Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1872223_0001.png
ÅRSRAPPORT
2017
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0002.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0003.png
Årsrapport 2017 Skatteankestyrelsen
Indhold
1
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab .................................................................................................................................................... 2
2. Beretning ........................................................................................................................................................................................................ 3
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen ......................................................................................................................................................... 3
2.2. Ledelsesberetning ................................................................................................................................................................................................ 4
2.3. Kerneopgaver og ressourcer ........................................................................................................................................................................... 7
2.4 Målrapportering .................................................................................................................................................................................................... 10
2.5 Forventninger til det kommende år ........................................................................................................................................................... 16
3. Regnskab .................................................................................................................................................................................................... 18
3.1 Anvendte regnskabspraksis ........................................................................................................................................................................... 18
3.2 Resultatopgørelse mv. ...................................................................................................................................................................................... 19
3.3 Balancen .................................................................................................................................................................................................................. 21
3.4 Egenkapitalforklaring ......................................................................................................................................................................................... 22
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................................... 22
3.6 Opfølgning på lønsumsloft.............................................................................................................................................................................. 23
3.7 Bevillingsregnskabet .......................................................................................................................................................................................... 23
4. Bilag............................................................................................................................................................................................................... 24
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen ................................................................................................................................................... 24
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0004.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0005.png
2. Beretning
Denne årsrapport er udarbejdet i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og Vejled-
ning om årsrapport for statslige institutioner.
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsen er oprettet som en uafhængig styrelse under Skatteministeriet pr. 1. januar
2014 og er placeret i henholdsvis København (Ved Vesterport og Strandboulevarden), Silkeborg,
Haderslev og Aalborg.
Skatteankestyrelsen virker i henhold til skatteforvaltningsloven, jf. Bekendtgørelse nr. 1267 af 12.
november 2015, herunder senest ændret ved lov nr. 1555 af 19. december 2017.
Skatteankestyrelsen varetager funktionen som fælles klagesekretariat for de regionale skatteanke-
nævn, vurderingsankenævn, motorankenævn og fællesankenævn samt Landsskatteretten. Skatte-
ankestyrelsen træffer endvidere afgørelse i sager, som ikke skal nævnsbehandles, jf. bekendtgø-
relse nr. 1 af 2. januar 2014 om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen. Skatteankestyrelsen
har herudover en formidlende rolle, idet styrelsen formidler sin praksis gennem offentliggørelse af
afgørelser af almen interesse. Landsskatteretten formidler sin praksis gennem offentliggørelse af
afgørelser af principiel eller almen karakter.
Landsskatteretten og ankenævnene behandler klager vedrørende skat, ejendomsvurdering, motor,
moms, afgifter og told, inddrivelse mv. Skatteankestyrelsens opgave som klagesekretariat for de
regionale ankenævn og Landsskatteretten er at udarbejde forslag til den endelige administrative
afgørelse i klagesager på skatteområdet og derved medvirke til at fastlægge den administrative
praksis.
Mission og vision
Mission og vision
Strategisk sigte
Beskrivelse
Vi vil være landets bedste klagemyndighed
Vi giver vores brugere en kompetent og effektiv klagebehand-
ling
Vi er garant for retssikkerheden
Vi skaber tillid til, at vi har et uafhængigt klagesystem
Vi yder effektiv sagsbehandling med høj kvalitet
Vi er servicemindede
Vi er en styrelse i bevægelse, som hele tiden arbejder på at
forbedre sig
Vi har et godt læringsmiljø og udvikler os
Formål
Hvilke fortællinger skal der være
om styrelsen?
Side 3 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0006.png
Hovedkonti
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 09.11.02. Skatteankestyrelsen (driftsbevillingen), CVR-nr. 10
24 28 94, og § 09.11.21 Klagegebyr.
2.2. Ledelsesberetning
Skatteankestyrelsens resultater har udviklet sig positivt på flere centrale punkter i 2017. Styrelsens
produktion har udviklet sig meget tilfredsstillende, men sagsbehandlingstiderne er fortsat for lange.
Skatteankestyrelsen afsluttede 15.783 sager i 2017, hvilket svarer til en målopfyldelse på 118 pct. I
2017 forøgede styrelsen antallet af afsluttede sager med 22 pct. i forhold til 2016. På det største
sagsområde, sager om fradrag for forbedringer i grundværdien (FFF-sager), blev produktionen for-
, som dækker over mange for-
skellige sagsområder, blev produktionen forøget med 15 pct. til i alt 9.266 sager i 2017. De gennem-
snitlige sagsbehandlingstider for både FFF-
inden for målspændet i hele 2017.
