Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1834273_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed
(Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven)
§1
I lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for Cybersikkerhed foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 1,
ændres »og fra lov om behandling af personoplysninger, jf. § 2, stk. 11, i lov om
behandling af personoplysninger« til: »og fra databeskyttelsesloven og Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, jf. § 3, stk. 2, i data-
beskyttelsesloven, samt fra lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysnin-
ger, jf. § 1, stk. 2, i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger«.
2.
I
§ 8, stk. 2,
ændres »kapitel 8-10 i lov om behandling af personoplysninger« til: »databeskyttel-
sesloven, Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådan-
ne oplysninger«.
3.
I
§ 14
indsættes som
stk. 2:
»
Stk. 2.
Personoplysninger kan overføres til opbevaring i arkiv efter reglerne i arkivlovgivningen.«
4.
I
§ 23, stk. 2,
ændres »lov om behandling af personoplysninger« til: »databeskyttelsesloven og
fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysi-
ske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger samt fra lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger«.
§2
Loven træder i kraft den 25. maj 2018.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sæt-
tes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
SIDE 2/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
EU’s
databeskyttelsesforordning finder anvendelse i Danmark fra den 25. maj 2018. Med henblik på
at supplere reglerne i databeskyttelsesforordningen har Justitsministeriet endvidere den 25. oktober
2017 fremsat forslag til en ny databeskyttelseslov, der forventes at træde i kraft den 25. maj 2018.
Samtidig vil den nuværende persondatalov blive ophævet.
Center for Cybersikkerhed, der er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, er national it-
sikkerhedsmyndighed samt netsikkerhedstjeneste. En af centerets væsentligste opgaver er at opda-
ge, analysere og bidrage til at imødegå avancerede cyberangreb mod myndigheder samt virksomhe-
der, der er beskæftiget med samfundsvigtige funktioner. Det sker blandt andet gennem monitorering
af internettrafikken hos en lang række myndigheder og virksomheder, der er tilsluttet centerets net-
sikkerhedstjeneste. Center for Cybersikkerheds virksomhed er reguleret i lov om Center for Cybersik-
kerhed.
Center for Cybersikkerhed er ikke omfattet af den nuværende persondatalov, og den behandling af
personoplysninger, som udføres af Center for Cybersikkerhed, vil heller ikke blive omfattet af databe-
skyttelsesforordningen og den nye databeskyttelseslov. Dette følger af databeskyttelsesforordningens
artikel 2, stk. 2, litra a, og af § 3, stk. 2, i den foreslåede nye databeskyttelseslov.
En række af persondatalovens centrale principper for behandling af personoplysninger er imidlertid
indarbejdet i lov om Center for Cybersikkerhed, som også indeholder flere henvisninger til personda-
taloven. Der er derfor behov for at konsekvensændre lov om Center for Cybersikkerhed som følge af
den nye databeskyttelsesregulering.
Formålet med dette lovforslag er at gennemføre de nødvendige konsekvensændringer.
Det vurderes, at der med den nuværende regulering af Center for Cybersikkerheds behandling af
personoplysninger er fundet en passende balance mellem på den ene side hensynet til de særlige
forhold, der gør sig gældende for centerets aktiviteter, og på den anden side hensynet til at sikre et
højt beskyttelsesniveau i forhold til behandlingen af personoplysninger. For så vidt angår de centrale
principper for Center for Cybersikkerheds behandling af personoplysninger vil der derfor med lov-
forslaget ske en indholdsmæssigt uændret videreførelse af gældende ret. Herudover vil der med
lovforslaget ske en tydeliggørelse af reglerne for overførsel af personoplysninger til arkiv i medfør af
arkivlovgivningen.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
EU-Kommissionen fremsatte i januar 2012 et forslag til en databeskyttelsespakke, som blev endeligt
vedtaget den 14. april 2016. Databeskyttelsespakken består af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordnin-
SIDE 3/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
gen) og af direktiv om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger (retshån-
dhævelsesdirektivet). Retshåndhævelsesdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 410 af 27.
april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, som trådte i kraft
den 30. april 2017. Databeskyttelsesforordningen finder anvendelse den 25. maj 2018 og suppleres
af et forslag til lov om databeskyttelse, som Justitsministeriet har fremsat for Folketinget den 25.
oktober 2017. Det forventes, at persondataloven ophæves med den kommende databeskyttelseslov,
som skal træde i kraft den 25. maj 2018 samtidigt med, at databeskyttelsesforordningen finder an-
vendelse.
