Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1829588_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Forsvarets procedurer for
anskafelse af større materiel
December 2017
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Rigsrevisionens notat om beretning om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
1829588_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om beretning om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større
materiel (beretning nr. 5/2013)
27. november 2017
RN 1409/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om beretning om Forsvarets procedurer for
anskaffelse af større materiel, som blev indledt med en beretning i 2013. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 10. april 2014 og 25. september 2015.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen har fulgt op på Forsvarsministeriets og de underlagte myndigheders
praksis for at vurdere gevinster i forbindelse med projektafslutningsrapporter. Rigs-
revisionen finder Forsvarets nye koncept for gevinstrealisering tilfredsstillende og
vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Forsvarsministeriet har indarbejdet væsentlige opdateringer i konceptet for ge-
vinstrealisering og har taget konceptet i brug for alle materielprojekter, der star-
tes fremadrettet. Det er Rigsrevisionens vurdering, at Forsvaret med det nye
koncept opnår et godt udgangspunkt for at vurdere de enkelte projekters gevin-
ster og dermed i sidste ende anskaffelsernes indflydelse på Forsvarets evne til
at løse sine opgaver.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2013 en beretning om Forsvarets procedurer for anskaf-
felse af større materiel. Beretningen handlede om Forsvarets indkøb af materiel, som i 2013
udgjorde et samlet beløb på ca. 6,5 mia. kr.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen bemærkede de bl.a., at de fandt det positivt,
at Forsvaret fortsat arbejdede med at forbedre anskaffelsesfunktionen. Statsrevisorerne
fandt dog også, at Forsvarets fremskridt og indsats på området for anskaffelse af større
materiel ikke var helt tilfredsstillende.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Rigsrevisionens notat om beretning om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
1829588_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Forsvarsministeriets tilretning af aktstykkeproces-
sen, så man sikrer størst mulig sikkerhed i oplysnin-
ger om den angivne tid, pris og kvalitet af materiel-
anskaffelsen.
2. Forsvarsministeriets angivelse af totalomkostnin-
ger i aktstykkers sagsfremstilling.
3. Forsvarsministeriets og Forsvarets arbejde med
at fastsætte et tidspunkt for, hvornår materielan-
skaffelsesprojekter senest skal være oprettet i sta-
tusrapporteringen.
4. Forsvarets arbejde med at færdiggøre de sidste
retningslinjer i forvaltningsgrundlaget for projektsty-
ring af materielanskaffelser.
5. Forsvarets procedurer for opfølgning på anskaf-
felsesprojekter, herunder Forsvarets inddragelse
af gevinstrealisering.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 25. september 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 25. september 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 25. september 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 25. september 2015.
Delvist afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevi-
sorerne af 25. september 2015. I dette notat be-
handles Forsvarets nye koncept for gevinstrealise-
ring.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det sidste punkt, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Forsvarsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Forsvarsministeriets initiativer i forhold til det udestående op-
følgningspunkt. Gennemgangen er baseret på møde og brevveksling med ministeriet og har
afventet ministeriets arbejde med gevinstrealisering.
Forsvarets procedurer for opfølgning på anskaffelsesprojekter, herunder Forsvarets
inddragelse af gevinstrealisering
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Forsvaret fortsat havde problemer med at udarbejde pro-
jektafslutningsrapporter. Statsrevisorerne pegede på, at Forsvaret burde overveje at udar-
bejde gevinstrealiseringsrapporter, der kan dokumentere anskaffelsernes indflydelse på
Forsvarets evne til at løse sine opgaver.
8. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse, at der fremover ved afslutning af de enkelte
aktstykker ville ske en opfølgning i forhold til anskaffelsesforløb, målopfyldelse (herunder
om anskaffelsen har haft den ønskede effekt/gevinst for Forsvaret) og bevillingsafløb. Mini-
steren oplyste videre, at Forsvaret ville indhente erfaringer med projektevalueringer fra an-
dre relevante offentlige eller private myndigheder og virksomheder. På den baggrund ville
Forsvaret vurdere, hvordan der kan skabes værditilvækst ved at anvende gevinstrealise-
ringsrapporter. Endelig oplyste ministeren, at Forsvaret var i en afsluttende fase med op-
datering og færdiggørelse af forvaltningsgrundlaget og procedurerne i forbindelse med ma-
terielanskaffelser, herunder også grundlaget for projektafslutningsrapporter.
