk fra
en begyndende kriminel løbebane. Grønlands Politis Årsstatistik (2016) viser, at de lovovertrædelser, som
unge under 18 år begår, er berigelseskriminalitet (61 %), drab og voldsforbrydelser (13 %),
seksualforbrydelser (6 %) og kriminalloven i øvrigt (20 %).
Bag anmeldelserne står en gerningsmand og et offer, som hver på deres måde skal have støtte og hjælpe til
at komme videre fra den kriminelle handling. Naalakkersuisut ønsker at sætte særligt fokus på vold,
voldtægter og seksuelle overgreb mod børn. Fra flere forskellige undersøgelser i de seneste år er der
fremkommet viden om befolkningens oplevede kriminalitet og de følgevirkninger, som Naalakkersuisuts
ønsker at afhjælpe ved at igangsætte centrale indsatser i samarbejde med den danske regering og relevante
samarbejdspartnere.
Vold
Retsbevidsthedsundersøgelsen (Balvig 2015) viser, at en ud af ni (11 %) af de adspurgte har følt sig udsat for
vold og/eller alvorlige trusler inden for det seneste år. Til sammenligning kan det oplyses, at det i Danmark er
en ud af tyve (5 %). Dermed er omfanget af den oplevede vold/trusler væsentligt højere i Grønland (Balvig
2015: 14-15).
I undersøgelsen
Børn i Grønland
(SFI 2009) fortæller 16 % af de adspurgte mødre, at de har været udsat for
fysisk vold af deres nuværende eller tidligere partner (SFI 2009: 16). I en anden undersøgelse
Det svære
ungdomsliv. Unges trivsel i Grønland 2011– en undersøgelse blandt de ældste folkeskoleelever
sættes fokus
på unge på 15 år fra 9. og 10. klassetrin. Undersøgelsen viser, at en ud af ti af de adspurgte unge har været
vidne til grov vold mod deres mor inden for de seneste år. Endvidere viser undersøgelsen, at en ud af seks af
de adspurgte unge har været udsat for vold fra mindst en af forældrene og en ud af ti har været udsat for
grov vold fra mindst en af forældrene. Undersøgelsen viser også, at en ud af fire unge har været udsat for
vold uden for hjemmet. Endeligt viser undersøgelsen, at de unge piger som udgangspunkt udsættes for vold
i hjemmet, mens de unge drenge udsættes for vold uden for hjemmet (Pedersen & Bjerregaard 2011: 63).
2
Grønlands Politis Årsstatistik (2016), jf. afsnit 1.2. Anmeldelser pr. 1000 indbyggere sammenlignet med Færøerne og Danmark,
kriminalloven/straffeloven
6
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Niveauet for vold
både generelt, men også blandt de unge - finder Naalakkersuisut alarmerende højt.
Naalakkersuisut fremlagde i 2014 deres strategi- og handleplan mod vold, som udløber i 2017. Strategi- og
handleplanen indeholder en række initiativer rettet mod fagfolk med det sigte at give voldsofre en bedre
støtte, voldsudøvere bedre mulighed for behandling og en generel mere viden og information til de
fagpersoner, der til dagligt arbejder med tværgående forebyggelse og behandling af vold.
Voldtægt
Retsbevidsthedsundersøgelsen (Balvig 2015) viser, at en ud af tyve af de adspurgte inden for de seneste fem
år har følt sig udsat for voldtægt. Det er ifølge undersøgelsen fem gange så højt som i Danmark (Balvig 2015:
17). Endvidere viste undersøgelsen, at 33 % procent valgte at anmelde voldtægten. Det lyder i sig selv ikke af
meget, men sammenlignet med Danmark (hvor 25 % anmelder voldtægten) er anmeldelsestilbøjeligheden i
Grønland højere (Ibid.: 19).
Naalakkersuisut har med tilfredshed noteret sig, at Grønlands Politi har sat fokus på politiets interne
processer vedrørende anmeldelse af voldtægter. Grønlands Politis tiltag kan dog ikke stå alene.
Naalakkersuisut ønsker at sætte større fokus på voldtægter i form af mere forebyggende arbejde, mere
viden om forholdene omkring voldtægt i Grønland og bedre mulighed for støtte og behandling. Der vil i den
henseende være behov for et tæt samarbejde med særligt de sociale myndigheder i Grønland.
Seksuelle overgreb mod børn
Retsbevidsthedsundersøgelsen viser, at 22 % af alle adspurgte som børn er blevet tvunget til samleje, forsøg
herpå eller anden seksuel krænkelse inden det fyldte 18 år. Mere end halvdelen af disse har oplevet
seksuelle krænkelser mere end én gang (Balvig 2015: 19).
U de søgelse ’U ge i G ø la d’ (SFI
5) fokuserede på de 18-25-åriges oplevelser med seksualitet og
seksuelle overgreb. I undersøgelsen blev det fastslået, at 53 % af de unge kvinder og 32 % af de unge mænd
havde haft deres første seksuelle samvær inden de fyldte 15 år (Ibid.: 30). Endvidere oplyste 6 % af
kvinderne og 7 % af mændene, at de var 7 år eller yngre første gang de havde deres første seksuelle samvær
(Ibid.: 29). Endeligt oplyser 22 % af kvinderne og 5 % af mændene, som havde anført, at de havde haft deres
første seksuelle samvær inden de fyldte 15 år, at det ikke var deres ønske at gennemføre det seksuelle
samvær (Ibid.: 36). Af undersøgelsen fremgår det også, at overgrebene typisk blev foretaget af fjernere
familiemedlemmer, mandlige venner af familien og andre (Ibid.: 40). Undersøgelsen peger på, at de unge,
som har været udsat for seksuelle overgreb som børn i højere grad end børn og unge, som ikke har oplevet
seksuelle overgreb, udvikler et alkoholmisbrug som voksne, har overvejet eller forsøgt selvmord
og for
kvindernes vedkommende i sjældnere tilfælde er i gang med en uddannelse efter folkeskolen (Ibid.: 78).
Naalakkersuisut erkender, at omfanget af seksuelle overgreb mod børn og unge er uacceptabelt stort, og det
er nødvendigt, at samfundet klart melder ud, at det ikke kan accepteres. Derfor har Naalakkersuisut et
vedvarende fokus på behandling af senfølger efter seksuelle overgreb blandt voksne i form af rejseholdet. I
2016 trådte nye regler om videoafhøring af børn og unge i kraft, som medfører en mere skånsom
afhøringsmetode. Nærværende strategi og indsatsplan indeholder forslag, som sigter på at bidrage til en
kontinuerlig indsats for at forbedre situationen. Naalakkersuisut følger løbende implementeringen af
forskellige tiltag til at forbedre indsatsen for videoafhøring af børn og unge.
7
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
8
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Strategi og indsatsplan
Udgangspunktet for strategien og indsatsplanen tager sit afsæt i de politiske drøftelser, der i de seneste år
har sat fokus på at løfte standarden på justitsområdet i Grønland. I 2017 har der været en høring i
Folketinget, et beslutningsforslag i Folketinget og en forespørgselsdebat i Inatsisartut. Fokus for alle tre tiltag
har været forbedring af vilkårene på justitsområdet. Med udgangspunkt i de anbefalinger, som politikere og
eksperter er kommet med, er listen over forslag til forbedringer lang. Justitsministeren har udtalt, at han
gerne ser, at forbedringer på justitsområdet sker i samarbejde med relevante samarbejdspartnere
herunder Naalakkersuisut. På den baggrund har justitsministeren anmodet Naalakkersuisut om at komme
med et udspil, som prioriterer de forskellige forslag.
Nærværende strategi og indsatsplan er derfor udarbejdet med udgangspunkt i den danske regerings
anmodning om ønsker til at prioritere indsatserne. Forslag til indsatser er udarbejdet efter dialog med
relevante samarbejdspartnere
herunder Rådet for Grønlands Retsvæsen - og med udgangspunkt i
Retsvæsenskommissionens betænkning, statusrapporter om menneskerettighedssituationen i Grønland
udarbejdet af Grønlands Råd for Menneskerettigheder og Institut for Menneskerettigheder samt
Advokatrådets undersøgelse.
Behov for bredt samarbejde
Strategi og indsatsplanen er udarbejdet med respekt for, at justitsområdet forsat er et dansk ansvar, og det
vil være regeringen, der i sidste ende beslutter, hvordan området varetages.
Det vil være den danske regering, der beslutter, hvorvidt forslagene til indsatser kan imødekommes. Såfremt
den danske regering skulle beslutte, at alle eller nogle af forslagene til indsatser skal implementeres, vil det i
flere tilfælde være hensigtsmæssigt at inddrage lokale samarbejdspartnere. Naalakkersuisut vil gerne
bidrage til arbejdet. Der vil sandsynligvis være tilfælde, hvor Naalakkersuisut har indsigt i konkrete forhold,
som vil bidrage til, at en indsats nemmere kan implementeres.