Skatteankestyrelsen har i alt scoret 41 point ud af 48 mulige i forhold til driftsmålene for 2017.
Sammenlignet med 2016 ligger sagsbehandlingstiderne på samme niveau og er således modsat
forventningen ikke steget. Det skyldes flere forhold, herunder især fordelingen mellem nye og
gamle sager blandt de afsluttede.
Fra 2016 til 2017 steg Skatteankestyrelsens produktivitet pr. medarbejder med 13 pct. Den positive
udvikling i produktiviteten afspejler, at Skatteankestyrelsen er blevet bedre til at tage imod nye
medarbejdere. I efteråret igangsatte Skatteankestyrelsen et akademi for nyansatte medarbejdere
for i endnu højere grad at intensivere oplæringen af nye sagsbehandlere til klagesagsbehandling og
Skatteankestyrelsens organisation. Effekterne af disse forhold er indarbejdet i mål- og resultatpla-
nen for 2018.
Som opfølgning på den skarpe kritik af sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, som Statsre-
visorerne udtalte i slutningen af 2016, er der i 2017 blevet arbejdet på en forretningsanalyse af
Skatteankestyrelsen. Som led i analysen er der udarbejdet løsningsbeskrivelser inden for fem cen-
trale områder med stor betydning for styrelsens produktion og produktivitet. Derudover har direkti-
onen i starten af 2017 igangsat strategiarbejde inden for flere andre områder. Dette arbejde videre-
føres i 2018.
Med udgangen af 2017 er antallet af sager i beholdningen faldet fra over 31.000 til under 25.000 sa-
ger, og produktiviteten er blevet forbedret. Det lange, seje træk for at nedbringe sagsbehandlingsti-
derne er således igangsat. Men der er ingen hurtige, nemme løsninger på problemet, og sagsbe-
handlingstiderne vil et stykke tid endnu være en udfordring. Beholdningen af mange gamle sager
betyder, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er høj, fordi den beregnes ud fra sagernes alder,
når de afsluttes.
Side 4 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
For at kunne håndtere et øget pres på klagesystemet, når det nye ejendomsvurderingssystem åb-
ner i 2019, er styrelsen begyndt at rekruttere nye medarbejdere. Samtidig har styrelsen overtaget
ansvaret for at implementere digitaliseringen af behandlingen af klager over de nye ejendomsvur-
deringer.
Regnskabsresultatet for 2017 er sammenfattet i
tabel 1
nedenfor, der viser, at Skatteankestyrelsen i
2017 har haft et samlet merforbrug på 30,3 mio. kr. i forhold til bevillingen, heraf 25,5 mio. kr. til løn
og 4,8 mio. kr. på øvrig drift. Skatteankestyrelsen har imidlertid fået dispensation af Finansministe-
riet til at dække merforbruget ved at anvende opsparingen, der primo 2017 udgjorde 30,7 mio. kr.
Merforbruget og dispensationsansøgningen skyldes primært, at der har været behov for at frem-
skynde rekrutteringen i forbindelse med det nye ejendomsvurderingssystem for at sprede de
mange rekrutteringer over en længere periode. Fremskyndelsen fra 2018 til 2017 har medført et
ekstraordinært lønsumsforbrug, herunder en højere feriepengeforpligtelse. Udgifterne til øvrig drift
er påvirket af udgifter til en udvidelse af lokationen i Silkeborg og etableringen af en ny lokation i
Aalborg.
Skatteankestyrelsen anser det finansielle resultat for tilfredsstillende.
Side 5 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0008.png
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
2016
-237,3
228,7
-8,6
-8,6
-8,6
2017
-246,8
277,1
30,2
30,2
30,3
2018
-372,3
371,7
-0,6
-0,6
0,0
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelse af lånerammen
Bevillingsandel
Udvalgte KPI´er
Sagsafgang FFF-sager:
Q1
Q2
Q3
Q4
I alt
Sagsafgang øvrige sager:
Q1
Q2
Q3
Q4
I alt
Gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid FFF-sager (mdr.):
Q1
Q2
Q3
Q4
Samlet
Gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid øvrige sager (mdr.):
Q1
Q2
Q3
Q4
Samlet
5,1
74,1
33,8
2,0
35,9
9,7
7,0
3,6
3,8
52,0
8,6
7,0
3,6
8,6
52,0
49,3
100
87,7
100
90,0
100
489
745
1.197
2.460
4.891
1.134
1.571
1.651
2.161
6.517
1.350 - 1.500
1.400 - 1.550
1.150 - 1.250
1.600 - 1.750
5.500 - 6.050
1.367
2.760
1.419
2.527
8.073
1.536
2.182
2.728
2.820
9.266
1.600 - 1.750
2.100 - 2.350
2.250 - 2.700
2.550 - 3.150
8.500 - 9.950
26,1
26,2
21,9
23,9
24,0
28,4
23,1
22,2
24,7
24,3
33-36 mdr.
