Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1797632_0001.png
27. september 2017
Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til
Forsvaret 2016
1. Resumé
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel blev i 2016 pålagt nye
forpligtelser til at indgå i industrisamarbejde med danske virksomheder
på forsvarsområdet for ca. 4,5 mia. kr.
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
I 2016 afviklede udenlandske leverandører forpligtelser til industrisam-
arbejde hos danske virksomheder for ca. 1,8 mia. kr. Afviklingen vedrør-
te i alt 93 danske virksomheder. 25 virksomheder tegnede sig for ca. 98
pct. af afviklingen.
Ved udgangen af 2016 var den samlede udestående forpligtelse for
udenlandske leverandører (dvs. differencen mellem leverandørernes
samlede forpligtelse og godkendt afvikling) på ca. 7,5 mia. kr.
Ud af den samlede udestående forpligtelse til industrisamarbejde på ca.
7,5 mia. kr. har de udenlandske leverandører fået forhåndsgodkendt ud-
viklingsprojekter med danske virksomheder for ca. 4,5 mia. kr., som for-
ventes at blive afviklet over de kommende år.
Generelt foregår de udenlandske leverandørers afvikling af forpligtelser
til industrisamarbejde i overensstemmelse med de aftaler om industri-
samarbejde, som de udenlandske leverandører har indgået med Er-
hvervsstyrelsen.
ERHVERVSMINISTERIET
2. Reglerne for industrisamarbejde
I henhold til de administrative retningslinjer for industrisamarbejde kan
udenlandske leverandører af forsvarsmateriel forpligtes til industrisam-
arbejde, hvis en konkret vurdering viser:
- at industrisamarbejde er nødvendigt for at varetage Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser,
- at konkurrencen på det civile marked ikke skævvrides, og
- at anskaffelsen overstiger 50 mio. kr.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2016, fra forsvarsministeren
1797632_0002.png
2/6
Den nationale forsvarsindustrielle strategi beskriver Danmarks væsentli-
ge sikkerhedsinteresser og forsvarsindustriens betydning for varetagel-
sen deraf. De administrative retningslinjer for industrisamarbejde og den
nationale forsvarsindustrielle strategi er tilgængelige på Erhvervsstyrel-
sens hjemmeside:
https://erhvervsstyrelsen.dk/grundlag-0.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde trådte i kraft den
1. juli 2014. Industrisamarbejdsaftaler indgået under de tidligere regler
for industrisamarbejde gælder uændret, indtil de udløber.
Denne rapport vedrører kalenderåret 2016 og giver en status for indgåe-
de industrisamarbejdsaftaler, gennemført industrisamarbejde og størrel-
sen af den samlede industrisamarbejdsforpligtelse.
1
3. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde
Erhvervsstyrelsen har i 2016 indgået nye industrisamarbejdsaftaler med
udenlandske leverandører for et samlet beløb på ca. 4,5 mia. kr. Det er
en markant stigning i forhold til beløbet på ca. 841 mio. kr. i 2015. Stig-
ningen skyldes især Forsvarets anskaffelse af nye pansrede mandskabs-
vogne, der i sig selv repræsenterer ca. 4,1 mia. kr. i pålagt industrisam-
arbejde.
Pr. 31. december 2016 var der 34 aktive industrisamarbejdsaftaler mod
27 pr. 31. december 2015.
På baggrund af de årlige indrapporteringer fra de udenlandske virksom-
heder har Erhvervsstyrelsen opgjort, at der i 2016 blev gennemført indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for ca. 1,8 mia. kr. Dette udgør
en stigning i forhold til 2015, hvor der blev gennemført industrisamar-
bejde for ca. 1,3 mia. kr.
Det bemærkes, at udviklingen i indgåede industrisamarbejdsaftaler og
afviklingen af industrisamarbejde ikke nødvendigvis følger hinanden år
for år. De udenlandske leverandører har gennemsnitligt ca. 10 år til at
afvikle deres forpligtelse, og da det ofte tager lang tid at forberede og
igangsætte udviklingsprojekter, er det naturligt med en forsinkelse på
nogle år mellem udviklingen i indgåede aftaler og udviklingen i afviklet
industrisamarbejde.
