Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1814118_0001.png
Hvem er vi
UAS Denmark er det internationale testcenter og klynge for droneindustrien i Danmark, med over 150 betalende
medlemsorganisationer repræsenteret af hele værdikæden i industrien. UAS Denmark drives i et samarbejde mellem
HCA Airport, SDU og Odense Kommune. UAS Denmark arbejder ud fra tre unikke udgangspunkter:
1. På baggrund af regeringens nationale dronestrategi, har en national task force udviklet et nyt stort, unikt
droneluftrum i HCA Airport som det eneste sted i Danmark, og som et af de eneste steder i Europa
2. Via den teknologiske relation til robotter samarbejder vi tæt med robotklyngen, som succesfuld jobskaber
3. Vi har forskningsbasen med robot- og droneforskning på internationalt niveau med drone-labs i HCA Airport,
Resumé
UAS Denmark ønsker at skabe en fællesplatform for at understøtte Danmarks dronekapaciteter, inden for både Forsvaret
og det civile. Målet er at skabe synergi mellem vores nuværende indsatser, sikre Forsvaret et teknologispring og undgå
paralleludvikling samt duplikering af Danmarks dronekapaciteter. Forsvarets tilstedeværelse og synlighed i HCA Airport vil
være af vital betydning, når internationale virksomheder skal beslutte sig for at udvikle droneteknologi i Danmark. Det er
netop en erklæret ambition at tiltrække internationale droneaktiviteter med udgangspunkt i HCA Airport jf. den nationale
dronestrategi. Synlighed og tilstedeværelse i HCA Airport handler ikke om at flytte militære job
eller tage ressourcer fra
Forsvaret, men om at skabe en fælles platform for både militær- og civil droneforskning samt anvendelse af droner.
Samarbejdsområder mellem UAS Denmark og Forsvaret
På baggrund af hensigtserklæringen
1
om samarbejde mellem Forsvaret og UAS Denmark fra 2014, foreslår UAS
Denmark følgende samarbejdsområder i et forpligtende samarbejde mellem Forsvaret og UAS Denmark:
A) Dialog om udviklingen af UAS Denmark
I analysen fra Center for Militære Studier
2
fastslår man, at potentialet inden for civil droneanvendelse er stor, ligesom en
række myndigheder ud over Forsvaret har interesse i anvendelsen af droner. Samtidig bekræfter analysen, at industrien
fortsat er ung, og at der mangler udvikling på både regel- og teknologisiden. Hvis Forsvaret deltog i et videns- og
erfaringsorgan
konkret kunne det være i det kommende advisory board for testcentret under UAS Denmark
kunne det
være den relevante platform for vidensdeling mellem Forsvaret, andre myndigheder og industrien. Samtidig kunne der
herigennem varetages en koordineret udvikling og erfaringsudveksling mellem UAS Denmark som internationalt attraktivt
testcenter og Forsvarets viden og erfaring fra deres egne testområder.
B) Vidensdeling omkring den teknologiske udvikling på drone området
Sammen med relevante partnere kunne UAS Denmark afholde en konference, hvor formålet er at samle alle
interessenter
fx universiteter, myndigheder, Forsvar og industrien
med det formål at vidensdele om den nationale som
internationale droneudvikling. Fokus kan bl.a. være suverænitetsopgaver, overvågning, miljøopgaver, droner på Arktis,
redningsopgaver og mod-teknologier, der skal forhindre droner at flyve i forbudte områder. Der skal skabes en bedre
sammenhængskraft mellem de nationale droneinteressenter ved at skabe en fælles samarbejdsplatform mellem UAS
Denmark og Forsvaret og på den måde udveksle viden, nye forskningsmuligheder og trends for ny droneanvendelse.
C) Erfaringsudveksling om planlægning og flyvninger med droner
Som det fremgår i analysen fra Center for Militære Studier, så er det vigtigt, at Forsvaret fortsætter med forsøg og
eksperimenter
i både arktiske og ikke-arktiske dele af kongeriget
og inddrager potentielle partnere i dette. Samtidig
pointerer analysen også muligheder for, at eksterne faciliteter kan anvendes både ift. økonomi og for at få adgang til
viden og ekspertise. Eftersom Forsvaret
som det også fremgår af analysen
har ansvar for nationale operationer og
civile støtteoperationer, kan UAS Denmark som testcenter med fordel være en facilitet for en række af Forsvarets test,
træknings- og udviklingsopgaver, der er relateret til disse operationsformer.
1
I 2014 indgik HCA Airport og Forsvaret en hensigtserklæring om samarbejde med fokus på at skabe synergi og
udvikling af
2
Denne rapport er en del af Center for Militære Studiers forskningsbaserede myndighedsbetjening for partierne bag
Forsvarsforliget 2013-2017, der skal beskrive, hvordan droner kan styrke Forsvarets opgaveløsning.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Materiale til brug for foretræde 9/11 vedrørende et fremtidigt samarbejde mellem forsvaret og UAS Denmark, fra UAS Denmark
1814118_0002.png
D) Ensretning af regler på droneområdet
Hensigtserklæringen fra 2014 om samarbejde mellem UAS Denmark og Forsvaret indikerer, at Forsvaret har ekspertise
til at understøtte aerospace-industri inden for drone-området, og derfor bør ekspertisen bringes i spil for at undgå
duplikering og parallelopbygning af Danmarks dronekapaciteter, jf. information fra EU Kommissionen
3
. Udveksling af
viden og forskningsmuligheder mellem Forsvaret og UAS Denmark vil fremme UAS Denmark som testcenter for at
udvikle nye procedurer og standarder for den civile droneindustri.
UAS Denmark har siden hensigtserklæringen om samarbejde mellem UAS Denmark og Forsvaret i 2014, udviklet
faciliteterne og flyvemulighederne, hvilket gør, at vi nu er klar til at indgå et forpligtende samarbejde med Forsvaret.
Med venlig hilsen //
Michael Larsen, kommerciel chef
UAS Denmark
3
Rapport og arbejdsdokument fra EU Kommissionen som grundlag for at udarbejde en Europæisk dronestrategi