Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1802069_0001.png
OKTOBER 2017
Et stærkt værn
om Danmark
Udspil til nyt forsvarsforlig
2018–2023
Forsvarsministeriet
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0002.png
Et stærkt værn om Danmark
Danmark står over for et mere alvorligt
trusselsbillede end i nogen anden periode
efter Murens fald. Den frihed og tryghed, som
vi sætter så højt, kan vi ikke tage for givet.
Mod øst står NATO overfor et udfordrende og
selvhævdende Rusland. Ustabilitet i Mellem-
østen og Nordafrika nærer militant islamisme
og skaber grundlaget for terrortruslen og
irregulære migrationsstrømme. Truslerne fra
cyberspace har alvorlige sikkerhedsmæssige
og samfundsøkonomiske konsekvenser. På-
virkningskampagner udfordrer vores demokra-
tiske principper og spilleregler. I Arktis er der
forøget aktivitet og militær tilstedeværelse.
Det er vi nødt til at tage bestik af.
Regeringen ønsker
at styrke Forsvarets evne til kollektiv afskrækkelse og forsvaret
af NATO.
at styrke Forsvarets evne til at deltage i internationale militære
operationer som led i bl.a. terrorbekæmpelse, kapacitetsopbyg-
ning og håndtering af irregulære migrationsstrømme.
at styrke Forsvarets evne til at bidrage til Danmarks nationale
sikkerhed bl.a. gennem øget støtte fra Forsvaret til politiet.
at styrke vores evne til at beskytte det danske samfund mod
cyber-trusler og påvirkningskampagner.
Derfor ønsker regeringen at forøge forsvars-
budgettet substantielt over de næste seks
år. Det substantielle løft indfases gradvist og
ender med, at Forsvarets årlige bevilling i 2023
er styrket med 4,8 mia. kr. Det er en stigning
på mere end 20 % i forhold til i dag.
Regeringen ønsker at bevare de eksisterende
garnisoner, så Forsvaret vedbliver med at
være en god og attraktiv arbejdsplads i hele
Danmark. Det substantielle løft vil øge de ope-
rative kapaciteter, og samlet set vil Forsvaret
ansatte, en mindre ledelsestung struktur og
ved udgangen af forligsperioden have lere
lere operative enheder og soldater.
Vi tager danskernes sikkerhed alvorligt.
Vi sætter handling bag ordene.
Mia. kr
Bevillingsløft
2018
0,8
2019
0,8
2020
1,7
2021
1,9
2022
2,8
2023
4,8
1
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0003.png
Kerneland i NATO
NATO er hjørnestenen i Danmarks forsvars- og
sikkerhedspolitik. Vi har en stærk interesse i
at fastholde NATO-samarbejdet og de trans-
atlantiske bånd som den primære garant for
vores sikkerhed.
Regeringen foreslår
at det substantielle løft af forsvarsbudgettet omsættes til
moderne militære kapaciteter og en styrkelse af Danmarks evne
til at fortsætte den aktive deltagelse i internationale operationer.
Dermed leverer Danmark på målsætningerne fra NATO-top-
mødet i Wales.
Det substantielle løft vil øge Forsvarets årlige
bevilling med mere end 20 % i forhold til i
dag. Samtidig vil de betydelige materiel-
investeringer i forligsperioden betyde, at Dan-
mark lever op til NATO’s målsætning om, at
20 % af forsvarsbudgettet skal gå til investe-
ringer i nyt materiel. Med regeringens udspil
har vi lyttet til NATO’s ønsker til udviklingen af
Danmarks forsvar i de kommende år.
Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig er
en substantiel investering i Forsvaret som et
stærkt værn om Danmark og danskernes fri-
hed og tryghed. Det understreger vores vilje til
at fastholde Danmark som kerneland i NATO.
Det vil styrke Danmarks bidrag til, at NATO
fortsat er verdens stærkeste forsvarsalliance
og en troværdig garant for vores sikkerhed.
Værnepligtige ved Ingeniørregimentet på feltøvelse. Foto: Jan T. Bertelsen
2
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0004.png
Forsvaret skal have en styrke, en tyngde og en
robusthed, så vi sammen med NATO trovær-
digt afskrækker og afholder andre lande fra at
angribe vores allierede – og ultimativt os selv.
Et troværdigt, kollektivt forsvar.