1
Det kan forekomme, at data vedr. industrisamarbejde for et givent kalenderår i mindre
grad bliver justeret i statusrapporten året efter. Det skyldes bl.a., at de udenlandske le-
verandører benytter deres mulighed for at få krediteret afvikling for et givent kalender-
år efter offentliggørelse af statusrapporten. Dertil kommer, at virksomhedsopkøb, fusi-
oner og lignende kan resultere i ændringer i antallet af involverede virksomheder i in-
dustrisamarbejde.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2016, fra forsvarsministeren
1797632_0003.png
3/6
Figur 1: Værdien af indgåede industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde, 2006-2016 (mia. kr.)
Note: Figuren viser værdien af de indgåede aftaler om industrisamarbejde i perioden
2006-2016 sammenholdt med afviklingen af industrisamarbejdsaftaler. Afviklingen
opgøres som værdien af gennemførte udviklingsprojekter og ordrer placeret hos danske
virksomheder i de pågældende år.
Kilde: Erhvervsstyrelsens beregninger på baggrund af årlige indrapporteringer fra de
udenlandske virksomheder.
Status for afvikling gennem købsordrer og udviklingsprojekter
De udenlandske leverandører afvikler deres forpligtelser i Danmark en-
ten som forsvarsrelaterede købsordrer placeret hos danske virksomheder
eller som udviklingsprojekter mellem udenlandske leverandører og dan-
ske virksomheder, hvor udenlandske leverandører medvirker til at udvik-
le nye kapaciteter og kompetencer hos danske virksomheder.
Målt i værdi har de udenlandske leverandører tidligere overvejende af-
viklet deres forpligtelser i Danmark som købsordrer. I 2016 er afviklin-
gen via udviklingsprojekter steget betragteligt relativt til købsordrerne.
Dette spejler udviklingen fra 2015, hvor afvikling via udviklingsprojek-
ter ligeledes var høj relativt til tidligere år.
I 2016 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 387 mio. kr. som
købsordrer, svarende til ca. 21 pct. af den samlede afvikling (mod ca.
651 mio. kr. svarende til ca. 50 pct. i 2015). Købsordrerne var fordelt på
93 danske virksomheder (mod 136 i 2015).
I 2016 blev der gennemført udviklingsprojekter for ca. 1,4 mia. kr. sva-
rende til ca. 79 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 646 mio. kr. sva-
rende til ca. 50 pct. i 2015). Udviklingsprojekterne var fordelt på 17 dan-
ske virksomheder (mod 14 i 2015).
Den markante beløbsmæssige stigning i afvikling via udviklingsprojek-
ter i 2016 kan forklares med, at der fra 2010-2016 generelt har været en
stor stigning i antal og volumen af godkendte projekter, samt at deadline
for flere projekters afslutning nærmer sig. Sekundært kan stigningen for-
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2016, fra forsvarsministeren
1797632_0004.png
4/6
klares af, at de administrative retningslinjer for industrisamarbejde fra
2014 begynder at vise sig i afviklingen. I retningslinjerne indskrænkes
afviklingen af industrisamarbejde til udelukkende at gælde forsvarsmate-
riel. Derudover kræves det, at afviklingen relaterer sig til den konkrete
anskaffelse af forsvarsmateriel eller tilsvarende materiel. Formålet er at
sikre de danske væsentlige sikkerhedsinteresser i relation til den enkelte
anskaffelse af materiel på baggrund af en konkret vurdering. Dette fokus
vil alt andet lige styre afviklingen i retning af mere højteknologiske
samarbejder mellem leverandørerne og danske virksomheder, hvilket
forventes at øge afviklingen via udviklingsprojekter relativt til købsord-
rer.
Berørte danske virksomheder
Der blev i 2016 afviklet industrisamarbejde hos 93 danske virksomheder
mod 136 danske virksomheder i 2015. 25 virksomheder tegnede sig i
2016 for ca. 98 pct. af afviklingen mod ca. 94 pct. i 2015. Ca. 78 pct. af
afviklingen var koncentreret hos 5 virksomheder mod ca. 59 pct. i 2015.
2
4. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamar-
bejdsforpligtelse i Danmark
Erhvervsstyrelsen overvåger løbende, at de udenlandske leverandører
lægger ordrer eller afvikler projekter i henhold til deres forpligtelser.
Dette sker for at sikre, at afviklingen sker inden for de fastsatte frister i
industrisamarbejdskontrakterne.
Afviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem Erhvervsstyrelsen og
de udenlandske leverandører forløb generelt tilfredsstillende i 2016. Der
har imidlertid fortsat pågået en dialog med en enkelt leverandør, Leo-
nardo Helicopters (tidl. Agusta Westland), hvor afviklingen ikke foregår
planmæssigt.
3
Med udgangen af 2016 var den samlede udestående forpligtelse på ca.