Justitsområdet kan ikke anskues isoleret og har en tæt sammenhæng med det sociale område, ligesom der
også er en række snitflader til sundheds- og uddannelsesområdet. Ved flere af indsatserne vil det derfor
være naturligt, at repræsentanter fra disse sektorområder bliver inddraget i relevant omfang. Endelig er der
flere af indsatserne, som Naalakkersuisut vil være ansvarlig for, da indsatsen ligger på et hjemtaget
sagsområde.
Indsatsplanen
Indsatsplanen er Naalakkersuisuts forslag til indsatser, som vil forbedre standarden på justitsområdet.
Forslagene til indsatserne er bygget op efter følgende fire fokusområder:
De menneskelige ressourcer
Bedre fysiske og digitale rammer
Et mere effektivt justitsvæsen
Styrket fokus på ofre, lovovertrædere og bestemte kriminalitetstyper
9
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Forslagene er først delt ind efter fokusområde, hvorefter de prioriteres. Der vil være forslag til indsatser, som
påhviler forskellige myndigheder, og flere af indsatserne vil derfor kunne igangsættes sideløbende. Det
kræver naturligvis, at den danske regering vælger at imødekomme Naalakkersuisuts ønsker til forbedringer.
I tilknytning til hvert enkelt forslag til en indsats er anført en koordinerende myndighed. Dette er for at
anskueliggøre Naalakkersuisuts opfattelse af ansvarsfordelingen mellem Grønland og Danmark. De forslag til
indsatser, hvor Justitsministeriet er anført som koordinerende myndighed, bør ikke opfattes som om, at den
danske regering bliver pålagt at implementere den konkrete indsats, men er blot et forsøg på at tydeliggøre
Naalakkersuisuts opfattelse af ansvarsfordelingen. Samtidig er det hensigten, at relevante myndigheder
hurtigt kan skabe sig overblik over, hvilke forslag til indsatser, de skal tage stilling til.
Naalakkersuisut foreslår, at den danske regering, når den har taget stilling til, hvilke indsatser den ønsker at
igangsætte, etablerer et formaliseret samarbejde med repræsentanter fra Naalakkersuisut, som har til
formål at sikre fremdriften i de ønskede indsatser.
Det er Naalakkersuisuts opfattelse, at indsatsplanen rummer en række indsatser, som vil tage en årrække at
implementere. Af samme årsag er der ved hver enkelt indsats ikke anført et tidspunkt, hvor indsatsen bør
være implementeret. I stedet foreslår Naalakkersuisut, at den danske regering, når har taget stilling til, hvilke
forslag til indsatser, der kan imødekommes, udarbejder en realistisk arbejdsplan for at implementerede
konkrete indsatser.
10
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
De menneskelige ressourcer
Justitsvæsnets personale løfter en stor og værdifuld samfundsmæssig opgave, som de skal anerkendes for.
For Naalakkersuisut er det væsentligt, at personalet sikres rimelige arbejdsvilkår
herunder en realistisk
normering af medarbejdere tilpasset arbejdsbyrden, relevante supervisions- og efteruddannelsesmuligheder
samt retfærdige løn- og pensionsforhold. Ved at sikre fornuftige løn- og ansættelsesvilkår for justitsvæsnets
medarbejdere øges sandsynligheden for at fastholde bærende medarbejdere og funktioner på
justitsområdet Manglen på kvalificeret arbejdskraft er en generel udfordring i Grønland.
Kompetenceniveauet hos justitsvæsnets personale er kontinuerligt blevet forbedret, hvilket Naalakkersuisut
bifalder.
Naalakkersuisut anbefaler:
1.
Samme lønvilkår i Rigsfællesskabet
Naalakkersuisut har noteret sig, at der er lønforskelle mellem grønlandske og danske
personalegrupper inden for justitsvæsnets institutioner. Det drejer sig bl.a. om politibetjente,
anstaltsbetjente , kontorpersonale samt socialfagligt og juridisk personale. Problemstillingen er
blevet drøftet med justitsminister Søren Pape Poulsen på et møde i maj 2017.
Naalakkersuisut har med tilfredshed noteret sig, at Justitsministeriet har påtaget sig opgaven med at
beskrive løn- og ansættelsesforhold for forskellige personalegrupper inden for justitsvæsnets
institutioner for henholdsvis grønlandske bosiddende og danske tilkaldte medarbejdere.
Naalakkersuisut understreger, at fødestedskriteriet blev afskaffet i 1991, og vil ikke acceptere, at
politibetjente, anstaltsbetjente, kontorpersonale og andre personalegrupper får forskellig løn under
samme arbejdsgiver.
Koordinerende enhed:
2.
Justitsministeriet
Analyse af forsvarernes arbejdsvilkår og retssikkerheden i kriminalsager
Det er Naalakkersuisuts opfattelse, at forsvarernes arbejdsvilkår og retssikkerheden i kriminalsager
kan have svære kår. Naalakkersuisut foreslår derfor, at der gennemføres en analyse af forsvarernes
arbejdsvilkår, herunder en vurdering af, hvordan det mest fleksible forsvarersystem sikres og
hvordan retssikkerhedsmæssige principper sikres i kriminalsager. Det bør endvidere vurderes, om
retsvæsenskommissionens anbefaling om styrkelse af forsvarerordningen virker i praksis. Her tænkes
særligt på muligheden for henvisning til en advokat eller benyttelse af udenretlig rådgiver i de
alvorlige og komplicerede sager.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
3.
Autoriseret forsvarer som borgerligt ombud
At være autoriseret forsvarer er for mange en bibeskæftigelse ved siden af deres
hovedbeskæftigelse. Naalakkersuisut er blevet bekendt med, at det for nogle autoriserede
11
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
forsvarere kan være en udfordring at få fri fra deres hovedbeskæftigelse for at varetage deres hverv
som autoriseret forsvarer. Naalakkersuisut foreslår derfor, at det skal betragtes som borgerligt
ombud eller kunne sidestilles med borgerligt ombud at være autoriseret forsvarer. På den måde
sikres den nødvendige samfundsmæssige anerkendelse af hvervet som autoriseret forsvarer.
Koordinerende enhed:
4.
Justitsministeriet
Opnormering af juridisk personale ved Grønlands Domstole
Naalakkersuisut opfordrer til, at der skal afsættes yderligere personalemæssige ressourcer til
Grønlands Domstole
herunder endnu en yderligere dommer til Retten i Grønland.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
5.
Kredsdommerne skal have bedre mulighed for vejledning og supervision
For at sikre en høj kvalitet af sagsbehandlingen i kredsretterne skal kredsdommerne have mulighed
for vejledning og faglig supervision i det omfang, det ikke allerede tilbydes.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
6.
Juridisk efteruddannelse af kredsdommere
Naalakkersuisut anbefaler, at kredsdommerne får en juridisk efteruddannelse i form af en juridisk
bachelorgrad.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
7.
Landsforsvarerens virke evalueres efter et år
Naalakkersuisut bifalder, at der er udpeget en landsforsvarer. For at sikre at landsforsvarerordningen
virker mest hensigtsmæssigt, bør landsforsvarerens virke evalueres efter et år. I evalueringen bør
der tages stilling til, om der afsat tilstrækkelige ressourcer til at iværksætte relevante aktiviteter som
fx uddannelse, og om arbejdsbyrden for landsforsvareren svarer til en halvtidsstilling.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
8.
Styrkelse af anstaltsbetjentuddannelsen
Naalakkersuisut opfordrer til, at anstaltsbetjentuddannelsen styrkes
særligt set i lyset af behovet
for nye kompetencer og færdigheder, der bliver nødvendige med ibrugtagningen af den nye anstalt i
Nuuk. Det skal dog understreges, at der er behov for et generelt kompetenceløft også hos de
anstaltsbetjente, som fortsat skal arbejde i de åbne anstalter.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
9.
Evaluering af forsvareruddannelsen
12
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Forsvareruddannelsen blev etableret efter vedtagelsen af den nye kriminal- og retsplejelov.
Naalakkersuisut mener, at tiden er inde til at uddannelsen evalueres med henblik på at sikre, at
uddannelsen indrettes mest hensigtsmæssigt. Evalueringen bør pege på forslag til forbedringer,
såfremt evaluator måtte finde det nødvendigt.
Koordinerende enhed:
10.
Justitsministeriet
Normering af kommunefogeder
I bygderne er politiet repræsenteret ved en eller flere kommunefogeder, som er med til at skabe
tryghed og sikkerhed. Når en lovovertrædelse finder sted i en bygd, er det kommunefogeden som
tager hånd om situationen, indtil politiet kommer frem til bygden.
Desværre mangler der kommunefogeder i 15 bygder og i alt 25 kommunefogeder. Det kan skabe
utryghed i lokalsamfundet, når borgerne ikke har sted at henvende sig for at anmelde
lovovertrædelser.
