Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1808988_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsent-
lige internetudvekslingspunkter m.v.
1
Kapitel 1
Definitioner og anvendelsesområde
§ 1.
I denne lov forstås ved:
1) Internetudvekslingspunkt: En netfacilitet, der muliggør sammenkobling af mere end to
uafhængige autonome systemer, hovedsagligt med henblik på at lette udvekslingen af
internettrafik.
2) Net- og informationssystem:
a) Elektroniske kommunikationsnet i form af radiofrekvens- eller kabelbaseret
teleinfrastruktur, der anvendes til formidling af tjenester,
b) enhver anordning eller gruppe af indbyrdes forbundne eller beslægtede anordninger,
hvoraf en eller flere ved hjælp af et program udfører automatisk behandling af digitale
data, eller
c) digitale data, som lagres, behandles, fremfindes eller overføres af elementer i litra a og b
med henblik på deres drift, brug, beskyttelse og vedligeholdelse.
3) Sikkerhed i net- og informationssystemer: Evnen for net- og informationssystemer til, på et givet
sikkerhedsniveau, at modstå handlinger, der er til skade for tilgængeligheden, autenticiteten,
integriteten eller fortroligheden i forbindelse med lagrede eller overførte eller behandlede data
eller de dermed forbundne tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige via disse net- og
informationssystemer.
4) Hændelse: Enhver begivenhed, der har en egentlig negativ indvirkning på sikkerheden i net-
og informationssystemer.
5) Operatør af væsentligt internetudvekslingspunkt: En enhed, der leverer tjenester i form af
internetudvekslingspunkter, hvor:
a) Tjenesten er væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige eller
økonomiske aktiviteter,
b) leveringen af denne tjeneste afhænger af net- og informationssystemer, og
c) en hændelse ville få væsentlige forstyrrende virkninger for leveringen af den nævnte
tjeneste.
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148 (EU)
af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i
hele Unionen, EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1.
1
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
6)
Digital tjeneste: Enhver tjeneste, der normalt ydes mod betaling, og som teleformidles ad
elektronisk vej på individuel anmodning fra en tjenestemodtager, og som er af typen
online-markedsplads, online-søgemaskine eller cloud computing-tjeneste.
7) Udbyder af digital tjeneste: Enhver juridisk person, som udbyder en digital tjeneste, og som
har hovedsæde eller en repræsentant i Danmark.
8) Nationalt centralt kontaktpunkt: En national kompetent enhed med ansvar for at koordinere
spørgsmål vedrørende sikkerheden i net- og informationssystemer samt grænseoverskridende
samarbejde i EU herom.
9) CSIRT: En national it-beredskabsenhed, der håndterer hændelser, og som har ansvar for at
sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og informationssystemer i EU.
10) CSIRT-netværket: Et netværk bestående af repræsentanter fra EU-medlemsstaternes CSIRT’er,
og som har ansvar for at sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og informationssystemer i EU.
§ 2.
Loven finder ikke anvendelse på operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter, der er
omfattet af lov om net- og informationssikkerhed.
Kapitel 2
Sikkerhed i net- og informationssystemer
§ 3.
Center for Cybersikkerhed fastsætter regler om minimumskrav til sikkerheden i net- og infor-
mationssystemer for væsentlige operatører af internetudvekslingspunkter. Reglerne kan omfatte krav
om passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene
for sikkerheden i net- og informationssystemer, som operatører af væsentlige internetudvekslings-
punkter anvender til deres aktiviteter. Reglerne kan endvidere omfatte krav om passende foranstalt-
ninger for at forebygge og minimere konsekvensen af hændelser, der berører sikkerheden i net- og
informationssystemer, som operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter anvender til levering
af væsentlige tjenester med henblik på at sikre kontinuiteten i disse tjenester. Der kan fastsættes
krav om, at sådanne foranstaltninger gennemføres på baggrund af dokumenterede og ledelsesforan-
krede processer.
Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed kan påbyde operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter
at inddrage nærmere angivne områder af deres virksomhed og nærmere angivne trusler mod sikker-
heden i net- og informationssystemer i deres processer efter stk. 1.
Stk. 3.
Center for Cybersikkerhed kan påbyde operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter
at afhjælpe nærmere påviste mangler i relation til sikkerheden i deres net- og informationssystemer.
§ 4.
Center for Cybersikkerhed fastsætter regler om operatører af væsentlige internetudvekslings-
punkters underretning af Center for Cybersikkerhed om hændelser, der har væsentlige konsekvenser
for kontinuiteten af de væsentlige tjenester, som operatørerne leverer. Center for Cybersikkerhed
kan i den forbindelse fastsætte krav om, hvordan og i hvilken form oplysningerne skal afgives.
Kapitel 3
Tilsyn m.v.
§ 5.
Center for Cybersikkerhed fører tilsyn med overholdelsen af denne lov og regler, der er ud-
stedt i medfør af loven.
Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed kan som led i sit tilsyn kræve, at operatører af væsentlige inter-
netudvekslingspunkter fremlægger alle de oplysninger og det materiale, der er nødvendige for cente-
rets tilsynsvirksomhed, herunder til afgørelse af, om et forhold falder ind under denne lov eller reg-
ler, der er udstedt i medfør af denne lov.
SIDE 2/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Stk. 3.
Center for Cybersikkerhed kan stille krav om, hvordan og i hvilken form oplysninger og ma-
teriale efter stk. 2 skal afgives.
§ 6.
Center for Cybersikkerhed kan orientere offentligheden om en hændelse, som centeret har
modtaget underretning om efter § 4, hvis offentlighedens kendskab til hændelsen er nødvendigt for
at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse. Forud for orientering af of-
fentligheden hører Center for Cybersikkerhed den operatør af et væsentligt internetudvekslingspunkt,
der har underrettet om hændelsen.
Stk. 2
. Center for Cybersikkerhed kan i koordination med de relevante tilsynsmyndigheder i andre
sektorer og efter forudgående høring af de operatører af væsentlige tjenester, der har underrettet
om hændelsen, orientere offentligheden om hændelser, der berører flere samfundsvigtige sektorer,
hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en
igangværende hændelse.
Stk. 3.
Center for Cybersikkerhed kan i koordination med de relevante tilsynsmyndigheder i andre
sektorer og efter forudgående høring af de udbydere af digitale tjenester, der har underrettet om
hændelsen, orientere offentligheden om hændelser, der berører flere samfundsvigtige sektorer, hvis
offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en igang-
værende hændelse, eller hvis offentliggørelse af hændelsen i øvrigt er i offentlighedens interesse.
Stk. 4.
Center for Cybersikkerheds orientering af offentligheden efter stk. 1-3 må ikke indeholde
1) oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller
forretningsforhold el. lign. for så vidt det er af væsentlig betydning for den udbyder af
digitale tjenester eller operatør af væsentlige tjenester, som oplysningerne angår,
2) oplysninger, der er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar,
3) klassificerede informationer, eller
4) oplysninger om enkeltpersoners forhold.
§ 7.
Center for Cybersikkerhed kan i forbindelse med modtagelse af underretninger om hændelser
af grænseoverskridende karakter fra tilsynsmyndigheder i andre sektorer, operatører af tjenester og
udbydere af digitale tjenester videregive oplysninger om disse hændelser til nationale tilsynsmyndig-
heder, CSIRT’er og
nationale centrale kontaktpunkter i andre EU-medlemsstater samt CSIRT-
netværket.
Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed orienterer de operatører af tjenester samt udbydere af digitale
tjenester, som underretningerne hidrører fra, om videregivelse efter stk. 1.
