Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1842604_0001.png
Fra:
Palle Grum Madsen <[email protected]>
Dato:
8. januar 2018 kl. 15.26.09 CET
Til:
[email protected]
Emne: Forslag Vedrørende anlægslov ifm. med geografisk placering af F-35 fly
Tanker vedr. Anlægslov ifm. Med geografisk placering af F-35 fly.
Seniorsergent / Flymekaniker
Palle G. Madsen
Moltrupvej 77
6100 Haderslev
Mob.
40401377
Til medlemmer af Forsvarsudvalget.
Se nedenstående subjektive info om geografisk placering af F-35.
Håber disse tanker kan medvirkende til en god beslutning ifm. Anlægslov.
På forhånd Tak
Palle G. Madsen
STOF TIL EFTERTANKE I FORHOLD TIL INVESTERING I GEOGRAFISK PLACERING AF
F-35 FLYENE I DANMARK.
Hermed lidt simpel hovedregning:
27 fly minus 7 fly i USA = 20 fly i DK
20 fly minus 4 fly i afvisningsberedskab = 16 fly til rådighed
50% til service, reparation, fejludbedringer og modifikationer = 8 fly til operativ flyvning.
Komplicerede flysystemer i Jagerfly, der bliver anvendt under meget belastende forhold, har en
meget høj fejlrate forhold til civil kommerciel flyvning.
Et jager fly skal i gennemsnit have udbedre en fejl pr. 2 flyvninger. Derved er jagerflyene meget
ofte i hangar til rep.
Periodisk vedligeholdelse af stellen skal gennemføres i Italien. Motorerne skal vedligeholdes ved et
fælles vedligeholdes center i Europa. Dermed skal flyene ikke have langvarige ophold i hangaren,
set i forhold til F-16, der holder til periodisk vedligeholdelse i hangaren i 6 uger i gennemsnit.
6 fly udstationeret på øvelser og afvisningberedskab i i f.eks USA, Spanien eller Litauen.
2 fly til rådighed i Danmark udover de 4 fly i dansk afvisningberedskab.
En investering på 700 mill. Kr. I Skrydstrup for at kunne flyve med maksimalt 8 fly fra en “tom”
flyvestation, der koster det hvide ud af øjnene i driftsomkostninger, vil være spild af penge der
kunne bruges andre steder i forsvaret. Ved en lukning af Flyvestation Skrydstrup vil man man
kunne spare hundredevis af millioner om året, som kunne bruges til andre relevante våbensystemer
til forsvar af Danmark
Specielt i en tid, hvor et mobilt landbaseret forsvar mod missiler er meget nødvendigt for at
beskytte DK. Bemærk Sydkorea og Japan. Se mod installationer i Kaliningrad. Husk Yemens
missilangreb mod SaudiArabien i dec. 2017
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Henvendelse af 8/1-18 vedrørende den geografiske placering af F-35 kampflyene, fra Palle Grum Madsen, Haderslev
Tænk på hackerangrebet på verdens største skibs containerselskab “Mærsk”.
Brug forsvarets midler på de fremtidige trusler mod Danmarks civilsamfund. En ny krig vil være i
Cyber Space med angreb på civile digitale motorveje. Som f.eks el-forsyning, kommunikation og
lignende digital infrastruktur
Sagen med fortsat storinvestering i jagerfly, minder lidt om det danske forsvar satsning på
forladergeværer i tiden op mod krigen i 1864, hvor tyskerne overraskede de brave danske soldater,
med effektive håndvåben og nyudviklet artilleri.
Der er en del muligheder for at placeret F-35 flyene på Flyvestation Karup, der tidligere har været
en jagerbase.
Sydøst for hovedbanen, hvor flyveskolen for nuværende er placeret i et tidligere eskadrilleområde.
Flyveskolen kunne flyttes til en lille civil lufthavn, f.eks Vamdrup eller Stauning.
Nordøst for hovedbanen er der også to tomme eskadrilleområder til rådighed. Endvidere er der et
civilt fly firma “Danish Aerotech” i værkstedsområde på Karup. Som kunne være en en god
medspiller i forhold F-35 modifikationer.
Den korte geografiske afstand til “F-35 flyindustri Therma“ i Århus vil også være en fordel
i
forhold teoretisk og praktisk vidensdeling om flyets drift i Danmark.
En investering på 700 mill. I flyvestation Karup til F-35, kombineret med en lukning af flyvestation
Skrydstrup, vil være en fornuftig disposition i operativ jagerflyvning og sikring af midler til de
øvrige af forsvarets mangeartede opgaver.