I løbet af de senere år er vilkårene forbedret for kommunefogederne i form af bedre løn,
uniformering, efteruddannelse mv. Det har dog vist sig kun at have en begrænset effekt på
rekrutteringen af kommunefogeder.
Naalakkersuisut foreslår, at normeringen af kommunefogeder øges til minimum to kommunefogeder
i samtlige bygder. Naalakkersuisut mener, at trygheden ved altid at være to i bygden vil have en
positiv effekt på rekrutteringssituationen.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
11.
Fornyet rekrutteringsindsats
Da der fortsat mangler kommunefogeder i 15 bygder, opfordrer Naalakkersuisut til en fornyet
rekrutteringsindsats med henblik på ansættelse af kommunefogeder i de 15 bygder.
Det kan bl.a. ske ved at oplyse borgerne om kommunefogedrollen via fx radio mv. På den måde kan
eventuelle misforståelser undgås. Det bør fx gøres klart, at både mænd og kvinder kan være
kommunefogeder, da der i dag er et stort flertal af mænd blandt de eksisterende kommunefogeder.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
12.
Udredning om muligheder for nytænkning af kommunefogedrollen
Naalakkersuisut foreslår, at der tages initiativ til at undersøge, om kommunefogedrollen med fordel
kan nytænkes. I bygderne varetages forskellige opgaver af forskellige myndighedspersoner. Forslaget
til indsatsen lægger op til, at det undersøges, om disse opgaver kan samles i en fuldtidsansat
myndighedsperson. På den baggrund foreslås det, at der nedsættes en arbejdsgruppe, hvor
relevante myndighedsområder er repræsenteret. Arbejdsgruppen vil få til opgave at vurdere om det
kan lade sig gøre at etablere en sådan fælles myndighedsperson i bygderne. Såfremt arbejdsgruppen
13
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
anbefaler dette, bør arbejdet resultere i en konkret model, hvor der er taget stilling til praktiske,
økonomiske og lovgivningsmæssige problemstillinger.
Koordinerende enhed:
Naalakkersuisut
13.
Kommunefogeder skal have adgang til relevante arbejdsredskaber
Naalakkersuisut bifalder, at det øgede fokus på kommunefogedernes arbejdsvilkår i de senere år har
medført en højere løn og bedre uniformering. Det knytter kommunefogederne tættere sammen
med Grønlands Politi, hvilket er en styrkelse for det samlede grønlandske politi, som
kommunefogederne er en væsentlig del af.
Naalakkersuisut opfordrer til, at kommunefogederne skal have stillet relevante arbejdsredskaber fx
computer og arbejdsmail, så det sikres at kontakten og sagsbehandlingen internt med Grønlands
Politi kan ske fortroligt og med respekt for beskyttelse af personfølsomme oplysninger.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
14.
Behovet for en styrkelse af anklagemyndigheden skal undersøges
Fo
at sik e p i cippet o ’e uality of a s’
mener Naalakkersuisut, at det bør undersøges, om der
er behov for et kompetenceløft af de anklagere, som møder i kredsretterne og som typisk vil være
politibetjente. Det vil være relevant, hvis den danske regering imødekommer Naalakkersuisuts ønske
om en styrkelse af kredsdommere og forsvarere.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
14
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Bedre fysiske og digitale rammer
De fysiske og digitale rammer udgør på mange måder justitsvæsnets personale, klienter og borgernes
dagligdag. Det er vigtigt, at personalet får stillet de nødvendige redskaber til rådighed til at kunne løse deres
opgaver. På samme måde skal alle bygninger være i en forsvarlig stand og være indrettet på en
hensigtsmæssig måde.
Der er i løbet af de seneste år sket væsentlige forbedringer for domstolenes bygninger, hvilket
Naalakkersuisut er tilfreds med. Det er imidlertid Naalakkersuisuts opfattelse, at der forsat er behov for at
rette opmærksomheden på politiets og kriminalforsorgens fysiske rammer.
Den lovgivningsmæssige ramme spiller ligeledes en væsentlig rolle i det moderne justitsvæsen i Grønland.
Det er derfor vigtigt, at forældet lovgivning opdateres, og at adgangen til lovgivningen forbedres mærkbart.
Naalakkersuisut anbefaler
De fysiske rammer
15.
Øget opmærksomhed på justitsvæsnets fysiske rammer
Naalakkersuisut har med tilfredshed fulgt byggerierne af flere nye og moderne domstole. Der er
fortsat detentioner, politistationer og anstalter, som flere steder er i en faldefærdig tilstand.
Naalakkersuisut foreslår, at der skabes et overblik over behovet for renovering af bygninger - fx via
en tilstandsrapport for samtlige bygninger på justitsområdet. Det er Naalakkersuisuts holdning, at de
fysiske rammer skal forbedres til gavn for både medarbejdere, borgere og klienter, hvilket igen kan
bidrage til at fastholde bærende medarbejdere på området
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
16.
Anstalternes indretning skal tage hensyn til de forskellige typer af indsatte
I dag rummer anstalterne tilbageholdte, domfældte og forvaringsdømte. De tilbageholdte vil typisk
sidde under strengere forhold end domfældte. Hver af disse grupper kræver forskellige kompetencer
fra de ansatte, ligesom der kan være visse udfordringer forbundet med, at anstalterne ikke er
indrettet til at kunne rumme forskellige typer af indsatte.
Naalakkersuisut opfordrer til, at anstalterne indrettes med de nødvendige
sikkerhedsforanstaltninger, som de forskellige typer indsatte kræver.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
17.
Etablering af pladser til tilbageholdte
De tilbageholdte placeres i dag i de åbne anstalter, hvor de domfældte afsoner. Det har aldrig været
hensigten med de åbne anstalter, at de skulle rumme tilbageholdte. Det giver nogle praktiske
udfordringer i forhold til sikringen af de tilbageholdte, som typisk sidder under strengere forhold,
end tilfældet er for de domfældte.
15
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0018.png
Problemstillingen er blevet drøftet i Rådet for Grønlands Retsvæsen. Rådet har foreslået, at der
etableres egentlige pladser for tilbageholdte. Dette forslag støtter Naalakkersuisut.
Koordinerende myndighed:
18.
Justitsministeriet
Kvinders vilkår i anstalterne
De kvindelige indsatte udgør 13 %
3
af det samlede antal indsatte i anstalterne. Naalakkersuisut
anser kvinderne som en særligt udsat gruppe, der fortjener opmærksomhed.
Naalakkersuisut bifalder, at der i 2012 blev etableret et kvindeafsnit i anstalten i Nuuk. Det er den
eneste anstalt, som har et kvindeafsnit, men kvinder fra andre anstalter kan overføres til Nuuk, hvis
de selv ønsker det. Naalakkersuisut mener, at det bør bero på frivillighed, hvis kvinderne overflyttes
til kvindeafsnittet i Nuuk. Naalakkersuisutstøtter derfor den nuværende ordning.
Naalakkersuisut bifalder, at der i den nye anstalt vil være mulighed for at sektionere på det lukkede
afsnit, således at kvinder kan afsone sammen. Der er dog endnu ikke taget stilling til, om der
etableres en kvindeafdeling i det åbne afsnit. Naalakkersuisut opfordrer til, at der etableres et
tilsvarende kvindeafsnit i mindst en åben anstalt og på den lukkede anstalt i Nuuk.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
19.
Lokale aftaler om tilbageholdelser i bygderne
Grønlands Politi oplyser, at der tilbageholdes 1-2 personer i bygderne i hele Grønland om året. I de
få tilfælde, hvor en person tilbageholdes, mener Naalakkersuisut ikke, at kommunefogederne skal
tvinges til at tage de tilbageholdte med hjem i deres private bolig. Naalakkersuisut mener derimod,
at der skal indgås aftaler mellem Naalakkersuisut, kommunerne og Staten om, hvor tilbageholdte
kan anbringes sikkert og trygt i den lokale bygd. Det handler om at udnytte de bygninger, der
allerede eksisterer, og som kan anvendes til en tilbageholdelse.
Naalakkersuisut bidrager gerne til at finde egnede lokaler i det omfang, det vurderes nødvendigt.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Digitale rammer
20.
Adgang til effektive og driftssikre IT-systemer
Naalakkersuisut mener, at personalet i alle justitsvæsenets myndigheder skal have adgang til
relevante IT-systemer, så de kan løse deres opgaver på en effektiv måde, bl.a. med henblik på at
modvirke ophobning af større sagsbunker. Domstolene bør i særdeleshed få adgang til bedre IT-
systemer.
3
Opgjort pr. 30. juni 2017. Der kan være store udsving i tallene, da det afhænger af den belægsmæssige situation og den skiftende til- og afgang i
anstalterne.
16
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Koordinerende enhed:
21.