35-39 mdr.
37-41 mdr.
40-43 mdr.
36-40 mdr.
17,9
24,4
18,6
24,1
22,2
20,0
21,7
23,7
20,8
21,7
20-22 mdr.
20-22 mdr.
20-22 mdr.
22-25 mdr.
21-23 mdr.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
(1.000 kr.)
336
515
371
553
537
522
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres ekskl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse
med skattestraffesager, syn & skøn mv. Honorarer til nævnsmedlemmer er ikke indeholdt i ovennævnte årsværkspriser.
Honorarer til 316 nævnsmedlemmer har i 2016 og 2017 udgjort 20,1 og 20,3 mio. kr. Differencer skyldes afrunding.
Side 6 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0009.png
Tabel 2
viser Skatteankestyrelsens hovedkonti. Det fremgår, at styrelsen har brugt 277,1 mio. kr. Be-
villingen udgør i alt 246,7 mio. kr. i 2017, og der har været en indtægt på 0,1 mio. kr. Hertil kommer
forbrug af opsparingen på 30,3 mio. kr. ud af den samlede opsparing på 30,7 mio. kr.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Drift
(mio. kr.)
Drift
§ 09.11.02
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
246,7
277,1
-0,1
0,5
Regnskab
Overført overskud/ ultimo
Klageafgift
(mio. kr.)
Udgifter
§ 09.11.21
Indtægter
-2,4
-0,8
Bevilling
(FL + TB)
Regnskab
Overført overskud ultimo
Anm.: Differencer skyldes afrundinger
Nettoindtægten er vanskelig at budgettere, idet nettoprovenuet fra klageafgiften afhænger af flere forhold:
-
Antallet af indgåede sager, med klagegebyr.
-
Antallet af afsluttede sager.
-
Sagsudfaldet i de afsluttede sager, idet klageafgiften tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvis medhold.
Mindreindtægten på klageafgiften skyldes, at sagsindgangen og dermed indbetalingen af klageaf-
gift i 2017 har været mindre end forudsat. Samtidig har sagsafgangen, og dermed tilbagebetalin-
gen af klageafgift i sager hvor klageren har fået medhold, været større end forudsat på budgette-
ringstidspunktet.
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Skatteankestyrelsen har to overordnede opgaver: At forberede og/eller træffe administrative afgø-
relser (afgørelsesvirksomhed), og at formidle den administrative praksis ved at offentliggøre afgø-
relser af almen interesse og stille ressourcer til rådighed for Landsskatterettens offentliggørelse af
afgørelser af principiel eller almen karakter (informationsvirksomhed).
Ressourceforbruget til opgaver og sagsbehandling på de enkelte sagsområder kan med udgangs-
punkt i principperne for den regnskabsmæssige registrering af generelle fællesomkostninger
skønsmæssigt fordeles som opgjort i
tabel 3.
Side 7 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0010.png
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Andel af årets
overskud
Opgave
(beløb i mio. kr.)
Generel ledelse
og administration
Administrative afgø-
relser
Informationsvirksom-
hed
I alt
Bevilling
(FL + TB)
-52,1
-192,6
-2,0
,
-246,7
Øvrige
indtægter
0
-0,1
0
-0,1
Omkostninger
90,1
185,7
1,3
277,1
38,0
-7,0
-0,7
30,3
Anm.: Differencer skyldes afrunding.
Omkostningerne er opgjort med udgangspunkt i principperne i Moderniseringsstyrelsens vejledninger herom. Ressourcefor-
bruget til generel ledelse og administration har været stigende og større end budgetteret. Dette skyldes, at Skatteankesty-
relsen i 2017 har anvendt mange ressourcer på at forberede det nye ejendomsvurderingssystem og gennemføre en forret-
ningsanalyse.
Skatteankestyrelsen har i 2017 haft en mindre sagsindgang end i 2016. Den samlede sagsindgang
var på 8.072 sager (mod 12.909 sager i 2016), mens sagsafgangen var på 15.783. Der er i 2017 ind-
kommet betydeligt færre FFF-sager (sager om fradrag for grundforbedringer) end i 2016, idet sty-
relsen i 2017 modtog i alt 804 FFF-sager mod 5.458 FFF-sager i 2016.
Af
figur 1
fremgår det, hvordan sagsindgangen og -afgangen fordeler sig på afgørelsesmyndighed.
Der ses den største indgang og afgang af sager i Landsskatteretten, mens der er færrest sager til af-
gørelse i Skatteankenævnene.
Figur 1. Sagsindgang – og afgang fordelt på afgørelsesmyndighed (antal sager indkommet og af-
gjort i 2017)
Anm.: SAN (Skatteankenævnssager), MAN (Motorankenævnssager, VAN (Vurderingsankenævnssager), LSR (Landsskat-
teretssager).
Sagsbeholdningen er faldet med 6.539 sager i 2017, så den ved udgangen af 2017 er på 24.677 sa-
ger, jf.
figur 2
. Der er afgjort næsten dobbelt så mange sager, som der er kommet til i løbet af året.
Side 8 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0011.png
Grunden til, at sagsbeholdningen ikke er faldet med hele forskellen mellem sagsafgang og sagstil-
gang, er primært, at Skatteankestyrelsen ved visse klager over ejendomme har oprettet en sag på
hovedejendommen, og at det efterfølgende, ved sagsbehandlingens påbegyndelse, er blevet nød-
vendigt at oprette selvstændige sager for alle ejendomme. Således kan det, der oprindeligt er regi-
streret som én sag, vise sig at være flere sager, når sagsbehandlingen er i gang.
Figur 2. Samlet sagsbeholdning (antal i beholdningen ultimo året)
Af
figur 3
fremgår det, hvordan sagsbehandlingstiderne har udviklet sig fra 2014 til 2017. Sagsbe-
handlingstiderne er fra 2016 til 2017 faldet for Motorankenævn, Vurderingsankenævn, Skatteanke-
styrelsen og Inddrivelsessager. Sagsbehandlingstiden er omvendt steget for Skatteankenævn og
Landsskatteretten.
Side 9 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0012.png
Figur 3. Sagsbehandlingstiden for afgørelsesmyndigheder (mdr.)
Mrd.
SAN
MAN
VAN
LSR
SANST
Inddrivelse
2014
10,6
11,7
12,8
15,5
4,5
0,5
2015
15,2
13,4
20,4
22,7
6,0
0,8
2016
18,1
20,3
26,6
26,1
9,1
0,5
2017
19,3
16,0
22,0
29,6
6,1
0,4
Anm.: SAN (Skatteankenævnssager), MAN (Motorankenævnssager), VAN (Vurderingsankenævnssager), LSR
(Landsskatteretssager), SANST (Skatteankestyrelsen). Sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at bero-
stille i forbindelse med skattestrafferetssager, syn og skøn mv., er ikke medregnet. For inddrivelsessager regnes
sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
2.4 Målrapportering
Skatteankestyrelsens overordnede mål og resultatkrav for 2017 fremgår af mål- og resultatplanen
for 2017. Mål- og resultatplanen indeholder i alt seks resultatkrav. Fire driftsmål og to interne admi-
nistrative mål.
Målopfyldelsen er opgjort ved en pointtildeling, hvor hvert driftsmål kan give maksimalt tre point pr.
kvartal og således maksimalt 12 point pr. år.
For de to interne administrative mål er opgørelsesmetoden en smule anderledes. For personale-
omsætningen er der et mål for hvert halvår, der hver kan give maksimalt tre point og således maksi-
malt seks point i alt. For målet forretningsanalyse af styrelsen er målsætningen, at denne skal være
gennemført ved udgangen af første halvår 2017.
Årets samlede resultatopfyldelse fremgår af
tabel 4
.
Side 10 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0013.png
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Driftsmål
Mål
Beskrivelse
Målspænd
Afgjorte FFF-
sager
Den samlede
sags-afgang for
FFF-sager
Resultat
Mulige point
Opnåede
point
Målspænd
Afgjorte øv-
rige sager
Den samlede
sags-afgang for
øvrige sager
Resultat
Mulige point
Opnåede
point
Den samlede
gennemsnitlige
Den gennem-
sagsbehand-
snitlige sags-
lingstid for alle
behandlingstid
FFF-sager under
for alle FFF-
ét (excl. bero-
sager under ét
stillede sager) i
mdr.
Den samlede
gennemsnitlige
Den gennem-
sagsbehand-
snitlige sags-
lingstid for alle
behandlingstid
øvrige sager un-
for alle øvrige
der ét (excl.
sager under ét
bero- stillede sa-
ger) i mdr.
Målspænd
Resultat
Mulige point
Opnåede
point
Målspænd
Resultat
Mulige point
Opnåede
point
1. kvartal
1.400 -
1.550
1.134
3
0
1.200 -
1.350
1.536
3
3
2. kvartal
1.250 -
1.400
1.571
3
3
1.350 -
1.500
2.182
3
3
3. kvartal
1.150 -
1.300
1.651
3
3
1.250 -
1.400
2.728
3
3
4. kvartal
1.800 -
2.500
2.161
3
2
1.700 -
2.400
2.820
3
3
26 - 29
28,4
3
1
26 - 29
23,1
3
3
21 - 24
22,2
3
2
28 - 31
24,7
3
3
22 - 25
20
3
3
27 - 30
21,7
3
3
25 - 28
23,7
3
3
25 - 28
20,8
3
3
Interne administrative mål
Mål
Beskrivelse
Personaleom-
sætning, akku-
muleret for hele
styrelsen
(opgøres halv-
årligt i pct.)
Forretnings-
analyse af sty-
relsens produk-
tivitet
1. kvartal
Mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
2. kvartal
10,0 pct.
7,1 pct.
3
3
3. kvartal
4. kvartal
20,0 pct.
15,2 pct.
3
3
Personale-
omsætning
Forretnings-
analyse
Mål
Resultat
Gennemført 2. kvartal
Ikke gennemført
Samlet målopfyldelse
Mulige point
Driftsmål
Interne administrative mål
Personaleomsætning
Forretningsanalyse
48
6
Gennemført / ikke
gennemført
Samlet målopfyldelse
54
47
-
41
6
Ikke gennemført
85,4 pct.
100,0 pct.
-
Score (Point)
Pct. opgørelse
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres ekskl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse
med skattestraffesager, syn & skøn mv.
Side 11 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0014.png
Driftsmål
Skatteankestyrelsen har overordnet fire driftsmål:
Antal afgjorte FFF-sager
Antal afgjorte øvrige sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager.
Antal afgjorte FFF-sager
Antallet af afgjorte FFF-sager har været stigende fra kvartal til kvartal i hele 2017, og der blev såle-
des afgjort 1.134 sager i første kvartal og 2.161 sager i fjerde kvartal, jf.
figur 4
nedenfor. Der er i
2017 afgjort i alt 6.517 FFF-sager, hvilket er ca. en tredjedel flere sager end i 2016, hvor der i alt blev
afgjort 4.887 FFF-sager. Målet blev ikke nået i første kvartal. Til gengæld blev målene nået i de føl-
gende kvartaler, og i både anden og tredje kvartal var resultatet over det øvre mål i målspændet. For
året som helhed var resultatet på 6.517 meget tæt på det øvre mål i målspændet, som var 5.600
6.750.
Figur 4. Samlet sagsafgang for FFF-sager
Antal afgjorte øvrige sager
Antallet af afgjorte sager på de øvrige sagsområder har været stigende i løbet af året, jf.
figur 5
, og
resultatet er over det øvre mål i målspændet for alle fire kvartaler. For året som helhed blev der af-
gjort i alt 9.266 øvrige sager, hvilket er cirka 39 pct. højere end det øvre mål i målspændet.
Side 12 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0015.png
Figur 5. Samlet sagsafgang for øvrige sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle FFF-sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-sager har været faldende gennem året, dog med
en stigning i fjerde kvartal, jf.
figur 6
. Resultatet er i alle kvartaler bedre end målsætningen, og i andet
og fjerde kvartal er sagsbehandlingstiden lavere end det nedre mål i målspændet.
Figur 6. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle FFF-sager – opgjort i måneder
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres excl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse
med skattestraffesager, syn & skøn mv.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle øvrige sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager har været stigende fra 1. til 3. kvartal, hvor-
efter den er faldet i fjerde kvartal, jf.
figur 7
. Resultatet er i alle kvartaler bedre end målsætningen og
under det nedre mål i målspændet.
Side 13 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0016.png
Figur 7. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle øvrige sager – opgjort i måneder
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres excl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse
med skattestraffesager, syn & skøn mv.
Positiv målopfyldelse for driftsmål
Det samlede resultat for de fire driftsmål er positivt og betydeligt forbedret i forhold til 2016. Såle-
des er der opnået 41 ud af 48 mulige point for de fire driftsmål svarende til en målopfyldelse på 85
pct. I 2016 var målopfyldelsen kun på 15 pct. Der kan dog stadig forbedres på sagsbehandlingsti-
derne, og området er i konstant fokus hos Skatteankestyrelsen.
Skatteankestyrelsen har fortsat en stor beholdning af gamle sager, og sagsbehandlingen af disse
sager medfører en længere gennemsnitlig sagsbehandlingstid. Det skyldes, at når gamle sager af-
sluttes, så registreres den samlede sagsbehandlingstid i afslutningsåret, hvilket dermed påvirker
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Skatteankestyrelsen vil fortsat have fokus på at afslutte
beholdningen af gamle sager, så sagsbehandlingstiden på sigt kan nedbringes.
Interne administrative mål
Skatteankestyrelsen har to interne administrative mål:
Personaleomsætning
Forretningsanalyse af styrelsen
Personaleomsætning
Målet for både første og andet halvår er nået. Personaleomsætningen var 7,1 pct. i første halvår og
8,1 pct. i andet halvår. For hele 2017 var personaleomsætningen 15,2 pct. mod en målsætning på
20 pct.
I 2016 var personaleomsætningen samlet set 20 pct. Der er således tale om et betydeligt fald i
2017. Det er en positiv udvikling, som betyder, at styrelsen i højere grad fastholder rutinerede med-
arbejdere med høj produktivitet.
Skatteankestyrelsen har samtidig rekrutteret i alt 205 medarbejdere i 2017. Det er en nødvendighed
for at imødekomme fremtidens krav, herunder især forberedelse og håndtering af klager over de
Side 14 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0017.png
nye ejendomsvurderinger. Rekrutteringerne skal ses som en investering i fremtiden. I starten påvir-
ker nyansatte medarbejdere imidlertid produktiviteten negativt som følge af en lav produktion i op-
læringsperioden. Desuden bruger erfarne medarbejdere tid på oplæring og kvalitetssikring. Fasthol-
delse af de nyansatte er derfor helt centralt. Der er i 2018 defineret mål om, at maks. 7 pct. af med-
arbejderne, som bliver ansat i 2018, fratræder deres stilling igen i 2018. Et vigtigt redskab i den for-
bindelse er det seks ugers akademi, som nye sagsbehandlere skal igennem.
Alt i alt må personalesituationen for Skatteankestyrelsen karakteriseres som positiv med dels en
lavere personaleomsætning og dels mange nyansættelser. De to ting påvirker medarbejderancien-
niteten i hver sin retning. Medarbejderancienniteten ved udgangen af 2017 fremgår af
figur 8
.
Figur 8. Medarbejderanciennitet pr. ultimo 2017
Forretningsanalyse af styrelsen
Forretningsanalysen af styrelsen skulle have være gennemført i første og andet kvartal 2017, hvil-
ket ikke blev opnået.
Analysen blev startet op i februar 2017, og i løbet af foråret blev der udarbejdet løsningsbeskrivel-
ser inden for fem centrale områder og afprøvet prototyper inden for tre.
Skatteankestyrelsen påbegyndte medio 2017 implementering af dele af forretningsanalysen, her-
under nye automatiseringsløsninger og brug af avanceret text analytic til at forberede intensiv sags-
afvikling.
Side 15 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0018.png
2.5 Forventninger til det kommende år
Skatteankestyrelsens primære fokus i 2018 er på nedbringelse af sagsbehandlingstiderne samt for-
beredelse af behandlingen af klager over de nye ejendomsvurderinger.
Forretningsanalysen, jf. ovenfor, og de løsninger der ligger heri, er et centralt element i dette ar-
bejde. Det gælder fx digitalisering af sagsbehandlingen og automatiseringsløsninger.
I løbet af 2018 vil styrelsen således fortsætte implementeringen af de administrative anbefalinger
fra forretningsanalysen og samtidig arbejde videre med anbefalingerne fra det strategiarbejde, di-
rektionen igangsatte i foråret 2017. Anbefalingerne fra såvel forretningsanalysen som strategiarbej-
det skal forbedre og effektivisere opgaveløsningen og dermed bidrage til bl.a. kortere sagsbehand-
lingstider og større sagsafgang.