7,5 mia. kr. Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb,
som udenlandske leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og
hvad de allerede har afviklet
4
. Til sammenligning var den samlede ude-
stående forpligtelse ca. 6,6 mia. kr. ved udgangen af 2015, jf. figur 2.
Af hensyn til beskyttelse af virksomhedernes forretningsfølsomme oplysninger angi-
ves virksomhedsnavnene ikke.
3
Erhvervsstyrelsen nedskrev i januar 2016 Leonardo Helicopters udestående forpligtel-
se med 8/14 dele.
4
Størrelsen af den udestående forpligtelse svinger løbende i takt med tilkomst af nye
forpligtelser og afvikling på eksisterende forpligtelser. Ligeledes opdateres størrelsen
af den udestående forpligtelse (opgjort i danske kroner) dagligt i henhold til valuta-
kursudsving. Dertil kommer evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende af-
taler samt øvrige nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes.
2
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2016, fra forsvarsministeren
1797632_0005.png
5/6
Figur 2: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-
pligtelse 2006-2016 (mia. kr.)
Mia. kr.
8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Udvikling i samlet udestående industrisamarbejdsforpligtelse
Note: Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som udenlandske
leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad de allerede har afviklet.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
I beregningen af den samlede udestående forpligtelse for året 2016 ind-
går følgende elementer: Den samlede pålagte forpligtelse til og med
2016 fratrækkes den samlede afvikling til og med 2016. Dertil kommer
evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende aftaler samt øvri-
ge nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes. Opsparet modkøbskredit og
ekstraordinære nedskrivninger i 2016 er forklaringen på, at kurven i fi-
gur 2 i år 2016 ikke stiger mere end den gør, til trods for det relativt høje
pålæg af industrisamarbejde for året primært pga. Forsvarets anskaffelse
af nye pansrede mandskabsvogne.
Erhvervsstyrelsen forhåndsgodkender udviklingsprojekter mellem dan-
ske virksomheder og udenlandske leverandører. De forhåndsgodkendte
projekter afskrives i takt med, at projekterne gennemføres, eller annulle-
res, hvis et projekt ikke gennemføres.
Det aktuelle forhåndsgodkendte, men endnu ikke afviklede, beløb ud-
gjorde pr. 31. december 2016 ca. 4,5 mia. kr. (mod ca. 4,4 mia. kr. i
2015). I de kommende år forventes afviklingen af udviklingsprojekterne
at nedbringe den udestående industrisamarbejdsforpligtelse betydeligt.
5. Strategiske teknologiområder
For industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative ret-
ningslinjer opgør Erhvervsstyrelsen, hvordan det gennemførte industri-
samarbejde fordeler sig på de strategiske teknologiområder i den natio-
nale forsvarsindustrielle strategi. Datagrundlaget er endnu forholdsvis
begrænset, da 2016 er første år med afvikling på industrisamarbejdskon-
trakter indgået under de administrative retningslinjer. Nedenstående fi-
gur viser den foreløbige fordeling.
Figur 3: Fordelingen af afvikling ift. de strategiske teknologiområder i
den forsvarsindustrielle strategi (mio. kr.)
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører for 2016, fra forsvarsministeren
1797632_0006.png
6/6
Note: Den forsvarsindustrielle strategi indeholder i alt 8 strategiske teknologiområder.
Områderne ’dele
af det maritime område med kritisk betydning for militære operatio-
ner’
samt ’kommunikations-
og kommandokontrolsystemer’
er der endnu ikke afviklet
på, og de fremgår derfor ikke af figuren.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
6. Anskaffelse af nye kampfly
Den 9. juni 2016 blev der indgået politisk aftale om at anskaffe 27 F-35-
kampfly. Da Danmark er et af ni partnerlande i produktion, vedligehol-
delse og videreudvikling af flyet, vil anskaffelsen ikke blive omfattet af
krav om industrisamarbejde. Danske virksomheder kan i stedet få tildelt
ordrer efter såkaldte
best value-principper,
hvor kvalitet, pris og leve-
ringssikkerhed er afgørende i den indbyrdes konkurrence med de øvrige
deltagende landes industrier. Som følge af den politiske aftale om an-
skaffelsen og for at støtte danske virksomheder har regeringen etableret
et industripartnerskab med DI. Partnerskabet skal danne ramme om en
særlig indsats for at fremme dansk erhvervslivs muligheder i F-35-
programmet og for anden forsvarsrelateret eksport til USA.