Justitsministeriet
Oprettelse af en grønlandsk retsinformation
For at højne den generelle retssikkerhed skal alle borgere kunne orientere sig om gældende
lovgivning. Naalakkersuisut ønsker, at der oprettes en grønlandsk retsinformation, som indeholder
lovgivning på hjemtagne og ikke-hjemtagne områder på grønlandsk og dansk.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet & Naalakkersuisut
22.
Etablering af en domsdatabase
Naalakkersuisut mener, at der bør etableres en domsdatabase med det formål at skabe mere
åbenhed i retsplejen. På den måde vil relevante aktører inden for retsvæsnet og andre interesserede
kunne danne sig et overblik over praksis inden for relevante sagstyper, herunder kriminal- og
civilsager
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Lovgivning
23.
Forældet lovgivning skal opdateres
Det lovgivningsmæssige efterslæb på justitsområdet er stort. Naalakkersuisut bifalder etableringen
af Justitsministeriets Nordatlantenhed, som har sat tempo på udarbejdelsen af ønskede
lovændringer. Naalakkersuisut ønsker, at lovgivningen kontinuerligt opdateres med udgangspunkt i
Naalakkersuisuts ønskede prioriteringer.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
24.
Folketingslove i stedet for kongelige anordninger på justitsområdet
Naalakkersuisut henstiller til, at der udarbejdes folketingslove i stedet for kongelige anordninger på
justitsområdet. Når der udarbejdes kongelige anordninger i stedet for folketingslove er
bemærkninger ikke en del af lovforslaget og oversættes dermed ikke til grønlandsk. Derudover
fremgår intentioner og baggrund for at indføre lovændringerne i Grønland ikke.
Bemærkningerne er et væsentligt fortolkningsbidrag, som anvendes af store andele af personalet,
der ikke har gennemført en juridisk uddannelse.
Når en kongelig anordning ikke kan undgås, bør relevant baggrundsmateriale (fx notater)
offentliggøres og oversættes til brug for Naalakkersuisut og Inatsisartut.
Resumeet til lovoverslaget kan med fordel uddybes.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
17
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
25.
Ny lovgivning bør formuleres i nemt sprog
I overensstemmelse med Retsvæsenskommissionens anbefalinger opfordrer Naalakkersuisut til, at
lovgivningen på justitsområdet formuleres i et letlæseligt sprog, så bestemmelserne let kan
anvendes af personer uden juridisk embedseksamen. Det øger endvidere sandsynligheden for en
bedre oversættelse.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
18
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Et mere effektivt justitsvæsen
Et moderne justitsvæsen forudsætter en logisk organisering af myndigheder og arbejdsopgaver samt
effektive sagsgange. Der er behov for kontinuerligt at videreudvikle området i takt med, at vi bliver klogere
på, hvad der virker, og hvad der virker mindre godt. Ved at fastholde et blik for de overordnede
sammenhænge på justitsområdet samtidig med at have fokus på detaljen inden for bestemte
problemstillinger tror Naalakkersuisut på, at det bedste og mest effektive justitsvæsen skabes.
Det kræver først og fremmest, at vi bliver klogere på justitsområdets forskellige aspekter, og at vi i højere
grad evaluerer de indsatser, der sættes i gang. På den måde får vi bedre mulighed for på et sagligt grundlag
at vurdere, om der er behov for justeringer af indsatserne.
Det officielle sprog i Grønland er grønlandsk, og det skal respekteres
også selvom retssproget både er
grønlandsk og dansk. Sammen må vi sikre, at alle involverede borgere har mulighed for at følge med i deres
egen sag på det sprog, de bedst forstår.
Indretningen af foranstaltningssystemet udgør en væsentlig forskel mellem det grønlandske og danske
kriminalretlige system. Det betyder bl.a., at der i kriminalloven ikke findes foranstaltningsrammer, hvilket
beror på en traditionel opfattelse af, at det primære formål med foranstaltningen er at hjælpe og støtte
gerningspersonen til en kriminalitetsfri tilværelse. Det sker ved at give dommeren relativt vide beføjelser til
selv at beslutte, hvilken sanktion der er mest passende til at indfri dette formål. Naalakkersuisut mener dog,
at tiden er inde til
i samarbejde med befolkningen
at debattere og tage stilling til, om dette særlige
foranstaltningssystem passer til vores moderne justitsvæsen.
Naalakkersuisut anbefaler
Viden om justitsområdet
26.
Befolkningens viden om justitsområdet skal forbedres
Det er et fælles ansvar at sikre, at befolkningen har den grundlæggende viden om, hvordan
justitsvæsnet fungerer. Naalakkersuisut opfordrer til, at der udarbejdes informationsmateriale, som
kan tilgås fra hjemmesider, og som kan anvendes i skoleundervisningen eller af interesserede
borgere.
Naalakkersuisut foreslår, at Justitsministeriet står for udarbejdelsen af informationsmaterialet, mens
Naalakkersuisut bliver ansvarlig for formidlingen af materialet.
Koordinerende myndigheder: Justitsministeriet & Naalakkersuisut (Justitsområdet)
27.
Mere forskning om justitsområdet
Det er behov for mere viden om justitsområdet i Grønland. Naalakkersuisut har med interesse
konstateret, at Justitsministeriets Forskningskontor og Direktoratet for Kriminalforsorgen i Danmark
løbende offentliggør relevante undersøgelser på deres hjemmesider. En tilsvarende viden om
justitsområdet i Grønland er tiltrængt. Naalakkersuisut foreslår, at den danske forskningsindsats
fremover også omfatter forskning om justitsområdet i Grønland
19
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Koordinerende enhed:
28.
Justitsministeriet
Adgang til statistiske oplysninger
Naalakkersuisut bifalder, at Grønlands Politi hvert år offentliggør deres årsstatistik, som giver et godt
indblik i kriminalitetsudviklingen. Det vil være relevant for Naalakkersuisut at kunne orientere sig i
andre myndigheders statistik. Det drejer sig bl.a. om oplysninger om domfældelse inden for
bestemte kriminalitetstyper, sanktionstyper, recidiv mv. Disse bør så vidt muligt offentliggøres eller
sendes til Naalakkersuisut til internt brug.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
29.
Flere oplysninger på Grønlands Politis hjemmeside
Naalakkersuisut bifalder, at Grønlands Politi har fået en Facebook-side, der løbende orienterer om
status på sager, der har relevans for befolkningen.
Naalakkersuisut efterlyser dog, at Grønlands Politis hjemmeside forsynes med overordnede
informationer i lighed med de informationer, der findes på politi.dk. Hjemmesiden kunne endvidere
suppleres med helt generelle oplysninger om, hvordan kriminalitet anmeldes, hvordan politiet
håndterer sagen, sagsbehandlingstider, statistik, klagemuligheder mv.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Sprog
30.
Ensretning af centrale juridiske begreber
I forbindelse med udarbejdelsen af den nye kriminal- og retsplejelov blev der udarbejdet en
terminologiliste med en fortegnelse over retlige begreber til brug for oversættelse. Terminologilisten
er dog ikke blevet opdateret siden, udarbejdelsen af kriminal- og retsplejeloven var tilendebragt.
Det giver en række forståelsesmæssige udfordringer i praksis, som ved flere lejligheder er blevet
drøftet i Rådet for Grønlands Retsvæsen.
Det overordnede ansvar for ensretning af centrale juridisk begreber på justitsområdet er den danske
regerings. Naalakkersuisut samarbejder dog gerne med relevante myndigheder i Grønland (herunder
Grønlands Sprognævn) for at sikre, at arbejdet med ensretning af retlige begreber på grønlandsk og
dansk genoptages.
Koordinerende enhed:
31.
Justitsministeriet
Relevante retsakter skal som udgangspunkt være på grønlandsk
Det officielle sprog i Grønland er grønlandsk, mens retssproget er både grønlandsk og dansk. Når en
retssag skal behandles ved domstolene, er det retten som beslutter, om retssagen skal gennemføres
på grønlandsk eller dansk.
20
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Naalakkersuisut kender ikke til opgørelser, som illustrerer, hvor mange retssager der behandles på
henholdsvis grønlandsk eller dansk. Udgangspunktet for Naalakkersuisut er, at langt de fleste
grønlændere vokser op med grønlandsk som modersmål. Selvom en stor del af befolkningen mestrer
dansk i dagligdagen, bør der være en særlig opmærksomhed på, at retssproget kan være vanskeligt
at forstå for almindelige borgere.
Det er et alvorligt brud på retssikkerheden, hvis sager behandles ved domstolene, og tiltalte ikke
fuldt ud forstår retssagens indhold. På den baggrund opfordrer Naalakkersuisut til, at centrale
retsakter som udgangspunkt skal kunne findes på grønlandsk, såfremt dette ikke allerede er
tilfældet.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Foranstaltningssystemet og kriminalretlige foranstaltninger
32.