Skatteankestyrelsen er i fuld gang med at digitalisere sagsbehandlingen fra start til slut fra modta-
gelsen af klager i klageportalen, over fordeling af sager til kontorerne, understøttelse af sagsbe-
handlingen, behandling i nævn og i Landsskatteretten til udsendelse af afgørelser. I 2018 vil Skatte-
ankestyrelsen have fokus på at forberede digitalisering af modtagelse af klager over ejendomsvur-
deringer.
Selv om sagsbeholdningen blev reduceret i 2017, er Skatteankestyrelsen stadig udfordret af en stor
sagsbeholdning. Med den nuværende tilgang af sager og en fortsat god produktivitet vil styrelsen
dog også i 2018 forventeligt have en større sagsafgang end tilgang. Det forventes derfor, at sagsbe-
holdningen reduceres yderligere i 2018 forventeligt til omkring 17.000.
Et andet fokuspunkt i 2018 bliver rekruttering og oplæring af nye medarbejdere. Det er nødvendigt
for at nå de ønskede resultater, at Skatteankestyrelsen kan rekruttere det ønskede antal kvalifice-
rede medarbejdere og samtidig fastholde allerede ansatte.
I 2018 forventer Skatteankestyrelsen således at udvide med ca. 190 medarbejdere, så det samlede
antal ansatte kommer op på ca. 650 ved udgangen af 2018. Som noget nyt starter nyansatte sags-
behandlere i Skatteankestyrelsen i et akademi. I akademiet får de en grunduddannelse i sagsbe-
handling og en god start i Skatteankestyrelsen. Herudover vil styrelsen i højere grad benytte rekrut-
teringsfirmaer ved ansættelse af sagsbehandlere blandt andet til nyoprettede kontorer.
Alle disse forhold afspejler sig i mål- og resultatplanen for 2018 for Skatteankestyrelsen, hvor der
arbejdes med reviderede målsætninger, der er ambitiøse og realistiske. Således forventes det sam-
let set, at der afgøres flere sager i 2018 end i 2017, hvorfor måltal for det samlede antal afgjorte sa-
ger er højere end i 2017. Sagsbehandlingstiden for FFF-sager forventes at stige, da sagerne bliver
ældre, og der ikke kommer nye sager ind, hvorfor måltal for sagsbehandlingstiden for FFF-sager er
højere end i 2017. For så vidt angår øvrige sager forventes sagsbehandlingstiden derimod at blive
kortere, og måltal for sagsbehandlingstiden for øvrige sager er derfor lavere end i 2017.
Forventningerne til det økonomiske resultat i 2018 fremgår af
tabel 5
. Her ses det, at Skatteankesty-
relsen forventer at anvende hele den afsatte bevilling i 2018 svarende til 372,3 mio. kr.
Side 16 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0019.png
Tabel 5. Forventninger til det kommende år (mio. kr.)
Regnskab 2017
Grundbudget 2018
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
-246,8
277,1
30,3
-372,3
372,3
0,0
Side 17 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0020.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteankestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 70 om statens regnskabsvæsen af 27. januar 2011
og retningslinjerne i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV).
Årsrapporten for 2017 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv., som
fremgår af Moderniseringsstyrelsens vejledning af december 2017 om årsrapport for statslige insti-
tutioner.
Princippet for opgørelse af feriepengeforpligtelsen er ændret fra en gennemsnitsberegning til en
faktisk beregning.
Årsrapporten er udarbejdet ved brug af SKS rapportpakke "Årsrapporter 2017".
Side 18 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0021.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
2016
2017
2018
-237,2
-246,7
-372,1
-0,1
-0,1
-0,2
-237,3
-246,8
-372,3
10,0
10,0
11,1
11,1
18,6
18,6
172,1
24,2
-4,7
1,6
193,2
0,3
202,9
27,8
-5,6
0,8
225,9
0,4
4,8
278,0
38,1
-5,6
1,0
311,5
1,6
5,0
35,0
371,7
25,2
228,7
34,8
277,0
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat / underskud
Anmærkninger: Differencer skyldes afrundinger
-8,6
30,2
-0,6
-8,6
30,2
-0,6
0,1
-8,6
30,3
0,6
0,0
-8,6
30,3
0,0
Side 19 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0022.png
Tabel 7. Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-30,3
Skatteankestyrelsen har i 2017 haft et samlet merforbrug på 30,3 mio. kr. i forhold til bevillingen,
heraf 25,5 mio. kr. til løn og 4,8 mio. kr. på øvrig drift. Skatteankestyrelsen har imidlertid fået dispen-
sation af Finansministeriet til at dække merforbruget ved at anvende opsparingen, der primo 2017
udgjorde 30,7 mio. kr.
Merforbruget og dispensationsansøgningen skyldes primært, at der har været behov for at frem-
skynde rekrutteringen i forbindelse med forberedelsen af behandlingen af klager over de nye ejen-
domsvurderinger for at sprede de mange rekrutteringer over en længere periode. Fremskyndelsen
fra 2018 til 2017 har medført et ekstraordinært lønsumsforbrug, herunder en højere feriepengefor-
pligtelse. Udgifterne til øvrig drift er påvirket af udgifter til en udvidelse af lokationen i Silkeborg og
etableringen af en ny lokation i Aalborg.
Side 20 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0023.png
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, paten-
ter mv.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
69,7
74,1
79,2
47,7
55,2
67,9
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
35,9
37,9
79,2
52,5
56,3
67,9
56,5
13,2
38,9
8,8
Igangværende arbejder for frem-
med regning
Periodeafgrænsningsposter
2,9
1,5
5,3
2,1
3,1
5,1
3,1
12,8
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjeneste-
ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
3,1
3,1
Langfristet gæld i alt
2,0
3,8
1,1
4,1
0,6
0,2
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
2,0
3,8
1,1
3,3
0,9
0,9
1,4
2016
2017
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
3,1
3,1
2016
2017
0,1
Reserveret egenkapital
4,0
5,5
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
30,7
33,8
7,5
0,5
3,6
8,0
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
8,7
3,0
24,2
16,9
3,5
32,1
Anm: Regnskabsposten ”anden kortfristet gæld” i passiverne er forøget med 0,5 mio. kr. vedrørende forudbetalt løn til tjenestemænd. Beløbet er reklassi-
ficeret og flyttet til ”Periodeafgrænsningsposter” i aktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens vejledning. Aktiver og passiver balancerer derfor 0,5 mio. kr. hø-
jere end SKS-balancen for 2016 og 2017. Differencer skyldes afrunding.
Side 21 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0024.png
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
+Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2016
3,1
2017
3,1
3,1
3,1
22,2
30,7
8,6
-30,3
30,7
33,8
0,5
3,6
Anmærkninger: Differencer skyldes afrundinger.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
2017
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
9,7
11,0
87,7
Side 22 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0025.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønsumsloft inkl. administrationsbidrag
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2016
Akkumuleret opsparing ultimo 2017
§ 09,11.02
(mio. kr.)
196,2
204,4
225,3
20,9
22,1
1,2
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12. Bevillingsregnskab (mio kr.)
Hoved-
konto
Bevillings-
type
Driftsbevil-
ling
Udgifter
Indtægter
Indtægtsbe-
09.11.21
Klagegebyr
villing
Udgifter
Indtægter
0,0
-2,4
0,0
-0,8
-1,6
246,7
277,1
-0,1
30,4
-0,1
0,5
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Videre-
førelse
ultimo
Navn
Skatteanke-
(Mio. kr.)
09.11.02
styrelsen
Side 23 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0026.png
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Nedenfor er de immaterielle anlægsaktiver vist.
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
2,6
Erhvervede kon-
cessioner, paten-
ter, licenser mv.
0,5
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2017
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
31.12.2017
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2017
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
I alt
3,1
0,7
0,1
0,8
3,3
1,9
0,6
0,5
3,9
2,4
1,9
1,4
0,2
0,5
0,1
0,0
2,4
1,5
0,2
0,2
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,0
0,4
(mio. kr.)
Primosaldo pr. 1. januar 2017
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2017
4,0
4,0
Side 24 af 25
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872223_0027.png
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Nedenfor er de materielle anlægsaktiver vist.
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og IT-ud-
styr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris 01.01.2017
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2017
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2017
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2017
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2017
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2017
4,0
0,0
1,5
5,6
2,4
0,2
0,7
3,3
6,4
3,1
0,2
0,0
2,2
1,5
8,9
4,7
3,1
3,3
0,2
0,0
0,2
0,0
1,6
0,6
0,0
4,7
4,1
0,2
0,2
0,0
0,0
0,2
Igangværende arbejder for egen regning
k
Side 25 af 25