Det følger af § 1, stk. 2, i lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behand-
ling af personoplysninger, at loven ikke finder anvendelse på den behandling, der udføres for eller af
politiets og forsvarets efterretningstjenester.
Efter § 2, stk. 11, i lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger (persondatalo-
ven) gælder loven ikke for behandlinger, der udføres for politiets og forsvarets efterretningstjene-
ster. Ved § 55 i lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger er persondatalovens § 2, stk. 11, blevet § 2, stk. 10.
Center for Cybersikkerhed er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, og det følger således af per-
sondatalovens § 2, stk. 10, og af § 1, stk. 2, i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, at centerets virksomhed er undtaget fra de to love.
Det er desuden tydeliggjort i § 8, stk. 1, i lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for Cybersikkerhed,
at centerets virksomhed er undtaget fra persondataloven. Persondatalovens regler finder derfor ikke
direkte anvendelse på centerets behandling af personoplysninger. Forsvarsministeren kan dog efter
§ 8, stk. 2, i lov om Center for Cybersikkerhed bestemme, at kapitel 8-10 i persondataloven (om op-
lysningspligt over for den registrerede, den registreredes indsigtsret og øvrige rettigheder) helt eller
delvist finder anvendelse for Center for Cybersikkerhed vedrørende centerets behandling af anmod-
ninger om tilslutning til netsikkerhedstjenesten, centerets virksomhed som myndighed for informati-
onssikkerhed og beredskab på teleområdet og centerets personalesager.
Efter den gældende ordning i lov om Center for Cybersikkerhed finder en række centrale principper
fra persondataloven anvendelse for centeret, da principperne er indarbejdet i lovens kapitel 6. Det
gælder blandt andet krav til behandlingsgrundlag og krav om proportionalitet og dataminimering.
Det er i de almindelige bemærkninger til forslaget til lov om Center for Cybersikkerhed, jf. Folketings-
tidende 2013-2014, A, L 192 som fremsat, side 13, anført, at de centrale principper i persondatalo-
ven så vidt muligt bør gælde for Center for Cybersikkerhed. De særlige forhold, som gør sig gælden-
de for Center for Cybersikkerheds aktiviteter, tilsiger imidlertid, at centeret ikke i samme omfang som
andre offentlige myndigheder bør være omfattet af den almindelige persondataretlige lovgivning.
Dette skal særligt ses i lyset af, at centerets netsikkerhedstjeneste i overensstemmelse med sit for-
mål behandler store mængder data, hvor behandlingens fokus imidlertid som altovervejende hoved-
regel er på oplysninger af rent teknisk karakter.
Det anføres i bemærkningerne, at principperne om oplysningspligt over for den registrerede og den
registreredes indsigts- og indsigelsesret ikke vil finde anvendelse på centerets virksomhed. Baggrun-
den herfor er, at formålet med Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste ikke er at behandle
personoplysninger, men at netsikkerhedstjenesten uundgåeligt vil skulle behandle personoplysninger
i forbindelse med sine aktiviteter. Indsamlingen af personoplysninger er således en nødvendig del af
SIDE 4/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
netsikkerhedstjenestens virke, og det er vurderingen, at opfyldelse af en oplysningspligt over for den
registrerede vil være uforholdsmæssig vanskelig, ligesom behovet for at kunne begære indsigt eller
gøre indsigelse er mindre fremtrædende end de administrative byrder, det ville påføre netsikkerheds-
tjenesten.
Herudover fremgår det af § 23, stk. 2, i lov om Center for Cybersikkerhed, at Tilsynet med Efterret-
ningstjenesternes virksomhed er undtaget fra persondataloven, når der føres tilsyn med Center for
Cybersikkerheds behandling af personoplysninger.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
I lyset af, at persondataloven foreslås ophævet, og at reguleringen af databeskyttelsesområdet
fremover primært vil ske i databeskyttelsesforordningen og den nye databeskyttelseslov, vurderes
der at være behov for at foretage en konsekvensændring af lov om Center for Cybersikkerhed.
Den nuværende regulering af Center for Cybersikkerheds behandling af personoplysninger, herunder
afvejningen af hensynet til de særlige forhold, der gør sig gældende for Center for Cybersikkerheds
virksomhed, over for hensynet til at sikre et højt beskyttelsesniveau i forhold til behandlingen af per-
sonoplysninger, er et resultat af grundige overvejelser, som blev foretaget i forbindelse med lov om
Center for Cybersikkerhed. De kommende ændringer i databeskyttelsesreguleringen fører ikke til en
ændret vurdering heraf.
Forsvarsministeriet finder derfor, at gældende ret efter lov om Center for Cybersikkerhed i videst
muligt omfang bør videreføres. Tilpasningen af lov om Center for Cybersikkerhed til den nye databe-
skyttelsesregulering bør således begrænse sig til de ændringer af teknisk karakter, som er en konse-
kvens af ændringerne i databeskyttelsesreguleringen.
Det bemærkes i den forbindelse, at den nye databeskyttelsesregulering vil finde anvendelse for de
myndigheder og virksomheder, som er tilsluttet Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
eller som på anden vis anmoder om centerets bistand i forbindelse med f.eks. cyberangreb. De til-
sluttede myndigheder og virksomheder videregiver som led i samarbejdet med netsikkerhedstjene-
sten data
herunder persondata
til Center for Cybersikkerhed. Denne videregivelse vil fortsat kun-
ne ske inden for rammerne af den nye databeskyttelsesregulering. Der henvises i den forbindelse
særligt til databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning 49, hvoraf det fremgår, at behandling
af personoplysninger
i det omfang, det er strengt nødvendigt og forholdsmæssigt for at sikre net-
og informationssikkerheden
der foretages af eksempelvis Computer Emergency Response Teams
(CERT’er) eller Computer Security Incident Response Teams (CSIRT’er) udgør en legitim interesse for
den berørte dataansvarlige.
Endvidere finder Forsvarsministeriet det mest korrekt, at det af lov om Center for Cybersikkerhed
udtrykkeligt fremgår, at personoplysninger kan overføres til arkiv efter reglerne i arkivlovgivningen.
En sådan bestemmelse vil svare til den nuværende § 14 i persondataloven og § 14 i den kommende
databeskyttelseslov. Der vil i lighed med disse to bestemmelser alene være tale om en tydeliggørelse
af, hvad der følger af arkivlovgivningen.
2.3. Den foreslåede ordning
Det forslås, at henvisningerne i lov om Center for Cybersikkerhed til persondataloven konsekvens-
ændres, således at der i stedet henvises til den nye databeskyttelsesregulering.
SIDE 5/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
Ændringerne foreslås at omfatte lovens § 8, stk. 1, der henviser til persondatalovens undtagelsesbe-
stemmelse vedrørende efterretningstjenester, samt lovens § 23, stk. 2, hvoraf det følger, at Tilsynet
med Efterretningstjenesternes virksomhed er undtaget fra persondataloven. Det foreslås således, at
det i overensstemmelse med den gældende ordning i lov om Center for Cybersikkerhed udtrykkeligt
fremgår af bestemmelserne, at centeret og tilsynet er undtaget fra henholdsvis databeskyttelsesfor-
ordningen, databeskyttelsesloven og lov om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger.
Der foreslås endvidere en konsekvensændring af lovens § 8, stk. 2, hvor den gældende hjemmel til,
at forsvarsministeren kan sætte persondatalovens kapitel 8-10 i kraft for Center for Cybersikkerheds
behandling af anmodninger om tilslutning til netsikkerhedstjenesten, centerets virksomhed som
myndighed for informationssikkerhed og beredskab på teleområdet samt centerets personalesager,
ændres til, at ministeren fremover vil kunne bestemme, at databeskyttelsesforordningen og den nye
databeskyttelseslov helt eller delvist skal finde anvendelse i de nævnte tilfælde.
Lovens øvrige bestemmelser om behandling af personoplysninger foreslås ikke ændret. Lovens kapi-
tel 6 om behandling af personoplysninger i Center for Cybersikkerhed vil dermed blive videreført
uændret. De bestemmelser i kapitlet, der er baseret på den nuværende persondatalov, vil fortsat
efter persondatalovens ophævelse skulle fortolkes i overensstemmelse med forarbejder til og praksis
efter persondataloven. Bestemmelserne vil dermed ikke skulle fortolkes i lyset af reglerne i databe-
skyttelsesforordningen, den nye databeskyttelseslov samt fremtidig praksis herom.
Det foreslås desuden, at der tilføjes en ny bestemmelse i § 14, stk. 2, der tydeliggør, at personoplys-
ninger, som Center for Cybersikkerhed behandler i medfør af lov om Center for Cybersikkerhed, kan
overføres til opbevaring i arkiv efter reglerne i arkivlovgivningen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Databeskyttelsesforordningen finder ikke anvendelse for Center for Cybersikkerhed, jf. forordningens
artikel 2, stk. 2, litra a.
SIDE 6/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
1834273_0007.png
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den xx 2017 til den xx 2018 været sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Danske Advokater, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Dansk Internet Forum (DIFO), DANSK IT, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommer-
forening, DI ITEK, DKCERT, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, ISP Sikkerhedsfo-
rum, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia, KL, PROSA, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsman-
den på Færøerne, Rådet for Digital Sikkerhed, Samtlige byretspræsidenter, Teleindustrien (TI) og
Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
stat, kommuner og regioner
for
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
erhvervslivet
Administrative
borgerne
konsekvenser
for
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
konsekvenser
for
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Databeskyttelsesforordningen finder ikke an-
vendelse på Center for Cybersikkerheds virk-
somhed, jf. forordningens artikel 2, stk. 2, litra
a.
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser
SIDE 7/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Center for Cybersikkerheds virksomhed er i medfør af persondatalovens § 2, stk. 10 (tidligere § 2,
stk. 11), undtaget fra persondataloven, hvilket ligeledes fremgår af § 8, stk. 1, i lov om Center for
Cybersikkerhed.
Ved den nye databeskyttelseslovs ikrafttræden ophæves persondataloven. Det følger af § 3, stk. 2, i
den nye databeskyttelseslov, at loven og databeskyttelsesforordningen ikke vil finde anvendelse på
den behandling af personoplysninger, som udføres for eller af politiets og forsvarets efterretningstje-
nester.
Som konsekvens heraf foreslås det at ændre henvisningen til persondataloven i § 8, stk. 1, så der
fremover henvises til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, jf. § 3, stk. 2, i databe-
skyttelsesloven.
Det foreslås samtidig, at det af lovteksten udtrykkeligt fremgår, at Center for Cybersikkerheds virk-
somhed ikke er omfattet af lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders be-
handling af personoplysninger, som trådte i kraft den 30. april 2017.
Der er alene tale om en lovteknisk konsekvensændring, som ikke indebærer en ændring af gælden-
de ret.
Til nr. 2
Det følger af § 8, stk. 2, i lov om Center for Cybersikkerhed, at forsvarsministeren kan bestemme, at
kapitel 8-10 i persondataloven helt eller delvist finder anvendelse for Center for Cybersikkerhed ved-
rørende centerets behandling af anmodninger om tilslutning til netsikkerhedstjenesten, centerets
virksomhed som myndighed for informationssikkerhed og beredskab på teleområdet og centerets
personalesager.
Som en konsekvens af den nye databeskyttelsesregulering foreslås det, at forsvarsministeren frem-
over kan bestemme, at databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven helt eller delvis finder
anvendelse for Center for Cybersikkerhed vedrørende centerets behandling af anmodninger om til-
slutning til netsikkerhedstjenesten, centerets virksomhed som myndighed for informationssikkerhed
og beredskab på teleområdet og centerets personalesager. Det forudsættes, at det som led heri tilli-
ge vil kunne bestemmes, at databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven helt eller delvis
finder anvendelse for de myndighedsopgaver vedrørende informationssikkerhed, som Center for Cy-
bersikkerhed måtte blive tillagt som led i implementeringen af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for
net- og informationssystemer i hele Unionen (NIS-direktivet).