§ 8.
Center for Cybersikkerhed kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra cente-
ret om nærmere bestemte forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør af
denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelsen af bestemte it-systemer og særlige digitale formater samt digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressa-
ten for meddelelsen.
Kapitel 4
Straffebestemmelser
§ 9.
Med bøde straffes, medmindre strengere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, den,
der
1) undlader at efterkomme Center for Cybersikkerheds påbud efter § 3, stk. 2 og 3, eller
2) undlader at efterkomme Center for Cybersikkerheds krav efter § 5, stk. 2.
SIDE 3/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Stk. 2.
I regler, som udfærdiges i medfør af § 3, stk. 1, og § 4, kan der fastsættes straf i form af
bøde for overtrædelse af bestemmelserne i reglerne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Kapitel 5
Ikrafttræden m.v.
§ 10.
Loven træder i kraft den 9. maj 2018.
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SIDE 4/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og formål
Europa-parlamentet og Rådet har vedtaget direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltnin-
ger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen
(NIS-direktivet).
NIS-direktivet stiller fælles sikkerhedskrav til operatører af væsentlige tjenester og udbydere af digi-
tale tjenester inden for en række samfundsvigtige sektorer, som bl.a. omfatter energi, transport,
bankvæsen, finansielle markedsinfrastrukturer, sundhed, drikkevandsforsyning og -distribution samt
digital infrastruktur. Samtidig fastsættes krav om underretning af myndighederne ved hændelser,
som har negativ indvirkning på sikkerheden i net- og informationssystemer.
Baggrunden for NIS-direktivet er, at net- og informationssystemer i dag spiller en afgørende rolle i
samfundet. Det er således i høj grad en forudsætning for de økonomiske og samfundsmæssige akti-
viteter, at net- og informationssystemerne i de samfundsvigtige sektorer er pålidelige og sikre. Sam-
tidig er både omfanget, hyppigheden og konsekvenserne af sikkerhedshændelser tiltagende, således
at de udgør en alvorlig trussel for driften af net- og informationssystemer. Hertil kommer, at syste-
merne kan blive mål for egentlige angreb, der har til formål at ødelægge eller forstyrre systemernes
drift.
NIS-direktivet skal være implementeret i dansk ret senest den 9. maj 2018. Direktivet vil blive im-
plementeret individuelt i de enkelte sektorer, som er omfattet af direktivet, hvilket vil sikre, at der
ved implementeringen fastsættes målrettede sikkerhedskrav, der er nøje tilpasset de enkelte sekto-
rers særlige forhold. Dermed opnås den bedst mulige beskyttelse af net- og informationssystemer,
mens erhvervslivet samtidig ikke pålægges unødigt bebyrdende krav.
Formålet med dette lovforslag er at implementere NIS-direktivet på Forsvarsministeriets område.
Lovforslaget implementerer således de dele af direktivet, der vedrører sikkerhedskrav og underret-
ningspligter på informationssikkerhedsområdet for de såkaldte internetudvekslingspunkter (Internet
Exchange Points
IXP), som for så vidt angår informationssikkerhed henhører under Forsvarsmini-
steriet. Herudover vil der med lovforslaget blive skabt de nødvendige forudsætninger for, at Center
for Cybersikkerhed kan varetage en række tværgående myndighedsopgaver, som følger af direktivet,
herunder varetage funktionen som centralt kontaktpunkt og beredskabsenhed, der håndterer it-
sikkerhedshændelser (CSIRT).
2. Baggrund
2.1. Generelt om NIS-direktivet
NIS-direktivet har til formål at sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer
inden for en række særligt samfundsvigtige sektorer i hele EU.
NIS-direktivet fastlægger for det første krav til rammerne for arbejdet med sikkerhed i net- og infor-
mationssystemer, både nationalt og på EU-niveau, herunder krav til samarbejdsorganer og myndig-
SIDE 5/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
hedsstruktur. For det andet stiller NIS-direktivet krav om, at der fastsættes sikkerhedskrav og under-
retningspligter for operatører af væsentlige tjenester og udbydere af digitale tjenester.
2.1.1. Samarbejdsorganer og myndighedsstruktur
Med NIS-direktivet etableres der i EU-regi to samarbejdsfora, hvor medlemsstaterne er repræsente-
ret. Det ene forum er Samarbejdsgruppen, som fokuserer på det strategiske samarbejde mellem
medlemsstaterne, mens det andet er CSIRT-netværket, som fokuserer på det operationelle samar-
bejde mellem medlemsstaternes CSIRT’er,
der er de it-beredskabsenheder, som skal reagere på
hændelser.
På nationalt plan forpligter NIS-direktivet medlemsstaterne til at udpege en eller flere nationale kom-
petente myndigheder, et nationalt centralt kontaktpunkt, samt en eller flere nationale CSIRT’er.
De nationale kompetente myndigheder fører tilsyn med anvendelsen af direktivet, og de betegnes
derfor som tilsynsmyndigheder. I Danmark udpeger de relevante ressortmyndigheder de tilsynsmyn-
digheder, der skal føre tilsyn med de enkelte sektorer.
Det nationale centrale kontaktpunkt skal udgøre et forbindelsesled, som faciliterer det grænseover-
skridende samarbejde med andre medlemsstater, Samarbejdsgruppen og CSIRT-netværket. Herud-
over skal det centrale kontaktpunkt én gang om året forelægge en sammenfattende rapport for
Samarbejdsgruppen vedrørende underretninger om hændelser i henhold til NIS-direktivet. Center for
Cybersikkerhed varetager funktionen som centralt kontaktpunkt i Danmark. Centeret, der er en del
af Forsvarets Efterretningstjeneste, er i forvejen national it-sikkerhedsmyndighed og står for en fore-
byggende national rådgivnings- og oplysningsvirksomhed om cybersikkerhed i forhold til både den
offentlige og private sektor samt en reaktiv indsats. Centeret varetager endvidere en række myndig-
hedsopgaver og er således den centrale nationale myndighed vedrørende cybersikkerhed.
Udover at være nationalt centralt kontaktpunkt vil Center for Cybersikkerhed fremover varetage
funktionen som Danmarks nationale CSIRT. Det indebærer, at centeret bl.a. skal løse følgende opga-
ver:
Monitorering af hændelser på nationalt plan.
Tidlig varsling, advarsler, meddelelser og formidling af information til relevante interessenter
om risici og hændelser.
Reaktion på hændelser.
Udarbejdelse af dynamiske risiko- og hændelsesanalyser og situationsrapporter.
Deltagelse i CSIRT-netværket.
Etablering af samarbejde med den private sektor.
Fremme anvendelsen af fælles eller standardiserede procedurer for håndtering af hændelser
og risici.
Fremme anvendelsen af fælles eller standardiserede systemer til klassificering af hændelser,
risici og oplysninger.
2.1.2. Krav til operatører af væsentlige tjenester og udbydere af digitale tjenester
NIS-direktivet stiller en række krav til gennemførelse af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforan-
staltninger samt underretning om væsentlige hændelser. Kravene er rettet mod operatører af væ-
sentlige tjenester inden for energi, transport, bankvæsen, finansielle markedsinfrastrukturer, sund-
hedssektoren, drikkevandsforsyning og -distribution samt digital infrastruktur, samt mod udbydere af
SIDE 6/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
digitale tjenester, som omfatter online-markedspladser, online-søgemaskiner og cloud computing-
tjenester.
