Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1872224_0001.png
ÅRSRAPPORT
2017
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0002.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0003.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
2
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ....................................................................................................................................... 3
2. Beretning ......................................................................................................................................................................................... 4
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden .......................................................................................................................................... 4
2.2 Ledelsesberetning ............................................................................................................................................................................... 6
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .......................................................................................................................................................... 8
2.4 Målrapportering ..................................................................................................................................................................................... 9
2.5 Forventninger til det kommende år ......................................................................................................................................... 11
3. Regnskab ...................................................................................................................................................................................... 13
3.1 Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................................................... 13
3.2 Resultatopgørelse mv. .................................................................................................................................................................... 13
3.3 Balancen ................................................................................................................................................................................................ 15
3.4 Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................................................... 16
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................. 16
3.6 Opfølgning på lønsumsloft............................................................................................................................................................ 17
3.7 Bevillingsregnskabet ........................................................................................................................................................................ 17
4. Bilag ................................................................................................................................................................................................ 18
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................................................... 18
4.2 Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................................................... 20
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0004.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0005.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
4
2. Beretning
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
Spillemyndigheden sætter rammerne for fair spil i Danmark. Vores arbejdsgrundlag og udgangs-
punkt er at sikre et ordentligt og velreguleret spilmarked i Danmark, så spillere er beskyttet mod un-
fair og ulovligt spil. Vi står for samarbejde, kvalitet, service og fairness samt åbenhed og dialog.
Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriet og bestod i 2017 af gennemsnitligt 74
årsværk. Ud over de 74 årsværk varetager SKAT visse administrative opgaver for Spillemyndighe-
den. De administrative opgaver udgør ca. 6 årsværk, som afregnes årligt via intern statslig overfør-
sel.
Spillemyndighedens organisation fremgår af figur 1 nedenfor.
Figur 1. Organisationsdiagram for Spillemyndigheden
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0006.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
5
2.1.1 Mission og vision
Spillemyndigheden arbejder for et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til gavn for spillere, spil-
udbydere og for samfundet. Åbenhed og dialog er kendetegnet for vores måde at arbejde på. Ud-
viklingen og nye trends inden for spilverdenen stiller krav til vores ekspertise, og de mange spæn-
dende og udfordrende arbejdsområder går hånd i hånd med vores høje faglighed. Arbejdsglæde,
nysgerrighed og engagement skaber de gode resultater.
2.1.2 Kerneopgaver
Spillemyndighedens opgaver omfatter udstedelse af tilladelser, informationsvirksomhed vedrø-
rende det danske og internationale spilmarked samt tilsyn med henblik på at sikre et ordentligt og
velreguleret spilmarked i Danmark. Kerneopgaverne uddybes i virksomhedens finanslovsformål:
Figur 2. Finanslovsformål
Opgaver
Mål
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilla-
delse til udbud af væddemål/onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgi-
vende spilleautomater, landbaserede kasinoer, Danske Spil A/S, Det
Danske Klasselotteri A/S, almennyttige lotterier, offentlige pokerturnerin-
ger og lokale puljevæddemål.
Spillemyndigheden skal som ekspertmyndighed arbejde med oplysning,
kommunikation og rådgivning på flere planer samt sikre en effektiv be-
skyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende overvågning og initia-
tiver. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmarke-
det. Samtidig skal Spillemyndigheden løbende oplyse om det danske spil-
marked. Spillemyndigheden skal endvidere være orienteret om den inter-
nationale udvikling på spilmarkedet således, at Spillemyndigheden bl.a. er
på forkant med udviklingen på området for spilafhængighed, nye spilfor-
mer mv. Spillemyndigheden deltager i det arbejde, der foregår i EU-Kom-
missionens regi på spilleområdet, samt i det europæiske og globale myn-
dighedsarbejde på spilområdet.
Spillemyndighedens vigtigste opgave er at sikre, at spil bliver udbudt på
en måde, der er i overensstemmelse med de overordnede formål i lov om
spil. Der skal føres tilsyn med udbydernes spil, så spillerne kan garante-
res en høj sikkerhed ved alle former for spil. I den forbindelse skal Spille-
myndigheden blandt andet sikre, at de tekniske løsninger, der bliver an-
vendt til spiludbuddet, lever op til gældende lovgivning og er godkendt til
formålet.