Foranstaltningsrammer skal drøftes i samfundet og fastlægges politisk
Naalakkersuisut anser det for problematisk, at foranstaltningsniveauet i dag ikke fastlægges politisk.
Det skaber en uigennemsigtighed om det faktiske niveau for bestemte kriminalitetstyper, hvilket gør
det til et demokratisk problem.
Naalakkersuisut mener derfor, at tiden er inde til, at vi i samfundet diskuterer, hvordan det
kriminalretlige system bedst indrettes, og om der bør indføres foranstaltningsrammer i
kriminalloven. Det store fokus på resocialisering blandt befolkningen støttes af Naalakkersuisut, som
ikke mener, at en evt. indførelse af foranstaltningsrammer er til hinder for bedre resocialisering af
domfældte.
Naalakkersuisut foreslår på den baggrund, at det nuværende foranstaltningsniveau afdækkes, og at
det samtidig undersøges, hvilke konsekvenser indførslen af foranstaltningsrammer vil medføre.
Endvidere bør befolkningens holdning til det nuværende foranstaltningssystem undersøges
herunder behovet for ændringer.
Naalakkersuisut vil planlægge borgermøder i udvalgte byer og igangsætte en oplysningskampagne
om det nuværende system.
Koordinerende enhed:
33.
Naalakkersuisut (Justitsområdet)
Samfundstjeneste skal fremmes
Samfundstjeneste blev indført som en ny sanktionsform i forbindelse med vedtagelsen af den nye
kriminallov, der trådte i kraft i 2010.
Naalakkersuisut har allerede anmodet Justitsministeriet om at ændre reglerne om samfundstjeneste
(i overensstemmelse med tilsvarende regler i straffelovens bestemmelser om samfundstjeneste), for
så vidt angår en forhøjelse af det mulige antal samfundstjenestetimer, en person kan idømmes.
21
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0024.png
Omfanget og udviklingen i samfundstjeneste bør undersøges med henblik på at afklare, om der er
behov for justeringer i den gældende ordning.
Koordinerende enhed:
34.
Justitsministeriet
Indførsel af forsøgsordning med fodlænke eller alternativ afsoning i hjemmet
Muligheden for indførsel af en forsøgsordning med fodlænke har tidligere været drøftet
både af
Retsvæsenskommissionen og siden hen på baggrund af et beslutningsforslag stillet i Inatsisartut.
Dengang var det Justitsministeriets vurdering, at forsøgsordningen ikke kunne lade sig gøre, da de
tekniske og geografiske forhold ikke gjorde en forsøgsordning med fodlænke mulig.
Naalakkersuisut ønsker, at vurderingen tages op på ny for at undersøge, om de begrundelser,
Justitsministeriet dengang lagde til grund for ikke at indføre en forsøgsordning med fodlænke,
fortsat er gældende. Den nye vurdering bør tillige indeholde en vurdering af, om
alternativ afsoning i
hjemmet
kan lade sig gøre. Vurderingen bør endvidere inddrage viden om succesfulde ordninger
med fodlænke eller alternativ afsoning i hjemmet fra andre dele af verdenen, som med fordel kan
overvejes at indføres i Grønland.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
35.
Konfliktråd
Naalakkersuisut ønsker, at der etableres en forsøgsordning med konfliktråd
4
i overensstemmelse
med Retsvæsenskommissionens anbefalinger og retsplejelovens § 319. Under behandlingen af
udkast til retsplejeloven, opfordrede Inatsisartuts Lovudvalg til, at konfliktråd blev et supplement til
foranstaltning for voksne domfældte, mens det skulle være et alternativ for de 15-17-årige.
Naalakkersuisut støtter Lovudvalgets anbefaling og er i øjeblikket ved at tage stilling til et oplæg
omkring konfliktråd, som er udarbejdet af Justitsministeriet.
Koordinerende enhed:
36.
Justitsministeriet
Undersøgelse af konsekvenserne ved øget brug af straksdomme
Mange retssager ender med en tilståelse, hvorfor anvendelsen af straksdomme vil kunne medføre
hurtigere sagsgange. Omvendt vil anvendelsen af flere straksdomme sandsynligvis medføre, at færre
personer bliver personundersøgt. Naalakkersuisut opfordrer til, at de praktiske og
retssikkerhedsmæssige konsekvenser ved at anvendestraksdomme undersøges.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
4 Ifølge retsplejelovens § 319 kan justitsministeren efter drøftelse med Grønlands Hjemmestyre iværksætte en forsøgsordning med
konfliktmægling. Begreberne konfliktråd og konfliktmægling er overlappende. Hvor konfliktmægling henviser til selve
mæglingssituationen, betegner konfliktråd til modellen og organisering af mæglingssituationer i kriminalsager, hvor offer og
gerningsperson mødes.
22
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
37.
Afdækning af omfanget af tilbageholdelser
Naalakkersuisut foreslår, at omfanget af tilbageholdelser undersøges.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Effektiv sagsbehandling
38.
Fortsat fokus på sagsbehandlingstiderne ved Grønlands Domstole
Naalakkersuisut anerkender den særlige bunkebekæmpelsesindsats, som blev gennemført i 2014-
2016. Naalakkersuisut anbefaler, at der kontinuerligt er fokus på sagsbehandlingstiderne ved
Grønlands Domstole, så en lignende situation ikke opstår igen.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
39.
De civile sager skal fortsat behandles ved Retten i Grønland
I forbindelse med bunkebekæmpelsesindsatsen blev de civile sager flyttet fra kredsretterne til
Retten i Grønland. Justitsministeriet er i samarbejde med Domstolsstyrelsen i gang med at evaluere
dette tiltag. Naalakkersuisut mener ikke, at de civile sager skal flyttes fra Retten i Grønland, før
evalueringen er tilendebragt og Naalakkersuisut og Justitsministeriet har taget stilling til
evalueringens resultater, samt før der er taget stilling til en opkvalificering af
kredsdommeruddannelsen.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
40.
Håndtering af alvorlige og komplicerede kriminalsager
Retsvæsenskommissionen anbefalede, at forsvarerordningen blev forbedret med det formål at
styrke retssikkerheden i kriminalsager. Kommissionen havde fokus på, at de alvorlige og
komplicerede kriminalsager i højere grad skulle leve op til de retssikkerhedsmæssige principper. I de
alvorlige og komplicerede sager skulle de autoriserede forsvarere gøre brug af en udenretlig
rådgiver, eller sagen skulle henvises til en advokat. Naalakkersuisut bifalder, at kommissionens
anbefalinger nu er gældende ret.
Det er imidlertid Naalakkersuisuts opfattelse, at de muligheder, lovgivningen giver, ikke anvendes i
tilstrækkeligt omfang. Naalakkersuisut opfordrer til, at de komplicerede og alvorlige kriminalsager
henvises til en advokat, eller at de autoriserede forsvarere gør større brug af en udenretlig rådgiver.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
41.
Effektivisering af vidnepligten
Det belaster sagsbehandling ved domstolene unødigt, når vidner ikke møder op, og sagen derfor må
berammes på ny. Naalakkersuisut mener, at der må bedre og mere effektive indkaldelser til.
Samtidig må det sikres, at vidner gøres opmærksom på den forpligtelse, der påhviler vidner at møde
op, og hvilke konsekvenser det kan medføre at udeblive. Udeblivelser bør sanktioneres.
23
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
42.
De grønlandske domstoles og Lov nr. 294 af 8. juni 1978 om Offentlige Myndigheders Registre
Finansministeriet ønskede at undtage domstolene i Grønland fra Anordning nr. 1238 af 15.
oktober 2016 om ikrafttræden for Grønland af lov om behandling af personoplysninger med
den begrundelse, at der var afdækket en række praktiske vanskeligheder ved at sætte loven
i kraft for domstole i Grønland.
Den nuværende retsstilstand for domstolene i Grønland må anses som en hindring for at
Grønland kan opnå en EU-godkendelse som sikkert tredjeland efter
databekyttelsesforordningen art. 45.
Det er Naalakkersuisuts opfattelse, at Justitsministeriet snarest skal sikre, at disse praktiske
vanskeligheder bliver løst, således at domstolene kan sikre en effektiv beskyttelse af de
personoplysninger, domstolene behandler. Dette med henblik på, at Grønland kan benytte
adgangen til en kongelig anordning af Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende
myndigheder behandling af personoplysninger.
24
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Styrket fokus på ofre, lovovertrædere og bestemte kriminalitetstyper
Traditionelt set har der i Grønland været et stort fokus på at hjælpe gerningspersonen tilbage til en
kriminalitetsfri tilværelse. Det ønsker Naalakkersuisut ikke at lave om på. Men der skal samtidig være et langt
større fokus på at støtte og hjælpe ofret. Det sker ved igangsættelse af en række tiltag, der i langt højere
grad løbende holder ofret orienteret om sagens behandling ved den pågældende myndighed og bedre
mulighed for støtte og vejledning. Samtidig skal der fortsat være fokus på, at gerningspersonen hjælpes på
bedst mulig vis ved bedre behandlingstilbud og meningsfulde uddannelses- og beskæftigelsesaktiviteter.