9. Af Rigsrevisionens notat af 25. september 2015 fremgik det, at Rigsrevisionen havde an-
modet om at få fremsendt et eksempel på en projektafslutningsrapport, som viste, hvordan
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse i praksis evaluerede og vurderede gevin-
sterne ved anskaffelserne. Ud fra eksemplet var det Rigsrevisionens vurdering, at der fort-
sat var behov for at arbejde videre med praksis for at vurdere projekternes gevinster.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Rigsrevisionens notat om beretning om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
1829588_0004.png
3
10. Rigsrevisionen har i juni 2017 fulgt op på sagen. Forsvarsministeriet har oplyst, at man
har udviklet et nyt koncept for gevinstrealisering, som har indebåret behov for opdatering af
interne bestemmelser og projekthåndbøger, vejledninger mv.
11. I april 2016 blev det opdaterede gevinstkoncept forelagt og godkendt af Forsvarets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelses porteføljekomité. Det nye koncept indebærer, at alle projekter skal
vurderes efter samme proces og anvende de samme skabeloner. Denne tilgang til gevinst-
realisering fokuserer på at identificere de relevante gevinster, både for store og små projek-
ter. Gevinstrealiseringsprocessen starter, før projektet startes, løber hen over projektets leve-
tid og fortsætter efter projektets afslutning. Gevinstrealiseringen tager udgangspunkt i, at
gevinster identificeres, beskrives, evalueres, følges, planlægges og realiseres. Ved projektaf-
slutning overdrages ansvaret for projektets gevinstrealisering til gevinstejeren, fx hæren.
Gevinstejeren er ansvarlig for gevinstopfølgning.
12. Forsvaret har undervist projektledere og styregruppemedlemmer i det nye koncept. For-
svaret har også iværksat pilotprojekter, hvor gevinstrealisering gennemføres efter det nye
koncept.
13. Forsvaret har valgt at afprøve gevinstrealiseringskonceptet på 2 projekter, som begge
var påbegyndt. Det ene projekt, som Forsvaret har arbejdet mest med, vedrører pansrede
mandskabsvogne (Piranha 5). Projektet startede i 2012, og levering forventes at finde sted
i perioden 2018-2023. I dette projekt er der identificeret positive gevinster inden for gevinst-
typerne effektivisering og kvalitetsløft. Effektiviseringen består i en høj rådighedsgrad. Her-
ved forstås, i hvilken grad (%) den pansrede mandskabsvogn er til rådighed for den enkel-
te enhed til uddannelse, øvelse samt beredskab og indsættelse.
Forsvaret vil endvidere opgøre driftsøkonomien og sammenholde den med de opstillede
forudsætninger for indkøbet. Herudover vurderes der at være gevinster ved den pansrede
mandskabsvogns taktiske fleksibilitet, optimeret uddannelse, bedre beskyttelse mod miner,
forbedret mobilitet, evnen til at løse uforudsete opgaver som følge af mindre strømforbrug,
mindre vægt, mere plads mv. Gevinsterne skal ses i forhold til ”nu-situationen”, hvor man
bl.a. har en aldrende flåde af pansrede mandskabsvogne med en lav rådighedsgrad og med
et begrænset udviklingspotentiale.
Det andet projekt vedrører indkøb af lastbiler, hvor gevinstrealiseringen også er udarbejdet
efter projektstart.
14. Ingen af projekterne er afsluttet endnu, hvorfor gevinsterne heller ikke er realiseret. Det
er dog Rigsrevisionens vurdering, at Forsvaret med det nye koncept opnår et godt udgangs-
punkt for at vurdere projekters gevinster. Forsvaret har desuden oplyst, at konceptet nu er
taget i brug for alle materielprojekter, der startes fremadrettet.
15. Rigsrevisionen kan konstatere, at Forsvaret har indarbejdet væsentlige opdateringer i
konceptet for gevinstrealisering og har taget konceptet i brug for alle materielprojekter, der
startes fremadrettet. Vi finder derfor, at Forsvaret med det nye koncept opnår et godt ud-
gangspunkt for at vurdere og dokumentere projekters gevinster og dermed i sidste ende
anskaffelsernes indflydelse på Forsvarets evne til at løse sine opgaver. Vi vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm