Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1925846_0001.png
Den 19. juli 2018
Version 2
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af værnepligtsloven
(Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet
til tjeneste før 2010)
§1
I værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006, som ændret ved § 99 i lov nr.
538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11, stk. 1, nr. 5,
og
§ 30, stk. 3
, ændres »§ 29« til: »§ 29, stk. 1,«.
2.
I
§ 29
indsættes som
stk. 2:
»
Stk. 2.
Værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste før den 1. januar 2010 og siden er
givet udsættelse i medfør af §§ 27 og 28, er fritaget for værnepligtstjeneste.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Lovudkast til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensionslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel) og forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før 2010), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Værnepligtsloven giver i dag mulighed for, at værnepligtige, der er udskrevet til tjeneste, i begræn-
set omfang kan få udsat deres værnepligtstjeneste. Endvidere kan værnepligtige helt fritages for
tjeneste, hvis de kan godtgøre, at en sådan fritagelse har afgørende betydning for deres eller deres
pårørendes velfærd.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti og Radikale Venstre indgik den 28. januar 2018 en ny seksårig aftale for Forsvaret. Det frem-
går af forligsaftalen, at ”Forsvarsministeren
fremsætter forslag til lovgivning om fritagelse af perso-
ner, der er blevet udskrevet til værnepligtstjeneste før 2010, og siden er givet udsættelse på møde
jf. værnepligtslovens bestemmelser”.
Lovforslaget udmønter denne del af forligsaftalen. Med lovforslaget vil der således blive indsat en ny
bestemmelse i værnepligtsloven, hvorefter værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste før
den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse efter værnepligtslovens regler, er fritaget for vær-
nepligtstjeneste.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Efter værnepligtslovens § 13, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006, som ændret
ved § 99 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, kan forsvarsministeren under den i værnepligtslovens § 27
angivne betingelse give værnepligtige udsættelse med at møde til Forsvarets Dag indtil udgangen af
det år, i hvilket de fylder 25 år. Efter værnepligtslovens § 27 kan udskrevne værnepligtige gives ud-
sættelse med møde til den første samlede tjeneste indtil udgangen af det år, i hvilket de fylder 26 år,
når de godtgør, at udsættelsen af hensyn til deres uddannelse eller af andre grunde vil være af sær-
lig betydning for dem.
Efter værnepligtslovens § 28 kan der efter det tidspunkt, der er nævnt i § 27, kun gives udsættelse
med den første samlede tjeneste til værnepligtige, der godtgør, at udsættelsen har væsentlig betyd-
ning for deres eller deres pårørendes velfærd. En sådan udsættelse kan gives for indtil et år ad gan-
gen og kan, såfremt de nævnte forhold stadig foreligger, gives for sammenlagt højst tre år.
Afgørelse om udsættelse i henhold til værnepligtslovens §§ 27 og 28 træffes af den myndighed, som
af forsvarsministeren er bemyndiget til det, jf. lovens § 30, stk. 1. Afgørelsen kan af den værnepligti-
ge indbringes for Værnepligtsnævnet, men dog ikke senere end fire uger fra det tidspunkt, da den er
meddelt den værnepligtige, jf. værnepligtslovens § 30, stk. 2.
Herudover kan værnepligtige efter værnepligtslovens § 29 fritages for værnepligtstjeneste, når de i
medfør af § 28 har opnået sammenlagt tre års udsættelse, såfremt de godtgør, at fritagelsen har
afgørende betydning for deres eller deres pårørendes velfærd. Afgørelse om en sådan fritagelse
SIDE 2/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Lovudkast til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensionslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel) og forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før 2010), fra forsvarsministeren
træffes af Værnepligtsnævnet efter indstilling fra forsvarsministeren eller den myndighed, forsvars-
ministeren bemyndiger til det.
De nærmere rammer for udsættelse efter værnepligtslovens §§ 27 og 28 er beskrevet i cirkulære nr.
156 af 15. oktober 1999 om udsættelse af tidspunktet for værnepligtiges møde for session og til
aftjening af værnepligt. Efter cirkulæret kan udsættelse gives med baggrund i uddannelse, ophold i
udlandet, familiemæssige forhold eller økonomiske grunde samt beskæftigelses- og erhvervsforhold.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Værnepligtslovens § 29 giver mulighed for, at værnepligtige kan fritages for tjeneste, men alene hvis
de værnepligtige kan godtgøre, at fritagelsen har afgørende betydning for deres eller deres pårøren-
des velfærd.
Det følger af det nye forsvarsforlig 2018-2023, at der skal etableres en ordning, hvorefter der sker
fritagelse for personer, der er blevet udskrevet til værnepligtstjeneste før 2010, og siden er givet
udsættelse på at møde, uanset om fritagelsen har afgørende betydning for deres eller deres pårø-
rendes velfærd eller ej. Udmøntningen heraf vil ikke kunne ske indenfor rammerne af gældende ret.