Det gælder særligt i Østersø-regionen, hvor
Ruslands ageren giver anledning til voksende
bekymring. Rusland opruster kraftigt og gen-
nemfører store militære øvelser langs Øster-
søen og de baltiske landes grænser uden
respekt for internationale normer og princip-
per. Og Rusland er aktive i det skjulte.
Det er vigtigt, at NATO optræder klart og
tydeligt i forhold til Rusland. Der må ikke
opstå misforståelser eller tvivl om hverken
vores beslutnings- og handlekraft eller om
vores evner. Det er essensen af NATO’s artikel
5 – den såkaldte musketér-ed. Det er i sidste
instans også afgørende for Danmarks egen
sikkerhed.
Regeringen ønsker at styrke Forsvarets evne til at
bidrage til kollektiv afskrækkelse og forsvaret af
NATO gennem
opstilling af en brigade med nye, slagkraftige enheder og styrkede
panserværn og yderligere artilleri. Dermed vil Danmark i 2024
kunne udsende godt 4.000 soldater i en slagkraftig og selvstæn-
dig enhed med egen kommando, kampvogne og artilleri, efter-
retningsenheder og logistik.
kapaciteter, herunder lere kampvogne, jordbaseret luftværn,
udrustning af Søværnets fregatter med både kortrækkende og
på sigt også længere-rækkende missiler (SM2 og SM6), som
forsvar mod fjendtlige ly og lere typer af missiler.
udrustning af Søværnets fregatter med sonar og anti-torpedo-
system og de maritime helikoptere med dyppesonarer og torpe-
doer til at deltage i anti-ubådskrigsførelse.
styrkelse af Forsvarets og Hjemmeværnets evne til at mobilisere
ca. 20.000 soldater og opstilling af supplementstyrke med ca.
4.000 soldater fra reserven.
Historien har lært os, at demokratierne må
handle og forhandle ud fra en styrkeposition.
Det skærpede trusselsbillede stiller således
krav til, at vi investerer i de rette kapaciteter,
så vi sammen med vores allierede i NATO kan
stille med et forsvar, der kan møde og vigtigst
af alt afskrække en mere ligeværdig modstan-
der.
3
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0005.png
Styrket internationalt engagement
Danmark er kendt og anerkendt for vores
store internationale militære engagement.
Forsvaret gør en stor forskel i lere af verdens
brændpunkter. Vi skal være stolte af, at vi med
vores store bidrag til NATO, FN og den interna-
tionale koalition mod I SI L er forrest i kampen
for den sikkerhed og tryghed, vi skal værne
om.
Når vi med det substantielle løft styrker
Forsvarets evne til i endnu større grad at indgå
i NATO’s forsvar sammen med vores allierede,
betyder det også, at Forsvarets evne til at
deltage i internationale missioner styrkes.
Danmark står overfor alvorlige og komplekse
trusler fra øst og syd. Vi skal både kunne
bidrage til NATO’s afskrækkelse og til interna-
tionale operationer rettet mod terror og irre-
gulær migration.
Dansk forsvar er godt rustet til internationale
operationer, og vil blive det yderligere på læn-
gere sigt med anskaffelsen af nye, højtekno-
logiske F-35 kamply. Brigaden og de øvrige
nye kapaciteter vil yderligere styrke Danmarks
evne til at deltage i internationale operationer.
Regeringen ønsker
at dansk forsvar fortsat skal deltage aktivt i internationale ope-
rationer som led i bl.a. terrorbekæmpelse, kapacitetsopbygning
og håndtering af irregulære migrationsstrømme. Regeringen
ønsker derfor gradvist at forøge den økonomiske reserve til
internationale operationer for at give Danmark et større hand-
lerum til at kunne stille med bidrag til internationale indsatser i
lyset af det alvorlige trusselsbillede.
Træning af irakiske soldater på Al Asad Air Base 2017. Foto: Jeanette Serritzlev
4
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0006.png
Styrket national sikkerhed
Forsvaret skal først som sidst kunne passe på
Danmark.
Den fortsat alvorlige terrortrussel mod Dan-
mark betyder, at det er relevant, at Forsvaret
i endnu højere grad bidrager til danskernes
tryghed og sikkerhed herhjemme. Først og
fremmest via en øget støtte til politiet.
Regeringen ønsker at styrke Forsvarets evne til at
bidrage til den nationale sikkerhed gennem
opstilling af en let infanteribataljon på 500 mand, hvoraf dele
kan indsættes med meget kort varsel til støtte for politiet og til
løsning af bl.a. beskyttelses- og bevogtningsopgaver.
at Forsvaret har en helikopter på højt beredskab dedikeret til
Politiets Aktionsstyrke.
opstilling af lere specialoperationsstyrker og yderligere et vagt
-
hold hos Livgarden, der med meget kort varsel kan træde til
som støtte for politiet, hvis det måtte blive nødvendigt.
Bevogtningsopgave i København. Foto: Emma Kirketerp
5
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0007.png
Europas ydre grænser er under pres. Migrati-
on, ustabilitet og terror er en stor udfordring
for Danmark og resten af Europa. Konlikt
og ustabilitet i Europas sydlige og sydøstlige
nærområder og dele af Afrika sender allerede
bidrager manglende fremtidsudsigter til, at
millioner af mennesker på lugt. Samtidig
der kan være en risiko for, at tilstrømningen
tager til i de kommende år i form af irregulær
migration mod Europa. Det er afgørende for
regeringen at mindske migrationspresset mod
Danmark og få styr på de ydre grænser af
hensyn til Danmarks sikkerhed.
Regeringen ønsker, at Forsvarets særlige kapacite-
ter nyttiggøres ved den danske grænse og i håndte-
ringen af migrationspresset mod EU’s ydre grænser
gennem
fortsat bistand fra Forsvaret og Hjemmeværnet til grænse-
kontrollen ved den dansk-tyske grænse.
fortsat bidrag fra Forsvaret med f.eks. lyovervågning til den
fælles europæiske håndtering af migrationspresset i Middel-
havsområdet.
Hjemmeværnet støtter politiet med grænsekontrol. Foto: Bo Nymann
6
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0008.png
Hjemmeværnets frivillige yder et væsentligt
og værdsat bidrag til at opretholde samfun-
dets samlede beredskab, herunder gennem
støtte til Forsvaret, politiet, Redningsbered-
skabet og SKAT.
Regeringen ønsker
at fastholde Hjemmeværnet som en frivillig militær beredskabs-
organisation til støtte for Forsvarets opgaveløsning samt sam-
fundets samlede beredskab.
Et robust forsvar og beredskab i Danmark er
forudsætningen for et trygt samfund. Kon-
sekvenserne af klimaforandringerne og den
fortsat alvorlige terrortrussel mod Danmark
betyder, at det er relevant også at se på en
styrkelse af det statslige redningsberedskab.
Regeringen ønsker
som en del af forsvarsforliget at styrke det statslige rednings-
beredskabs operative robusthed bl.a. i form af mere personel.
7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0009.png
Tidssvarende værnepligt
Danmark er ikke en frontlinjestat. Kollektivt
forsvar betyder, at vi sammen med NATO skal
kunne støtte f.eks. de baltiske lande. Hvis vi
udsender brigaden til Baltikum, vil Danmark
kunne blive opmarchområde for forstærknin-
ger fra vores NATO-allierede, og dem skal vi
kunne modtage og beskytte. Det forudsætter
blandt andet en stærk og robust totalforsvars-
styrke, så vi både er i stand til at modtage
NATO-enheder på dansk territorium og yde
den fornødne værtsnationsstøtte, ligesom vi
skal kunne passe på Danmarks infrastruktur
(havne, broer, lufthavne, mv.) i en situation,
hvor brigaden skal udsendes.
Værnepligtens indhold skal i det lys forbedres.
Der vil også være behov for, at værnepligtige
efter hjemsendelse i en periode har pligt til at
gøre tjeneste i totalforsvarsstyrken, der sam-
men med Hjemmeværnet – om nødvendigt –
kan aktiveres til supplerende uddannelse med
henblik på bevogtnings- og sikringsopgaver i
krise og krig.
I dag tilgodeses omkring 98 % af Forsvarets
årlige behov ved, at frivillige melder sig til at
aftjene værnepligt. Det er vigtigt for regerin-
gen, at værnepligten fortsat er samfundsrele-
vant, og at der målrettet arbejdes på at sikre,
at det fortsat hovedsagligt er frivillige, der
melder sig til at aftjene deres værnepligt.