Sagsbehandling
Informationsvirk-
somhed og inter-
nationalt samar-
bejde
Tilsyn og kontrol
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0007.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
6
2.2 Ledelsesberetning
Faglige resultater
Spillemyndigheden har i 2017 opretholdt et målopfyldelsesniveau mellem tilfredsstillende og ex-
cellent med 83 ud af 108 mulige point. Dette er sket til trods for, at måltal og ambitionsniveauer i
mål- og resultatplanen for 2017 var fastholdt eller skærpet i forhold til tidligere og til trods for, at
Spillemyndigheden har gennemgået en meget markant forandringsproces ift. udflytning til Odense.
Gennem et stærkt fokus på procesoptimering og kvalitetssikring har Spillemyndighedens sagsbe-
handling udvist stabil drift i 2017. På samme måde har Spillemyndighedens tilsyn med såvel det
landbaserede marked som onlinemarkedet været af samme omfang som tidligere og har samtidig
gennemgået en række forbedringer og optimeringer med henblik på at føre et tilsyn, der er både
risikobaseret, kompetent og som sikrer gennemsigtighed og fairness for spillerne.
Spillemyndigheden gennemførte i 2017 en række oplysningskampagner med fokus på at udbrede
kendskabet til selvudelukkelsesregistret ROFUS og MitSpil-
Dette medførte især en øget an-
vendelse af ROFUS, hvilket understøtter lovens formål om at beskytte udsatte spillere ift. spilaf-
hængighed.
Spilmarkedet
2017 har været præget af flere nye udbydere på onlinemarkedet, der på kort tid har opnået væsent-
lige markedsandele. De har medvirket til markant vækst inden for især onlinekasino, mens udviklin-
gen på væddemål, spilleautomater og landbaseret kasino har været mere stabil.
Pr. 1. januar 2018 er onlinebingo samt væddemål på hestevæddeløb blevet liberaliseret. I forbin-
delse med liberaliseringen af hestevæddeløb er der etableret en særlig bidragsordning, der finan-
sierer omkostninger af fælles interesse for hestevæddeløbssporten og væddemålsudbyderne. Bi-
dragsordningen administreres af Spillemyndigheden. Begge spiltyper vil fremover være en del af
tilladelserne til hhv. onlinekasino og væddemål, hvor de tidligere kun blev udbudt af Danske Lotteri
Spil A/S.
Årets økonomiske resultat
Årets resultat er fortsat positivt påvirket af et voksende spilmarked, der på visse områder har vækst-
rater der væsentligt overstiger det forventede. Spillemyndigheden har igangsat forskellige initiativer
for at tilpasse forretningen til det voksende marked, men disse vil først slå fuldt ud igennem i de
kommende år. Samtidig har Spillemyndigheden oplevet en meget markant medarbejderomsæt-
ning og oplevet en væsentlig afgang af erfarne medarbejdere, hvilket har medvirket til at nedbringe
det samlede lønniveau trods løbende opmanding og i mindre omfang dobbeltbemanding ifm. ud-
flytning til Odense. Samtidig har Spillemyndighedens omkostninger til reetablering af lejemål ifm.
udflytningen været mindre end ventet, da der er indgået en frembrugeraftale med SKAT, hvor beho-
vet for ombygning m.v. var mindre, end det havde været ved frembruger eller fremleje til en part
uden for koncernen.
Årets realiserede overskud på 9,8 mio. kr. stammer således hovedsageligt fra stigende gebyrind-
tægter vedr. væddemål/onlinekasino samt et mindreforbrug vedrørende udflytningen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0008.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
7
I tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-78,7
66,8
-8,0
-8,0
-7,3
-75,9
65,5
-10,4
-10,4
-9,8
-77,4
75,3
-2,0
-2,0
-1,4
2016
2017 Budget 2018
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
13,0
11,5
-10,8
-11,9
-20,1
10,3
5,7
-20,6
-9,8
-13,4
14,7
-
-22,0
-14,7
-
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel (pct.)
Udvalgte KPI’er
Personaleomsætning
Sygefravær
31,4
4,6
22,4
5,6
-
-
86,3
14,7
68,4
8,6
98,0
5,7
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (kr.)
73,0
533.773
73,7
524.279
79,4
517.245
Kilde: SKS, ISOLA, SAP BI og Spillemyndighedens grundbudget for 2018
Boks 1. Definition af nøgletal samt udvalgte KPI’er
Nøgletal eller KPI
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Personaleomsætning
Sygefravær
Årsværkspris
Definition
Ultimosaldo FF4 / låneramme
Indtægtsført bevilling / ordinære driftsindtægter i alt
Andel af medarbejdere, der er udskiftet i perioden ba-
seret på data fra ISOLA.
Nettosygefravær (gennemsnitligt antal sygedage pr.
medarbejder fratrukket langtidssygefravær)
Personaleudgifter i alt / årsværk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0009.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
8
2.2.1 Spillemyndighedens hovedkonto
Spillemyndigheden er ansvarlig for hovedkonto § 09.21.02.
Spillemyndigheden
. For regnskabsåret
2017 realiseres et overskud på 9,8 mio. kr., hvorefter det akkumulerede overførte overskud udgør
19,2 mio. kr.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonto
Drift
Bevilling
Mio. kr.
(FL+TB)
6,5
-3,3
Regnskab
Overført overskud
ultimo
19,2
I alt
09.21.02.
Spillemyndig-
heden
Udgifter
Indtægter
Kilde: SKS
64,4
-57,9
66,1
-69,4
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Spillemyndighedens forbrug på kerneopgaver fremgår af tabel 3. Tabellen viser fordelingen på op-
gaver baseret på afholdte omkostninger og medarbejdernes opgavefordeling via tidsregistreringen.
Omkostninger til generel ledelse og administration udgør et højt niveau, også når der ses bort fra
omkostningerne til udflytningen. En overordnet analyse af henførte omkostninger til generel ledelse
og administration viser, at regnskabsregistreringen ikke fuldt ud lever op til vejledningen for regn-
skabsregistrering af generelle fællesomkostninger, idet der i den valgte løsning allokeres flere typer
omkostninger, end vejledningen angiver.
Spillemyndigheden vil fra og med 2018 sikre, at henførte omkostninger til generel ledelse og admi-
nistration i endnu højere grad er i overensstemmelse med vejledningen. Forventningen er, at om-
kostningsniveauet vil udgøre omkring 30 pct. mod de 40 pct. i 2017.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave (beløb i mio. kr.)
0. Generel ledelse og administra-
tion
1. Sagsbehandling
2. Informationsvirksomhed og in-
ternationalt samarbejde
3. Tilsyn og kontrol
I alt
Bevilling
(FL + TB)
Øvrige ind-
tægter
Omkost-
ninger
Andel af
årets over-
skud
-4,3
-0,4
-0,6
-1,2
-6,5
-28,7
-8,1
-10,3
-22,3
-69,4
27,4
7,7
9,8
21,2
66,1
-5,6
-0,8
-1,1
-2,3
-9,8
Anmærkninger: Bevilling og øvrige indtægter er fordelt forholdsmæssigt efter omkostningerne, bortset fra særskilt bevilling
til udflytningen, som er henført til generel ledelse og administration.
Kilde: Udtræk fra SAP og rekalkulation af udtræk.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0010.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
9
2.4 Målrapportering
Der er indgået en mål- og resultatplan for 2017 i samarbejde mellem Spillemyndigheden og Skatte-
ministeriet. Tabel 4 viser en oversigt over de 9 mål, som mål- og resultatplanen indeholder, samt
Spillemyndighedens resultater og grad af målopfyldelse.