Naalakkersuisut er bekymret over det alarmerende høje omfang af personfarlig kriminalitet, og vil derfor
sætte særlig fokus på seksuelle overgreb mod børn samt vold og voldtægter. Formålet er, at færre
mennesker udsættes for personfarlig kriminalitet
og det skal ske ved bedre oplysning og tidlig indsats. Vi
ved, at mange af de personer, som begår personfarlig kriminalitet, er vokset op under svære, sociale vilkår.
Det er derfor væsentligt, at den kriminalpræventive indsats i højere grad kobles sammen med det
forebyggende, sociale arbejde.
Naalakkersuisut anbefaler
Styrket fokus på ofre
43.
Kortlægning af anmeldelse til evt. domfældelse og løsladelse
Naalakkersuisut ønsker, at der skal være et større fokus på ofret, og det er derfor nødvendigt at vide
mere om, hvordan forløbet efter grov personfarlig kriminalitet opleves af særligt ofrene, men også af
myndighederne.
Naalakkersuisut foreslår, at der gennemføres en undersøgelse, der kortlægger forløbet fra
anmeldelse til evt. domfældelse og løsladelse. En sådan undersøgelse vil kunne pege på, om der er
tidspunkter i forløbet, som kræver en øget opmærksomhed, og som kan støtte ofrene bedre.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
44.
Etablering af en offerrådgivning
Naalakkersuisut forbereder i øjeblikket etableringen af en voldsofferrådgivning i form af en
telefonlinje. Hensigten med offerrådgivningen er, at ofre skal kunne henvende sig til rådgivningen
for at få støttende psykologsamtaler og vejledning om erstatning, juridisk bistand,
skadesanmeldelser ved forsikringsselskaber mv.
Koordinerende enhed: Naalakkersuisut (Social- og justitsområdet)
45.
Etablering af offervagter
Naalakkersuisut ønsker, at personer, der udsættes for personfarlige forbrydelser, skal kunne få
akutte støttende samtaler med en psykolog umiddelbart efter hændelsen, hvis de ønsker det. Det er
essentielt, at ofrene kan få kontakt til offervagten på alle tider af døgnet. Offervagten kan med fordel
placeres i offerrådgivningen.
25
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Koordinerende enhed:
46.
Naalakkersuisut (Social- og justitsområdet)
Juridisk information til voldsofre
Naalakkersuisut opfordrer til, at voldsofre skal have information om deres retsstilling. Det kan f.eks.
være spørgsmål om erstatning i forbindelse med tab af erhvervsevne, mén, helbredsmæssige
udgifter og ødelagte ejendomme eller i spørgsmål om økonomi, bolig, samvær og
forældremyndighed efter brudte parforhold. Der skal fokuseres på voldsramtes mulighed for at blive
informeret om rettigheder og muligheder for retshjælp. Erfaringer fra krise- og behandlingscenteret
Illernit kan evt. anvendes i dette arbejde, som allerede yder en vis juridisk rådgivning til voldsofre.
Naalakkersuisut foreslår, at der udarbejdes relevant informationsmateriale målrettet ofre for
personfarlig kriminalitet, som kan udleveres af politiet, offerrådgivningen og andre relevante
myndigheder. Informationsmaterialet bør være tilgængeligt på både grønlandsk og dansk.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
47.
Beskikkelse af bisiddere for forurettede
Retsvæsenskommissionen anbefalede i sin betænkning, at der skulle etableres en ordning med
bisiddere til ofre for forbrydelser. Bisidderens rolle var at give ofret personlig støtte og vejledning.
Det kunne bl.a. være i form af orientering om kriminalsagens forløb og adgangen til psykologhjælp,
og ved at være til stede under politiets afhøring og i retten sammen med ofret.
Det er imidlertid Naalakkersuisuts opfattelse, at bisiddere kun i meget begrænset omfang beskikkes.
Det skyldes sandsynligvis, at der findes få egnede bisiddere.
Naalakkersuisut mener imidlertid, at det er en væsentlig opgave, at forurettede får tilstrækkelig
støtte og vejledning
særligt set i lyset af, at der ikke findes bistandsadvokater i Grønland. En mulig
løsning kunne være, at der blev tilknyttet ansatte bisiddere, der var tilknyttet offervagten eller
offerrådgivningen, etablering af hotline eller lignende.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet & Naalakkersuisut (Justitsområdet)
48.
Etablering af en offerfond
Der er i Danmark oprettet en offerfond, hvis formål er at hjælpe ofre for forbrydelser og
trafikulykker. Det sker gennem tilskud til projekter og aktiviteter, der overordnet styrker viden om
eller indsatsen til støtte for ofre forbrydelser og trafikofre.
Fonden har mulighed for at finansiere sådanne projekter gennem et offerbidrag på 500 kr., som
betales af lovovertrædere i sager, hvor der er begået kriminalitet af mere alvorlig karakter og ved
grovere færdselsforseelser.
26
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Offerfondens mulighed for at yde tilskud til projekterne gælder imidlertid kun i Danmark.
Naalakkersuisut ser gerne, at der etableres en offerfond i Grønland, eller den danske offerfond også
får mulighed for at støtte projekter i Grønland.
Koordinerende enhed:
49.
Justitsministeriet
Øget information til ofre
For de fleste mennesker er politiets og domstolenes konkrete behandling af sager om personfarlig
kriminalitet ukendt. Det er derfor vigtigt, at ofret bliver orienteret om det kommende forløb.
Naalakkersuisut mener, at det bør sikres, at personalet ved politiet og domstolene er klædt på til at
tale med ofrene på en god måde. Selvom sager om vold, voldtægt og seksuelle overgreb mod børn
for myndighederne kan være en rutinesag, vil sagen for ofret være unik og bør behandles som sådan
af myndighederne.
Naalakkersuisut mener, at ofret skal:
Oplyses om politiets behandling af sagen, såfremt det ikke strider mod
efterforskningshensyn og tavshedspligten. Oplysningerne bør gives løbende (fx ved
tiltalerejsning, berammelse af domsforhandlingen
uanset om ofret indkaldes som vidne).
Hvis politiet vælger at henlægge sagen eller ikke at rejse tiltale mv., skal ofret orienteres
herom.
Indkaldes ofret som vidne i sagen, skal han/hun på forhånd orienteres om, hvordan
retssagen vil forløbe af en bisidder
eller af domstolen. Vidnet skal orienteres om, at han
eller hun kan medbringe en støtteperson under retssagen.
Ofret skal orienteres skriftligt om udfaldet af retssagen.
Ofret skal kunne få juridisk bistand ved en offerrådgivning eller en retshjælpsorganisation.
Dommeren skal kunne beslutte, at den tiltalte skal føres ud af retslokalet under ofrets
forklaring.
Politiet eller anklagemyndigheden skal på forhånd give retten besked om, at der bør tages
særlige hensyn til et vidne.
Ofret skal kunne blive underrettet om den domfældtes første uledsaget udgang fra
anstalten, løsladelse, eventuelle undvigelser fra anstalten, og domfældtes medvirkning i tv-
og radioprogrammer, eller portrætinterviews i dagblade.
Ofret skal altid kunne frabede sig at få ovenstående oplysninger.
De ovennævnte forslag er gennemført i dansk ret, ligesom de blev anbefalet af
Retsvæsenskommissionen.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
27
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Fokus på lovovertrædere
Særligt om den nye anstalt
50.
Afklaring af ansvarsfordelingen i forhold til sundhedsbetjeningen af forvaringsdømte
Det er uafklaret, om sundhedsbetjeningen af de indsatte i Grønland er et grønlandsk eller dansk
ansvar. Det giver praktiske og administrative udfordringer i forhold til at sikre, at de
forvaringsdømtefår den nødvendige sundhedsbehandling.
I forberedelsen af ibrugtagningen af den nye anstalt presser dette spørgsmål sig i særdeleshed på,
da behovet for sundhedsbetjening for de forvaringsdømte forventes at være større end for de
domfældte, der afsoner i anstalten. Naalakkersuisut drøfter løbende spørgsmålet med
Sundhedsministeriet og Justitsministeriet i Danmark.
Naalakkersuisut opfordrer til, at afklaringen prioriteres, da det i sidste ende er de grønlandske
indsatte, der kommer i klemme mellem de grønlandske og danske myndigheder.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet & Naalakkersuisut
51.
Den nye, lukkede anstalt skal indeholde tilsvarende behandlings- og beskæftigelsesmuligheder som i
Herstedvester Fængsel
Naalakkersuisut har med tilfredshed fulgt byggeriet af den nye anstalt i Nuuk og ser frem til, at den
kan tages i brug. Det er for Naalakkersuisut vigtigt, at det nuværende niveau for behandlings- og
beskæftigelsesmuligheder udvikles sammen med forbedringerne af anstalternes fysiske rammer.
Naalakkersuisut anbefaler, at behandlingsniveauet- og beskæftigelsesmulighederne for de
forvaringsdømte ikke forringes i den nye, lukkede anstalt.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
52.
Særlige hensyn til grønlandske forvaringsdømte i Herstedvester Fængsel
Der har i en årrække været fokus på de grønlandske forvaringsdømte, som afsoner i Herstedvester
Fængsel. De sendes til Danmark langt væk fra deres familie uden at få at vide, hvornår de kan
komme hjem igen. De forvaringsdømte er til Naalakkersuisuts tilfredshed blevet tilbudt en række
særlige privilegier i form af grønlandsk mad, ugentlige telefonopkald til Grønland, grønlandsk
gudstjeneste, besøgsrejser mv.
I 2019 forventes en ny, lukket anstalt at kunne blive taget i brug. Det bliver frivilligt for de
forvaringsdømte, der allerede afsoner i Herstedvester Fængsel, om de ønsker at blive overflyttet til
den nye anstalt i Nuuk, eller om de vil fortsætte deres afsoning i Danmark.
Naalakkersuisut mener, at den gruppe af forvaringsdømte, som vælger at blive i Danmark, fortsat
skal kunne benytte de særlige ordninger, der gælder for de grønlandske indsatte i Herstedvester
Fængsel.
28
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Livet i anstalten
53.
Bedre behandlingsmuligheder for indsatte
Resocialisering er en essentiel del af den grønlandske retsbevidsthed. Behandlingsmuligheder kan
med fordel indgå i de indsattes resocialiseringsforløb, såfremt dette vurderes relevant af
kriminalforsorgens personale - med det formål at medvirke til, at de indsatte kan leve en
kriminalitetsfri tilværelse, når de løslades.
Naalakkersuisut foreslår derfor, at spørgsmålet om betalingsforpligtelsen vedr. etablering af
relevante behandlingstilbud som fx krænkerbehandling, misbrugsbehandling og psykologbehandling
mv. afklares snarest muligt.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
54.
Stærkere fokus på uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder
Resocialisering spiller en væsentlig rolle for retsbevidstheden i Grønland. Naalakkersuisut støtter op
om initiativer, der bidrager til resocialisering, og mindsker risikoen for tilbagefald.
Naalakkersuisut anbefaler, at der etableres relevante beskæftigelses- og uddannelsestilbud i
anstalterne med sigte på resocialisering af de indsatte. Det er væsentligt, at de færdigheder, de
indsatte opnår i deres beskæftigelses- og uddannelsesforløb, er kompetencegivende, og bidrager til
at fremme en kriminalitetsfri tilværelseefter løsladelse.
Naalakkersuisut opfordrer til et lokalt samarbejde mellem Justitsministeriet og relevante
sagsområder i Grønland med henblik på at etablere egnede uddanneles- og beskæftigelsestilbud for
indsatte og forvaringsdømte.
Koordinerende enhed: Justitsministeriet
55.
Større fokus på overgangen fra indsat til (prøve)løsladt
Naalakkersuisut ønsker, at færre domfældte falder tilbage i kriminalitet, når de løslades. På den
baggrund vil Naalakkersuisut tage initiativ til at undersøge behovet for nye prøveløsladelsesregler og
-indsatser, som kan gøre overgangen fra indsat til prøveløsladt/løsladt nemmere, og som kan
medvirke til mindre tilbagefald til kriminalitet.
Såfremt Naalakkersuisuts vurdering fører til forslag til initiativer, vil de blive præsenteret for den
danske regering, som herefter kan tage stilling til, om Naalakkersuisuts ønsker til forbedring af
prøveløsladelsesområdet kan imødekommes.
Koordinerende enhed: Naalakkersuisut (Justitsområdet)
56.
Etablering af en forsøgsordning med mentorordning til indsatte i forbindelse med løsladelsen
29
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Mentorordninger til indsatte i forbindelse med deres løsladelse har i flere lande vist at have en
gavnlig effekt. Det er Naalakkersuisuts ønske, at en forsøgsordning med mentorordning til indsatte i
forbindelse med løsladelsen afprøves i Grønland.
Koordinerende enhed: Justitsministeriet
57.
Bedre koordinering af bistandsværger
Bistandsværger spiller en væsentlig rolle for de indsatte, der holder sig orienteret om deres
tilværelse i anstalten og drager omsorg om deres velbefindende.
I dag er der så mange forskellige myndigheder involveret i bistandsværgearbejdet, at det kan være
svært at gennemskue, hvilken myndighed der reelt har ansvaret for bistandsværgerne.
Der har været nedsat en arbejdsgruppe, som har beskæftiget sig med en række forhold i relation til
bistandsværger. En af anbefalingerne drejer sig om central koordinering af bistandsværgearbejdet.
Den anbefaling tilslutter Naalakkersuisut sig og ønsker, at der tages stilling til arbejdsgruppens øvrige
anbefalinger, som ikke allerede er blevet implementeret.
Koordinerende enhed:
Bestemte kriminalitetstyper
Justitsministeriet
Som det fremgår i afsnittet om baggrunden om justitsområdet, er kriminalitetsniveauet for højt i Grønland.
Særligt den personfarlige kriminalitet bekymrer Naalakkersuisut sammen med den hash-relaterede
kriminalitet. Naalakkersuisut ønsker desuden at rette en særlig opmærksomhed på forebyggelse og støtte til
ofre såvel som gerningspersoner i forhold til seksuelle overgreb mod børn, vold og voldtægter.
Seksuelle overgreb af børn
Naalakkersuisut har et kontinuerligt fokus på seksuelle overgreb mod børn, og i det følgende præsenteres
forslag til indsatser, som kan bidrage til den fremadrettede indsats.
58.
Etablering af et behandlingstilbud rettet mod domsfældte krænkere
Naalakkersuisut ønsker at nedbringe det store antal børn, der udsættes for seksuelle overgreb. Det
sker bedst ved at sikre, at de personer, som krænker får den rette behandling og dermed øge
sandsynligheden for, at de ikke krænker børn igen, når de løslades.
Koordinerende enhed:
59.
Justitsministeriet
Undersøgelse om krænkere i anstalterne
For at kunne iværksætte de rette tilbud til de personer, der er dømt for seksuelle overgreb mod
børn, er det nødvendigt at vide mere om de personer, som krænker. På den måde sikres det, at det
er de rette tilbud, der etableres.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet & Naalakkersuisut (Social- og justitsområdet)
30
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
60.
Overvejelser om behov for lovændringer
Naalakkersuisut vil undersøge og overveje behovet for lovændringer i gældende lovgivning på
justitsområdet såvel som på socialområdet i relation til forebyggelse og håndtering af sager om
seksuelle overgreb.
Hvis Naalakkersuisut skulle konkludere, at der er behov for lovændringer på justitsområdet, vil disse
forslag blive præsenteret for den danske regering, som herefter kan vurdere om Naalakkersuisuts
ønsker kan imødekommes.
Koordinerende enhed:
Naalakkersuisut (Social- og justitsområdet)
61.
Prioritering af sager om seksuelle overgreb mod børn
Naalakkersuisut foreslår, at politiet prioriterer sager om seksuelle overgreb mod børn højt og
behandler anmeldelserne inden for 24 timer, såfremt det lader sig gøre.
Kommunerne skal på tilsvarende vis behandle underretninger inden for 24 timer ifølge Lov om støtte
til børns § 19.
Koordinerende enhed:
Justitsministeriet
Forebyggelse
Hvis kriminalitetsniveauet skal nedbringes, er det nødvendigt med et stærkere fokus på
kriminalitetsforebyggelse.
62.
Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd styrkes
Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd blev etableret i forbindelse med vedtagelsen af den nye
retsplejelov. Rådet skal medvirke til forebyggelse af kriminalitet ved bl.a. oplysning,
erfaringsudveksling og rådgivning af de lokale SSPK-udvalg. Sekretariatsfunktionen varetages af
Grønlands Politi og rådet består af relevante medlemmer fra politi, kriminalforsorg, Naalakkersuisut,
KANUKOKA, frivillige organisationer, arbejdsgiverorganisationer og lønmodtagerorganisationer i
Grønland.
Naalakkersuisut foreslår, at rådet styrkes med et selvstændigt og uafhængigt sekretariat, der kan
udarbejde selvstændige undersøgelser om kriminalitetsudviklingen i Grønland. Rådet vil på den
måde kunne yde uafhængig rådgivning til Naalakkersuisut, Inatsisartut, de grønlandske kommuner,
den danske regering og andre relevante myndigheder. Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd bør
31
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
særskilt tage stilling til, hvordan rådet kan understøtte kommunerne i deres kriminalpræventive
indsats.
Rådet kan med fordel indgå et samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd i Danmark. Modellen
for omorganiseringen af rådet kan med fordel inspireres af det grønlandske børneråd. Medlemmer
af rådet skal kunne udpeges mere effektivt, hvor det som udgangspunkt ikke kræver en lovændring
at udpege et nyt medlem. Det vil gøre medlemsudpegningen mere effektiv i forbindelse med
ressortændringer i Naalakkersuisut, eller når nye frivillige organisationer etableres, slås sammen eller
nedlægges.
Koordinerende enhed:
63.
Justitsministeriet
Afdækning af det tværfaglige og kriminalpræventive samarbejde
Naalakkersuisut ønsker, at det tværfaglige og kriminalpræventive samarbejde bør afdækkes.
Afdækningen bør både omfatte det generelle og konkrete niveau.
For det første mener Naalakkersuisut, at organiseringen på det forebyggende arbejde generelt bør
afdækkes, og særligt bør det undersøges, om arbejdet kan organiseres bedre og smartere. I dag
findes der en række af forskellige råd, nævn og udvalg, der hver på deres måde arbejder med
forebyggelse. Det bør undersøges om disse forebyggelsesenheder med fordel kan lægges sammen i
en samlet forebyggelsesenhed.
For andet mener Naalakkersuisut, at det kan være relevant at undersøge, hvordan det
forebyggende, tværfaglige samarbejde virker i praksis. Afdækningen bør på den baggrund komme
med anbefalinger til, hvordan det forebyggende, tværfaglige samarbejde mellem politi,
kriminalforsorg, sundhedsvæsen, socialvæsen mv. kan styrkes. Det er særligt væsentligt, at der
etableres en indsats overfor unge lovovertrædere, der kan vende den kriminelle løbebane den unge
er på vej ud i.
Såfremt Naalakkersuisut skulle konkludere, at der er behov for justeringer inden for regelsættet på
justitsområdet, vil forslagene blive fremsendt til den danske regering, som herefter kan vurdere om
Naalakkersuisuts anmodninger vil kunne imødekommes.
Koordinerende enhed:
64.
Naalakkersuisut (Justitsområdet)
Undersøgelse om ungdomskriminalitet
Naalakkersuisut ønsker at rette opmærksomheden på ungdomskriminalitet. Hvis det høje
kriminalitetsniveau skal mindskes, er det nødvendigt at sætte tidligt ind. Men der er behov for mere
viden om de unge lovovertrædere. Naalakkersuisut foreslår derfor, at der gennemføres en
undersøgelse om omfanget af ungdomskriminalitet, kriminalitetstyper og forslag til indsatser rettet
mod unge lovovertrædere.
32
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Undersøgelsens resultater vil kunne anvendes til at igangsætte konkrete indsatser.
Koordinerende enhed: Justitsministeriet & Naalakkersuisut (Social- og justitsområdet)
33
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0036.png
Prioritering af ønskede indsatser
Listen med forslag til indsatser er omfangsrig, og Naalakkersuisut er bevidst om, at alle indsatser ikke kan
implementeres på én gang. I første omgang vil det være op til den danske regering at vurdere, hvorvidt de
ønskede indsatser, som vedrører den danske regering, kan imødekommes. På opfordring fra den danske
regering har Naalakkersuisut prioriteret indsatserne efter, hvordan Naalakkersuisut ønsker indsatserne
igangsat. Nogle af indsatserne vil kunne igangsættes på samme tid, hvor andre vil være selvstændige
projekter.
I det følgende vil Naalakkersuisut præsentere sine ønsker til forbedringer på justitsområdet i en prioriteret
rækkefølge.
Prioritet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Indsats
Forældet lovgivning skal opdateres
Folketingslove i stedet for kongelige anordninger på
justitsområdet
Ny lovgivning bør formuleres i nemt sprog
Samme lønvilkår i Rigsfællesskabet
Etablering af behandlingstilbud rettet mod domfældte
krænkere
Undersøgelse om krænkere i anstalten
Overvejelse om behov for lovændringer
Prioritering af sager om seksuelle overgreb
Øget opmærksomhed på justitsvæsnets fysiske
rammer
Analyse af forsvarernes arbejdsvilkår og
retssikkerheden i kriminalsager
Autoriseret forsvarer som borgerligt ombud
Evaluering af forsvareruddannelsen
Landsforsvarerens virke evalueres efter et år
Anstalternes indretning skal tage hensyn til de
forskellige typer af indsatte
Etablering af pladser til tilbageholdte
Kvinders vilkår i anstalterne
Lokale aftaler om tilbageholdelser i bygderne
Befolkningens viden om justitsområdet skal forbedres
Foranstaltningsrammer skal drøftes i samfundet og
fastlægges politisk
Kortlægning af anmeldelse til evt. domfældelse og
løsladelse
Etablering af en offerrådgivning
Etablering af offervagter
Juridisk information til voldsofre
Beskikkelse af bisiddere for forurettede
Etablering af en offerfond
Indsatsnr.
23
24
25
1
58
59
60
61
15
2
3
9
7
16
17
18
19
26
32
43
44
45
46
47
48
Koordinerende myndighed
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Naalakkersuisut
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Naalakkersuisut
Justitsministeriet
Naalakkersuisut
Naalakkersuisut
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Naalakkersuisut
34
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0037.png
Prioritet
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
Indsats
Øget information til ofre
Håndtering af alvorlige og komplicerede sager
Bedre koordinering af bistandsværger
Afdækning af omfanget af tilbageholdelser
Fortsat fokus på sagsbehandlingstiderne ved
Grønlands Domstole
De grønlandske domstole og Lov nr. 294 af 8. Juni
1978 om offentlige myndigheders registre
Opnormering af juridisk personale ved Grønlands
Domstole
Kredsdommere skal have mulighed for bedre
vejledning og supervision
Konfliktråd
Afklaring af ansvarsfordeling i forhold til
sundhedsbetjeningen af forvaringsdømte
Juridisk efteruddannelse af kredsdommere
Styrkelse af anstaltsbetjentuddannelsen
Normering af kommunefogeder
Fornyet rekrutteringsindsats
Ensretning af centrale juridiske begreber
Udredning om muligheder for nytænkning af
kommunefogedrollen
Kommunefogeder skal have adgang til relevante
arbejdsredskaber
Behovet for en styrkelse af anklagemyndigheden skal
undersøges
Bedre behandlingsmuligheder for indsatte
Stærkere fokus på uddannelses- og
beskæftigelsesmuligheder
Relevante retsakter skal som udgangspunkt være på
grønlandsk
Oprettelse af en grønlandsk retsinformation
Etablering af en domsdatabase
Mere forskning på justitsområdet
Adgang til statistiske oplysninger
Flere oplysninger på Grønlands Politis hjemmeside
Samfundstjeneste skal fremmes
Indførsel af forsøgsordning med fodlænke eller
alternativ afsoning i hjemmet
Undersøgelse af konsekvenserne ved brug af
straksdomme
Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd styrkes
Afdækning af det tværfaglige og kriminalpræventive
samarbejde
Undersøgelse af ungdomskriminalitet
De civile sager skal fortsat behandles ved Retten i
Grønland
Indsatsnr.
49
40
57
37
38
42
4
5
35
50
6
8
10
11
30
12
13
14
53
54
31
21
22
27
28
29
33
34
36
62
63
64
39
Koordinerende myndighed
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet &
Naalakkersuisut
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Naalakkersuisut
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Naalakkersuisut
Justitsministeriet
Justitsministeriet
35
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
1821224_0038.png
Prioritet
59
60
61
62
63
Indsats
Effektivisering af vidnepligten
Den nye, lukkede anstalt skal indeholde tilsvarende
behandlings- og beskæftigelesmuligheder som i
Herstedvester Fængsel
Særlige hensyn til grønlandske forvaringsdømte i
Herstedvester Fængsel
Større fokus på overgangen fra indsat til
(prøve)løsladt
Etablering af forsøgsordning med mentorordning til
indsatte i forbindelse med løsladelsen
Indsatsnr.
41
51
Koordinerende myndighed
Justitsministeriet
Justitsministeriet
52
55
56
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Justitsministeriet
36
GRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 10: Naalakkersuisuts Strategi og indsatsplan på justitsområdet i Grønland
Litteratur
Advokatrådet 2016: Rapport om retssikkerhed i Grønland
Balvig, Flemming 2015: Kriminalitet og retsbevidsthed
i Grønland
Betænkning 1442/2004: Den grønlandske retsvæsenskommission
Grønlands Råd for Menneskerettigheder og Institut for Menneskerettigheder 2016: Menneskerettigheder i
Grønland
status 2016
Pedersen & Bjerregaard 2011: Det svære ungdomsliv. Unges trivsel i Grønland 2011– en undersøgelse blandt
de ældste folkeskoleelever
SFI 2015: Unge i Grønland
37