Det forudsættes endvidere, at Forsvarsministeriet drøfter de administrative regler udstedt i medfør
heraf med Tilsynet med Efterretningstjenesterne, og at Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne
underrettes, inden reglerne udstedes.
SIDE 8/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
Til nr. 3
Der foreslås indsat en ny § 14, stk. 2, hvorefter personoplysninger, som Center for Cybersikkerhed
behandler i medfør af lov om Center for Cybersikkerhed, kan overføres til opbevaring i arkiv efter
reglerne i arkivlovgivningen.
Bestemmelsen er identisk med den nuværende § 14 i persondataloven, og med indsættelsen af den-
ne bestemmelse vil det blive tydeliggjort, at den ordning, der i dag følger af persondatalovens § 14,
også gælder for Center for Cybersikkerhed. Bestemmelsen skal forstås og fortolkes i overensstem-
melse med persondatalovens forarbejder og den relevante praksis.
Til nr. 4
Det følger af § 23, stk. 2, i lov om Center for Cybersikkerhed, at Tilsynet med Efterretningstjenester-
nes virksomhed er undtaget fra persondataloven.
Som konsekvens af den nye databeskyttelsesregulering foreslås det, at henvisningen til persondata-
loven erstattes af en henvisning til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Det foreslås herudover, at det i lovteksten præciseres, at Tilsynet med Efterretningstjenesternes
virksomhed, i lighed med Center for Cybersikkerheds virksomhed, ikke er omfattet af lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
Der er alene tale om en lovteknisk konsekvensændring, som ikke indebærer en ændring af gælden-
de ret.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 25. maj 2018. Dermed vil loven træde i kraft samtidig med,
at databeskyttelsesforordningen finder anvendelse og den nye databeskyttelseslov forventes at træ-
de i kraft, hvorefter persondataloven ophæves.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
SIDE 9/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for Cy-
bersikkerhed foretages følgende ændringer:
§ 8.
Center for Cybersikkerheds virksomhed er
undtaget fra lov om offentlighed i forvaltningen
bortset fra lovens § 13. Center for Cybersikker-
heds virksomhed er endvidere undtaget fra for-
valtningslovens kapitel 4-6 og fra lov om behand-
ling af personoplysninger, jf. § 2, stk. 11, i lov
om behandling af personoplysninger.
1.
I
§ 8, stk. 1,
ændres »og fra lov om behand-
ling af personoplysninger, jf. § 2, stk. 11, i lov
om behandling af personoplysninger« til: »og fra
databeskyttelsesloven og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger, jf. § 3,
stk. 2, i databeskyttelsesloven, samt fra lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, jf. § 1, stk. 2, i lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger«.
2.
I
§ 8, stk. 2,
ændres »kapitel 8-10 i lov om
behandling af personoplysninger« til: »databe-
skyttelsesloven, Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger«.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan bestemme, at
kapitel 8-10 i lov om behandling af personoplys-
ninger, lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningslovens kapitel 4-6 helt eller delvis
finder anvendelse for Center for Cybersikkerhed
vedrørende
1) centerets behandling af anmodninger om til-
slutning til netsikkerhedstjenesten, jf. § 3, stk. 3,
2) centerets virksomhed som myndighed for in-
formationssikkerhed og beredskab på teleområ-
det og
3) centerets personalesager.
§ 14.
---
3.
I
§ 14
indsættes som
stk. 2:
»
Stk. 2.
Personoplysninger kan overføres til
opbevaring i arkiv efter reglerne i arkivlovgivnin-
gen.«
§ 23.
---
SIDE 10/11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (lovudkast), fra forsvarsministeren
Stk. 2.
Tilsynets virksomhed er undtaget fra for-
valtningslovens kapitel 4-6 og fra lov om behand-
ling af personoplysninger.
4.
I
§ 23, stk. 2,
ændres »lov om behandling af
personoplysninger« til: »databeskyttelsesloven
og fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger samt fra lov om retshåndhæ-
vende myndigheders behandling af personoplys-
ninger«.
§2
Loven træder i kraft den 25. maj 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske for-
hold tilsiger.
SIDE 11/11