Tabel 4. Opfølgning på mål- og resultatplanen for Spillemyndigheden 2017
Driftsmål for 2017
Periode
1. Kvartal
Succeskriterium
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på alle afgø-
relsessager ≤ 13,4 dage
Opnåede
resultater
11,0 dage
12,1 dage
11,4 dage
8,5 dage
I over 99 pct. af
sagerne er be-
handlingstiden ≤
163,8
I over 99 pct. af
sagerne er be-
handlingstiden ≤
163,8
I over 99 pct. af
sagerne er be-
handlingstiden ≤
163,8
I over 99 pct. af
sagerne er be-
handlingstiden ≤
163,8
Gennemført
Score 87,9
Score 96,8
Grad af
målopfyldelse
3/3
2/3
3/3
3/3
Gennemsnitlig sags-
behandlingstid
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
3/3
Maksimale sags-
behandlingstid
2. Kvartal
Den maksimale sagsbehandlingstid i 95 pct. af alle
Spillemyndighedens sager er ≤ 182 dage
3/3
3. Kvartal
3/3
4. kvartal
Valg af undersøgelsesområde og udarbejdelse af de-
1. Kvartal sign
Kvalitet i sagsbehandlingen
2. Kvartal Udarbejdelse af baseline undersøgelse
Undersøgelsen gentages med et resultat ≥ den målte
4. Kvartal score i baseline undersøgelsen
3/3
4/4
4/4
4/4
35/36
Grad af
målopfyldelse
12/12
6/6
6/6
3/3
3/3
2/3
3/3
35/36
I alt
Policymål for 2017
Undersøgelse om
ulovligt Spil
Oplysningsbesøg på
Uddannelsesinstitutioner
Periode
3. Kvartal
1. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
Kendskab til
Spillemyndigheden
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
Succeskriterium
Der er gennemført og offentliggjort en undersøgelse
om ulovligt spil
Der er udsendt oplysningsmateriale og oprettet en be-
stillingsportal på Spillemyndighedens hjemmeside
Der er gennemført mindst 10 besøg inden udgang af
4. kvartal
Trafikken på Spillemyndighedens hjemmeside målt i
antal unikke brugere er ≥ niveauet for 1. kvartal 2016
Trafikken på Spillemyndighedens hjemmeside målt i
antal unikke brugere er ≥ niveauet for 2. kvartal 2016
Trafikken på Spillemyndighedens hjemmeside målt i
antal unikke brugere er ≥ niveauet for 3. kvartal 2016
Trafikken på Spillemyndighedens hjemmeside målt i
antal unikke brugere er ≥ niveauet for 4. kvartal 2016
Opnåede
resultater
Gennemført
Gennemført
12 besøg
87.250
61.038
46.952
72.064
I alt
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0011.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
10
Interne Administrative
mål for 2017
Økonomistyring
Periode
4. Kvartal
1. Kvartal
Sygefravær
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
Social Kapital
2. Kvartal
4. Kvartal
Succeskriterium
Afvigelsen mellem Spillemyndighedens gebyrindtægter
og grundbudgettet er på maksimalt 7 pct.
Spillemyndighedens nettosygefravær er ≤ statens sam-
lede fraværsniveau for 1. kvartal 2016
Spillemyndighedens nettosygefravær er ≤ statens sam-
lede fraværsniveau for 2. kvartal 2016
Spillemyndighedens nettosygefravær er ≤ statens sam-
lede fraværsniveau for 3. kvartal 2016
Spillemyndighedens nettosygefravær er ≤ statens sam-
lede fraværsniveau for 4. kvartal 2016
Den målte sociale kapital i Spillemyndigheden er ≥ den
målte score for 2. kvartal 2016
Den målte sociale kapital i Spillemyndigheden er ≥ den
målte score for 4. kvartal 2016
Opnåede
Grad af målop-
resultater
fyldelse
Afvigelse på
0/12
11,1 pct.
1,34 dage
1,00 dage
1,16 dage
2,10 dage
70,13
66,18
3/3
2/3
0/3
0/3
4/6
4/6
13/36
I alt
Resultat
Afsnit 2.4.1 uddyber de væsentligste mål, herunder redegør for de mål, hvor Spillemyndigheden
ikke målopfylder.
2.4.1 Målrapportering – uddybende forklaringer
Som det fremgår af tabel 4, er der i mål- og resultatplanen for 2017 opstillet 9 mål for Spillemyndig-
heden. Hvert mål er fastsat til 12 point, hvilket betyder, at der i alt er mulighed for en målopfyldelse
på 108 point. Spillemyndigheden har i 2017 opnået 83 point, svarende til en opfyldelsesgrad på 77
pct.
For de mål, hvor der er indsat et måltal, fx målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid under
13,4 dage, er pointene opgjort således, at der skal være tale om et resultat 10 pct. bedre end måltal-
let, for at opnå fuld point. I det nævnte tilfælde skal sagsbehandlingstiden derfor være under 12,06
dage for at opnå fuld point (i dette tilfælde 3 point pr. kvartal).
83/108
Driftsmål for 2017
Sagsbehandlingen
Spillemyndigheden har i 2017 haft tre mål vedrørende sagsbehandling. Behandling af ansøgninger
om tilladelse til udbud af spil mv. er en af Spillemyndighedens kerneopgaver, og det er afgørende,
at der leveres en både hurtig og korrekt sagsbehandling.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har i tre af fire kvartaler været mere end 10 pct. bedre end
måltallet, hvilket medfører fuld målopfyldelse på de tre kvartaler, mens det sidste kvartal kun udlø-
ser 2 ud af 3 point.
I alle kvartaler har den maksimale sagsbehandlingstid i mere end 99 pct. af sagerne været under
måltallet på 182 dage, hvilket giver fuld målopfyldelse på målet om maksimal sagsbehandlingstid.
Spillemyndigheden har i 2017 gennemført en undersøgelse om kvalitet i sagsbehandlingen for sa-
ger vedrørende opstilling af spilleautomater i spillehaller og restaurationer. Spillemyndigheden gen-
nemførte en baseline-undersøgelse i 2. kvartal, hvorefter der blev arbejdet målrettet med at rette
op på de uhensigtsmæssigheder ved sagsbehandlingen, som blev identificeret i undersøgelsen.
Undersøgelsen blev gentaget i 4. kvartal, og resultatet blev forbedret med mere end 10 pct.
Policymål for 2017
Spillemyndigheden har også i 2017 arbejdet målrettet med at udbrede kendskabet til myndighe-
den og arbejdet med ansvarligt spil som led i kerneopgaven om informationsvirksomhed. Siden 1.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0012.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
11
kvartal 2017 har det været muligt for uddannelsesinstitutioner at booke Spillemyndigheden til et
der blandt andet fortælles om reguleringen af spil, danskernes spilvaner, Spille-
myndighedens mærkningsordning og selvudelukkelsessystemet ROFUS. I 2017 afholdt Spillemyn-
digheden 12 roadshows.
Spillemyndigheden oplevede i 2017 en markant stigning i antallet af besøgende på hjemmesiden. I
første kvartal var stigningen på 193 pct. ift. samme periode sidste år. Dette forventes at hænge sam-
men med lanceringen af en reklame for ROFUS i januar 2017. Også i 2. og 4. kvartal oplevede Spille-
myndigheden en stigning på mere end 10 pct., og der opnås fuldt point for disse kvartaler. Der var
også en stigning i antal besøgende i 3. kvartal ift. samme periode i 2016, men stigningen var under
10 pct.
Interne administrative mål
Økonomistyring
Som det fremgår af tabellen, er afvigelsen på gebyrindtægter i 2017 på 11,1 pct., idet indtægterne
har været højere end forventet. Dette skyldes, at Spillemyndigheden i 2017 har modtaget flere an-
søgninger fra nye udbydere, end det var muligt at forudse, og at særligt én udbyder har haft en eks-
traordinær stor vækst, som det ikke var muligt for Spillemyndigheden at forudse. Hertil kommer at
spilmarkedet generelt fortsat er i vækst, hvilket medfører stigende gebyrindtægter som følge af de
eksisterende gebyrtrapper.
Sygefravær
Spillemyndigheden havde i 1. og 2. kvartal 2017 et lavere sygefravær end statens gennemsnitlige
sygefravær. I 3. og 4. kvartal oplevede Spillemyndigheden et højere sygefravær end det gennem-
snitlige statslige sygefravær. Spillemyndigheden finder ikke, at der kan peges på nogle særlige årsa-
ger til det højere sygefravær i perioden udover almindelig sygdom - heller ikke set ift. de nylige un-
dersøgelser om social kapital eller APV.
Social Kapital
Spillemyndigheden har i 2. og 4. kvartal 2017 gennemført undersøgelser af den sociale kapital på
arbejdspladsen. Resultaterne af undersøgelserne er benchmarket ift. resultaterne af samme under-
søgelser fra 2016. For begge kvartaler gælder det, at Spillemyndigheden, i et år med ekstra høj
medarbejderomsætning pga. udflytningen, har forbedret resultatet, og altså opnået en bedre social
kapital sammenlignet med undersøgelserne fra 2016. Dog er der tale om en forbedring, som er på
under 10 pct.
2.5 Forventninger til det kommende år
2018 forventes at blive et år, hvor der ikke er forhold uden for Spillemyndighedens normale drifts-
aktiviteter, såsom udflytning, der påvirker driften. Personaleomsætningen forventes fortsat at falde,
så den nærmer sig niveauet for staten som helhed.
Indtægten fra bevilling falder til et normalt driftsniveau i 2018 på årligt 3,7 mio. kr., som følge af at
udflytningen er fuldt gennemført i 2017, og der derfor i 2018 ikke er bevilling til dette formål. Faldet i
bevillingen opvejes af, at gebyrindtægterne fortsat forventes at være stigende, især på vædde-
mål/online, hvor markedsvæksten primært ligger. Afledt af de fortsat stigende gebyrindtægter er
der indregnet et stigende udgiftsniveau, der bl.a. omfatter Spillemyndighedens plan om investerin-
ger i et IT-understøttet overvågnings- og læringsmiljø for relevante spilområder.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0013.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
12
Ifm. liberaliseringen af væddemål på hestevæddeløb m.fl. pr. 1. januar 2018 er der etableret en sær-
lig bidragsordning, som Spillemyndigheden administrerer. Bidragsordningen er etableret af hensyn
til finansiering af omkostninger af fælles interesse for hestevæddeløbssporten og væddemålsudby-
derne og indebærer, at bidragene indbetales til Spillemyndigheden, som herefter skal videregive
midlerne til hestevæddeløbssporten.
I forventningerne til 2018 er huslejen på Havneholmen i København budgetteret som værende
fremlejet hele året, selv om den nuværende kontrakt udløber til august. Såfremt aftalen ikke forlæn-
ges, eller der ikke indgås en ny aftale, medfører det en øget udgift i regnskabsåret.
Der er som altid en usikkerhed i markedsudviklingen på det volatile spilområde og deraf størrelsen
på Spillemyndighedens gebyrindtægter.
Tabel 5 opsummerer forventningerne til det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Opgave (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2017
-75,9
66,1
-9,8
Grundbudget 2018
-77,4
76,0
-1,4
Anmærkninger: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger.
Kilde: SKS og Spillemyndighedens grundbudget for 2018.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0014.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
13
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 70 om statens regnskabsvæsen af 27. januar 2011 og
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV).
Der er ingen ændringer til regnskabspraksis i forhold til det foregående år.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Spillemyndigheden har realiseret et overskud på 9,8 mio. kr. i 2017. Overskuddet skyldes en mar-
kant større vækst på spilmarkedet. Hertil kommer et faldende lønniveau trods opmanding, færre
driftsomkostninger, herunder at engangsomkostninger relateret til udbuddet af spilkontrolsystemet
i 2016 naturligt ikke er gentaget i 2017, samt at ikke alle midler bevilget til udflytningen til Odense er
anvendt.
Indtægterne fra gebyrer udviser en fortsat vækst på netto 2,4 mio. kr. i forhold til 2016. Indeholdt i
denne stigning er dels et fald i gebyrindtægter fra monopolspilselskaber på 3,7 mio. kr., der dog op-
vejes af en stigning i gebyrindtægter fra det liberaliserede marked på 5,7 mio. kr. sammenholdt med
2016.
Spillemyndigheden har i 2017 fået tilført en bevilling på 2,7 mio. kr. til brug for den statslige udflyt-
ning. Bevillingen er delvist anvendt, hvorfor Spillemyndigheden samlet for 2016 og 2017 realiserer
et overskud på 0,9 mio. kr.
På trods af at der i 2017 er rekrutteret mange nye medarbejdere, er de samlede personaleomkost-
ninger for året på samme niveau som i 2016. Det skyldes dels, at 2016 indeholdt ekstraordinære
personaleomkostninger relateret til dobbeltbemanding ifm. udflytningen, samt at Spillemyndighe-
dens lønniveau generelt er faldet lidt i 2017 sammenlignet med tidligere år.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0015.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
14
Andre ordinære driftsomkostninger udviser et fald på 5,5 mio. kr. sammenholdt med 2016. Faldet
er tæt forbundet med tilsvarende fald i både bevillingen og monopolområdet, men skyldes også, at
omkostninger til udbud af Spilkontrolsystemet i 2016 ikke er gentaget i 2017. I 2017 er der anvendt
ca. 2,0 mio. kr. til oplysningskampagner.
Af tabel 6 fremgår resultatopgørelsen for Spillemyndigheden.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
34,5
5,0
-0,4
1,9
40,9
3,4
3,9
20,3
70,7
34,2
4,9
-0,8
2,2
40,6
3,6
3,9
14,8
65,5
36,4
5,5
-0,8
1,3
42,3
4,2
4,0
21,8
75,3
2,3
2,3
2,7
2,7
2,9
2,9
-11,6
-0,1
-67,0
-78,7
-6,5
0,0
-69,4
-75,9
-3,7
0,0
-73,7
-77,4
2016
2017
2018
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Årets resultat / underskud
-8,0
-8,0
-10,4
-10,4
-2,1
-2,1
0,7
-7,3
-7,3
0,6
-9,8
-9,8
0,7
-1,4
-1,4
Anmærkninger: Sammenligningstal for 2016 er tilpasset det nye krav om internt køb af varer og tjenesteydelser. Afvigelser i
totaler skyldes afrundinger.
Kilde: SKS og Spillemyndighedens grundbudget for 2018.
Tabel 7. Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS
0,0
9,8
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0016.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
15
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
2016
2017
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
2016
2017
1,4
1,4
11,9
1,0
13,0
9,8
0,4
10,2
Bortfald
Overført overskud
Egenkapital i alt
9,4
10,8
19,2
20,6
1
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
2
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
3 Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
0,0
0,0
0,1
0,1
4
Hensatte forpligtelser
4,0
2,4
Langfristede gældsposter
1,4
1,4
14,4
1,4
1,4
11,7
FF4 Langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
11,9
11,9
9,8
9,8
11,4
1,1
4,9
1,4
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet gæld
14,7
1,7
4,6
0,0
21,0
32,9
47,7
6,2
1,1
5,0
1,8
14,1
23,8
46,8
19,8
1,0
20,9
33,3
47,7
19,8
9,0
28,9
35,2
46,8
Skyldige feriepenge
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Anmærkninger: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger. Der er foretaget reklassifikation mellem omsætningsaktiver og anden kort gæld.
Kilde: SKS
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0017.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
16
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+ ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Opskrivninger
Overført overskud primo
+ overført fra årets resultat
- bortfald
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2016
3,5
0,0
3,5
1,4
1,4
2,1
7,3
0,0
9,4
10,8
2017
10,8
0,0
10,8
1,4
1,4
9,4
9,8
0,0
19,2
20,6
Kilde: SKS
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
2017
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
10,3
15,0
68,4
Kilde: SKS
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0018.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
17
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2016
Akkumuleret opsparing ultimo 2017
§ 09.21.02
(mio. kr.)
47,7
47,8
38,6
9,2
21,5
30,6
Anmærkninger: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger.
Kilde: SKS
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
førelse
ultimo
Hoved-
konto
Navn
Bevillings-
type
Driftsbevil-
(mio. kr.)
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Spillemyn-
09.21.02
digheden
ling, omkost-
ningsbaseret Udgifter
Indtægter
64,4
-57,9
66,1
-69,4
1,7
-11,5
9,8
Kilder: SKS
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0019.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
18
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
4.1.1 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
25,3
0,4
1,0
0,0
26,7
-16,9
0,0
-16,9
9,8
Udviklings-
projekter un-
der opførelse
1,0
0,4
-1,0
0,0
0,4
0,0
0,0
0,0
0,4
(mio. kr.)