Det foreslås på den baggrund, at der i værnepligtsloven indsættes en ny bestemmelse, der skaber
hjemmel til, at værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste før den 1. januar 2010 og si-
den er givet udsættelse i medfør af værnepligtslovens §§ 27 og 28, fritages for værnepligtstjeneste.
Fritagelsen vil ske automatisk, og der vil således ikke skulle indgives en ansøgning.
Det vurderes, at den nye ordning vil omfatte et mindre og maksimalt tocifret antal værnepligtige.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke væsentlige økonomiske konsekvenser for det offentlige.
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SIDE 3/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Lovudkast til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensionslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel) og forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før 2010), fra forsvarsministeren
1925846_0004.png
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 27. juli 2018 til den 24. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Centralforeningen for Stampersonel (CS), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advo-
kater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Hovedforeningen for Personel
af Reserven i Danmark (HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens Konsta-
bel- og Korporalforening (HKKF), Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsombudsmanden Færøerne, Rigsombudsmanden Grøn-
land, samtlige byretspræsidenter og Værnepligtsrådet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Går videre end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
JA
NEJ
X
SIDE 4/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Lovudkast til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensionslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel) og forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før 2010), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Værnepligtslovens § 11, stk. 1, nr. 5, og § 30, stk. 3, regulerer afgørelseskompetencen i sager, der
er omfattet af værnepligtslovens § 29, d.v.s. sager, hvor der skal træffes afgørelse om, hvorvidt en
værnepligtig kan fritages for tjeneste.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås der indsat et nyt stk. 2 i § 29, som fritager værnepligtige, der
er udskrevet til værnepligtstjeneste før den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse for værne-
pligtstjeneste i medfør af lovens §§ 27 og 28. Da denne ordning ikke vil kræve, at der træffes afgø-
relse i de enkelte sager, vil det foreslåede § 29, stk. 2, ikke skulle være omfattet af værnepligtslo-
vens regulering af afgørelseskompetence. Det foreslås på den baggrund, at værnepligtslovens hen-
visninger til § 29 konsekvensændres til § 29, stk. 1.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i værnepligtslovens § 29 indsættes et nyt stk. 2, som fritager værnepligtige, der
er udskrevet til værnepligtstjeneste før den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse for værne-
pligtstjeneste i medfør af værnepligtslovens §§ 27 og 28, for værnepligtstjeneste.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at det er en forudsætning for fritagelsen, at den pågæl-
dende værnepligtige hidtil har fået udsættelse efter værnepligtslovens §§ 27 og 28. Bestemmelsen
omfatter således ikke værnepligtige, der ulovligt er udeblevet. En værnepligtig, der ulovligt er ude-
blevet, men efterfølgende har fået udsættelse efter værnepligtslovens §§ 27 og 28 og fortsat har en
sådan udsættelse, vil dog være omfattet af bestemmelsen.
Værnepligtige, der opfylder betingelserne i den foreslåede bestemmelse, vil automatisk blive fritaget
for værnepligtstjeneste. Der vil således ikke skulle indgives en ansøgning om fritagelse. Forsvarsmi-
nisteriets Personalestyrelse vil umiddelbart efter lovens ikrafttræden underrette de værnepligtige, der
i medfør af bestemmelsen fritages for værnepligtstjeneste.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Værnepligtsloven gælder for Færøerne og Grønland. Det er dog alene værnepligtige, der har bopæl
eller ophold i Kongeriget Danmark med undtagelse af Færøerne og Grønland, som skal møde til For-
svarets Dag, jf. værnepligtslovens § 13, jf. § 5.
SIDE 5/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Lovudkast til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensionslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel) og forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før 2010), fra forsvarsministeren
Det foreslås, at lovforslaget ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at det ved kongelig an-
ordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
SIDE 6/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Lovudkast til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensionslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel) og forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for værnepligtstjeneste for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før 2010), fra forsvarsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
225 af 13. marts 2006, som ændret ved § 99 i
lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
§ 11.
Værnepligtsnævnet afgør
1-4) ---
5) spørgsmål om fritagelse for værnepligtstje-
neste efter § 29 og
6) ---
Stk. 2.
---
§ 30.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Afgørelse om fritagelse i henhold til §
29 træffes af Værnepligtsnævnet efter indstil-
ling fra forsvarsministeren eller den myndighed,
forsvarsministeren bemyndiger til det.
§ 29.
Værnepligtige kan fritages for værne-
pligtstjeneste, når de i medfør af § 28 har op-
nået sammenlagt 3 års udsættelse, såfremt de
godtgør, at fritagelsen har afgørende betydning
for deres eller deres pårørendes velfærd.
1.
I
§ 11, stk. 1, nr. 5,
og
§ 30, stk. 3
, ændres
»§ 29« til: »§ 29, stk. 1,«.
2.
I
§ 29
indsættes som
stk. 2:
»
Stk. 2.
Værnepligtige, der er udskrevet til
værnepligtstjeneste før den 1. januar 2010 og
siden er givet udsættelse i medfør af §§ 27 og
28, er fritaget for værnepligtstjeneste.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
SIDE 7/7