Regeringen ønsker
at målrette indholdet af den værnepligtige basisuddannelse
mod konkrete bevogtnings- og sikringsopgaver.
at øge antallet af værnepligtige med ca. 500 årligt, herunder
antallet af værnepligtige ved Livgarden og i det statslige red-
ningsberedskab.
ikke at tvangsindkalde værnepligtige, så længe mindst 90 % af
Forsvarets årlige behov kan tilgodeses ved indkaldelse af frivil-
lige.
at afsætte dedikerede ressourcer til at oplyse om og markeds-
føre værnepligten.
at fastholde den nuværende værnepligtslængde og samme høje
grad af frivillighed som Forsvaret har i dag.
8
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0010.png
Et styrket cyberforsvar
Danmark er et af de mest digitaliserede lande
i verden. Det er positivt for både borgere,
virksomheder og det offentlige, at vi er gode
til at udnytte de digitale muligheder. Men det
betyder også, at vi er sårbare over for cyber-
angreb.
Det har både sikkerhedspolitiske og samfunds-
økonomiske konsekvenser. Vi ser en stadig
tydeligere trussel fra stater som Rusland, som
blandt andet benytter cyberspace til at forsø-
ge at påvirke meningsdannelsen og demokra-
tiske institutioner i de vestlige demokratier. De
sidste mange måneder har vist, at vi er
sårbare over for cyberangreb i Danmark, og at
det har betydelige økonomiske konsekvenser
for danske virksomheder, når de rammes af
cyberangreb.
Cybertruslen er reel, og den er øget be-
tragteligt i de senere år, så der er i dag en
meget høj cybertrussel mod Danmark, særligt
fra cyberspionage og -kriminalitet. Og trus-
len fra egentlige destruktive cyberangreb vil
kunne stige i forbindelse med en skærpet
politisk eller militær konlikt.
Styrkelsen af cyberforsvaret skal ske med
respekt for danskernes retssikkerhed og
personlige frihed.
Regeringen ønsker at styrke det nationale cyber-
forsvar gennem
bedre beskyttelse mod avancerede cyberangreb bl.a. ved en
udbygning af sensornetværk.
etablering af et situations-center, der skal medvirke til at skabe
bedre overblik over truslerne.
en styrkelse af den forebyggende indsats i forhold til bl.a. virk-
somheder og offentlige institutioner.
en styrkelse af Forsvarets Efterretningstjenestes arbejde i
forhold til påvirkningsoperationer, herunder gennem udbygning
af Forsvarets Efterretningstjenestes analytiske kapacitet.
9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0011.png
Relevant tilstedeværelse i Arktis
Arktis og Grønland er en central del af Rigs-
fællesskabet, og klimaforandringer og den for-
øgede aktivitet i Arktis nødvendiggør en øget
tilstedeværelse og overvågning. Samtidig er
det en prioritet at fastholde Arktis som et lav-
spændingsområde.
Regeringen ønsker at sikre Forsvarets fortsatte
stærke engagement i Arktis gennem
videreførelsen i den kommende forligsperiode af Arktis-aftalen
fra 2016, således at Forsvarets tilstedeværelse, overvågning og
redningsindsatser fortsat styrkes.
at afsætte ressourcer til forureningsbekæmpelse i de grønlandske
farvande samt til oprydning efter tidligere amerikansk militær
tilstedeværelse i Grønland.
at styrke mulighederne for grønlandske unge til at aftjene værne-
pligt i Danmark og på Søværnets skibe i Nordatlanten.
at tilbyde grønlandske 9. klasseelever at komme i erhvervspraktik
i regi af Arktisk Kommando.
Sammen med Grønland og Færøerne skal
Forsvaret fortsat sikre vores fælles interesser
mod Nord, så Rigsfællesskabet også i frem-
tiden står stærkt.
Oprydning efter flodbølge i Nuugaatsiaq. Foto: Palle Lauritsen
10
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0012.png
Respekt for vores veteraner
Flagdag 2017. Foto: Anders Fridberg
Danmark har nogle af verdens bedste soldater,
og de fortjener respekt for deres indsats. Vi
skal være der for vores veteraner og deres
pårørende – både for dem, der vender styrke-
de hjem, og for dem, der kommer hjem med
ar på krop eller sjæl – sådan som de har været
der for Danmark.
Regeringen ønsker
at gøre midlertidige initiativer på veteranområdet permanente
og samtidig videreføre den øvrige indsats på veteranområdet.
yderligere at styrke udvælgelsen af soldater forud for udsendelse
i internationale missioner.
at styrke forskningen i regi af Veterancentret, så veteran-
indsatsen fortsat udvikles på grundlag af solid faglighed,
systematiseret erfaringsindhentning og en evidensbaseret
tilgang med fokus på at sikre en effektiv og helstøbt indsats til
gavn for veteraner og deres pårørende.
Disse tiltag kommer oveni regeringens ve-
teranpakke fra september 2017, der har fokus
på at nedbringe sagsbehandlingstid og styrke
sagsbehandling af veteranernes arbejdsskade-
sager, blandt andet gennem at give vetera-
ner med PTSD mulighed for at få en ”second
opinion” hos en specialist i psykiske sygdomme.
Regeringen ønsker et ansvarligt forsvar, der
tager god hånd om sine egne, og hvor aner-
kendelse og støtte fortsat går hånd i hånd.
11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0013.png
Et effektivt forsvar
Regeringen ønsker et stærkt og effektivt for-
svar med endnu større fokus på de operative
kapaciteter – altså dér hvor slagkraften er.
Forsvarsforligskredsen besluttede i det sene-
ste forlig at gennemføre en budgetanalyse af
det operative område. Midlerne herfra bliver
på Forsvarsministeriets område og anvendes
blandt andet til at inansiere anskaffelse af
nye kamply, styrkelse af Forsvarets Efterret
-
ningstjenestes indsats mod terror og stigende
udgifter til erstatning til veteraner med PTSD.
Regeringen vil
indstille til forsvarsforligskredsen at gennemføre hovedparten af
tiltagene fra budgetanalysen.
gennemføre en ny organisering af Forsvaret i en mere enkel og
operativ struktur.
Regeringen er ligesom Forsvarets ledelse op-
taget af, at Hærens regimenter også i den nye
organisering af Forsvaret fortsat bevares som
stærke identitetsbærende institutioner. Ånden
i Forsvaret skal der værnes om. Forsvarets
stærke kultur og traditioner skal bæres videre.
Dansk F-16 pilot over Irak. Foto: Forsvarsgalleriet
12
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0014.png
Et stærkt værn om Danmark
Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig er en
substantiel investering i Forsvaret som et stærkt værn
om Danmark og danskernes frihed og tryghed.
Det understreger vores vilje til at fastholde Danmark
som kerneland i NATO.
NATO’s kollektive
afskrækkelse
Forsvaret skal have en styrke,
så vi sammen med NATO
troværdigt afskrækker andre
lande fra at angribe Danmark
og vores allierede. Derfor vil
vi investere i nye kapaciteter,
bl.a. en brigade med flere
kampvogne, mere artilleri
samt luftforsvarsmissiler og
udstyr til ubådsbekæmpelse.
Et styrket
forsvar med
Cybersikkerhed
Cyberangreb kan have
alvorlige sikkerhedsmæs-
sige og samfundsøkono-
miske konsekvenser, og
påvirkningskampagner
udfordrer vores demokrati.
Danmark skal styrke sit
forsvar mod de mange
trusler fra cyberspace.
4,8
mia. kr. mere om
året i 2023
Fordeling af bevillingsløft fra
National
sikkerhed
Den fortsat alvorlige
terrortrussel mod Danmark
betyder, at Forsvaret i endnu
højere grad skal kunne støtte
politiet med kort varsel, hvis
Danmark fx rammes af et
terrorangreb.
Internationale
operationer
Forsvaret skal have en
styrket evne til at deltage
aktivt i internationale
operationer som led i bl.a.
terrorbekæmpelse,
kapacitetsopbygning og
håndtering af irregulære
migrationsstrømme.
2018 – 2023
Mia. kr.
0,8
0,8
1,7
1,9
2,8
4,8
2023
2018
2019
2020
2021
2022
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig 2018-2023
1802069_0015.png
2017/18:5
Oktober 2017
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 42
1060 København K
Tlf.: +45 72 81 00 00
E-mail: [email protected]
ISBN 978-87-93422-97-1 (pdf version)
ISBN 978-87-93422-88-9 (trykt version)
Design, omslag: e-Types
Foto forside: Lars Mikkelsen
Tryk: Rosendahls
Publikationen kan hentes på:
regeringen.dk / fmn.dk