Kostpris
Tilgang
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2017
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2017
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2017
I alt
26,3
0,8
0,0
0,0
27,1
-16,9
0,0
-16,9
10,2
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Anmærkninger: Afvigelser i totaler skyldes afrunding.
Kilde: SKS og SAP
-3,6
0,0
-3,6
0,0
0,0
0,0
-3,6
0,0
-3,6
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0020.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
19
4.1.2 Note 2: Materielle anlægsaktiver
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris 01.01.2017
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2017
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2017
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2017
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: SKS
Grunde, arealer
og bygninger
0,0
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
4.1.3 Note 3: Tilgodehavender
Tabel 15. Tilgodehavender
(mio. kr.)
Tilgodehavender fra debitorer
Depositum
Andre tilgodehavender
Tilgodehavender
Anmærkninger: Afvigelser i totaler skyldes afrunding
Kilde: SKS
2016
8,9
0,4
2,0
11,4
2017
0,0
0,6
4,3
4,9
4.1.4 Note 4: Hensættelser
Tabel 16. Hensættelser
(mio. kr.)
Åremålshensættelse
Jubilæum og resultatløn
Reetableringsforpligtelse, Havneholmen
Reetableringsforpligtelse, Englandsgade
Hensættelse til fratrædelse af tjenestemænd
Hensættelser
Kilde: SKS
2016
0,3
0,0
0,6
0,0
3,1
4,0
2017
0,3
0,2
0,6
0,1
1,2
2,4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0021.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
20
4.2 Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
(mio. kr.)
2014
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Klasselotteriet
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Landbaseret kasino
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
12,4
12,4
0,0
9,9
9,9
0,0
1,4
1,4
0,0
-
-
-
0,2
0,2
0,0
0,3
0,3
0,0
1,0
1,0
0,0
0,6
0,6
0,0
8,1
7,1
1,0
6,6
8,1
-1,5
11,2
10,0
1,2
7,9
7,8
0,1
Årets resultat
2015
2016
2017
Anmærkninger: Landbaseret kasino overgik til opkrævning af gebyr via lovbestemt takst pr. 1. juli 2016.
Kilde: Spillemyndighedens omkostningsfordeling på gebyrområder.
Gebyrprovenu for Danske Lotteri Spil består af gebyr for det indeværende år samt af regulering af
gebyret for foregående år til og med 2016, hvilket er grunden til, at resultatet i de enkelte år udviser
hhv. positive og negative resultater. Fra og med 2016 er reguleringen bogført som en periodise-
ringspost allerede i de indeværende år. Først fra 2017 vil resultatet være uden driftseffekt.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
(mio. kr.)
Gebyrordning
Gevinstgivende spilleau-
tomater
Væddemål/onlinekasino
Landbaseret kasino
Offentlig hasardspil
2014
0,0
1,4
-
0,0
Årets resultat
2015
-1,3
0,0
-
0,0
2016
2,4
3,2
-0,3
0,0
2017
-1,5
8,2
1,6
0,0
Anmærkninger: Landbaseret kasino er fra 1. juli 2016 omfattet af gebyrordning med lovbestemt takst. Kilde: Spillemyndig-
hedens omkostningsfordeling på gebyrområder.
Gevinstgivende spilleautomater udviser et resultat i både positiv og negativ retning henover årene.
Udsvingene hænger sammen med, at allokeringen af ressourcer i de enkelte år varierer alt efter
hvilke indsatser, der bliver gennemført.
Gebyrstrukturen på væddemål/onlinekasino området blev omlagt med effekt pr. 1. juli 2016, såle-
des at jo større en spiludbyder er, jo større er gebyret. Siden omlægningen er markedet vokset, så
flere spiludbydere ligger i den høje ende af gebyrskalaen. Markedsudviklingen har betydet, at der
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872224_0022.png
Årsrapport 2017 Spillemyndigheden
21
det sidste halvandet år er opnået væsentligt større gebyrindtægter end forventet, hvorfor der er rea-
liseret et større positivt resultat for 2017.
Landbaseret kasino udviser et årsresultat på 1,6 mio. kr., der fortrinsvis skyldes større gebyrprovenu
end budgetteret ved årets start.