Det er de enkelte medlemsstater, som skal identificere de operatører, der leverer væsentlige tjene-
ster og som dermed er omfattet af NIS-direktivets krav vedrørende sikkerhed i net- og informations-
systemer. Der er i direktivet fastsat en række kriterier for identifikationen af disse operatører af væ-
sentlige tjenester.
Operatører af væsentlige tjenester skal i medfør af NIS-direktivet hurtigst muligt underrette tilsyns-
myndigheden eller den nationale CSIRT om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinu-
iteten af de tjenester, som de leverer. På samme måde skal udbydere af digitale tjenester hurtigst
muligt foretage en underretning til tilsynsmyndigheden eller den nationale CSIRT om enhver hæn-
delse, der har betydelige konsekvenser for leveringen af en digital tjeneste, som de udbyder i Unio-
nen.
Underretningerne skal bl.a. danne grundlag for, at tilsynsmyndighederne kan føre kontrol med ope-
ratører af væsentlige tjenester og udbydere af digitale tjenester inden for deres sektorer og evt. stille
yderligere sikkerhedskrav til de pågældende operatører eller udbydere. Underretningerne skal endvi-
dere give CSIRT’en grundlag
for at reagere på hændelser samt danne grundlag for, at det centrale
kontaktpunkt årligt kan forelægge Samarbejdsgruppen en sammenfattende rapport om modtagne
underretninger. Herudover er underretningerne en forudsætning for, at tilsynsmyndigheden eller
CSIRT’en kan orientere øvrige berørte medlemsstater om hændelser, der har grænseoverskridende
konsekvenser.
De enkelte ressortmyndigheder fastsætter nærmere regler om sikkerhedskrav og underretningsplig-
ter inden for deres respektive sektorer og fører tilsyn med overholdelsen heraf. Det sikres i den for-
bindelse, at både tilsynsmyndigheden
og CSIRT’en modtager underretningerne hurtigst muligt.
2.2. Sektorspecifik implementering
NIS-direktivet har et meget bredt anvendelsesområde, men forudsætningen for en målrettet og er-
hvervsvenlig direktivimplementering, hvor danske erhvervsvirksomheder ikke pålægges unødvendige
byrder, er, at nye lovgivningskrav nøje tilpasses de enkelte sektorer. Ved implementeringen af NIS-
direktivet videreføres sektoransvaret derfor, således at de enkelte ressortmyndigheder inden for eget
område fortsat har ansvaret for at fastsætte og håndhæve de nødvendige regler om informationssik-
kerhed.
Implementeringen af NIS-direktivet vil således ske inden for en række forskellige ministerområder,
hvoraf flere allerede har fastsat national regulering på informationssikkerhedsområdet. Da der endvi-
dere er stor forskel på de sektorer, der er omfattet af direktivet, er det ikke muligt at fastlægge et
fælles niveau for informationssikkerhed for alle de omfattede sektorer.
De enkelte ressortansvarlige myndigheder forestår implementeringen af direktivet inden for deres
eget ressort, typisk ved at fremsætte lovforslag for Folketinget. I den forbindelse sikrer de ansvarlige
myndigheder, at eventuel eksisterende lovgivning tilpasses, hvor det er nødvendigt, således at over-
lappende forpligtelser undgås, og erhvervsvirksomhederne ikke pålægges unødvendige byrder.
SIDE 7/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
De ressortansvarlige myndigheder identificerer de operatører, der er væsentlige inden for den på-
gældende sektor, samt hvilke konkrete sikkerhedsforanstaltninger mv., der er relevante inden for
sektoren.
På Forsvarsministeriets område implementerer lovforslaget dermed de dele af NIS-direktivet, der
vedrører sikkerhedskrav og underretningspligter på informationssikkerhedsområdet for internetud-
vekslingspunkter samt de dele, der vedrører orientering af offentligheden om hændelser, der har en
negativ indvirkning på sikkerheden i net- og informationssystemer, herunder orientering om tværgå-
ende hændelser, der ikke nødvendigvis har tilknytning til internetudvekslingspunkter.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Sikkerhedskrav og underretningspligter for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter
3.1.1. Gældende ret
På teleområdet er net- og informationssikkerhed reguleret ved lov nr. 1567 af 15. december 2015
om net- og informationssikkerhed med tilhørende bekendtgørelser. Specifikt i relation til informati-
onssikkerhed er der i medfør af loven udstedt bekendtgørelse nr. 567 af 1. juni 2016 om informati-
onssikkerhed og beredskab i net og tjenester samt bekendtgørelse nr. 566 af 1. juni 2016 om oplys-
nings- og underretningspligter vedrørende net- og informationssikkerhed.
En del operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter vil også kunne være teleudbydere, og i
så fald vil de ikke være omfattet af lovforslaget, men i stedet (fortsat) være omfattet af lov om net-
og informationssikkerheds sikkerhedskrav og underretningspligter. Øvrige operatører af væsentlige
internetudvekslingspunkter er ikke på nuværende tidspunkt omfattet af regulering i forhold til sikker-
heden i net- og informationssystemer.
3.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Med lovforslaget implementeres NIS-direktivet, som har til formål at sikre et højt fælles sikkerhedsni-
veau for net- og informationssystemer, således at den stadigt stigende trussel mod net- og informa-
tionssystemer imødegås.
Sikkerhedskravene i NIS-direktivet omfatter overordnet en forpligtelse til at indføre risikostyringspro-
cesser, der kan sikre et højt sikkerhedsniveau i de pågældende tjenester. De omfattede operatører
og udbydere skal træffe passende sikkerhedsforanstaltninger på baggrund af en vurdering af de risi-
ci, som virksomheden konkret står over for. Endvidere følger det af NIS-direktivet, at de omfattede
operatører og udbydere hurtigst muligt skal underrette myndighederne om eventuelle hændelser,
der har væsentlig forstyrrende virkning på levering af de pågældende tjenester.
Forsvarsministeriet lægger vægt på, at implementering af NIS-direktivet sker i overensstemmelse
med regeringens principper for implementering af erhvervsrettet regulering, hvorefter den nationale
regulering som udgangspunkt ikke bør gå videre end minimumskravene i EU-reguleringen. Sikker-
hedskrav og underretningspligter bør således nøje følge direktivets krav.
3.1.3. Den foreslåede ordning
SIDE 8/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Det foreslås i overensstemmelse med NIS-direktivet, at Center for Cybersikkerhed som myndighed
på området kan fastsætte konkrete krav til operatører af væsentlige internetudvekslingspunkters
sikkerhed i net- og informationssystemer.
Først og fremmest foreslås det, at Center for Cybersikkerhed bemyndiges til at fastsætte regler, som
stiller krav om passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at styre
risiciene for sikkerheden i net- og informationssystemer, som operatører af væsentlige internetud-
vekslingspunkter anvender til deres aktiviteter. Herudover foreslås det, at reglerne kan omfatte krav
om passende foranstaltninger for at forebygge og minimere konsekvensen af hændelser, der berører
sikkerheden i net- og informationssystemer, som operatører af væsentlige internetudvekslingspunk-
ter anvender til levering af væsentlige tjenester med henblik på at sikre kontinuiteten i disse tjene-
ster. Endvidere foreslås det, at der kan fastsættes krav om, at sådanne foranstaltninger gennemføres
på baggrund af dokumenterede og ledelsesforankrede processer. Dette svarer i stort omfang til den
regulering, der i dag gælder for teleudbydere i medfør af lov om net- og informationssikkerhed, om
end der i forhold til teleudbydere stilles flere og mere detaljerede krav.
Det foreslås herudover, at Center for Cybersikkerhed kan påbyde operatører af væsentlige internet-
udvekslingspunkter at inddrage nærmere angivne områder af deres virksomhed og nærmere angivne
trusler mod sikkerheden i net- og informationssystemer i deres processer. Det foreslås desuden, at
Center for Cybersikkerhed kan påbyde operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter at af-
hjælpe nærmere påviste mangler i relation til sikkerheden i deres net- og informationssystemer.
For så vidt angår underretningspligt foreslås det i overensstemmelse med NIS-direktivet, at Center
for Cybersikkerhed kan fastsætte regler om operatører af væsentlige internetudvekslingspunkters
underretning af Center for Cybersikkerhed om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kon-
tinuiteten af de væsentlige tjenester, som operatørerne leverer.
Der henvises til øvrigt til bemærkningerne til de foreslåede §§ 3 og 4.
3.2. Videregivelse og offentliggørelse af underretninger om væsentlige hændelser
3.2.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende ret en specifik regulering af videregivelse og offentliggørelse af underretnin-
ger om hændelser fra operatører af væsentlige tjenester og udbydere af digitale tjenester på tværs
af sektorer.
Danske forvaltningsmyndigheders videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed vil
dog være omfattet af persondataloven, såfremt der er tale om oplysninger om enkeltpersoner (per-
sonoplysninger), og forvaltningslovens § 28.
3.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Det følger af NIS-direktivet, at operatører af væsentlige tjenester skal underrette tilsynsmyndigheden
eller CSIRT’en om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten
af de tjenester,
som de leverer. Det følger endvidere af direktivet, at udbydere af digitale tjenester skal underrette
tilsynsmyndigheden eller CSIRT’en om hændelser, der har betydelige konsekvenser for leveringen af
en tjeneste, som de udbyder i Unionen. Derudover kan enheder, der ikke er identificeret som opera-
tører af væsentlige tjenester eller udbydere af digitale tjenester, på frivillig basis underrette om
SIDE 9/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de tjenester, som de leverer. Så-
fremt en hændelse har grænseoverskridende karakter,
skal tilsynsmyndigheden eller CSIRT’en un-
derrette andre berørte medlemsstater herom.
Uanset hvilken model for håndtering af underretninger, som vælges, er det både for tilsynsmyndig-
hederne, CSIRT’en og
det nationale centrale kontaktpunkt afgørende, at de hver især modtager un-
derretninger fra operatører af væsentlige tjenester om hændelser, der har væsentlige konsekvenser
for kontinuiteten af de leverede tjenester, og fra udbydere af digitale tjenester om hændelser, der
har betydelige konsekvenser for leveringen af tjenesten.
Det vil være op til ressortmyndighederne indenfor de enkelte sektorer at fastsætte nærmere regler
om underretning inden for deres respektive sektorer og føre tilsyn med overholdelsen heraf. Res-
sortmyndighederne sikrer i den forbindelse, at Center for Cybersikkerhed i sin funktion af CSIRT og
nationalt centralt kontaktpunkt modtager de nødvendige underretninger.
Det vurderes som mest hensigtsmæssigt, at opgaven med at underrette andre EU-medlemsstater om
hændelser af grænseoverskridende karakter placeres hos Center for Cybersikkerhed som led i cente-
rets funktion som national CSIRT.
Forsvarsministeriet finder på den baggrund, at Center for Cybersikkerhed bør have en udtrykkelig
hjemmel til at videregive de modtagne underretninger om hændelser af grænseoverskridende karak-
ter til nationale tilsynsmyndigheder, CSIRT’er og
nationale centrale kontaktpunkter i andre EU-
medlemslande samt til CSIRT-netværket. Forsvarsministeriet finder i den forbindelse, at der bør ske
orientering af den underrettende operatør eller udbyder af digitale tjenester i forbindelse med vide-
regivelsen.
I medfør af NIS-direktivet skal det sikres, at
den kompetente myndighed eller CSIRT’en efter høring
af den pågældende operatør kan offentliggøre konkrete hændelser, hvis offentlighedens kendskab
hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse. Of-
fentliggørelsen skal ske under hensyntagen til bl.a. operatørens sikkerhed, operatørens kommercielle
interesser og fortrolig behandling af de af operatøren angivne oplysninger i forbindelse med dennes
underretning. Det samme gør sig gældende for så vidt angår udbydere af digitale tjenester. Det føl-
ger dog af direktivet, at der her ligeledes kan ske offentliggørelse, hvis offentliggørelse af hændelsen
i øvrigt er i offentlighedens interesse.
Orientering af offentligheden om en konkret hændelse varetages af de enkelte tilsynsmyndigheder.
For så vidt angår operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter bør der således
i overens-
stemmelse med NIS-direktivet
skabes hjemmel til, at Center for Cybersikkerhed kan orientere of-
fentligheden om en hændelse, som centeret har fået underretning om fra en operatør af væsentlige
internetudvekslingspunkter.
Forsvarsministeriet finder derudover, at orienteringen af offentligheden i tilfælde, hvor en hændelse
berører flere sektorer, bør foretages af Center for Cybersikkerhed i koordination med de relevante
tilsynsmyndigheder.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Center for Cybersikkerhed i forbindelse med modtagelse af underretninger om hæn-
delser af grænseoverskridende karakter fra tilsynsmyndigheder i andre sektorer, operatører af tjene-
SIDE 10/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
ster og udbydere af digitale tjenester kan videregive oplysninger om disse hændelser til nationale
tilsynsmyndigheder, CSIRT’er og
nationale centrale kontaktpunkter i andre EU-medlemsstater samt
CSIRT-netværket.
Det foreslås endvidere, at Center for Cybersikkerhed i forbindelse med en sådan videregivelse orien-
terer den operatør af tjenester eller udbyder af digitale tjenester, som underretningerne hidrører fra.
I relation til operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter foreslås det, at Center for Cybersik-
kerhed kan orientere offentligheden om en hændelse, som centeret har modtaget underretning om,
hvis offentlighedens kendskab til hændelsen er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller hånd-
tere en igangværende hændelse. Forud for orientering af offentligheden hører Center for Cybersik-
kerhed den operatør af det væsentlige internetudvekslingspunkt, der har underrettet om hændelsen.
Endvidere foreslås det, at Center for Cybersikkerhed i koordination med de relevante tilsynsmyndig-
heder og efter forudgående høring af de operatører af væsentlige tjenester, der har underrettet om
hændelsen, kan orientere offentligheden om hændelser, der berører flere samfundsvigtige sektorer,
hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en
igangværende hændelse.
For så vidt angår underretninger fra udbydere af digitale tjenester foreslås det, at Center for Cyber-
sikkerhed i koordination med de relevante tilsynsmyndigheder og efter forudgående høring af de
udbydere af digitale tjenester, der har underrettet om hændelsen, kan orientere offentligheden om
hændelser, der berører flere samfundsvigtige sektorer, hvis offentlighedens kendskab hertil er nød-
vendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse, eller hvis offentlig-
gørelse af hændelsen i øvrigt er i offentlighedens interesse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til de foreslåede §§ 6 og 7.
3.3. Tilsyn m.v.
3.3.1. Gældende ret
§ 9 i lov om net- og informationssikkerhed regulerer Center for Cybersikkerheds tilsyn med teleudby-
deres overholdelse af loven og de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af loven.
De operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter, der ikke samtidig er teleudbydere i lov om
net- og informationssikkerheds forstand, er derimod ikke på nuværende tidspunkt underlagt tilsyn i
forhold til sikkerheden i net- og informationssystemer.
3.3.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Et velfungerende tilsyn med sikkerheden i net- og informationssystemer for internetudvekslingspunk-
ter er en vigtig forudsætning for et højt sikkerhedsniveau på området.
Det følger af NIS-direktivet, at tilsynsmyndighederne skal føre tilsyn med anvendelsen af direktivet
på nationalt plan. Det følger endvidere af direktivet, at tilsynsmyndighederne skal have beføjelser og
midler til at pålægge operatørerne at levere de oplysninger, der er nødvendige for at vurdere sikker-
heden i deres net- og informationssystemer, herunder dokumenterede sikkerhedspolitikker og doku-
mentation for den faktiske gennemførelse af sikkerhedspolitikker.
SIDE 11/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Forsvarsministeriet finder i overensstemmelse hermed, at der bør fastsættes regler om, at Center for
Cybersikkerhed fører tilsyn med overholdelsen af loven, og at centeret i den forbindelse bør tillægges
de beføjelser og midler, der er nødvendige for centerets tilsynsvirksomhed.
3.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Center for Cybersikkerhed fører tilsyn med overholdelsen af loven og de regler, der
udstedes i medfør af loven.
Endvidere foreslås det, at Center for Cybersikkerhed som led i sit tilsyn kan kræve, at operatører af
væsentlige internetudvekslingspunkter fremlægger alle de oplysninger og det materiale, der er nød-
vendigt for centerets tilsynsvirksomhed, herunder til afgørelse om, hvorvidt et forhold falder ind un-
der denne lov eller regler udstedt i medfør af loven. I forlængelse heraf vil centeret kunne stille krav
om, hvordan og i hvilken form oplysninger og materiale skal indgives.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 5.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget vil medføre, at Center for Cybersikkerhed fremover skal varetage opgaverne som til-
synsmyndighed for internetudvekslingspunkter, nationalt centralt kontaktpunkt og national CSIRT.
Dette vil have økonomiske konsekvenser, men udgifterne til de nye opgaver vil blive afholdt inden for
Forsvarsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
Lovforslaget vurderes på den baggrund ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil få økonomiske og administrative konsekvenser for operatører af væsentlige internet-
udvekslingspunkter, der efter den foreslåede § 3 vil blive omfattet af regler om minimumskrav til
sikkerheden i net- og informationssystemer.
Endvidere vil lovforslaget medføre administrative byrder for operatører af væsentlige internetudveks-
lingspunkter, der efter den foreslåede § 4 vil blive omfattet af regler om underretning af Center for
Cybersikkerhed om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige
tjenester, som operatørerne leverer, ligesom Center for Cybersikkerhed som led i centerets tilsyn
efter den foreslåede § 5 vil kunne kræve, at operatørerne fremlægger alle de oplysninger og det
materiale, der er nødvendige for centerets tilsynsvirksomhed.
De økonomiske og administrative konsekvenser vil afhænge af operatørernes eksisterende sikker-
hedsniveau. Det vurderes dog, at kun et yderst begrænset antal virksomheder vil blive omfattet af
den nye regulering.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
SIDE 12/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
1808988_0013.png
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget
og den bekendtgørelse, der vil blive udstedt i medfør af loven
indeholder bestem-
melser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148 (EU) af 6. juli
2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssy-
stemer i hele Unionen, EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra 27. oktober 2017 til 24. november 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Danish Internet eXchange point (DIX), Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI), Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI
ITEK, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Internet eXchange point of the Oresund
Region (IXOR), IT Branchen, IT-Politisk Forening, KL, Netnod IX Copenhagen, Præsidenten for Ve-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Rådet for Digital Sikkerhed,
Stockholm Internet eXchange AB (STHIX), Teleindustrien (TI) og The Neutral Internet Exchange (NL-
ix).
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil få økonomiske
konsekvenser for operatører af
væsentlige
internetudveks-
lingspunkter, der efter den fo-
reslåede § 3 vil blive omfattet
af regler om minimumskrav til
sikkerheden i net- og informati-
onssystemer.
De økonomiske konsekvenser
vil afhænge af operatørernes
eksisterende sikkerhedsniveau.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Lovforslaget vil få administrati-
ve konsekvenser for operatører
SIDE 13/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
1808988_0014.png
af væsentlige internetudveks-
lingspunkter, der efter den fo-
reslåede § 3 vil blive omfattet
af regler om minimumskrav til
sikkerheden i net- og informati-
onssystemer. Endvidere vil lov-
forslaget medføre administrati-
ve byrder for operatører af
væsentlige
internetudveks-
lingspunkter, der efter den fo-
reslåede § 4 vil blive omfattet
af regler om underretning af
Center for Cybersikkerhed, lige-
som Center for Cybersikkerhed
som led i centerets tilsyn efter
den foreslåede § 5 vil kunne
kræve, at operatørerne frem-
lægger alle de oplysninger og
det materiale, der er nødvendi-
ge for centerets tilsynsvirksom-
hed.
De administrative konsekvenser
vil afhænge af operatørernes
eksisterende sikkerhedsniveau.
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget
og den bekendtgørelse, der vil blive udstedt i med-
før af loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148 (EU) af 6. juli
2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerheds-
niveau for net- og informationssystemer i hele Unionen, EU-
Tidende 2016, nr. L 194, side 1.
Ja
Nej
X
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede § 1 definerer 10 centrale begreber i loven. Definitionerne bygger på de tilsvarende
definitioner i NIS-direktivets artikel 4.
SIDE 14/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Med
nr. 1
defineres ”internetudvekslingspunkt” som en netfacilitet, der muliggør sammenkobling
af
mere end to uafhængige autonome systemer, hovedsageligt med henblik på at lette udvekslingen af
internettrafik. Et internetudvekslingspunkt leverer kun sammenkobling til autonome systemer. Endvi-
dere forudsætter et internetudvekslingspunkt ikke, at internettrafik, som bevæger sig mellem et gi-
vent par af deltagende autonome systemer, bevæger sig gennem et eventuelt tredje autonomt sy-
stem, og det hverken ændrer eller forstyrrer en sådan trafik. Definitionen af internetudvekslings-
punkter svarer til definitionen i artikel 4, nr. 13, i NIS-direktivet.
Med
nr. 2
defineres ”net-
og informationssystem”
som a) et elektroniske
kommunikationsnet i form
af radiofrekvens- eller kabelbaseret teleinfrastruktur, der anvendes til formidling af tjenester, b) en-
hver anordning eller gruppe af indbyrdes forbundne eller beslægtede anordninger, hvoraf en eller
flere ved hjælp af et program udfører automatisk behandling af digitale data, eller c) digitale data,
som lages, behandles, fremfindes eller overføres af elementer i litra a eller b med henblik på deres
drift, brug, beskyttelse og vedligeholdelse. Definitionen af net- og informationssystem svarer til defi-
nitionen i artikel 4, nr. 1, i NIS-direktivet.
Med
nr. 3
defineres ”sikkerhed
i net- og informationssystemer”
som
evnen for net- og informations-
systemer til, på et givet sikkerhedsniveau, at modstå handlinger, der er til skade for tilgængelighe-
den, autenticiteten, integriteten eller fortroligheden i forbindelse med lagrede eller overførte eller
behandlede data eller de dermed forbundne tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige via disse
net- og informationssystemer. Definitionen af sikkerhed i net- og informationssystem svarer til defini-
tionen i artikel 4, nr. 2, i NIS-direktivet.
Med
nr. 4
defineres ”hændelse” som enhver
begivenhed, der har en egentlig negativ indvirkning på
sikkerheden i net- og informationssystemer. Definitionen af en hændelse svarer til definitionen i arti-
kel 4, nr. 7, i NIS-direktivet.
Med
nr. 5
defineres ”operatør
af væsentligt internetudvekslingspunkt”
som en
enhed, der leverer
tjenester i form af internetudvekslingspunkter, hvor tjenesten er væsentlig for opretholdelsen af kriti-
ske samfundsmæssige eller økonomiske aktiviteter, leveringen af tjenesten afhænger af net- og in-
formationssystemer, og en hændelse ville få væsentlige forstyrrende virkninger for leveringen af den
nævnte tjeneste.
Ved fastlæggelse af, om en hændelse vil få væsentlig forstyrrende virkning, skal der for det første
tages hensyn til antallet af brugere, der er afhængige af de tjenester, som udbydes af operatøren,
for det andet afhængighed af tjenesten i andre sektorer omfattet af NIS-direktivet, for det tredje
konsekvenserne, som en hændelse kan have med hensyn til omfang og varighed på økonomiske og
samfundsmæssige aktiviteter eller den offentlige sikkerhed, for det fjerde operatørens markedsandel,
for det femte den geografiske udbredelse med hensyn til det område, som kan berøres af en hæn-
delse, og for det sjette operatørens betydning med henblik på at opretholde et tilstrækkeligt tjene-
steniveau under hensyn til tilgængelige alternative måder til levering af denne tjeneste.
De konkrete kriterier for fastlæggelse af, om der er tale om en operatør af et væsentligt internetud-
vekslingspunkt, vil kunne indgå i de regler, der fastsættes i medfør af den foreslåede § 3, stk. 1.
Definitionen af en operatør af et væsentligt internetudvekslingspunkt bygger på definitionen i NIS-
direktivets artikel 4, nr. 4, jf. artikel 5, stk. 2, og artikel 6, stk. 1.
SIDE 15/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Med
nr. 6
defineres ”digital tjeneste” som enhver tjeneste, der normalt ydes mod betaling, og som
teleformidles ad elektronisk vej på individuel anmodning fra en tjenestemodtager, og som er af typen
online-markedsplads, online-søgemaskine eller cloud computing-tjeneste. Definitionen af en digital
tjeneste svarer til definitionen i NIS-direktivets artikel 4, nr. 5.
Med
nr. 7
defineres ”udbyder af digital tjeneste” som enhver juridisk person, som udbyder en digital
tjeneste, og som har hovedsæde eller en repræsentant i Danmark. Definitionen af en udbyder af
digital tjeneste bygger på definitionen i NIS-direktivets artikel 4, nr. 6 og 10.
Med
nr. 8
defineres ”nationalt centralt kontaktpunkt” som en national kompetent enhed med ansvar
for at koordinere spørgsmål vedrørende sikkerheden i net- og informationssystemer samt grænse-
overskridende samarbejde i EU herom. Definitionen af det nationale centrale kontaktpunkt bygger på
beskrivelsen heraf i NIS-direktivets artikel 8.
Med
nr. 9
defineres ”CSIRT” som en national
it-beredskabsenhed, der håndterer hændelser og har
ansvar for at sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og informationssystemer i EU. Definitionen af
CSIRT bygger på beskrivelsen heraf i NIS-direktivets artikel 9 og bilag 1.
Med
nr. 10
defineres ”CSIRT-netværket” som
et netværk bestående af repræsentanter fra EU-
medlemsstaternes CSIRT’er,
og som har ansvar for at sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og
informationssystemer i EU. Definitionen af CSIRT-netværket bygger på beskrivelsen heraf i NIS-
direktivets artikel 12.
Til § 2
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke finder anvendelse på operatører af væsentlige internetud-
vekslingspunkter, der er omfattet af lov nr. 1567 af 15. december 2015 om net- og informationssik-
kerhed med tilhørende bekendtgørelser.
Lov om net- og informationssikkerhed med tilhørende bekendtgørelser fastsætter bl.a. sikkerheds-
krav og underretningspligter for udbydere af net og tjenester. Lov om net- og informationssikkerhed
implementerer bl.a. dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om
fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet) som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/140/EF af 25. november 2009. Det
følger af NIS-direktivets artikel 1, stk. 3, at de sikkerhedskrav og den underretningspligt, der er fast-
sat i NIS-direktivet, ikke anvendes for virksomheder, der er omfattet af kravene i artikel 13 a og b i
rammedirektivet.
Udbydere af net og tjenester i lov om net- og informationssikkerheds forstand vil derfor ikke være
omfattet af dette lovforslags anvendelsesområde. En udbyder af net- og tjenester defineres i lov om
net- og informationssikkerhed som den, der med et kommercielt formål stiller produkter, elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til rådighed for andre.
Hvis en udbyder af net og tjenester helt eller delvist ejer en operatør af et væsentligt internetudveks-
lingspunkt, men uden at operatøren er samme juridiske person som udbyderen, vil operatøren være
omfattet af lovforslaget. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis internetudvekslingspunktet drives i et
datterselskab eller associeret selskab med udbyderen som ejer eller delejer, herunder hvis flere ud-
bydere i fællesskab driver et internetudvekslingspunkt. Hvis internetudvekslingspunktet derimod dri-
SIDE 16/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
1808988_0017.png
ves af samme juridiske person som udbyderen, vil internetudvekslingspunktets aktiviteter
på sam-
me vis som udbyderens øvrige aktiviteter
være omfattet af lov om net- og informationssikkerhed.
Til § 3
Det foreslås med
stk. 1,
at Center for Cybersikkerhed bemyndiges til at fastsætte regler for operatø-
rer af væsentlige internetudvekslingspunkter om minimumskrav til sikkerheden i net- og informati-
onssystemer.
Bestemmelsen implementerer NIS-direktivets artikel 14, stk. 1 og 2.
Der kan med hjemmel i bestemmelsen fastsættes krav om, at operatører af væsentlige internetud-
vekslingspunkter skal håndtere sikkerheden i net- og informationssystemer gennem dokumenterede
og ledelsesforankrede processer, herunder risikostyringsprocesser. Den foreslåede bemyndigelse
forudsættes anvendt til administrativt at fastsætte nærmere krav til processerne. Der kan således
administrativt stilles krav om, at processerne skal fastlægges og gennemføres med udgangspunkt i
en relevant og anerkendt international standard eller tilsvarende.
Der kan endvidere med hjemmel i bestemmelsen fastsættes krav om, at operatører af væsentlige
internetudvekslingspunkter skal forebygge og minimere konsekvensen af hændelser, der berører
sikkerheden i net- og informationssystemer med henblik på at sikre kontinuiteten i operatørens tje-
nester.
Efter
stk. 2
kan Center for Cybersikkerhed påbyde operatører af væsentlige internetudvekslingspunk-
ter at inddrage nærmere angivne områder af deres virksomhed eller nærmere angivne trusler mod
sikkerheden i net- og informationssystemer i deres risikostyringsprocesser. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med bestemmelsen i stk. 1, hvorefter der kan fastsættes krav om, at operatører af
væsentlige internetudvekslingspunkter skal benytte risikostyringsprocesser til at håndtere sikkerhe-
den i net- og informationssystemer.
Der kan efter den foreslåede bestemmelse stilles krav om, at operatørerne af væsentlige internetud-
vekslingspunkter i risikostyringsprocesserne skal tage højde for bestemte (konkrete eller generelle)
trusler mod sikkerheden i net- og informationssystemer efter påbud fra Center for Cybersikkerhed.
Det kan f.eks. ske på baggrund af de trusselsvurderinger, som løbende udarbejdes af Center for Cy-
bersikkerhed og den øvrige del af Forsvarets Efterretningstjeneste.
Endvidere kan Center for Cybersikkerhed ved påbud bestemme, at visse områder af en operatør af
væsentlige internetudvekslingspunkters virksomhed, der er nærmere specificeret i påbuddet, skal
være omfattet af risikostyringsprocesserne, hvis dette ikke i forvejen er tilfældet.
Efter
stk. 3
kan Center for Cybersikkerhed påbyde operatører af væsentlige internetudvekslingspunk-
ter at afhjælpe nærmere påviste mangler i relation til sikkerheden i deres net- og informationssyste-
mer.
Bestemmelsen implementerer NIS-direktivets artikel 15, stk. 3.
SIDE 17/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Center for Cybersikkerhed vil som led i sit tilsyn kunne konstatere konkrete mangler på baggrund af
oplysninger, som er modtaget fra operatøren i medfør af den foreslåede § 5, stk. 2. Sådanne oplys-
ninger vil eksempelvis kunne omfatte resultaterne af en sikkerhedsaudit gennemført af en kvalificeret
auditør. I de tilfælde, hvor Center for Cybersikkerhed på baggrund af de modtagne oplysninger kon-
staterer en konkret mangel, vil Center for Cybersikkerhed kunne påbyde operatøren at afhjælpe
manglen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Den foreslåede § 4 bemyndiger Center for Cybersikkerhed til at fastsætte regler om underretnings-
pligt for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter.
Bestemmelsen implementerer NIS-direktivets artikel 14, stk. 3.
Der kan med hjemmel i den foreslåede bestemmelse fastsættes regler om, at operatører af væsent-
lige internetudvekslingspunkter hurtigst muligt skal underrette Center for Cybersikkerhed om hæn-
delser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige tjenester, som operatø-
rerne leverer. Underretningen
skal indeholde oplysninger, der gør det muligt at fastslå hændel-
sens eventuelle grænseoverskridende karakter.
Ved fastlæggelsen af, hvornår en hændelse har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de
væsentlige tjenester, vil der bl.a.
direkte eller indirekte
kunne lægges vægt på antallet af bruge-
re, der berøres af den væsentlige tjeneste, hændelsens varighed samt den geografiske udbredelse
med hensyn til det område, der er berørt af hændelsen.
I reglerne vil det endvidere kunne fastsættes, at såfremt en operatør er afhængig af en tredjeparts-
udbyder af digitale tjenester vedrørende leveringen af en tjeneste i form af internetudvekslingspunk-
ter, der er væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige eller økonomiske aktiviteter,
underretter operatøren om alle væsentlige konsekvenser for de væsentlige internetudvekslingspunk-
ters kontinuitet som følge af en hændelse, der berører den pågældende udbyder.
Ved hurtigst muligt forstås inden udgangen af den førstkommende arbejdsdag efter, at den væsent-
lige hændelse er erkendt af den pågældende operatør. Såfremt operatøren på dette tidspunkt ikke er
i besiddelse af komplette oplysninger om hændelsen, vil operatøren kunne afgive en underretning,
der indeholder de oplysninger, som er til rådighed.
Center for Cybersikkerhed kan endvidere med hjemmel i den foreslåede bestemmelse fastsætte krav
om, hvordan og i hvilken form oplysningerne skal afgives til centeret. Der kan eksempelvis stilles
krav om, at oplysninger og materiale skal afgives ved anvendelse af et nærmere bestemt skema eller
skal afgives elektronisk i form af indsendelse af elektroniske dokumenter eller via indtastninger på en
hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
SIDE 18/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Med bestemmelsen i
stk. 1
foreslås det, at Center for Cybersikkerhed fører tilsyn med overholdelsen
af denne lov og regler, der er udstedt i medfør af loven.
Center for Cybersikkerhed sikres med det foreslåede
stk. 2
adgang til de oplysninger, der er nødven-
dige til gennemførelse af centerets tilsynsvirksomhed. Bestemmelsen implementerer NIS-direktivets
artikel 15, stk. 2.
Efter stk. 2 kan Center for Cybersikkerhed hos operatøren kræve enhver oplysning og alt materiale af
betydning for centerets tilsynsmyndighed. Sådant materiale kan eksempelvis omfatte dokumenterede
sikkerhedspolitikker samt dokumentation for den faktiske gennemførelse af sikkerhedspolitikkerne.
Materialet kan endvidere omfatte resultaterne af en sikkerhedsaudit udført af en kvalificeret auditør
og den tilgrundliggende dokumentation.
Med bestemmelsen i
stk. 3
foreslås det, at Center for Cybersikkerhed kan stille krav om, hvordan og i
hvilken form oplysninger og materiale skal afgives til centeret. Der kan eksempelvis stilles krav om,
at oplysninger og materiale skal afgives elektronisk i form af indsendelse af elektroniske dokumenter
eller via indtastninger på en hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 6
Med bestemmelsen i
stk. 1
kan Center for Cybersikkerhed orientere offentligheden om en hændelse,
som centeret har modtaget underretning om fra en operatør af væsentlige internetudvekslingspunk-
ter i medfør af det foreslåede § 4. En sådan offentliggørelse må kun finde sted, hvis offentlighedens
kendskab til hændelsen er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende
hændelse. Center for Cybersikkerhed vil endvidere forud for orienteringen af offentligheden skulle
høre den operatør af væsentlige internetudvekslingspunkter, der har underrettet om hændelsen.
Bestemmelsen implementerer NIS-direktivets artikel 14, stk. 6.
Center for Cybersikkerhed vil som enhed, der håndterer it-sikkerhedshændelser (CSIRT) modtage
underretninger fra operatører af væsentlige tjenester inden for alle de sektorer, som NIS-direktivet
omfatter, herunder energi, transport, bankvæsen, finansielle markedsinfrastrukturer, sundhed, drik-
kevandsforsyning og -distribution samt digital infrastruktur. Efter
stk. 2
kan Center for Cybersikker-
hed, såfremt en hændelse berører flere samfundsvigtige sektorer, orientere offentligheden om hæn-
delsesunderretninger, som centeret modtager vedrørende operatører af væsentlige tjenester.
Center for Cybersikkerheds orientering af offentligheden skal ske i koordination med den eller de
relevante tilsynsmyndigheder. Derudover skal offentlighedens kendskab til hændelsen være nødven-
dig for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse. Center for Cybersik-
kerhed vil endvidere forud for orienteringen af offentligheden skulle høre den operatør af væsentlige
tjenester, der har underrettet om hændelsen.
Efter
stk. 3
kan Center for Cybersikkerhed på tilsvarende vis i koordination med de relevante tilsyns-
myndigheder og i relevant omfang orientere offentligheden om hændelser, der berører flere sam-
fundsvigtige sektorer, og som udbydere af digitale tjenester har underrettet om. I disse tilfælde vil
Center for Cybersikkerhed, udover de tilfælde, der er oplistet under stk. 2, også kunne orientere
offentligheden om en hændelse, hvis det i øvrigt er i offentlighedens interesse.
SIDE 19/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Det foreslås med
stk. 4, nr. 1,
at offentliggørelsen efter stk. 1-3 ikke må indeholde oplysninger ved-
rørende tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold eller lig-
nende, for så vidt det er af væsentlig betydning for den udbyder af digitale tjenester eller operatør af
væsentlige tjenester, som oplysningerne angår. Definitionen af oplysninger vedrørende tekniske ind-
retninger m.v. skal forstås i overensstemmelse med § 30, nr. 2, i offentlighedsloven og skal fortolkes
i overensstemmelse med denne bestemmelses forarbejder og relevante praksis.
Efter
stk. 4, nr. 2
, vil oplysninger skulle undtages fra offentliggørelse i det omfang, det er af væsent-
lig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Vurderingen af, hvornår offentliggørelse kan
være af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar, skal foretages i overensstem-
melse med principperne i § 31 i offentlighedsloven.
Desuden vil klassificerede informationer efter
stk. 4, nr. 3,
blive slettet i det materiale, der offentlig-
gøres.
Endelig vil enkeltpersoners forhold efter
stk. 4, nr. 4,
blive slettet inden offentliggørelse. Det kan
eksempelvis være oplysninger om navne, adresser eller telefonnumre, som vil skulle undtages fra
offentliggørelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 7
Det foreslås med
stk. 1
, at Center for Cybersikkerhed i forbindelse med modtagelse af underretnin-
ger om hændelser af grænseoverskridende karakter fra tilsynsmyndigheder i andre sektorer, opera-
tører af tjenester og udbydere af digitale tjenester kan videregive oplysningerne til nationale tilsyns-
myndigheder, CSIRT’er og centrale kontaktpunkter i andre EU-medlemsstater
samt CSIRT-
netværket. Videregivelsen vil ske under hensyntagen til den underrettende operatørs eller udbyders
sikkerhed og kommercielle interesser. Videregivelsen vil også kunne omfatte de frivillige underretnin-
ger, som modtages af enheder, der ikke er identificeret som operatører af væsentlige tjenester eller
udbydere af digitale tjenester.
Den foreslåede bestemmelse implementerer NIS-direktivets artikel 14, stk. 5, artikel 16, stk. 6, og
artikel 20.
Efter det foreslåede s
tk. 2
skal operatører af tjenester, hvis oplysninger videregives efter stk. 1, ori-
enteres om videregivelsen. Orienteringen skal tidsmæssigt ske i tilknytning til videregivelsen, men
der stilles ikke krav om, at orienteringen skal ske forud for videregivelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 8
Efter det foreslåede
stk. 1
kan Center for Cybersikkerhed fastsætte regler om, at skriftlig kommuni-
kation til og fra Center for Cybersikkerhed skal foregå digitalt. Der kan med hjemmel i bestemmelsen
fastsættes regler om, hvem der omfattes af pligten til at kommunikere digitalt med Center for Cyber-
sikkerhed, om hvilke forhold, og på hvilken måde.
SIDE 20/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at pligten til at kommunikere digitalt ikke vil omfatte klassificerede
informationer. Baggrunden herfor er, at sikkerhedscirkulæret stiller en række krav til digital forsen-
delse af klassificerede informationer, herunder bl.a. krav om sikkerhedsgodkendelse af informations-
systemer samt anvendelse af godkendt kryptoudstyr.
Bestemmelsen indebærer, at skriftlige henvendelser til Center for Cybersikkerhed om forhold, som er
omfattet af et krav om digital kommunikation, ikke anses for behørigt modtaget af centeret, hvis de
indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale måde. Hvis en virksomhed retter henvendelse til
Center for Cybersikkerhed på anden måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis ved brev,
følger det af den almindelige vejledningspligt, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 2, at centeret skal vejle-
de om reglerne på området, herunder om pligten til at kommunikere digitalt.
Herudover indebærer bestemmelsen, at der kan fastsættes regler om, at en virksomhed, som retter
henvendelse til Center for Cybersikkerhed, skal oplyse en e-mailadresse, som virksomheden kan kon-
taktes på i forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller henvendelse til centeret. I den for-
bindelse kan der også pålægges den pågældende virksomhed en pligt til at underrette centeret om
en eventuel ændring af e-mailadressen, inden den konkrete sag afsluttes eller henvendelsen besva-
res, medmindre e-mails automatisk bliver videresendt til den nye e-mailadresse.
Der kan desuden fastsættes regler om, at Center for Cybersikkerhed kan sende visse meddelelser
samt afgørelser, herunder påbud, til virksomhedens digitale postkasse med de retsvirkninger, der
følger af bekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016 af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Der kan endvidere fastsættes regler om fritagelse for pligten til digital kommunikation. Fritagelses-
muligheden tænkes navnlig anvendt, hvor det er påkrævet at anvende en dansk digital signatur,
men hvor der er tale om en virksomhed med hjemsted i udlandet, og som dermed ikke kan få ud-
stedt en dansk digital signatur. Det bemærkes i den forbindelse, at fritagelsesmuligheden er stærkt
begrænset, idet der er tale om kommunikation om erhvervsforhold.
Det forhold, at en virksomheds computere ikke fungerer, at virksomheden har mistet koden til sin
digitale signatur, eller at der opstår lignende hindringer, som det er op til virksomheden at overvinde,
kan ikke føre til fritagelse for pligten til digital kommunikation. I så fald må den pågældende virk-
somhed eksempelvis anmode en rådgiver om at varetage kommunikationen på virksomhedens veg-
ne.
Efter det foreslåede
stk. 2
kan der fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, digitale
formater og digital signatur eller lignende. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at det kan gøres
obligatorisk for virksomheder at anvende bestemte internetløsninger, herunder selvbetjeningsløsnin-
ger.
Det foreslåede
stk. 3
fastsætter, hvornår en digital meddelelse må anses for at være kommet frem til
adressaten for meddelelsen. Forslaget indebærer, at meddelelser til eller fra Center for Cybersikker-
hed, der sendes på den foreskrevne digitale måde, anses for at være kommet frem til adressaten på
det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig digitalt for adressaten. Dermed er der tale om samme
retsvirkning som ved fysisk post, der anses for at være kommet frem, når den pågældende medde-
lelse m.v. er lagt i adressatens fysiske postkasse. En meddelelse vil normalt anses for at være kom-
met frem, når meddelelsen er tilgængelig digitalt for adressaten, således at vedkommende har mu-
lighed for at behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret automatisk i adres-
satens it-system.
SIDE 21/22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v., fra forsvarsministeren
1808988_0022.png
Til § 9
Den foreslåede bestemmelse implementerer artikel 21 i NIS-direktivet, hvorefter medlemsstaterne
skal fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af bestemmelser fastsat i medfør af
direktivet.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
kan undladelse af at efterkomme Center for Cybersikker-
heds påbud efter § 3, stk. 2 eller 3, straffes med bøde. Endvidere kan undladelse af at efterkomme
Center for Cybersikkerheds krav i forbindelse med centerets tilsynsvirksomhed efter § 5, stk. 2, straf-
fes med bøde.
Center for Cybersikkerhed bemyndiges med den foreslåede bestemmelse i
stk. 2
til at fastsætte straf
i form af bøde for overtrædelse af regler udstedt i medfør af § 3, stk. 1, og § 4.
Efter det foreslåede stk. 3 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel. Bestemmelsen indebærer, at der også i regler, som udfærdiges i
medfør af loven, kan fastsættes regler om, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Til § 10
Bestemmelsen fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i kraft
den 9. maj 2018, som er implementeringsfristen for NIS-direktivet efter direktivets artikel 25.
Det bemærkes, at det følger af NIS-direktivets artikel 5, stk. 1, at medlemsstaterne senest den 9.
november 2018 skal have identificeret de operatører af væsentlige tjenester, der er omfattet af NIS-
direktivet og dermed implementeringen. Identifikationen vil således kunne ske i perioden fra 9. maj
2018 til 9. november 2018.
Til § 11
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
SIDE 22/22